Test drive Opel Astra GTC 1.6 Turbo 180 CP

Opel a fost primul producător care a înțeles că o compactă cu pretenții de coupe implică ceva mai mult decât eliminarea ultimului rând de portiere. Noul GTC duce conceptul cu un pas mai departe.

  • Suspensie setata foarte reusit intre confort si dinamism
  • spatiu interior surprinzator raportat la segment
  • Propulsorul putea avea un raspuns mai agresiv
  • consola centrala aglomerata de butoane

Azi, ideea unei compacte în trei portiere ne duce automat cu gândul la o caroserie de inspirație coupe, dar, dacă privim în urmă, lucrurile nu au fost întotdeauna atât de simple. Înainte de lansarea lui Astra GTC o compactă în trei uși era obținută prin simpla eliminare a ultimului rând de portiere. 

Drept rezultat, primeai o mașină cu câteva sute de euro mai ieftină și considerabil mai nepractică decât un hatchback normal. Opel a fost primul care și-a permis un plus de imaginație, iar versiunea GTC a lui Astra a lansat o modă pe care azi, Volkswagen, Renault și Peugeot au urmat-o prin lansare de modele proprii. Noua generație GTC are de partea sa experiența, dar și presiunea de a continua succesul de care s-a bucurat primul model. 

Desenat de la zero

În comparație cu versiunea hatchback, aflată probabil dintr-o coincidență în parcarea dealerului exact lângă GTC, coupe-ul compact Opel nu păstrează decât o fracțiune din ADN-ul vizual tipic Astra. Cu excepția formei generale a farurilor, fiecare panou de caroserie a fost desenat și executat de la zero pentru a complimenta modificările dimensionale aduse caroseriei. Nu sunt genul care discută prea mult pe marginea designului, dar impactul vizual generat de GTC este greu de contestat și, din multe puncte de vedere, dincolo de sfera normală de atracție a unei compacte. 

Dacă exteriorul sugerează intenția nemților de a individualiza GTC-ul în gama Astra, interiorul are rolul de a te aduce cu picioarele pe pământ. Pe scurt, vorbim despre un interior clasic de Astra, iar asta înseamnă pe de o parte o calitate bună de fabricație și pe de altă parte un layout destul de aglomerat. Dacă o consolă centrală cu multe butoane nu este chiar un tragedie, layout-ul general dominat de tonuri de gri și fără elemente distinctive care să îți aducă aminte că ai cumpărat ceva mai special este ușor dezamăgitor. 

În categoria surprize plăcute merită menționat spațiul destinat pasagerilor de pe banchetă, ideal chiar și pentru cei peste 1.85 m, completat cu succes de un portbagaj de 360 l. Probabil că aspectele practice nu vor juca rolul decisiv în cumpărarea unui coupe, fie el și compact, dar este bine de știut că GTC nu este doar o declarație de stil ci o mașină cât de poate de utilizabilă.

Ca și exteriorul, platforma tehnică nu păstrează decât o mică parte din moștenirea versiunii Hatchback, în speță configurația generală a punții spate cu legătura Watt. În rest avem o punte față nou-nouță preluată de la Insignia OPC, un ampatament mai mare cu 10 mm, gardă la sol redusă și, pentru a întregi peisajul dinamic, ecartamente mai mare în față/spate (+40, respectiv +30 mm).

Dacă facem abstracție de recent lansata versiune OPC cu 280 CP, modelul testat aduce în discuție cea mai puternică motorizare pe benzină disponibilă în gamă 1.6 Turbo/180 CP. Acum trei ani, când am condus pentru prima oară acest motor, m-am plâns de răspunsul oarecum anemic la accelerație, situație ce pare să fi fost rectificată de Opel. 

În modul „normal“ livrarea puterii este cât se poate de liniară, cu un puseu de cuplu bine mascat în zona 2.300 rpm în timp ce accesarea modului Sport îți pune la dispoziție ceea ce poate fi definit ca un warm-hatch. Direcția și suspensia se întăresc, accelerația răspunde la cel mai mic impuls, iar puntea față preluată de la Insignia OPC pune puterea jos cu pierderi insignifiante în comparație cu concurenții ce dispun de configurații MacPherson clasice. 

Cuvântul la ordinea zilei este eficiența, mai puțin exuberanța, deoarece șasiul este atât de capabil încât nu poate fi pus pe picior greșit de 180 CP. Senzația generală este că o putere de 200-220 CP ar putea fi una ideală pentru a intra direct în sfera hot-hatch. 

Partea bună este că, în aceste condiții de putere, consumul urban se menține la 11 l/100 km, iar cel extraurban la 7-8 l/100 km, cifre meritorii pentru o mașină din această clasă. Cu un preț de pornire de 19.675 euro (1.917 sub Scirocco, 7.967 sub RCZ), Astra GTC bifează și avantajul costurilor la cele deja stabilite: imagine, confort, practicalitate. Dacă este mai bun decât Scirocco sau RCZ, pentru asta aștept comparativul, dar eu nu aș paria împotriva lui GTC.

Date tehnice: Opel
Astra GTC
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.6 Turbo ECOTEC
Nr. usi/locuri 3/5
Masa proprie/totala [kg] 1395/1945
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4465/1840/1480
Ampatament
Volum portbagaj [l] 370 (1235)
Motor si transmisie
Tip motor 1.6 Turbo ECOTEC
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 1598
Sistem alimentare injectie directa+turbo
Putere max. [kW(CP)/rpm] 132(180)/5500
Cuplu max. [Nm/rpm] 230/2200
Cutie de viteze Manuala/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 220
0-100 km/h [s] 8.5
Consum urban/extra/mixt 9.3/5.9/7.2
Emisii CO2 [g/km] 168

Adaugati comentariu