PRIMUL TEST Renault Koleos. Cât costă noul SUV în România

2017-renault-koleos-57

Renault Koleos se reinventează și revine, alături de un design eclatant și de un nou motor diesel de 2 litri și 175 CP, în segmentul statutar al SUV-urilor de clasă medie. Primul test.

Dacă prima generație, lansată în 2007, era mai mult un model compact, decât unul de clasa D, noul Renault Koleos nu se sfiește să arate că este un SUV full-size, afișând un gabarit impozant, în ton cu pretențiile unui segment care a acoperă o treime din vânzările de SUV-uri la nivel global: 4.673 mm lungime, 1.843 mm lățime și 1.678 mm înălțime. Cel mai mare SUV din gama Renault este poziționat drept un rival direct pentru Hyundai Santa Fe, Peugeot 5008, Kia Sorento, Skoda Kodiaq sau Nissan X-Trail. Spre comparație, fratele mai mic Kadjar este cu 22 cm mai scurt, iar VW Tiguan, cu peste 20 cm. Există, însă, și un detaliu care îl separă pe Koleos de concurenții menționați: modelul francez are strict cinci locuri, un al treilea rând de scaune nefiind oferit nici opțional.

Produs la Busan, în Coreea de Sud, Koleos apelează la o tehnică familiară, noul SUV Renault fiind construit pe platforma modulară CMF C/D (Common Module Platform), dezvoltată alături de Nissan și folosită și de X-Trail și Kadjar. Designul se delimitează, însă, extrem de clar de cel al lui X-Trail, Koleos moștenind numeroase detalii stilistice de la sedanul Talisman, corespondentul direct în gama convențională Renault, inclusiv farurile full LED (opțiune) cu luminile diurne ce imită forma literei C și stopurile lungi, filiforme (de asemenea, cu tehnologie LED – n.r.) care oferă o funcție inedită: poziții permanente, chiar și pe timp de zi.

2017-renault-koleos-61

Interiorul este extrem de aerisit, un adevărat lounge dedicat familiștilor de carieră. Explicația este ampatamentul generos, de 2.705 mm, acompaniat de consolele față și spate extrem de scurte. Volumul portbagajului este de 579 litri, acesta putând fi extins până la peste 1.795 litri odată cu rabatarea completă a banchetei, operațiune ce degajă un spațiu aproape perfect plan de încărcare, o podea dublă pentru portbagaj fiind inclusă în echiparea de serie. Pentru locurile din spate, oferta de spațiu este una foarte generoasă, în special la nivelul genunchilor și al umerilor, unde Koleos se laudă cu valori peste media segmentului: 289 mm, respectiv 1.456 mm.. Interesant este că inclusiv versiunile cu plafon panoramic nu suferă de carențe la capitolul loc pentru cap. Accesul la bord este facilitat de ușile cu unghiuri generoase de deschidere: 70 grade pentru portierele față și 77 grade pentru cele din spate. Detaliu practic: partea inferioară a portierelor acoperă pragul, fiind astfel evitată murdărirea acestuia și, implicit, a pantofilor și pantalonilor pasagerilor.

2017-renault-koleos-75

Ergonomia și finisarea sunt, în mare parte, identice cu ceea ce ne-au obișnuit deja Megane și Talisman. Cu alte cuvinte, comenzile principale sunt concentrate în jurul centralei multimedia R-Link și a touchscreen-ului asociat, poziționat în partea superioară a consolei centrale. Diagonala ecranului tactil variază între 7 inch, pentru echiparea de intrare în gamă Life, respectiv 8,7 inch pentru cele superioare, Zen și Intens, dispunerea fiind și ea diferită: orizontală pentru touchscreen-ul de bază și verticală pentru display-ul de vârf. Există și posibilitatea afișării conținutului și aplicațiilor direct din telefonul mobil inteligent, grație compatibilității cu standardele Apple CarPlay și Android Auto.

2017-renault-koleos-11

Instrumentele de bord sunt mixte, partea centrală apelând la un display ce poate fi configurat în patru stiluri de afișare, coordonate cu cele cinci nuanțe oferite pentru setarea luminilor ambientale interioare. Mânerul de susținere de la baza consolei centrale, capacul torpedoului și cozorocul instrumentelor de bord capitonate în piele artificială conturează pretențiile cu iz premium ale noului Koleos. Plasticele relativ dure din care sunt modelate fețele de uși posterioare țin totuși să ne amintească că acesta este un model produs de un brand eminamente accesibil. Iar Renault se ține de cuvânt, cel mai ieftin Koleos, în echiparea Life, dotat exclusiv cu tracțiune față, având un preț de pornire nu tocmai piperat de 30.500 euro. Pentru modelele superioare, Zen și Intens, nota de plată urcă la 33.500 și 37.500 euro, însă, în ambele cazuri, tracțiunea integrală este standard, alături de numeroase alte echipamente de confort. Renault adoptă o strategie agresivă, bazată pe preţuri extrem de competitive ce poziţionează Koleos la graniţa dintre clasa compactă şi ceaa medie, mulţi rivali de segment C (o clasă mai jos) afişând, în nivelurile superioare de echipare, cotaţii sensibil mai ridicate decât SUV-ul francez.

În funcție de nivelul de echipare, LIFE, ZEN sau INTENS, clienții pot alege tapițerie din textil sau piele, bare de plafon din aluminiu, card „mâini libere”, asistență la parcare față și spate, sistem R-Link 2 cu ecran tactil de 7″, harta Europei, Bluetooth, radio digital. Pe versiunile de echipare superioare, noul SUV oferă jante din aliaj de 18”, faruri cu tehnologie LED Pure Vision, tapițerie din piele Riviera Noir Titane, Gris Platine sau Marron Sienne și ambianță luminoasă interioară, cameră de marșarier și R-Link 2 cu ecran tactil de 8.7”, sistemul „Easy Park Assist” şi sistemul audio Bose.

koleos

Există și câteva ciudățenii, legate nu de mașina în sine, ci de poziționarea sa pe piață. Astfel, motorizarea de bază 1.6 dCi de 130 CP pe care am putut-o testa în Finlanda, nu va fi disponibilă și în România. Singura versiune care va putea fi comandată în țara noastră va fi cea diesel de 2 litri și 175 CP, în combinație cu tracțiune față sau integrală și, exclusiv o transmisie CVT X-Tronic. O decizie de marketing aparent menită să evite canibalizarea comercială dintre Koleos și fratele mai mic, Kadjar, a cărui motorizare de vârf este cea de 1,6 litri și 130 CP.

Împerecherea motorului 2.0 dCi cu patru cilindri și turbocompresor cu geometrie variabilă cu transmisia CVT X-Tronic este cunoscută de la Nissan X-Trail, comportamentul fiind în mare parte similar. Deși, conform principiului său constructiv, cutia cu variație continuă nu dispune de un număr predefinit de rapoarte, unitatea X-Tronic reproduce comportamentul unei transmisii clasice automate și simulează existența a șapte trepte, oferind și posibilitatea selectării manuale a acestora – doar cu ajutorul selectorului clasic, în absența padelelor de pe coloana de direcție. Logica retrogradării este, de asemenea, corectă, alegerea unei trepte inferioare fiind realizată prin împingerea levierului spre față. Cu un cuplu de 380 Nm, atins între 2.000 și 3.000 rpm, motorul nu este cel mai incisiv din segment, dar funcționează silențios și liniar, fiind suficient de vivace pentru un SUV full-size de familie. Consumul se menține și el la cote foarte bune, media obținută în testul ce a însumat 220 km, echitabil divizați între drumurile naționale și cele expres finlandeze, situându-se mult sub pragul de 7 litri, cu o autonomie de 1.000 km încă posibilă.

2017-renault-koleos-118

Ținuta de drum este sigură, iar confortul suspensiei, suveran, Renault optând în mod inspirat pentru o setare orientată mai puțin spre sportivitate și mai mult către capacitatea de a traversa extrem de lin orice denivelare, oricât de amplă ar fi aceasta. Direcția asistată electric oferă un feedback corect, însă, poate cea mai bună veste este că Renault Koleos nu și-a vândut sufletul în schimbul dinamicii pertinente, putîndu-se lăuda și cu bune valențe off-road, prin prisma gărzii la sol generoase de 210 mm. Sistemul de tracțiune integrală ALL-MODE 4×4-i preluat de la expertul 4×4 Nissan poate fi blocat în raport fix 50/50% față/spate, până la 40 km/h, în modul 4WD Lock. Există, de asemenea, setările 2WD și 4WD Auto (maxim 50% din cuplu transmis punții spate, puntea motrice fiind cea față, în condiții normale de rulare și aderență). Totuși, împătimiții escapadelor off-road, trebuie să știe că unghiul de atac este relativ modest (19 grade), iar un sistem de asistare a coborârii în pantă (de tip Hill Descent Control – n.r.) nu este oferit nici opțional. Carențe minore, însă. În fond, nu aceasta, este menirea lui Koleos, gândit ca un SUV confortabil și sigur, dedicat familiștilor sau iubitorilor de ieșiri relaxate în natură și nu cățărătorilor de carieră.

CITEȘTE ARTICOLUL COMPLET ÎN NUMĂRUL SPECIAL 4×4 DIN LUNA AUGUST AL REVISTEI AUTOEXPERT.

CORESPONDENȚĂ DE LA HELSINKI

Adaugati comentariu