Test comparativ: Opel Insignia versus Mazda 6

Masina anului in Europa (Opel Insignia) se afla fata in fata cu top modelului segmentului mediu (Mazda 6) – amandoua cu motorizari diesel low power de volum.

Ce se mai scrie, în prezent, pe automobile? Faţă de înscrisurile vechi, gen „spalămă“, „AITILIM“ (a se citi în oglinda retrovizoare), au apărut nenumărate alte texte, caracteristice orânduirii sociale şi evoluţiei societăţii omeneşti – „Aici RCA ieftin“, „Transport Italia şi retur“ (sau numai retur), „Cazinou şi masaj“, „Descarcerare (Încarcerare)“. De asemenea, constructorul are grijă să marcheze denumirea autoturismului, căutată cu grijă pentru a fi reprezentativă pentru acel produs. „Mazda 6“ vă spune ceva? Sigur, vor răspunde cei iniţiaţi. Dar numele „Insignia“ ales de către Opel pentru noua clasă medie? Tupeu, vor spune unii, să-i spui automobilului „insignă“ sau „emblemă“, însă specialiştii de la Opel chiar acest lucru l-au urmărit, modelul fiind un fel de carte de vizită pentru design-ul viitoarelor produse ale firmei.

Am observat că din ce în ce mai mulţi posesori de automobile îşi afişează, la loc vizibil, diverse înscrisuri tipărite pe folii autocolante sau pe suporturi de tipul celor utilizate pentru plăcile de înmatriculare. Majoritatea „operelor alese“ descind din cabinele autocamioanelor şi reprezintă întregul „CV“ al posesorului („MAREAN“), porecla (MANIVELĂ), sau, de cele mai multe ori, ofense la adresa celorlalţi participanţi la trafic.

Fie că vă deplasaţi cu un automobil Opel Insignia sau cu unul Mazda 6, nu sunteţi protejaţi de astfel de texte „alese“. În schimb, confortul oferit de către cele două autoturisme vă atrage atenţia asupra aspectelor plăcute ale vieţii.

„Nu mă claxona că nu vreau să blochez intersecţia“

Credeţi că există profesionişti care concep astfel de embleme pentru a fi expuse pe automobile, sau reprezintă emanaţiile unor creatori anonimi? În ciuda formei de exprimare, conţinutul acestui mesaj este pozitiv. Fără legătură cu vreo intersecţie, am auzit numeroase claxoane pe lângă cele două autoturisme, în semn de admiraţie, probabil, pentru design-ul exterior. Este adevărat, ambele modele sunt apariţii moderne, cel mai proaspăt pe piaţă fiind autoturismul Opel Insignia, care înlocuieşte modelul Vectra. Fiecare caroserie, chiar dacă are patru uşi, este desenată astfel încât să arate ca un coupé.

La Opel, scaunul din dreptul volanului are numeroase reglaje, efectuate atât electric, cât şi mecanic. La modelul Mazda încercat, scaunul şoferului permite reglarea numai pe cale mecanică. În schimb, consider că acest scaun oferă un confort sporit pentru şofer.

Pe bancheta din spate a fiecărui autoturism au loc, confortabil, pasageri a căror înălţime este ceva mai mică de 1,90 m. Ceilalţi vor atinge cu capul suprafaţa pavilionului. Modelul Opel oferă pasagerilor din spate aer condiţionat prin intermediul a două orificii speciale, cu debit reglabil de aer.

„Prinde-mă dacă poţi“

se poate citi pe luneta unui autoturism oprit în coloana de la semafor. Fireşte, braţul şoferului din dotarea vehiculului atârnă pe partea exterioară a portierei, ca şi când s-ar fi găsit cineva să-l „tragă de mânecă“ la propriu pentru afişarea de citate din opere alese şi inepte. Să fie adresat, cumva, acest mesaj agenţilor Poliţiei Rutiere? Fie că staţi la volanul unui automobil Opel Insignia sau al unui model Mazda 6, este bine să feriţi astfel de participanţi la trafic. Din fericire, oricare dintre cele două modele execută docil manevrele de bracare, chiar bruşte, executate de către şofer. Rotirea volanului este uşoară, sistemul de direcţie fiind servoasistat. La rularea pe drumuri cârpite sau desfundate nu se aud zgomote suspecte din articulaţiile punţilor şi sunteţi protejaţi împotriva şocurilor. Întrucât ampatamentul fiecărui model este destul de mare, aveţi grijă ca autoturismul să nu rămână suspendat pe vreo „cocoaşă“ a căii de rulare.

În interior se distinge zgomotul tipic produs de motorul diesel, la modelul Opel Insignia nivelul sonor fiind, după părerea mea, puţin mai ridicat, atât la mers încet în gol, cât şi în sarcină.
[_newpage_]
„Nu mă enerva, că am 13 puncte!“

Cum poţi să protejezi un şofer aflat într-o asemenea situaţie, care îşi face publică zestrea de puncte printr-un mesaj lipit pe geam? Dacă automobilul pe care îl conduce imprudent este un Opel Insignia sau un Mazda 6, atunci poate să stea liniştit în legătură cu siguranţa pasivă. Constructorii au avut grijă să echipeze fiecare model cu un număr corespunzător de aibag-uri astfel încât nici carnetul de conducere, aflat la purtător, să nu se îndoaie în cazul unui impact. Siguranţa activă este sporită prin dotarea celor două autoturisme cu sisteme dintre cele mai moderne pentru îmbunătăţirea performanţelor de frânare şi pentru controlul tracţiunii şi al stabilităţii.

În privinţa motoarelor diesel, fiecare model poate fi echipat cu unul dintre cele trei versiuni disponibile. Opel are familia de motoare diesel bazată pe cilindreea de 2 l, în timp ce Mazda a scos pe piaţă un motor complet nou, de 2,2 l, care înlocuieşte modelul ceva mai vechi de 2 l şi cu puterea de 140 CP. La o privire superficială, motorul japonez a crescut în mărime şi a scăzut în putere, ceea ce nu prea înseamnă progres tehnic. De asemenea, o altă observaţie se referă la faptul că motorul Opel are putere mai mare din cilindree mai mică decât motorul japonez. Explicaţia trebuie căutată în membrii familiilor de motoare. Familia de trei motoare diesel Opel furnizează puteri cuprinse între 110 CP şi 160 CP, în timp ce exemplarele japoneze acoperă un interval de puteri între 125 CP şi 185 CP. În cazul modelelor încercate, Opel a fost echipat cu al doilea motor al familiei, pe când Mazda a fost dotată cu motorul cu puterea cea mai mică. Prin urmare, aveţi grijă când optaţi la cumpărare pentru o versiune sau alta.

„Scuze că te-am depăşit“

stă scris pe tabla aşezată pe un geam lateral al unui „cazan“ diesel, având un motor a cărui putere, în prezent, reprezintă cam un sfert din puterea motorului care echipează fiecare autoturism încercat. Prin urmare, depăşirea menţionată, din punct de vedere tehnic, este o glumă răsuflată. Mai mult, cuvântul „scuze“ nu are semnificaţia menţionată în dicţionar, ci din contră. Totuşi, din punct de vedere dinamic, care dintre automobilele încercate este mai performant, având în vedere faptul că performanţele energetice ale motoarelor sunt foarte apropiate? Pe lângă motor, foarte importantă este etajarea transmisiei pentru obţinerea unor rezultate bune în încercările de demarare. Analizând valorile vitezelor în diferite trepte şi la aceleaşi turaţii ale motoarelor, se constată că în toate treptele superioare (începând cu a treia) transmisia modelului Opel este sensibil mai „lungă“.

Acesta este motivul principal pentru care autoturismul Opel are acceleraţii maxime mai mici în aceste trepte. De exemplu, în treapta a şasea acceleraţia maximă este de numai 0,6 m/s2, ceea ce înseamnă că, odată selectată această treaptă şi pedala de acceleraţie este apăsată total, autoturismul nu dă semne că ar intenţiona să-şi mărească viteza. Această treaptă este destinată, în special, reducerii consumului de combustibil la rularea cu viteze ridicate, pe autostrăzi în palier. Şoferul unui asemenea autoturism, ştiind că sub capotă „trag“ 130 de cai, se aşteaptă să fie apăsat în scaun ceva mai tare decât se întâmplă în realitate. Amatorii de senzaţii mai tari trebuie să se orienteze asupra „insignei“ diesel cu 160 de cai putere.

În primele două trepte, transmisia modelului german este puţin mai „scurtă“ decât cea a automobilului Mazda, însă acceleraţii mai mari sunt realizate tot de către modelul japonez, chiar dacă acesta este echipat cu pneuri pentru iarnă. Se pare că valoarea mai mare a momentul motor maxim oferit de către motorul japonez constituie justificarea pentru acest comportament.

La încercarea de demarare, ambele modele au aceleaşi performanţe până în apropierea vitezei de 20 km/h. La viteze mai mari Mazda 6 preia conducerea. Ambele modele ajung destul de repede la viteza de 100 km/h, cu menţiunea că Mazda 6 are nevoie de un timp mai mic cu aproximativ o secundă decât Opel pentru a atinge viteza menţionată. O situaţie asemănătoare se întâlneşte la demararea pe distanţa de 400 m. Modelul german recuperează ceva din terenul pierdut la demarare în ceea ce priveşte viteza maximă, a cărei valoare este cu 10 km/h mai mare decât cea a autoturismului japonez.
[_newpage_]
Performanţele de repriză în treptele a doua şi a patra sunt asemănătoare pentru cele două autoturisme în prima parte a fiecărei încercări. La creşterea vitezei, modelul Opel se detaşează în câştigător. Cel puţin în repriza din treapta a doua, Mazda pierde teren din cauza faptului că motorul ajunge să funcţioneze la turaţii mai mari faţă de cele corespunzătoare puterii maxime. Reprizele în treptele a treia şi a cincia sunt câştigate de către modelul Mazda. Referitor la repriza în treapta a şasea, o astfel de performanţă nu este caracteristică autoturismului german, din cauza etajării foarte „lungi“ a transmisiei.

La rularea pe viraje, cu viteze destul de ridicate, ambele autoturisme demonstrează calităţi ridicate de stabilitate şi de confort. Sistemele care controlează, în mod automat, tracţiunea şi stabilitatea îşi merită fiecare ban investit, mai ales în condiţii de rulare la limita aderenţei. Valorile maxime ridicate ale acceleraţiei laterale sunt asemănătoare pentru cele două modele, acest lucru demonstrând calităţile de rulare în curbe.

Performanţele de frânare sunt influenţate puternic de tipul pneurilor. Modelul Opel, fiind echipat cu pneuri adecvate pentru vremuri mai calde şi mai uscate, obţine rezultate foarte bune la încercările de frânare. Pneurile pentru iarnă care au echipat autoturismul Mazda au determinat scăderea considerabilă a performanţelor de frânare, de exemplu distanţa de frânare a fost mai mare cu 11 m faţă de cea măsurată în cazul modelului Opel.

„Car of the year 2009“

stă scris pe caroseria modelului Opel Insignia, distincţie primită la nivel european, bineînţeles. Totuşi, anul acesta ce vă cumpăraţi? Aveţi bani, sau vă vindeţi casa pentru unul dintre cele două autoturisme? Familia, celula de bază a societăţii, poate găsi în oricare variantă de vehicul confort, ambianţă modernă, infotainment destul de bine dezvoltat, loc suficient, siguranţă de înalt nivel, „murmur“ de motor diesel, consum şi emisii poluante reduse, dar şi multă invidie din partea vecinilor. Opel se laudă cu distincţia europeană, cu ceva mai multe dotări şi cu performanţe de frânare foarte bune, în schimb etajarea transmisiei mi se pare că nu este făcută în cel mai fericit mod.

Modelul Mazda se impune prin performanţele de demarare, prin stilul aparte al caroseriei şi al habitaclului şi prin calităţile motorului diesel. Vă rog să schimbaţi anvelopele cu unele adecvate anotimpului, altfel îşi face lumea o impresie greşită asupra performanţelor de frânare ale acestui model!  Cu toate că nu agreez nici un fel de înscris suplimentar pe caroseria unui automobil, parcă aş dori să afişez, în mod cât mai vizibil pentru conaţionali, autocolantul cu mesajul: „Din acest automobil nu se aruncă hârtii pe jos“.

Date tehnice: Opel
Insignia
Mazda
6
Sasiu si caroserie
Motorizare 2.0 CDTI 2.2 CD
Nr. usi/locuri 4/5 4/5
Masa proprie/totala [kg] 1503/2020 1445/2055
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4830/1856/1498 4735/1795/1440
Ampatament 2737 2725
Volum portbagaj [l] 500 (1010) 519 (1095)
Motor si transmisie
Tip motor 2.0 CDTI 2.2 CD
Combustibil Motorina Motorina
Cilindree [cmc] 1956 2184
Sistem alimentare common rail common rail
Putere max. [kW(CP)/rpm] 96(130)/4000 92(125)/3500
Cuplu max. [Nm/rpm] 300/1750 310/1800
Cutie de viteze Manuala/6 Manuala/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 205 195
0-100 km/h [s] 11.1 10.6
Consum urban/extra/mixt 7.7/4.7/5.8 7/4.7/5.5
Emisii CO2 [g/km] 154 147

Adaugati comentariu