Test drive Opel Mokka 1.4 Turbo 140 CP 4×4

Mic și concentrat, Mokka este exact modelul de care Opel avea nevoie pentru a trece peste o perioadă în care nemții au produs mașini bune, dar nu remarcabile.

  • Design exterior placut
  • oferta buna de spatiu interior
  • motor pe benzina placut in exploatare
  • Vizibilitate modesta
  • ergonomia sistemului multimedia

Nu mai e un secret pentru nimeni că a încerca să vinzi mașini noi în Europa a devenit mai degrabă un serviciu public decât o afacere. Dincolo de scăderile masive ce au dus piața europeană undeva la nivelul anilor ’90 se află un curent de reduceri masive care, combinat cu prețurile în creștere la nivel de producție, au dus la fenomenul nedorit de a vinde în pierdere. 

În tot acest peisaj semi-apocaliptic se distinge o umbră de speranță, una înaltă și scurtă, cea a crossoverelor. Nissan a fost pionierul acestui trend, cu best seller-ul Qashqai și acum cu Juke, un adevărat record pe patru roți la nivel de design. Vânzările masive de crossovere demonstrează că se pot face bani în industria auto, inclusiv în Europa, dar pentru a face asta ai nevoie de ceva care să iasă din tiparele claselor consacrate. 

Aici intervine Mokka, un crossover sub-compact bazat pe o platformă extinsă de clasă mică care mimează, până la punct, reteța lui Juke. Prima diferențiere față de japonez ține de design, Opel preferând o rafinare a elementelor grafice tipice mărcii germane, care au generat un exterior plăcut, dar nu șocant. Această aparentă conformare la nivel de design are rolul de a atrage acea categorie de clienți care rezonau cu ideea unui crossover de buzunar, dar nu și cu designul promovat de Juke. 

În interior nemții nu au exagerat cu imaginația sau cu opțiunile cromatice, cel puțin nu în versiunile de intrare în gamă. Cei care vor opta pentru echipările superioare vor avea la dispoziție posibilitatea de a personaliza cromatic planșa de bord cu scopul de a rupe monotonia plasticelor negre. În rest, formele generale și calitatea materialelor mimează îndeaproape ce vei găsi într-o Astra, iar asta este o laudă deoarece majoritatea concurenților lui Mokka (Juke, ASX etc.) sunt finisați, pe alocuri, net inferior. Ergonomia ține mai mult de gusturi, unii vor aprecia abordarea clasică cu câte un buton pentru fiecare funcție, în timp ce alții vor resimți lipsa unui modul de comandă cu touchscreen. La capitolul spațiu interior nu am găsit nici un motiv de critică, cu atât mai puțin cât vorbim despre un derivat din clasa mică, cei drept cu un ampatament extins. Configurația care se anunță ideală pentru micuțul crossover este de patru adulți plus bagajele pentru un weekend. 

Lista de motorizări debutează cu un aspirat de 1,6 l și 115 CP, urmat de un turbo de 1,4 l și 140 CP, în timp ce, pentru fanii diesel, există doar opțiunea 1,7 l și 130 CP. Tracțiunea integrală este oferită standard pentru motorul turbo pe benzină și opțional pentru diesel. Acum trei luni, cu ocazia lansării internaționale am testat modelele de top și am concluzionat că, pentru moment, motorul turbo pe benzină este alegerea optimă. Testul din România nu a făcut decât să îmi confirme afinitatea pentru această configurație, începând cu valorile de consum înregistrate (8,5 l în oras respectiv 6,5 afară) până la comportamentul general al mașinii. 

Fără a exagera cu valențe dinamice pe care puțin le caută sau le doresc în această clasă Mokka afișează o maturitate reconfortantă pentru o mașină a cărei bază dinamică (ampatament scurt, înălțime ridicată) nu este chiar ideală. Aici trebuie totuși menționat că versiunile cu tracțiune integrală beneficiază de setări speciale pentru direcție/suspensie cu scopul de a oferi un plus dinamic față de versiunile 4×2. Un alt plus evident este cel de motricitate pe care am avut ocazia să îl testez cu ocazia ninsorilor de început de primăvară. Deși nu poate transmite decât un maxim de 50% pe puntea spate sistemul 4×4 ultra compact conceput special pentru Mokka este mai mult decât suficient pentru a rula în siguranță pe drumurile uitate de firmele de deszăpezire.  

Motorul turbo pe benzină îți lasă impresia că nu apreciază foarte mult turațiile superioare, dar asta nu este chiar o problemă deoarece cuplul din intervalul 2.000-4.000 rpm este suficient pentru majoritatea scenariilor din trafic. Încă un argument în favoarea benzinei este și prețul de achiziție de 21.290 euro, față de 23.290 euro pentru dieselul de 1.7 l echipat cu tracțiune integrală. Poate că mulți vor considera că dieselul le va oferi un consum mai bun și o valoare de revânzare superioară, dar eu vă recomand să lasați aceste preconcepții deoparte. Caracterul lui Mokka nu este compatibil cu un diesel, sau, cel puțin, nu cu cel actual de 1,7 l.

Date tehnice: Opel
Mokka
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.4 Turbo ECOTEC
Nr. usi/locuri 5/5
Masa proprie/totala [kg] 1515/1850
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4280/1775/1655
Ampatament
Volum portbagaj [l] 355 (1370)
Motor si transmisie
Tip motor 1.4 Turbo ECOTEC
Combustibil Benzina
Cilindree [cmc] 1364
Sistem alimentare injectie directa+turbo
Putere max. [kW(CP)/rpm] 103(140)/4900
Cuplu max. [Nm/rpm] 200/1850
Cutie de viteze Manuala/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 190
0-100 km/h [s] 11.3
Consum urban/extra/mixt 8.4/6/7
Emisii CO2 [g/km] 152

Adaugati comentariu