Mitsubishi i-MiEV

Acum doi ani Mitsubishi i-MiEV era prima mașină electrică de serie din Europa. Cum se mai prezintă micuțul japonez în contextul actual?

Pentru că nu poţi întelege pe deplin o tehnologie nouă decât atunci când aceasta se integrează în rutina zilnică, am făcut ca testul cu i-MIEV să nu difere prea mult de activitatea mea zilnică. Redacţie, ședinţa foto, diverse treburi prin oraș, câteva cumpărături, casă și… ciclul se repetă a doua zi într-o formulă similară. Bun, dar conduc o mașină electrică cu o autonomie maximă garantată de producător la doar 150 km, iar asta mai înseamnă că trebuie să îmi fac timp și pentru alimentare, nu ? Treaba este simplă, mașina are un indicator al autonomiei care s-a dovedit foarte precis și care arăta iniţial 75 km. Pornesc la drum fără grija curentului din baterie și văd deja primele priviri curioase de trecerea prin apropiere a unei mașini fără nici un zgomot. Accelerez și mă bucur de cuplul motorului care seamănă întrucâtva cu cel al unui diesel cuplat la o cutie de viteze automată. Mașina este foarte simplă din punct de vederea al utilizării: pedală de acceleraţie, de frână și un schimbător “de viteze” care nu este altceva decât un comutator din care îi spui mașinii în ce direcţie să meargă.2

Folosirea aerului condiţionat reduce din start autonomia cu vreo 20 km, așa că renunţ repede la această facilitate neavând absolută nevoie de ea și îmi continui periplul prin oraș. În ciuda primilor metri pe care îi parcurge mai lent pentru a facilita manevrele în spaţii înguste, mașina accelerează bine și poate atinge ușor viteze ce pot face deplasarea prin oraș și mai economică dacă veţi trece prin dreptul vreunui radar al Poliţiei Rutiere. Fiecare frânare aduce în bateri3i o parte din energia care altfel s-ar irosi, iar accelerările având un ochi pe zona “Eco” a indicatorului fac ca autonomia mașinii să fie maximă. Deplasarea fără zgomot și fără noxe este una foarte lină, cu o accelerare constantă și fără întreruperi ale fluxului de putere, iar preţul fiecărui “plin” este primul lucru cu care vă veţi obișnui imediat. O încărcare completă la o priză de 220V durează cam șase ore și cât timp ai o priză acasă ea poate fi efectuată noaptea, atunci când energia este mai ieftină. Aici intervine desigur un mare „dar“, în cazul celor care nu stau la casă și, prin urmare, nu au acces la o sursă de încărcare…4

Date tehnice – Mitusbishi i-MiEV: Preț de bază: 36.640 euro cu TVA inclus; masă proprie/totală (kg): 1.110/1.450; L/l/h (mm): 3.475×1.475×1.610; volum portbagaj(l): 256/1.050; combustibil: electric; putere max. (kW(CP)/rpm): 49(67)/2.500-8.000; cuplu max. (Nm/rpm): 180/0-2.000; cutie de viteze/trepte: automată/1; viteza maximă (km/h): 130; sprint 0-100 km/h (s): 15,9; Acumulator: li-ion 330 V,16 kWh
Concluzie: Deoarece se numără printre primii promotori ai curentului electric, i-Miev se prezintă cu preț ce nu poate fi justificat în momentul de față nici de performanțele electrice, nici de imagine sau chiar costuri. Ce a reușit el să ne demonstreze este că ideea de mașină electrică de oraș este una, în teorie, viabilă.

Adaugati comentariu