Test comparativ: Range Rover Evoque, Mercedes-Benz GLA, BMX X1

SUV compact premium, tracțiune 4×4, diesel puternic. Rețetă în mare vogă, așa cum indică și efervescența noutăților din segment: BMW X1 reinventat cu tracțiune preponderent față, Mercedes GLA cu Dynamic Select standard și suspensie adaptivă opțională, plus Range Rover Evoque cu noul motor Ingenium și cutie cu 9 trepte. Rivalitatea dintre Anglia și Germania nu a fost niciodată atât de intensă. Test comparativ în premieră.

Testul popularității spune că orice mașină cu design seducător și talie înaltă, cu o gardă la sol pe măsură, este „condamnată” la succes. Aceasta avea să fie și scânteia care a dat naștere unui nou capitol de succes în industria auto, cel al SUV-urilor premium compacte. Deschizătorul de drumuri a fost BMW X1, în 2009, urmat la doi, respectiv patru ani distanță de Range Rover Evoque și Mercedes-Benz GLA. Istoria nu stă, însă, pe loc. Tendința generală de downsize din industrie a  schimbat fața segmentului, eficiența devenind tema preferată de discuție a producătorilor auto.

Ajuns la a doua generație, BMW X1 îmbrățișează noua platformă UKL cu tracțiune față (sau integrală xDrive cu punte motrice principală tot față) și motoare amplasate transversal. Mutare de geniu care a generat exact ingredientul lipsă al vechiului model: un spațiu interior vast, demn de eticheta de vehicul recreațional de familie. Nici rivalii nu au bătut pasul pe loc. Criticat pentru rigi
ditatea excesivă a trenului de rulare, GLA este acum un Mercedes veritabil, mai confortabil ca niciodată grație noii suspensii adaptive opționale și a sistemului Dynamic Select de configurare a motorului/cutiei/direcției standard.

Și Evoque se luptă cu fantomele trecutului, renunțând, în sfârșit, la motorul de 2,2 litri PSA, în favoarea unui diesel ultra-modern de 2 litri și 180 CP din gama Ingenium, acompaniat de o transmisie automată la fel de modernă, cu 9 trepte. Caroserie și interior „Frumusețea se află în ochii celui ce privește”, spune un celebru proverb britanic. Dacă nu ar fi așa, regele designului, Evoque, cu linia inconfundabilă a plafonului său extra-plat (element tradițional Range Rover) ce plonjează curajos spre spate, străjuind o suprafață vitrată minusculă, desprinsă parcă din lumea conceptelor futuriste, nu ar avea rival în segment.

Să fii special este, fără îndoială, extraordinar, însă, designul nu e totul, mai ales în lupta cu ceva mai puțin extrovertitele BMW și Mercedes – război ce pune preț pe cifre și mai puțin pe impresia artistică. Imaginea de excepție a lui Evoque are și un revers. Spațiul la genunchi în spate este cel mai mic din test și există o senzație de claustrofobie din cauza acoperișului abrupt și a montanților spate foarte lați, care obturează vederea, deși, surprinzător, Range Rover oferă cea mai mare înălțime interioară în zona banchetei și este cel mai lat. În contrast cu alura cuminte de hatchback supra-înălțat, GLA are un spațiu la cap cu doar puțin mai mic decât la Evoque.

3

X1 are cea mai mică înălțime interioară în spate datorită în principal șezutului banchetei poziționat mai sus, care este și cel mai scurt. Cu totul alta este situația în ceea ce privește libertatea de mișcare la nivelul genunchilor, unde BMW este campion, urmat la distanță apreciabilă de GLA și Evoque, mai apropiate din acest punct de vedere de clasa mică decât de cea compactă. Să trecem, însă, la locurile din față, unde cel mai bine se stă în BMW și Range Rover. Echiparea SE prezentă în test la Evoque include scaune cu reglaje electrice pe opt direcții.

Superb profilate în stilul fotoliilor din cele mai luxoase cluburi londoneze, acestea oferă cel mai lung șezut și un compromis neașteptat de bun între o susținere laterală inspirată și un confort de înaltă clasă. BMW a venit echipat cu scaune sport (499 euro), având o susținere laterală chiar mai bună și, suplimentar, reglaj longitudinal al șezutului. La Mercedes, susținerea laterală este deficitară, în timp ce spațiul la cap destul de mic și tetiera integrată știrbesc confortul atunci când la volan iau loc persoane foarte înalte. Previzibil, cel mai impunător model din acest trio, Evoque, se laudă și cu cea mai înaltă poziție de condus, șoferul stând cu 4, respectiv 12 cm mai sus decât în X1 și GLA.4

BMW are cel mai mare și cel mai adânc portbagaj, cu un spațiu de depozitare suplimentar extrem de generos sub podea și o variabilitate excelentă cu bancheta fracționabilă 40/20/40% standard, GLA și Evoque oferind doar spătare rabatabile în format 60/40%. În schimb, Mercedes și Range Rover au portbagajele cu forma cea mai regulată, la BMW pasajele roților fiind mai proeminente. Asta nu înseamnă că lățimea spațiului util are de suferit, aceasta fiind cea mai mare la X1, cu 14 mm mai generoasă decât la GLA și cu 8 mm decât la Evoque. Britanicul plătește din nou tribut designului extravagant, clasându-se pe ultimul loc ca volum de încărcare măsurat, cu nu mai puțin de 108 litri sub valoarea afișată de X1.

Mercedes dispune de un portbagaj comparabil, cu doar 19 litri mai încăpător decât la Evoque. Rabatarea banchetei spate nu are drept rezultat o suprafață perfect plană la niciunul dintre cele trei SUV-uri, la GLA, acest neajuns fiind cel mai vizibil. BMW are câteva avantaje: banchetă culisantă cu spătar variabil în șase trepte (356 euro, absent pe modelul testat) și cel mai bun acces, marginea de încărcare fiind cu 5 cm mai coborâtă decât la Evoque și cu 2 cm decât la GLA. Sistemul iDrive de la BMW rămâne referința în materie de ușurință în utilizare. Standard, se oferă un display de 6,5 inch, un ecran mai mare, de 8,8 inch, fiind disponibil doar opțional, în combinație cu sistemul de navigație Plus (2.740 euro).

5

Mercedes urmează o tatică apropiată, în echiparea de serie GLA fiind specificat cu sistem Audio 20 și display de 7 inch. Pentru o diagonală de 8,4 inch se plătesc extra 3.252 euro, la pachet cu sistemul de navigație Comand Online. Evoque este singurul care vine echipat standard cu un touchscreen de 8 inch (10,2 inch pentru HSE), dar cu o organizare mai puțin intuitivă a centralei InTouch Control, la care este necesară acționarea suplimentară a tastelor fizice plasate la extremitatea display-ului, spre deosebire de X1 și GLA, unde controller-ul rotativ controlează totul prin mișcările deja clasice de rotire/apăsare.

La GLA, comenzile climatizării sunt montate prea jos, iar meniul sistemului multimedia este complicat. Calitatea de fabricație reflectă corect pretențiile segmentului la toate cele trei modele, cu un plus notabil pentru Range Rover, la care finisarea în detaliu este impresionantă. Dinamică Toate cele trei modele pot fi comandate cu suspensii adaptive: 509 euro la X1, 1.248 euro la GLA și 1.140 euro la Evoque (doar pentru HSE). BMW și Range Rover au venit echipate cu suspensiile clasice. La condus, X1 este un adevărat BMW, fiind nu doar cel mai agil, ci și cel mai confortabil, fără a neglija plăcerea proverbială de a conduce.

Direcția este cea mai incisivă, iar la limită, fața se înscrie perfect pe traiectorie, ruliul și subvirarea fiind foarte reduse. La Mercedes, amortizoarele configurabile fac minuni, confortul fiind în real progres comparativ cu suspensia clasică folosită de GLA în trecut. Chiar și așa, Mercedes rămâne cel mai rigid, neajuns compensat în mare măsură de direcția precisă și ținuta de drum sigură în viraje: efectul subvirator apare târziu, iar ruliul este mai mic decât la BMW, mai înalt și cu un centru de greutate mai ridicat.

Penalizat de masa la gol cu 216 kg mai mare decât la X1, Evoque nu este la fel de dinamic, ruliul amplu, subvirarea mai accentuată și direcția prea asistată temperând bucuria pilotajului. După facelift, la Evoque se poate comanda sistemul Active Driveline care include Torque Vectoring (1.032 euro la dieselul de 180 CP) și îmbunătățește substanțial ținuta de drum și eficiența în viraje. Cea mai moale suspensie este confortabilă la drum lung, dar amortizarea denivelărilor este ușor prea rigidă. În off-road, însă, Evoque este rege.

6

Cea mai mare gardă la sol, cursa lungă a suspensiei și consolele față/spate scurte atestă talentele speciale ale britanicului. BMW și Mercedes vin cu sisteme de tracțiune integrală gândite pentru a oferi în primul rând dinamică și aderență mai bună iarna și nu aptitudini off-road de top. În mod normal, puntea motrice este cea față, cuplul fiind transmis și roților posterioare automat, dacă situația o cere într-o proporție de până la maxim 50%. Range Rover își ia în serios rolul de campion 4×4, înzestrând Evoque cu un sistem 4WD configurabil, care oferă posibilitatea blocării raportului de distribuție a cuplului față/spate (50/50%) și sistemul Terrain

Response cu patru setări pentru modul de lucru al transmisiei (Normal, Snow, Mud, Sand), optimizate pentru a face față celor mai dificile tipuri de teren. În plus, sistemul All-terrain Progress Control (288 euro) adaugă funcției Hill Descent Control și facilitatea inedită a coborârii automate în pantă cu spatele, posibilă între 1,8 și 30 km/h. X1 și GLA dispun, de asemenea, de asistență la coborârea pantelor, însă, nu și în marșarier. Noul motor turbo diesel de 2 litri al lui BMW a câștigat 6 CP față de vechiul X1, fiind cel mai puternic din test și cel mai rapid, deși SUV-ul bavarez este cu 158 kg mai greu decât GLA. Mercedes nu fructifică, totuși, acest avantaj, motorul de 2,1 litri și 177 CP oferind reprize și accelerații inferioare rivalului din Munchen.

7

De vină este și cutia 7G-DCT cu 7 trepte și dublu ambreiaj, care nu schimbă la fel de rapid precum transmisia automată clasică Aisin cu 8 rapoarte a lui X1, dar își aduce o contribuție importantă la economia de combustibil. GLA este cel mai eficient model din test, consumând cu 0,72 l/100 km mai puțin decât X1. Motorul de la BMW se turează, totuși, cu mai multă plăcere și este cel mai vivace. Nu și cel mai rafinat, titlu ce îi revine bijuteriei tehnice Ingenium grefată pe Evoque. Extrem de silențios (X1, totuși mai bine antifonat, per total), motorul de 2 litri are blocul complet din aluminiu, dezvoltă 180 CP și oferă distribuție variabilă pentru supapele de evacuare. Și sincronizarea cu noua transmisie ZF cu 9 trepte este bună, întârzierile cutiei fiind minime.

1

Consumul rămâne călcâiul lui Ahile. Deși clar mai economic (-1,1 l/100 km) decât predecesorul de 2,2 litri și 190 CP, noul Ingenium este cu 2,11 l/100 km mai gurmand decât GLA, respectiv cu 1,18 l/100 km decât X1.Costuri În arena premium, compact nu înseamnă și ieftin. SUV-urile testate afișează prețuri ce depășesc pragul psihologic de 40.000 euro. Evoque este de departe cel mai costisitor, o incursiune în lista de opționale echivalând cu o notă de plată ce trece de 50.000 euro, la fel ca la X1. GLA este cel mai ieftin, inclusiv la prețul comparat, X1 oferă avantajul pachetului de întreținere gratuită timp de 5 ani sau 100.000 km. Evoque are cinci ani garanție, iar X1 și GLA doar doi ani.

48-56_comp_evoque-gla-x1_R Toyota 9

Adaugati comentariu