Test drive Skoda Yeti

Atunci cand ai toate ingredientele necesare, lansarea unui SUV compact nu ramane decat o chestiune de timp. Cu toate acestea, Skoda Yeti s-a ferit de camerele video mai mult decat ne asteptam.

  • Capacitati off-road
  • Modularitatea interiorului
  • Design discutabil
  • Capacitatea portbagajului

Conceptul Yeti a fost prezentat în premieră în cadrul Salonului Auto de la Geneva din 2005 drept primul SUV din istoria de peste 100 de ani a mărcii Skoda. Asta înseamnă că cehii au avut la dispoziție nu mai puțin de 4 ani pentru a transforma un concept într-o versiune gata de producția în serie. Nu este nici mult, nici puțin, dar se pare că nu a fost suficient pentru a alege un nume ceva mai inspirat.

Trecând peste problemele mai mult sau mai puțin reale, Skoda se numără printre mărcile ce anunță rezultate pozitive într-o perioadă în care majoritatea producătorilor se zbat între scăderi procentuale cu două cifre și închideri de fabrici. Se pare că actuala și intens mediatizata criză mondială convinge din ce în ce mai mulți clienți să acorde mai multă atenție raportului calitate/preț, element pe care Skoda își bazează vânzările încă de la preluarea de către grupul Volkswagen.

La adăpostul unor cifre ce anunță un an record, Skoda propune o alternativă interesantă pe un segment ce pare a fi singurul capabil să dribleze criza. SUV-urile compacte se vând, încă, iar explicația nu este chiar așa ușor de găsit, mai ales atunci când avem în vedere prețurile deloc mici ale modelelor ce compun acest segment. Probabil că garda la sol și poziția înaltă la volan reprezintă două atuuri imposibil de ignorat, chiar și pentru un buzunar din ce în ce mai subțiat.

Dacă ar fi să mă iau după mapa de presă, Yeti este un descendent direct al lui Scout, acea Octavia break dotată cu transmisie integrală și bandouri de protecție. Am detaliat pentru că sunt șanse slabe să o mai vedeți pe stradă, dat fiind vânzările destul de modeste de care a beneficiat. Cum Octavia a fost construită pe o platformă standard de Golf, aceeași de care se folosește și Tiguan, înrudirea dintre Tiguan și Yeti este evidentă și deloc surprizătoare. Reprezentații Skoda puteau afirma asta din prima, dar au preferat să ne lase pe noi să ne exersăm un pic deducția logică.

Yeti nu mai sperie pe nimeni

La exterior Yeti se remarcă prin poziționarea neobișnuită a proiectoarelor de ceață, sub forma unui tribut adus off-roaderelor clasice. Ideea este interesantă, mai ales prin prisma faptului că Skoda avea obiceiul, destul de plictisitor, de a desena strict funcțional. Linia laterală nu aduce prea multe noutăți, fiind o rafinare discretă a profilului lui Roomster, în timp ce partea spate aduce o lunetă la 90’, ideală pentru parcări.

Planșa de bord a fost preluată în proporție de 99% de pe compacta Octavia, procentul de 1% fiind rezervat noului buton destinat cuplării modului off-road. Nu e vorba de lipsă de imaginație ci doar de o strategie eficientă de păstrare a costurilor la un nivel cât mai redus. Personal nu mă pot plânge, toate comenzile sunt lizibile și ușor de accesat, iar sistemul central de control înglobează foarte eficient navigația/sistemul de sunet/climatizarea (dar nu e standard). Ca și materiale și finisări a devenit din ce în ce mai greu să delimitezi un interior de Skoda de unul VW, un plus pentru cehi mai ales atunci când cer mai puțini bani pentru aceeași calitate.

Merită menționată și modularitatea banchetei, cele trei scaune fiind destul de ușor de manipulat, atunci când vrei să cari bagaje peste capacitatea standard a portbagajului.
[_newpage_]
Polivalență compactă

Dacă ai condus vreodată un Tiguan, Yeti nu te va surprinde, având un comportament rutier apropiat. Știu, surprinzător atunci când sunt apropiate structural. Pentru a detalia, nu e cazul să te sperii prea mult de garda la sol, ea nu generează decât o cantitate neglijabilă de ruliu. În trafic se poate strecura la fel de ușor ca o compactă hatch, poziția înaltă la volan aducând de la sine o vizibilitate excelentă, iar cei câțiva cm în plus la lungime pot fi ușor compensați de senzorii de parcare. Dacă te interesează mai mult latura urbană a lui Yeti (și sunt șanse foarte mari) recomand achiziționarea versiunilor cu tracțiune față, mai ieftine, mai economice și mai ușor de întreținut.

Noul motor turbo de 1.2 l sună promițător, oferind un compromis corect între consum și performanțe, asta dacă treci peste preconcepțiile legate de motoarele mici pe mașinile mari. Cel mai popular diesel 2.0/140 CP vine la pachet cu sistemul de tracțiune integrală și va atrage probabil majoritatea doritorilor de aventură, în dauna versiunii echivalente pe benzină 1.8 TSI/160 CP. În condiții normale de rulare, cuplul este distribuit în proporție de 96% punții față, pentru ca cea spate să fie trezită doar atunci când electronica va detecta o iminentă rupere de aderență.

Remarcabilă este simplitatea cu care poți exploata capacitățile de cățărător ale lui Yeti. Tot ce trebuie să faci este să apeși butonul desemnat „off-road“ pentru a modifica răspunsul sistemelor electronice (ABS, ESP, TC) dar și sensibilitatea pedalei de accelerație. De aici nu îți rămăne decât să lași mașina să lucreze. Spre exemplu, la coborârea în pantă pui schimbătorul de viteze în poziția liber și te ocupi doar de volan. Dacă vrei să mărești pasul apeși accelerația, iar sistemul de frânare va lăsa mașina să curgă mai repede (funcționează identic și atunci când cobori o pantă cu spatele).

Yeti nu este singurul SUV compact care poate face față în situații mai delicate, dar cu siguranță este cel mai user-friendly din segment. Skoda a făcut bine investind în această latură, mai ales atunci când clienții modelelor de gen sunt în proporție covârșitoare la primul automobil cu tracțiune integrală.

Prețurile oficiale nu au fost încă anunțate, dar în tradiția Skoda mă aștept ca ele să fie sensibil mai mici decât cele pentru Tiguan în echipări echivalente. Cei care pot trăi fără sigla VW au toate șansele să găsească în noul Skoda Yeti o ofertă interesantă, atât on cât și off-road.

Date tehnice: Skoda
Yeti
Sasiu si caroserie
Motorizare 2.0 TDI
Nr. usi/locuri 5/5
Masa proprie/totala [kg] 1545/2090
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4223/1793/1691
Ampatament 2578
Volum portbagaj [l] 405 (1760)
Motor si transmisie
Tip motor 2.0 TDI
Combustibil Motorina
Cilindree [cmc] 1968
Sistem alimentare common rail
Putere max. [kW(CP)/rpm] 103(140)/4200
Cuplu max. [Nm/rpm] 320/1750
Cutie de viteze Manuala/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 190
0-100 km/h [s] 9.9
Consum urban/extra/mixt 7.6/5.2/6.1
Emisii CO2 [g/km] 157

Adaugati comentariu