Cel mai nou crossover Peugeot folosește platforma lui 208, dar își propune să aducă o serie de atuuri noi și un spirit aventurier mai mult decât evident.
Ideea de a folosi platforma unui autoturism de clasă mică pentru a dezvolta un crossover, nu este nici nouă, nici cea mai eficientă atunci când îți propui un grad înalt de performanță în teren accidentat. Știind acest ultim aspect, inginerii de la Peugeot au căutat să aducă lui 2008 acele aptitudini pe care un client obișnuit le dorește de la o mașină polivalentă.
Plecând în această direcție, primul aspect vizat a fost realizarea unei caroserii mai impunătoare și care să pună în valoare cel mai nou limbaj de design folosit în prezent de către Peugeot. Ușor exagerat la nivelul unor detalii, cu elemente cromate și linii destul de agresive, designul lui 2008 este suficient de interesant cât să atragă multe priviri și apreciat ca evoluție.
Interiorul este mare și accesibil, iar senzația de spațiu este amplificată de plafonul înalt și panoramic. Ergonomia este un mix de idei interesante, combinat cu câteva artificii cu care francezii par că s-au complicat inutil, cel mai bun exemplu fiind aici indicatoarele analogice poziționate prea sus și care ar trebui să poată fi privite pe deasupra volanului. În practică, această soluție necesită ceva obișnuință, la fel ca și volanul de dimensiuni exagerat de mici, a cărui poziție coborâtă este și ea parte din rețeta neconvențională propusă de Peugeot. Depășind aceste aspecte, am descoperit că strădania celor care s-au ocupat de ergonomie, nu a fost în zadar.
Un display tactil multifuncțional centralizează comenzile și informațiile sistemului audio, de navigație și ale climatizării, aducând mai multă simplitate în operare și o atmosferă hi-tech la bordul mașinii. Materialele sunt rezonabile pentru acest nivel de preț și chiar bune în versiunile de echipare superioare. Locurile din spate beneficiază de spațiu pentru cap și picioare, dar și de o banchetă suficient de generoasă ce poate găzdui până la trei persoane. Portbagajul vine cu un plus datorat trecerii la caroseria de crossover, cu 360 de litri oferiți față de cei 285 ai lui 208 și posibilitatea desigur de a rabata bancheta și a obține un total de 1.194 de litri.
Deși nu este posesorul unui motor extrem de rafinat, Peugeot 2008 pare destul de bine antifonat și imun la zgomotele mediului înconjurător. Confortul are de suferit atunci când gropile și imperfecțiunile din asfalt își fac apariția, setarea suspensiei fiind una care favorizează mai mult agilitatea.
Aventura pe asfalt a adus în prim plan un motor diesel mic, dar energic, avid de turații și o cutie de viteze cu șase trepte care nu doar că este etajată bine dar beneficiază și de o timonerie precisă. Această combinație ajută 2008-ul să sprinteze bine și să aibă un consum de-a dreptul excelent care, deși nu confirmă valorile oficiale, poate fi considerat unul din atuurile principale ale acestei mașini. Cei 115 CP sunt suficienți în raport cu masa mașinii, dar nu poate fi vorba de sportivitate, ci, mai de grabă, de o rezervă de putere ce va fi folosită atunci când mașina va avea de transportat ceva mai mulți oameni împreună cu bagajele aferente. Sistemul de direcție puternic asistat este foarte util în mediul urban, însă nu este suficient de comunicativ pentru a aduce mai multă sportivitate.
Capitolul „fun“ este adus de alte calități, respectiv o gardă la sol ceva mai mare decât cea a unei citadine, respectiv 17,5 cm și un sistem Grip Control care promite mai multă eficiență decât un sistem 4×2 clasic pe suprafețele cu aderență slabă. Fiind un sistem electronic derivat din ESP, acesta poate numai să limiteze prin frânare roata cu mai puțină aderență, cuplul fiind transferat de către diferențial roții cu aderență mai bună. Este așadar un sistem de control al tracțiunii, optimizat pentru a permite mai multe setări, dar a cărui eficiență nu am putut să o stabilesc în mod categoric în scurtele ieșiri în afara șoselei.
Verdict AutoExpert
Mai lung cu 200 mm și mai înalt cu vreo 25, Peugeot 2008 aduce față de 208 o poziție de condus înaltă, mai mult spațiu și confort. Cu un preț accesibil și un consum mic, parcă am și uitat că performanțele off-road nu sunt tocmai convingătoare…Date tehnice | 1.6 e-HDi |
---|---|
Masă proprie (kg) | 1.255 |
L/l/h (mm) | 4.159/1.739/1.556 |
Volum portbagaj(l) | 360/1.194 |
Combustibil | motorină |
Cilindree (cmc) | 1.56 |
Putere max. (kW(CP)/rpm) | 84 (115)/3.600 |
Cuplu max. (Nm/rpm) | 270/1.750 |
Transmisie/trepte | manuală/6 |
Viteza maximă (km/h) | 188 |
Sprint 0-100 km/h (s) | 10,4 |
Consum urban/extra/mixt | 4,7/3,6/4,0 (l/100km) |
Normă poluare/emisii CO2 | Euro 5/105 g/km |