Munca domnului John Cooper – MINI JCW

MINI JCW - eveniment autodrom Titi Aur - Bavaria

Un MINI de 231 CP? Da, exact! Sună perfect! Sună a reţetă de care te îndrăgosteşti la prima apăsare de pedală de acceleraţie. Am participat la evenimentul MINI John Cooper Works Academy şi ne-am îndrăgostit. De un kart pentru oameni mari.

MINI John Cooper Works Academy a fost un eveniment organizat în perioada 28-30 mai şi care a fost dedicat pasionaţilor (şi clienţilor) mărcii. Pentru a fi pus bine în valoare caracterul aparte al automobilelor ce poartă semnătura JCW, desfăşurarea de forţe a avut loc pe Autodromul Titi Aur. Înainte de descinderea pe noua platformă de perfecţionare a tehnicilor de conducere, am avut ocazia să participăm şi la evenimentul de relansare al showroom-ului mărcii MINI din complexul Automobile Bavaria din Băneasa, Bucureşti. Acum mai mare, amenajată după ultimele standarde ale mărcii, noua casă MINI a fost gazda unui scurt briefing introductiv în care am făcut cunoştinţă cu cel mai special MINI contemporan – John Cooper Works.

Iniţialele J şi C îi aparţin omului care în atelierele sale (de aici Works) a reuşit să transforme primele modele MINI în adevărate bombe pe roţi. Până în momentul acela vizionar nimeni nu-şi imagina că poţi cu un automobil atât de mic să pui probleme în cele mai importante competiţii automobilistice. MINI a revoluţionat motorsportul, a câştigat Raliul Monte Carlo iar numărul câştigător – 37 – este şi în zilele noastre unul dintre elementele de personalizare ale unui MINI cele mai solicitate în momentul configurării.

Revenind la caravana JCW, evenimentul s-a desfăşurat sub îndrumarea unei echipe de instructori internaţional BMW şi sub atenta supraveghere a unuia dintre cei mai importanţi traineri BMW ai momentului – românul Claudiu David. Deşi încă în stadiul de amenajări finale, Autodromul Titi Aur ne-a întâmpinat foarte bine, cu o serie de facilităţi pe care nu le mai găseşti în altă parte în România.

MINI JCW - eveniment autodrom Titi Aur - Bavaria (009)

Programul sesiunii de testare a fost împărţit în trei segmente distincte. Un poligon de îndemânare, cu exerciţii de frânare, slalom şi cu exerciţii de evitare a obstacolelor. Acolo am experimentat efectuarea unui banal slalom pe o suprafaţă de rulare compusă, mixtă, alcătuită din două texturi diferite ale asfaltului, delimitate chiar de conurile ce trebuiau ocolite cu dibăcie. Nu mai e cazul să spunem că MINI este un automobil extrem de manevrabil, chiar şi în formele sale ceva mai masive – Paceman şi Contryman.

Al doilea segment al exerciţiului JCW a fost reprezentat de o sesiune de taxi ride în compania unui pilot-instructor BMW şi în timpul căreia am putut experimenta o serie de situaţii de condus împinse la limită, precum derapajul controlat sau schimbările bruşte de masă cât şi exerciţii de prevenire şi evitare a subvirării pe viraje de tip parabolice.

MINI JCW - eveniment autodrom Titi Aur - Bavaria (020)

Ultimul element al programului MINI John Cooper Works Academy a fost o sesiune de teste pe circuit cu simpaticul automobil. Acolo a fost punctul culminant, pentru aceea se construiesc aceste automobile cu pedigree. MINI este, în general, un kart mai mare, carosat. Cu atât mai mult în declinările sportive, de unde versiunea JCW se distinge. Pe Autodromul Titi Aur a fost cât se poate de clar că nu doar în putere stă caracterul unui automobil. Bun, cei 231 CP sunt impresionanţi şi dincolo de datele seci de pe hârtie dar, aşa cum bine se spunea, puterea nu reprezintă nimic fără control.

MINI JCW este o bestiuţă, odată dezlănţuit pe pistă. Dacă acceleraţiile, altfel spectaculoase, sunt ponderate de prezenţa pe un teren de joacă sigur, manevrabilitatea noului model este un capitol de mare rafinament. Am rămas cu gândul la schimbările de masă executate atât de natural de model, la răspunsul precis şi cu mult feedback al sistemului de direcţie, la modul în care întreg trenul de rulare te aşează atât de frumos pe drum. Frânele sunt foarte echilibrate şi chiar şi în momentele de exploatare la limită păstrează automobilul pe traiectoria dorită, fără a-l destabiliza. MINI JCW este o jucărie letală, ca să-i zicem aşa. Este un vânător de zâmbete, iar noi am experimentat fix asta.

MINI JCW - eveniment autodrom Titi Aur - Bavaria (027)

Modelul marchează debutul celui mai puternic motor care a echipat vreodată un model de serie al mărcii premium din Marea Britanie – un propulsor pe benzină, 2,0 litri, patru cilindri, dezvoltat pe baza celei mai noi generaţii MINI TwinPower Turbo. Puterea a crescu la 170 kW/231 CP şi este susţinută de o acustică plină de emoţie datorită designului specific al pistoanelor, turbosuflantei şi sistemului de evacuare. Se remarcă şi eficienţa remarcabilă, cu un consum mediu mixt conform EU de 6,7 l/100 km şi emisii CO2 de 155 g/km.

Puterea motorului a crescut cu 10% în comparaţie cu modelul precedent, în timp ce cuplul maxim are un plus de 23% pentru un total de la 320 Nm. Este disponibilă o transmisie manuală, cu şase trepte, sau, opţional, se poate comanda transmisie sport Steptronic cu şase trepte. Acceleraţie de la 0 la 100 km/h este realizată în 6,3 secunde (-0,2 secunde faţă de versiunea precedentă) cu transmisie manuală, respectiv 6,1 secunde (-0,6 secunde) cu transmisie automată, în timp ce reprezia 80–120 km/h a fost şi aceasta îmbunătăţită la 5,6 secunde (-0,6 secunde). Eficienţa a fost de asemenea un obiectiv princiapl: consum de combustibil şi nivel al emisiilor CO2 – în combinaţie cu transmisia automată – au fost reduse cu aproximativ 20%, la 5,7 l/100 km şi 133 g/km în ciclul de testare EU.

MINI JCW - eveniment autodrom Titi Aur - Bavaria (008)

Suspensia a fost optimizată pentru caracteristicile de putere şi performanţă ale motorului şi pentru livrarea unor performanţe optime pe circuit. Sistem sport de frâne Brembo este nou dezvoltat şi este pus în evidenţă de jante din aliaj uşor, de 17 inch, cu design John Cooper Works Race Spoke.

Una peste alta a fost o zi de genul celor pe care nu le uiţi uşor, care ţi se întipăresc în minte în sertarul amintirilor. MINI JCW este special, este un pic mofturos, este exclusivist, oarecum prohibitiv, este nervos, este plăcere, este scump, este generator de zâmbete şi oftat nostalgic, este sport, este istorie, este spirit MINI. Este, analizat cu maximă atenţie, altceva.

Date tehnice:

MINI John Cooper Works: motor pe benzină, cu patru cilindri, cu tehnologie MINI TwinPower Turbo (turbocompresor, injecţie directă, control complet variabil al supapelor, control variabil al arborelui cu came).

Capacitate: 1.998 cmc

Putere: 170 kW/231 CP/5.200 şi 6.000 rpm

Cuplu maxim: 320 Nm între 1.250 şi 4.800 rpm

Acceleraţie (0-100 km/h): 6,3 secunde (transmisie automată: 6,1 secunde)

Viteză maximă: 246 km/h (246 km/h)

Consum mediu mixt conform ciclului de testare EU: 6,7 l/100 km (5,7 l/100 km)

Emisii CO2 conform ciclului de testare EU: 155 g/km (133 g/km); standard de emisii: EU6

Dimensiuni exterioare:

Lungime: 3.874 milimetri

Lăţime: 1.727 milimetri

Înălţime: 1.414 milimetri

Ampatament: 2.495 milimetri

MINI JCW - eveniment autodrom Titi Aur - Bavaria (014)

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top