Proba second-hand: Toyota Land Cruiser

Construit pentru a se descurca oriunde, Land Cruiser este un model care şi-a câştigat un renume şi datorită fiabilităţii.

Construit pentru a se descurca oriunde, Land Cruiser este un model care şi-a câştigat un renume şi datorită fiabilităţii.

Deşi a fost iniţial dezvoltat ca o maşină strict destinată utilizării pe teren accidentat, Land Cruiser este un model ce şi-a câştigat repede un renume datorită fiabilităţii de care a dat dovadă în special pe continentele unde clima şi condiţiile de exploatare dure sunt mai mult decât un poligon de încercare pentru orice model 4×4. Fiindcă de câteva generaţii încoace acest model a păşit şi în mediul mult mai paşnic pe care îl susţin drumurile asfaltate, putem vorbi deja de un best-seller ce a atras un public global însemnat.

Exemplarul pe care l-am găsit în curtea colegilor de la Service Rădăcini Mărăşeşti este un Land Cruiser 120 cu motor diesel de trei litri şi cutie de viteze manuală, maşină care a fost cumpărată de nouă din România şi care astăzi cumulează un total de peste 300.000 km rulaţi.

Fiind o maşină construită clasic, cu şasiu separat de caroserie, Land Cruiser 120 se poate lăuda cu un comportament foarte bun în teren accidentat, unde rigiditatea structurii şi protecţia de care beneficiază componentele vitale, sunt de nivelul cel mai înalt. Având un motor din care nu s-au scos decât 166 CP şi o transmisie robustă gândită pentru condiţii grele, putem vorbi de o durată de viaţă a acestor componente ce se poate extinde cu o întreţinere corectă, la peste 1.000.000 km.

Interiorul este şi el foarte rezistent la uzură şi se menţine bine chiar şi la peste 300.000 km când se observă totuşi unele urme de uzură, dar mult mai reduse decât în cazul majorităţii maşinilor, la care acest rulaj presupune deteriorări însemnate chiar şi la producători cu pretenţii.

Suspensia a fost şi ea făcută să fie durabilă şi să facă faţă denivelărilor, ceea ce a însemnat pentru exemplarul nostru o toleranţă crescută la şoselele de la noi. Arcurile şi amortizoarele de pe faţă au o durată medie de viaţă de circa 250.000 km, iar cele de pe spate chiar mai mult, de regulă, cu un plus de 50.000 km. Operaţiunile de mentenanţă pentru motorul diesel de trei litri înseamnă schimburi de ulei la fiecare 15.000 km şi înlocuirea distribuţiei la fiecare 105.000 km, exemplarul din materialul nostru aflându-se aşadar în pragul celei de-a treia distribuţii.

Utilizatorii acestui model vor aprecia prestaţia bună indiferent de condiţii, unul din punctele sale forte fiind şi iluminarea foarte eficientă pe timp de noapte.

Folosinţa îndelungată scoate la iveală nemulţumiri legate de sistemul de frânare care este uşor subdimensionat pentru greutatea maşinii, lucru vizibil la rularea pe şosea şi care se amplifică dacă maşina este încărcată sau echipată cu diverse accesorii de off-road sau expediţie. Rulmenţii roţilor din faţă rezistă la o utilizare normală maxim 150.000 km, iar burdufurile planetarelor cedează cam tot la acest interval din cauza căldurii provenite din compartimentul motor, care face ca materialul elastic să se rigidizeze şi să crape.

Etrierii faţă nu sunt foarte bine protejaţi împotriva acţiunilor mediului şi se întâmplă deseori ca aceştia să se gripeze. La peste 150.000 km rulaţi se întâmplă frecvent ca barele faţă şi spate să capete joc şi să producă un scârţâit deranjant, intervenţia constând în înlocuirea elementelor de fixare, lucru care dacă nu este făcut la timp generează frecări între bare şi caroserie ce produc deteriorarea vopselei.

Instalaţia de climatizare este eficientă, dar în situaţia folosirii celui de-al treila rând de scaune aceasta nu acoperă suficient de bine această zonă. Dacă interiorul rezistă eroic uzurii şi timpului, nu acelaşi lucru se poate spune şi despre volan, a cărui deteriorare se produce mult mai repede decât în cazul celorlalte elemente.Opinia specialistului

„O maşină răspândită pe toate continentele de peste 60 de ani, o maşină de teren bună şi pe şosea, cu costuri de întreţinere puţin peste medie, extrem de fiabilă şi longevivă, ce a fost construită de japonezi pentru a sfida legiile naturii“.

Liviu Popescu, Director Service Rădăcini, locația Mărășești

Adaugati comentariu