Necesitate sau moft?

În principiu, există trei categorii de dotări importante: unele care ţin de securitatea automobilului, altele care îmbunătăţesc confortul şi restul, care pot fi considerate de lux.

Siguranţa pe primul loc
Centurile de siguranţă şi tetierele nu mai lipsesc nici unui automobil modern. În domeniul securităţii pasive, cele mai cunoscute dotări sunt airbagurile frontale şi laterale. Lipsa acestora din echiparea unui automobil ar trebui să vă dea de gândit, ba chiar ar fi bine să ocoliţi acea ofertă. Cât despre airbagurile laterale modelele cele mai vândute de pe piaţa noastră oferă aceste echipamente cel puţin ca dotare opţională, doar variantele de bază, foarte ieftine, fiind „ocolite”, pentru a asigura un preţ de bază cât mai scăzut.

Securitatea activă este reprezentată, în primul rând, de sistemul ABS. Începând din anul trecut toate automobilele fabricate în România sunt echipate obligatoriu cu ABS. Nu acelaşi lucru se poate spune despre sistemele de control al tracţiunii şi/sau stabilităţii. Dacă până nu de mult, acestea erau apanajul maşinilor scumpe, burduşite cu tehnologie de ultimă oră, acum, la modelele mai noi, aceste sisteme se pot întâlni chiar şi în clasele inferioare. Cine ţine foarte mult la securitate va trebui să investească o sumă şi pentru toate aceste sisteme electronice. 

Confortul este molipsitor
Geamurile şi oglinzile cu acţionare electrică, servodirecţia, închiderea centralizată, bancheta rabatabilă etc. Dotări care fac dintr-o maşină un mijloc de transport mult mai agreabil. Tocmai de aceea, doar automobilele care vor să fie foarte ieftine renunţă la aceste echipamente, oferindu-le eventual opţional.  Privind în ansamblu, suma care trebuie plătită în plus pentru aceste accesorii (chiar necesare) este mică raportată la preţul maşinii. 

Din acest punct de vedere, este de preferat un nivel de echipare superior, în care aceste dotări sunt oferite „la pachet”. Japonezii şi coreenii au un avantaj în acest sens, ceea ce ne face să ne întrebăm ce raţiuni de marketing îi determină pe constructorii europeni să ofere geamuri spate cu acţionare electrică sau bancheta rabatabilă mai mult pe listele de opţionale decât în echiparea de serie. Afirmaţia este valabilă mai mult la modelele ieftine din clasele inferioare.

Tot la capitolul confort putem considera şi instalaţia audio sau cea de aer condiţionat. Cei care folosesc cu preponderenţă automobilul pentru a merge la serviciu ştiu cât de utilă este prezenţa radioului, oricât de „arhaic” ar fi el. Însă cu adevărat arhaic a devenit casetofonul, înlocuit în prezent de CD-player. 

Dar aici clientului i se oferă posibilitatea de a-şi echipa maşina după cum doreşte, de aceea sistemul audio este oferit, de obicei, ca accesoriu opţional. În schimb, instalaţia de aer condiţionat nu o poţi lua de la un magazin specializat, pentru ca mai apoi să o montezi pe maşină într-un service oarecare deoarece te-ar costa dublu faţă de cea montată în fabrică pe automobilul nou.

Când vorbim de climatizare, atingem un punct sensibil. Atât în ceea ce priveşte preţul (în majoritatea cazurilor depăşeşte 700 euro), cât şi utilitatea acestui accesoriu. Întradevăr, nu este indispensabilă, dar se dovedeşte necesară în multe cazuri, mai ales vara. Variantele automate, având controlul electronic al funcţionării, intră uşor în categoria „gadgeturi electronice”, diferenţa de preţ justificându-se doar prin prisma nivelului tehnologic, dar destinaţia este aceeaşi – crearea unei temperaturi optime în habitaclu. 

Ce înseamnă luxul?
Dotările de lux sunt mai mult scumpe decât necesare. În această categorie am putea băga şi instalaţia automată de climatizare, dar mai puţin utile ca aceasta sunt tapiţeria din piele, trapa din plafon, jantele din aliaj sau cutia de viteze automată. În cazul automobilelor ieftine, acestea nu apar nici măcar pe lista de opţionale iar, dacă apar, este clar că se adresează celor care au un buget mai consistent. 

Vopseaua metalizată are, pe lângă rolul estetic, şi unul tehnic, de protejare a tablei caroseriei. Inconvenientul ţine de reparaţii, remedierea unei zgârieturi costând mai mult decât cea nemetalizată. Este clar că, în segmentele inferioare, unde preţul dictează vânzsarea unui automobil, aceste dotări nu sunt atractive decât pentru cei care doresc să investească în personalizarea maşinii. Dar când automobilul este doar un mijloc de transport, cel mai indicat este să se renunţe la astfel de mofturi pentru menajarea bugetului. 

Concluzii schimbătoare
Poate vă amintiţi că, după revoluţie, maşinile echipate cu „geamuri electrice” sau „climă” erau considerate maşini de lux, când, de fapt, acestea erau dotări normale pentru un automobil confortabil modern. Evoluţia cererii pe piaţa noastră confirmă faptul că românul este un client sensibil la confortul maşinii sale. 

În prezent, dotările care ţin de securitate şi confort echipează cele mai multe dintre maşinile din import care circulă pe şoselele noastre. Este adevărat că banii dictează decizia de achiziţionare a unui automobil, însă trebuie ţinut seama şi de ceea ce oferă maşina respectivă. Aviz celor care vor să economisească banii cu orice preţ – nu se poate face rabat de la securitate şi confort.

Airbag 
Este demonstrat că riscul de a muri într-un accident a fost redus cu 30% prin adoptarea acestui echipament de securitate. Apariţia airbag-ului pe automobile s-a produs în anii ’80, iar din 1998 a devenit echipament standard pentru ocupanţii locurilor din faţă pe multe maşini din occident. Principiul de funcţionare este simplu: un senzor determină momentul în care se produce coliziunea automobilului şi comandă declanşarea pernei gonflabile. 

Aceasta este un săculeţ din nylon, care se umple foarte rapid cu un gaz eliberat de un sistem pirotehnic. Rolul airbagului este de a evita contactul dintre pasager şi coloana volanului, elementele bordului sau cioburile parbrizului. În plus, după contactul dintre corp şi airbag, acestea din urmă se dezumflă în mod controlat, micşorând şocul pe care îi resimte pasagerul. Pare complicat? Este, dar totul se întâmplă rapid (125 ms), iar urmările sunt, de cele mai multe ori, favorabile celor implicaţi în accident. 

Reversul medaliei: doar în combinaţie cu centura de siguranţă, airbagul frontal are un efect benefic. Astfel, dacă nu se poartă centura în momentul unui impact, se poate ajunge la leziuni serioase ale coloanei vertebrale (din cauza vitezei de deschidere, închipuiţi-vă că primiţi un pumn cu viteza de 20 km/h în plină figură!). Deoarece pe locul din dreapta nu trebuie montat un scaun pentru copii, din ce în ce mai mulţi constructori oferă posibilitatea deconectării airbagului pentru pasagerul din dreapta. 

În cazul impactului lateral, airbagurile montate în scaune sau în stâlpii centrali îşi dovedesc utilitatea, deşi nu contribuie într-o măsură prea mare la scăderea riscului unei accidentări. Cel mai mare inconvenient este spaţiul lateral foarte mic în care trebuie să acţioneze, ceea ce necesită o viteză de reacţie mult mai mare. 

ABS
Abrevierea provine de la „anti-lock system”, iar sistemul este construit dintr-o unitate electronică centrală (ECU), o pompă hidraulică (HCU) şi senzori pentru vitezele de rotaţie a fiecărei roţi. În cazul frânării bruşte, ECU sesizează, prin intermediul senzorilor, dacă una sau mai multe roţi au tendinţa de blocare şi comandă HCU să micşoreze presiunea din sistemul de frânare până când roata respectivă se deblochează. 

Este vorba despre un proces interactiv, care are loc de câteva ori pe secundă, şoferul resimţind aceste pulsaţii în pedală. Marile avantaje sunt micşorarea distanţei de oprire (datorită optimizării frânării) şi posibilitatea sistemului de a controla traiectoria maşinii, deoarece roţile nu mai patinează. Există unele dezavantaje pe carosabil alunecos (în special pe zăpadă), când distanţa de frânare creşte sensibil. Dar, per total, avatanjele acestui sistem sunt foarte mari, în primul rând fiind util pentru evitarea unei situaţii de accident. 

Bancheta rabatabilă
Nu de puţine ori apar situaţii în care volumul bagajelor de transport depăşeşte  capacitatea portbagajului. În acest caz, mărirea spaţiului pentru obiectele de transportat este posibilă prin rabatarea banchetei. Dacă aceasta este rabatabilă fracţional, cu atât mai bine, modularitatea căpătând o notă mai bună. Utilitatea banchetei rabatabile este evidenţiată mai ales în cazul modelelor cu hayon, care se pretează mai bine obiectelor voluminoase. 

Geamuri şi oglinzi cu acţionare electrică
În cazul geamurilor, în portieră este integrat un motoraş electric, banala manivelă fiind substituită astfel. Comenzile pot fi simple sau mai complexe – gen „one touch”, adică la apăsarea butonului geamul coboară sau se ridică automat, nefiind necesar ca butonul să fie apăsat pe tot timpul procesului. 

În cazul oglinzilor electrice s-a recurs, de asemenea, la amplasarea unui motoraş electric în carcasă, iar în interior, prin intermediul unor butoane de control, poziţia oglinzii poate fi reglată în funcţie de poziţia de la volan. Gradul de confort şi comoditatea acţionării sunt foarte mari, mai ales că, în ultima vreme, oglinzile exterioare sunt şi încălzite electric odatăcu luneta, ceea ce creşte vizibilitatea pe vreme defavorabilă. 

Adaugati comentariu