În septembrie, producătorii de automobile din China au exportat 60.517 vehicule electrice în cele 27 de state membre ale UE, marcând o creștere de 61% față de anul precedent, conform datelor vamale. Această cifră reprezintă una dintre cele mai mari livrări lunare înregistrate, deoarece companiile se grăbesc să exporte vehicule electrice înainte ca noile tarife să fie puse în aplicare la sfârșitul acestei luni.
Volumul livrărilor recente se apropie de vârful anterior de 67.455 de vehicule, atins în octombrie 2023, când Comisia Europeană a inițiat o anchetă antisubvenții privind vehiculele electrice fabricate în China.
UE a introdus taxe provizorii în iunie, solicitând producătorilor vizați să pună deoparte garanții. Cu toate acestea, oficialii au declarat ulterior că aceste tarife nu vor fi aplicate retroactiv. La 4 octombrie, statele membre au votat pentru punerea în aplicare a noilor tarife de până la 35 %, cu sprijinul a zece țări, inclusiv Franța, Italia și Polonia. Deși negocierile dintre China și UE sunt în curs de desfășurare în vederea găsirii unei soluții reciproc acceptabile, se preconizează că tarifele vor intra în vigoare până la sfârșitul acestei luni.
Creșterea rapidă a livrărilor sugerează că producătorii chinezi de vehicule electrice încearcă să profite de condițiile actuale de pe piață înainte ca aceste tarife să intre în vigoare. În ciuda încetinirii anticipate pe care aceste măsuri ar putea-o aduce, este puțin probabil ca acestea să descurajeze producătorii dornici să intre pe piața europeană profitabilă. Vehiculele electrice chinezești obțin adesea prețuri de vânzare mai mari în Europa decât pe piața lor internă, ceea ce se traduce prin marje de profit mai mari pentru producătorii de automobile.
În lumina acestor evoluții, companii precum BYD intenționează să înființeze unități de producție în Ungaria și Turcia, ceea ce le-ar putea permite să evite o parte din impactul tarifelor. Alți producători, inclusiv Xpeng și Zeekr, marca premium a Geely, iau, de asemenea, în considerare opțiuni de producție locală pentru a-și consolida prezența pe piața UE.
Această strategie proactivă reflectă o tendință mai largă în rândul producătorilor auto chinezi, care încearcă să facă față provocărilor de reglementare, extinzându-și în același timp prezența pe una dintre cele mai mari piețe de vehicule electrice din lume. Având în vedere că piața europeană prezintă oportunități semnificative, schimbările în curs de desfășurare în dinamica comerțului vor fi urmărite îndeaproape de părțile interesate din industrie.