Test drive Mercedes-Benz Clasa E Hybrid 2013

E-Klasse Hybrid

Tradiționalism inovativ

În timp ce unii producători aleg să construiască mașini în jurul sistemului hibrid, Mercedes-Benz vede această tehnologie ca pe un element adițional, menit să eficientizeze discret nu să reinventeze.

E-Klasse Hybrid

De fiecare dată când ma urc într-un automobil hibrid simt că ar trebui să ma reinvetez la nivel congnitiv, să mă port altfel cu accelerația, să reciclez toate sticlele goale din mașină, să pliez oglinzile și să mă înscriu într-un maraton eco. În realitate, mie nu mi se potrivește acest scenariu deoarece experiența ultimilor ani mi-a demonstrat că îmi lipseste răbdarea pentru a realiza recorduri de consum. Cu toate acestea, ideea că m-am urcat într-o mașină care a fost gândită să consume cât mai puțin și să salveze ce a mai rămas din populația de urși polari ma face măcar sa încerc o schimbare.

În cazul lui E300 Hybrid toți factorii exteriori motivatori nu funcționează deoarece mașina arată exact ca orice Clasa E, cu excepția logoului Bluetec Hybrid, de o dimensiune oarecum ostenantivă, plasat pe capacul portbagajului. În rest, nimic vizibil care să ateste faptul că mașina de față include un modul hibrid. Această abordare discretă a fost și ideea centrală a inginerilor care au vrut să introducă tehnologia hibridă cu un minim de modificări de ordin tehnic.

 

Prin urmare motorul electric este ascuns departe de ochii privitorilor între transmisie și motor, iar pachetul de acumulatori li-ion se află unde în mod normal găseai bateria clasică. Poți chiar să deschizi capota și nu vei găsi ceva la vedere care să susțină faptul că electricitatea joacă alt rol decât cel clasic în această mașină. Englezii numesc această abordare mild-hibrid, sau pe românește, hibrid cu jumătate de gură. Cum Mercedes-Benz nu duce lipsă de resurse de ordin tehnologic această situație te pune totuși pe gânduri, de ce nu au vrut nemții un full hibrid pe care să îl poată promova cu autonomii pur electrice semi-utopice, așa cum o fac alții? Răspunsul este simplu, o tehnologie mai performantă ar fi generat probleme pe două planuri: prima ar fi implicat regândirea și repoziționarea a multor componente, de la motor, la acumulatori iar a doua ține de costuri, un factor important chiar și în cazul clienților premium care au deja la dispoziție o suită considerabilă de alternative clasice și performante în lista de motorizări a Clasei E.

E-Klasse Hybrid

Pentru Mercedes-Benz, E 300 Hybrid este un experiment care are rolul de a descoperi care sunt performanțele economice și ecologice ce pot fi obținute cu un minim de deranj tehnic, dar și modul în care clienții vor percepe ideea unui logo hibrid pe un model eminamente clasic. Să nu uităm faptul că, deși Mercedes-Benz și-a extins considerabil categoriile de vârstă țintite odată cu modele ca GLK, Clasa A, CLA și mai nou GLA, Clasa E rămâne genul de model care atinge o zonă de vârstă ceva mai înaintată, mai serioasă. Designul exterior a trecut prin modificări ce depășesc un pic sfera unui simplu facelift, iar rezultatul este unul distins și elegant cu mențiunea că lista de atribute poate conține și o noțiune de sportivitate dacă adaugi pachetul AMG.

Mașina noastră de test nu a beneficiat de acest aport vizual, probabil pentru nu ne face să uităm că nu e cazul să ne grăbim. Pace și liniste găsești și în interior, acolo unde, deși nu este evident, au avut loc destul de multe modificări cu scopul de a spori senzația de calitate percepută. Layout-ul clasic rămâne o coordonată principală și bine face deoarece se potrivește de minune cu ideea unui sedan executiv matur. Până și sistemul multimedia Command, pe care am obiceiul să îl critic pe alte modele, pare că și-a găsit în sfârșit locul în această mașină. Ca să nu uiți totuși că te-ai urcat într-un hibrid ceasul din dreapta, ocupat în mod uzual de turometru, afișează mai nou starea în care se află sistemul electric (încărcare regenerativă, implicare în propulsie, neutru).

E-Klasse Hybrid

La plecare, motorul diesel de 2.2 l și 201 CP se află într-o stare latentă, stare care durează câteva secunde în funcție de modul în care apeși accelerația. Dacă pleci foarte ușor, undeva până la nivelul de a fi claxonat la semafor motorul electric se află în prim plan, dar resursele sale sunt limitate la 27 CP, iar acumulatorul de capacitate mică se află în aceeași ligă de eficiență. Inginerii Mercedes-Benz sunt însă sinceri la capitolul autonomie electrică și nu au anunțat mai mult de un km pur electric așa că merită o bilă albă pentru realism. Toată ideea din spatele acestui sistem hibrid redus la scară este de a ajuta motorul diesel să atingă potențialul maxim de eficiență și nu de a înlocui propulsia clasică. Spre exemplu, la plecarea de pe loc el pune mașina în mișcare pe primii metrii atunci când motoarele cu aprindere internă au cea mai scăzută eficiență, după care se rezumă în a realiza activitatea de „coasting” atunci când scenariul o permite.

E-Klasse Hybrid, Displays (W212) 2011

Conceptul de „coasting” este simplu, atunci când tu ridici piciorul de pe pedala de accelerație, din orice motiv, motorul diesel este automat oprit, iar motorul electric se ocupă de toate funcțiile mașinii. Tot el poate inclusiv menține o viteză constantă pur electrică, dar pentru o perioadă destul de scurtă de timp. Toate aceste interveniții electrice duc la un consum urban de 7 l/100 km, cel puțin meritoriu pentru o mașină de gabaritul Clasei E. În afara orașului sistemul hibrid intervine mai rar, dar cum greutatea ansamblului este redusă ea nu afectează consumul ca în cazul altor mașini hibride. Un alt avantaj la drum întins, raportat la infrastructura noastră limitată, ține de parcurgerea localităților cu viteze de 50-70 km/h acolo unde motorul electric se implică, câteodată total, în actul propulsiei. Rezultatul este un consum mediu ce a atins pe perioada testului valoarea de 5,5 l/100 km.

Date tehniceE300 Hybrid
pret de baza54.386 euro cu TVA inclus
masa proprie/totala (kg)1.770/2.430
L/l/h (mm)4.880/1.855/1.475
volum portbagaj (L)540
combustibildiesel+electric
cilindree (cmc)2.143
putere max. (kW(CP)/rpm)170(231)/3.800
cuplu max. (Nm/rpm)500/1.600-1.800
cutie de viteze/trepteautomata/7
viteza maxima (km/h)242
sprint 0-100 km/h (s)7,5
consum urban/extra/mixt (L)4,1/4,1/4,1
norma poluare/emisii CO2 g/kmEuro 6/107

Adaugati comentariu