MINI Cooper S Countryman 184 CP

Dacă șarmul și personalitatea s-ar înmulți cu înălțimea și greutatea, Countryman ar avea toate șansele să devină cel mai de succes MINI din istorie. Să fie oare așa?

Voi fi sincer. Atunci când am auzit că MINI pregătește un nou model am sperat (până în ultima clipă) că va fi un coupe, mic, foarte jos, foarte nepractic și irațional de rapid. Un an mai târziu, în locul din parcarea MINI în care trebuie să fie coupe-ul meu se afla ceva care seamănă destul de mult cu un Cooper S cu un apetit crescut pentru calorii. 

La peste patru metri lungime, patru portiere și transmisie integrală Countryman nu pare a mai avea prea multe în comun cu conceptul pe care Alec Issigonis îl desena acum cinci decenii. Așadar, primul MINI crossover nu prea se omoară cu tradiția.

Începem cu începutul 

Mă cam obișnuisem cu ideea de face lift sau nouă generație MINI. Diferențele erau atât de mici între mașina nouă și cea veche încât documentarea atentă înainte de test era esențială. Această strategie nu mai avea cum să funcționeze și în cazul lui Countryman, fie că au vrut sau nu, designerii au fost nevoiți să iasă din zona lor de confort. 

Odată ce te obișnuiești cu ideea că MINI nu mai e atât de… mini, exteriorul lui Countryman poate deveni simpatic. Are unghiuri care păstrează intact ADN-ul primei generații la fel cum are altele în care compromisul a dictat formele. Verdictul depinde de doza fiecăruia de subiectivism, iar atunci când vorbim de un MINI această doză vine în cantități destul de mari. 

Tipic MINI

Cu excepția supradimensionării aeratoarelor, atmosfera din interiorul lui Countryman este una destul de familiară: multe butoane sub formă de întrerupător și un cadran atât de mare al vitezometrului încât scuzele că nu ai realizat cu ce viteză rulezi devin nonsensuri. Plasticele și îmbinările se află și ele în linie cu restul gamei, un lucru care nu mă bucură excesiv, deoarece rămân la părerea că MINI ar trebui să ofere ceva mai mult la acest nivel de preț. 

Trecând peste frustrările mele legate de calitatea materialelor, Countryman îți poate oferi un lucru pe care nici un alt MINI nu o poate face: te poate duce din punctul A în punctul B pe tine și pe alți trei până la patru prieteni (fără diplome de contorsioniști). În configurația cu două scaune individuale spațiul pentru genunchi/cap este foarte bun, în timp ce versiunea cu banchetă clasică îți oferă posibilitatea de a transporta trei adulți, cu un ușor compromis la nivelul umerilor. Cu excepția avantajului estetic (cele două scaune individuale arată bine), nu am observat alte motive pentru care aș renunța la bancheta clasică. Faptul că ampatamentul a fost repartizat cu precădere pasagerilor este evident atunci când deschizi hayonul, cei 350 l disponibili pentru bagaje fiind suficienți pentru câteva ghiozdane. 

Răspunsul la întrebarea „se conduce ca un MINI?“ nu poate fi un simplu da sau nu. Pentru început e bine să nu încerci toate lucrurile pe care le-ai făcut cu un Cooper S în noul Cooper S Countryman. 

Vorbim aici despre câteva noțiuni minime de fizică, Countryman are de cărat 200 de kg în plus față de un MINI clasic, toate pe fondul unui centru de greutate cu câțiva cm mai ridicat. Nu vei mai putea intra cu aceeași viteză pe viraje, dar asta nu înseamnă că factorul distracție iese din ecuație. Propulsorul supraalimentat de 1.6 l (184 CP) se simte mai matur, mai civilizat, repartizarea cuplului către ambele punți eliminând influența cuplului asupra direcției. 

Pe lângă gradul suplimentar de siguranță pe asfaltul cu nivel scăzut de aderență, sistemul de tracțiune integrală te ajută să pui puterea jos mai eficient, în special la ieșirea din viraje. Setările suspensiei și ale direcției se aseamănă destul de mult cu cele ale unui MINI clasic, situație ce favorizează mai mult dinamica și mai puțin confortul. Nu vei simți fiecare crestătură fină a asfaltului (în stilul unui Cooper S standard), dar cu siguranță mai multe decât te-ai aștepta într-un crossover. 

Cu toate că renunță un pic cam ușor la tradiție, Countryman va ajuta brandul MINI să atragă o clientelă pe care modelele de până acum nu erau capabile să o sensibilizeze. Oameni care se simt atrași de imaginea MINI, dar care vor mai mult în termeni de spațiu/practicalitate și sunt dispuși să plătească pentru asta (29.884 euro preț de bază).

Date tehnice: MINI
Cooper S Countryman
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.6 Turbo
Nr. usi/locuri 5/4
Masa proprie/totala [kg] 1310/1780
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4110/1789/1561
Ampatament 2595
Volum portbagaj [l] 350 (1170)
Motor si transmisie
Tip motor 1.6 Turbo
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 1598
Sistem alimentare injectie directa+turbo
Putere max. [kW(CP)/rpm] 135(184)/5500
Cuplu max. [Nm/rpm] 260/1600
Cutie de viteze Manuala/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 210
0-100 km/h [s] 7.9
Consum urban/extra/mixt 8.2/5.8/6.7
Emisii CO2 [g/km] 157

Adaugati comentariu