Cel mai titrat pilot de rally-raid al echipei Dacia, Nasser Al-Attiyah, a sosit în România, unde a stat de vorbă cu jurnaliștii autohtoni. Iată, într-un scurt rezumat, ce a spus pilotul din Qatar.
Deja are cinci titluri în Dakar și îl țintește pe al șaselea. Și n-am folosit întâmplător termentul „țintește”, pentru că Nasser Al-Attiyah este, pe lângă pilot, și participant la Jocurile Olimpice de vară, la disciplina Tir sportiv la talere. Și nu un simplu participant, ci ocupantul poziției a treia la JO din Londra, 2012. Aventura a început în 1996, la JO de la Atlanta și qatarezul plănuiește s-o încheie ciclic, tot în SUA, la JO de vară din 2028, din Los Angeles.
Evoluție fulminantă
Anul acesta este descris de Nasser drept un succes, dat fiind faptul că, de obicei, e nevoie de 5-6 sezoane pentru a reuși să ajungi pe podium. Dacia Sandriders a reușit să câștige Raliul Marocului și Abu Dhabi Desert Challenge, iar Al Attyah a terminat pe 4 în Dakar Rally 2025. Iar asta arată cât de omogenă este echipa și cât de importanți sunt partenerii de competiție. Printre aceștia, Prodrive, compania britanică implicată în motorsport practic dintotdeauna. Până azi a câștigat 6 titluri FIA WRC, 8 titluri FIA Sportscar, de 6 ori Le Mans, de 4 ori British Touring Car Championship, și lista poate continua.
De anul viitor, echipei i se va alătura un al patrulea echipaj. Acesta este format din pilotul brazilian Luca Moraes și copilotul german Dennis Zenz, ambii având 35 de ani. Moraes a urcat pe podiumul competiției încă de la prima sa participare la Dakar, în 2023. A încheiat apoi pe locul trei în clasamentul general W2RC în sezonul următor. Triplu campion al Braziliei, a câștigat competiția de Rally-Raid a Portugaliei 2025 – prima sa victorie în Campionatul Mondial – și a obținut în acest an cu podiumuri la etapele din Abu Dhabi și Africa de Sud. Copilotul Zenz l-a condus pe Seth Quintero către locul secund în categoria sa la Dakar 2023. Apoi, a obținut două podiumuri în clasamentul general al Abu Dhabi Desert Challenge în 2024 și 2025. Acest echipaj se va alătura celor trei deja existente, Nasser Al-Attiyah/Fabian Lurquin, Sébastien Loeb/Édouard Boulanger și Cristina Gutiérrez/Pablo Moreno.
➡ Citește aici interviul cu Cristina Gutiérrez 💡
Nasser este încrezător că anul viitor va câștiga campionatul:
„Așa ar trebui”, a răspuns el întrebării ziariștilor. „Toată echipa este încrezătoare că o putem face. Pornim cu Dakar, apoi vom avea patru etape. Abu Dhabi este uimitor, am câștigat acolo în fiecare an. Oricum, în majoritatea curselor – Argentina, Portugalia, Abu Dhabi, Dakar – am rezultate bune și o să încerc să câștig campionatul.”
Idolul lui Nasser, Ari Vatanen, a câștigat 52 de etape și anul acesta a fost egalat de qatarez. Mai mult, finlandezul a câștigat de cinci ori Dakarul, iar francezul Peterhansel de șase ori (și de șapte ori cu motocicleta, e drept), fapt care îl face pe qatarez să spere că va depăși rezultatele ambilor piloți în viitorul apropiat.
Legat de colaborarea cu noul său copilot, Fabian Lurquin, Nasser a spus că „a fost uimitor”, mai ales că în aceste două etape în care au colaborat, au încercat să creeze un echipaj omogen. Fabian a fost până de curând, coechipierul lui Sébastien Loeb, în timp ce Édouard Boulanger a făcut echipă cu Nasser Al-Attiyah. Recent, piloții au făcut schimb de coechipieri, testând cea mai bună variantă pentru câștigarea campionatului.
„Uneori mai și greșim”
Apropo de acest țel, echipajul Al-Attiyah – Lurquin a fost extrem de aproape de a se impune la general, fiindu-i suficient un loc trei în ultimul raliu al sezonului, cel din Maroc. Totuși, din cauza unei erori, echipajul a ratat oprirea la finish-ul ultimei probe a sezonului, fapt care a condus la penalizarea cu o oră și declasarea. Dincolo de ratarea titlului suprem de către campionul în exercițiu Al-Attiyah, și echipa Dacia a ratat titlul la echipe în campionat, ajungând pe doi la general. „Uneori mai și greșim, dar e important că n-o facem des”, a spus qatarezul, întrebat unde a fost problema.
„Conduceam în clasamentul general și trebuia să trecem onorabil linia de sosire ca să câștigăm titlul a patra oară consecutiv. Problema a fost că linia de sosire a fost mutată într-un alt loc, iar noi nu ne-am dat seama că finish-ul era, de fapt, mai aproape. Când am ajuns la stop point, trebuia să oprim, dar n-am văzut că acolo e linia de finish, așa că am oprit după. Regulamentul e clar: dacă treci de linie fără să oprești, primești o penalizare de o oră. Îmi pare rău pentru mine, pentru echipă, pentru toți cei care ne susțin. Dar important e să învățăm din greșelile noastre.”
Legat de mașină, Nasser a spus că au schimbat multe reglaje de-a lungul sezonului. Acestea, combinate cu calitățile native ale mașinii și ale echipajelor, îl fac pe Nasser să considere Dacia drept cea mai puternică echipă în 2026. „Am ajuns la nivelul la care ajung alte echipe după ani de dezvoltări”, spune el.










