Primul test Mercedes Clasa A

Mercedes A-Class Split 2018 test drive 35

A patra generație Mercedes Clasa A este o mașină complet nouă, construită pe o nouă platformă, cu o nouă arhitectură electronică și cu un interior de clasă cum nu mai există în clasa compactă. Primele impresii de la Split, Croația.

Anul trecut s-au împlinit 20 de ani de la lansarea primei generații Mercedes Clasa A. După două generații de modele cu o structură neconvențională, de tip sandwich a caroseriei, Mercedes a decis în 2012 să atace direct referința VW Golf cu un model bazat pe o platformă clasică. Numită MFA de la Mercedes Front Antrieb Platform (platformă Mercedes cu tracțiune față), această platformă a stat la baza tuturor modelelor compacte Mercedes de la Clasa B la CLA, GLA și CLA Shooting Brake. Dacă în 2012, Clasa A s-a lansat al doilea în gamă după Clasa B, apărută în 2011, acum Mercedes deschide balul noii generații compacte cu Clasa A.

După Clasa A vor urma încă șapte modele: viitoarele CLA, CLA Shooting Brake, GLA, B-Class dar și trei modele noi – un sedan pentru China, un SUV cu șapte locuri numit GLB și un cabriolet.
A patra generație Clasa A (W177) este construită pe noua platformă MFA2 care înseamnă în primul rând rigiditate mai bună a caroseriei, masă mai mică, aerodinamică superioară și nivel mai redus de zgomot.

Mercedes A-Class Split 2018 test drive

Cu 4,42 metri lungime, noul Clasa A este cu 14 cm mai lung decât VW Golf VII și cu 64 cm mai lung decât prima generație Clasa A din 1997. Mașina este mai mare în toate direcțiile și acest lucru s-a repercutat pozitiv la interior. Ampatamentul de 2.729 mm este cu 30 mm mai mare, spațiul la umeri a crescut cu 9/22 mm față/spate, cel la coate cu 35/36 mm față/spate, iar înălțimea interioară este cu 7, respectiv 8 mm mai mare în față și spate.

Mercedes A-Class Split 2018 test drive 10

Când iei loc pe bancheta din spate realizezi că ai sensibil mai mult spațiu la umeri, cap și genunchi și acest lucru este evident chiar fără să mai studiezi datele tehnice.  În plus, nu mai ai acea senzație de claustrofobie la interior ca la vechea generație și îi credem pe cuvânt pe cei de la Mercedes care au redus cu 12% unghiurile moarte de la 97,2 la 86,73 grade. Din primele fotografii planșa de bord cu cele două ecrane părea foarte înaltă și masivă dar în realitate șoferul are o vizibilitate foarte bună spre înainte, montanții față fiind mai subțiri iar linia bordului este relativ joasă. Vizibilitatea s-a îmbunătățit substanțial și trei sferturi spate.

 

Și volumul portbagajului a crescut ușor de la 341 la 370 litri, valoare comparabilă cu cei 380 litri oferiți de VW Golf. Dincolo de creșterea volumului cu 29 litri, și accesul este mai bun datorită faptului că stopurile sunt acum din două bucăți și astfel deschiderea portbagajului este mai largă cu 200 mm, lungimea podelei portbagajului este cu 115 mm mai mare, iar lățimea portbagajului a crescut cu 225 mm. Prin rabaterea banchetei fracționabile 40/60% la versiunile standard și 40/20/40% la liniile de echipare se obține o suprafață perfect plană, foarte practică.

Mercedes A-Class Split 2018 test drive 24

Noi am condus printre altele o versiune A 200 AMG Line. Există trei niveluri de echipare: Style (1.213,80 euro), Progressive (1.600,55 euro) și AMG Line (3415,30 euro). Ca și la alte modele Mercedes în primul an de la lansare se oferă și seria limitată Edition 1 (6.925,80 euro).

Interiorul este pur și simplu fabulos pentru acest segment și nu numai. Ne referim atât la calitatea materialelor dar și la noua ergonomie conferită de noul sistem MBUX (Mercedes-Benz User Experience).

Volanul cu comenzile de tip touchpad este preluat de la Clasa S, iar ideea cu cele două ecrane extra late este preluată de la Clasa S, E și CLS. În cazul Clasei A, avem standard sistemul multimedia Connect 20 cu două ecrane de 7 inci – unul pentru indicatoarele de bord și unul pentru sistemul multimedia. Opțional sistemul se poate upgrada cu navigație pe hard disc combinată cu cele două ecrane de 7 inci (1.366,50 euro) sau cu două ecrane de 10.25 inci și navigație pe hard disc (pachetul navigație premium 3.016,65 euro) așa cum a fost și cazul mașinilor de test. Tot opțional se poate comanda realitatea augmentată pentru navigație (297,50 euro) care afișează indicatoarele de pe străzi și semafoarele.

Mercedes A-Class Split 2018 test drive 30

Ca și la E-Class, cu mini touchpadul din stânga de pe volan se operează ecranul cu indicatoarele de bord virtuale care pot fi afișate în trei moduri – Classic, Sport și Understated. În plus, fiecare mod are cinci teme diferite de afișare care prezintă diverse tipuri de informații,  inclusiv un mod cu harta de la navigație pe tot ecranul.

De pe touchpadul din dreapta se comandă ecranul sistemului multimedia dar acesta poate fi operat acum în premieră și tactil. Mai există și un al treilea mod, de la touchpadul de pe consola centrală care este acum mai mare și înconjurat de butoanele cu meniurile sistemului multimedia. A dispărut în schimb controllerul pe care Mercedes nu l-a mai considerat util. Personal, cel mai simplu mod de operare este cel tactil, iar pentru comenzi mai simple micul touchpad de pe volan este ideal pentru a nu lau mâinile de pe volan. Sistemul multimedia are și o comandă vocală care în premieră se poate activa pe lângă comanda de la un buton și prin voce pronunțând „Hei Mercedes!”

Sistemul răspunde prompt  și teoretic poți să îi comanzi vocal o destinație de navigație dar deocamdată nu înțelege încă prea bine destinațiile din toată lumea.  Însă modul de funcționare al navigației este foarte intuitiv și sugestiv. La intersecții mai complicate,  o săgeată albastră suplimentară se suprapune peste direcția de mers și astfel nu vei avea niciodată dubii ce cale să urmezi. Totul perfect?
Nu chiar deoarece atunci când pe ecran este afișată harta, indicațiile de temperatură de la climatizare se suprapun peste hartă, iar pictograma cu direcțiile aerului este foarte mică.

Nu doar sistemul multimedia este nou ci toate comenzile sunt noi. Frâna de parcare electrică este în stânga volanului lângă comutatorul de lumini, schimbătorul cutiei automate amplasat pe coloana volanului în dreapta este mai subțire și mai fin.

Tapițeria de piele în două culori roșu/negru (inclusă în pachetul AMG Piele 1.368,50 euro) care îmbracă scaunele sport standard la AMG Line cu tetiere integrate se potrivește perfect spiritului AMG și se armoniează foarte bine cu inserțiile cromate din zona centrală a bordului și de pe fețele de uși. Plasticul moale perforat și gurile de ventilație care imită palele unei turbine completează un nivel de calitate, de eleganță și rafinament nemaiîntâlnite în acest segment.

Noua Clasa A are un interior care atrage mai mult decât la oricare alt rival. Deși și VW Golf sau un BMW Seria 1 au interioare high-tech și de calitate, interiorul Clasei A pare cu o eră înainte având acel efect de wow dublat de o calitate foarte bună și o ergonomie în uriaș progres.

  • Spațiu în spate net superior
  • Portbagaj mai practic și mai mare
  • Vizibilitate în mare progres
  • Design interior fabulos
  • Ergonomie foarte bună
  • Motor de 1,33 litri economic
  • Motor de 2 litri foarte dinamic
  • Cutie Getrag nearmonizată
  • Opțiuni scumpe

Și în ceea ce privește sistemele de asistență, Clasa A este superioară față de rivalii săi pentru că Mercedes a transferat în clasa compactă toate sistemele de asistență de la Clasa S din clasa de lux. Cel mai important sistem de asistență este Active Distance Assist  Distronic care dispune și Active Steering Assist  și care funcționează între 0 și 210 km/h. Este un sistem similar lui Pilot Assist de la Volvo cu deosebirea că la Mercedes direcția reacționează mai fin și mai liniar decât la Volvo pe modul automat. La apropierea de linia continuă de demarcație de pe marginea drumului, sistemul lui Mercedes corectează fin direcția pentru a rămâne în interiorul benzii. Dacă șoferul ia mâinile de pe volan, sistemul avertizează să pui mâinile pe volan și dacă nu o faci după câteva zeci de secunde începe să încetinească după care se oprește aprinzând automat luminile de avarie. Pachetul de asistență mai conține și Evasive Steering Assist function (funcționează între 20 și 70 km/h), Active Blind Spot assist, Traffic Sign Assist, Active Lane Change Assist  (funcționează între 80 și 180 km/h) și Active Lane keeping Assist (funcționează între 60 și 200 km/h). Acesta are însă o reacție ușor brutală dacă șoferul a călcat linia continuă, sistemul ESP reacționând destul de brusc. Probabil că Mercedes a considerat că safety first este mai important decât orice.

Tot în premieră pentru clasa compactă, Clasa A dispune de un head-up display cu laser (1.178,10 euro) ca la clasele mai mari, cu proiectarea datelor pe parbriz net superior celui cu afișaj pe un geam de plastic ca la gama compactă de la BMW.

AMG Line vine cu suspensia confort coborâtă (există și una confort cu gardă la sol mai mare cu 15 mm) și cu jante de aliaj de 18 inci (mașina de test avea opțional jante de 19 inci și suspensia adaptivă). Există trei tipuri de suspensie: confort standard, confort coborâtă cu 15 mm (standard la AMG Line, 345,10 euro la celelalte versiuni) și adaptivă AMG Ride Control (1.178,10 euro) în conjuncție exclusiv cu puntea spate multilink cu patru brațe.

Noul Clasa A are două tipuri de punți spate: semirigidă pentru versiunile de bază, cu tracțiune față, cu jante de până la 17 inci și fără suspensie adaptivă. Dacă se comandă jante de peste 18 inci, suspensie adaptivă, tracțiune integrală 4Matic sau motoare mai mari, puntea spate este de tip multilink cu patru brațe. Și puntea față a fost optimizată în sensul că este mai ușoară, are o cinematică nouă și raportul de demultiplicare al direcției a fost optimizat. De asemenea ecartamentul față este mai lat cu 14 mm.

Pentru test au fost disponibile toate cele trei versiunile de la lansare: cele două pe benzină – A 200 cu noul motor turbo de 1,33 litri și A 250 cu  motorul turbo revizuit de 2 litri și dieselul A 180 d, toate cu transmisie automată cu dublu ambreiaj și 7 trepte.

Mercedes A-Class Split 2018 test drive 39În A 200, lucrează noul motor realizat împreună cu Renault (nume de cod M282) care la o cilindree de numai 1,33 litri dezvoltă 163 CP și un cuplu maxim de 250 Nm. Acesta este cuplat cu o transmisie automată cu dublu ambreiaj și 7 trepte produsă de Getrag, care este ceva mai compactă și are acționare electromecanică. Motorul dispune de injecție directă cu injectoare amplasate central în camera de ardere pentru o propagare optimă a arderii, o chiulasă Delta mai îngustă în zona superioară care a redus masa, filtru de particule, tehnologia Nanoslide pe suprafața cilindrilor pentru reducerea frecărilor și are în plus față de versiunea lui Renault un sistem de dezactivare a cilindrilor 2 și 3 la sarcini parțiale între 1.250 și 3.800 rpm.

 

A 250 dispune de un motor 100% Mercedes (M260) de 2 litri turbo cu 224 CP (+14 CP) și un cuplu maxim de 350 Nm, care reprezintă o evoluție a fostului M270. Beneficiază de asemenea de injecție directă cu injectoarele plasate central în camera de ardere (combustion chamber),filtru de particule, o alezare ușor conică a cilindrului în partea inferioară și sistem de distribuție variabilă Camtronic. Acesta este cuplat de asemenea tot cu o transmisie automată cu dublu ambreiaj cu 7 trepte dar de origine Mercedes, cu acționare electrohidraulică.

În A 180 d funcționează dieselul de 1,5 litri preluat de la Renault, care a fost modificat acum substanțial de Mercedes având 6 CP în plus, chiulasă nouă, intercooler răcit cu apă, filtru Scr cu AdBlue și o nouă turbină cu geometrie variabilă cu galeria de evacuare integrată. Și dieselul poate fi combinat cu transmisia Getrag cu dublu ambreiaj.
Toate trei motoarele de la lansare corespund celor mai stricte norme de poluare Euro 6d.

Și acum la drum. Primul model cu care am luat contactul a fost  A 200 AMG Line.
Motorul turbo de 1,33 litri care a înlocuit vechiul 1,6 litri de origine Mercedes are 7 CP în plus și pe hârtie afișează performanțe foarte bune: 0-100 km/h în 8,2 secunde și 225 km/h viteză maximă. Însă cutia automată Getrag are un soft puțin ciudat. Chiar și pe modul Comfort păstrează prea mult treapta curentă, iar la apropierea de intersecții retrogradează prea repede ceea ce conduce la o turare suplimentară a motorului.  Ceea ce este de remarcat la acest motor este însă eficiența. Pe ruta de test, destul de virajată și cu treceri și prin mici orășele, consumul s-a cifrat la 7,1 l/100 km, o valoare foarte bună pentru un motor turbo pe benzină de 163 CP. Cu siguranță, sistemul de dezactivare a cilindrilor are rolul lui pozitiv în obținerea acestui consum.

Mercedes A-Class Split 2018 test drive 37

Mult mai multă plăcere oferă motorul turbo de 2 litri. Și plăcerea vine nu doar din dinamica superioară ci și din foarte buna cutie automată cu dublu ambreiaj de origine Mercedes care este foarte intuitivă, rapidă și precisă în schimbări. În plus, motorul turbo de 2 litri are o curbă mai bună de cuplu în zona medie de turații și împinge cu o forță respectabilă.
Pe viraje, atât A 200 cât și A 250 oferă o stabilitate și o aderență foarte bune. Subvirează puțin și direcția progresivă și liniară oferă un bun feedback. Și ruliul este redus dar în schimb, cu jantele de 19 inci și suspensia coborâtă cu 15 mm de la AMG Line, chiar pe modul Comfort al suspensiei adaptive, amortizarea denivelărilor este puțin cam dură.

Față de vechiul model, noul Clasa A este sensibil mai silențios. Inginerii de la Mercedes ne-au spus că nivelul de zgomot a fost redus în medie cu 3 dBA iar indicele de articulare (cel care dă măsura tipului de zgomot și cât de bine se aude o discuție în mașină) a fost îmbunătățit cu 12%.

Mercedes A-Class Split 2018 test drive 9

Verdict

Cu un spațiu interior și volum al portbagajului în net progres, o vizibilitate net superioară, un interior absolut fabulos cu o ergonomie revoluționară, sisteme de asistență de ultimă oră și un design net mai atractiv, noul Clasa A va fi o nucă tare în segmentul premium compact. Motoarele pe benzină sunt rafinate și cel de 1,33 litri este foarte economic pentru clasa lui.

 

 

 

Adaugati comentariu