Proiecte secrete: Audi Q8 și BMW X7

BMW X7 Audi Q8

Se pare că deasupra actualei game de SUV-uri de lux mai este loc de încă un segment superexclusivist. Doi dintre cei mai importanți producători germani se pregătesc să intre în această nișă cu produse scumpe dar total diferite ca formă și concept: Audi Q8 și BMW X7. Text: Fabio Sciarra, Răzvan Măgureanu; Foto: Quattroruote

 

Expansiunea SUV-urilor nu dă semne că s-ar opri. Iar de curând o nouă nișă se profilează la orizont, cea a super SUV-urilor. Mai în clar, deasupra lui Audi Q7, BMW X5 sau Mercedes GLE, cei cu mulți bani își doresc un produs mai luxos, mai spațios și mai puternic. Mărimile XXL sunt considerate agabaritice pentru piața europeană, dar în SUA acestea reprezintă mărimea perfectă. Peste Ocean, SUV-urile de lux ca Audi Q7 (5,05 metri, 30.536 unități în 2016) sau Mercedes GLS (5,13 metri, 30.442 unități) se vând mai bine decât frățiorii lor din clasa compactă cum ar fi Mercedes GLA (24.545 unități) sau Audi Q3 (20.048 unități). Este o situație exact opusă față de cea din Europa unde SUV-urile compacte au cea mai importantă felie din piața SUV-urilor.

 

Audi Q8
Pentru piața SUA, dar nu numai, Audi și BMW dezvoltă două modele de superlux, total diferite ca formă și concept. Structural, Audi Q8 este SUV coupe-ul lui Q7, are un ampatament de 3 metri și o lungime de 5,02 metri, fiind cu mai mult de 10 cm mai lung decât BMW X6 (4,91 metri) și Mercedes GLE Coupe (4,90 metri). Deși are peste 5 metri lungime, Q8 pare foarte compact, designerul șef Marc Lichte găsind câteva artificii de design pentru a masca masivitatea modelului. Dinamica este asigurată de prizele de aer exterioare generoase, de grila octogonală Singleframe și de lățimea impozantă de 2,05 metri. Silueta mașinii este sportivă și agresivă datorită montantului spate lat și foarte înclinat – reminiscență a originalului Audi Quattro din anii 80 – a jantelor uriașe de 23 inch ascunse sub pasajele roților puternic evazate, acoperișului plat și lipsei ramelor la geamurile ușilor.
Și gama de motoare va cuprinde doar propulsoare de top. Nu va lipsi o versiune mild hybrid, Audi combinând în premieră un motor pe benzină cu un motor electric (Audi Q7 e-tron utilizează un motor diesel și unul electric). Astfel, un motor V6 3.0 TFSI supraalimentat cu un compresor  mecanic acționat electric de 450 CP va conlucra cu un motor electric de 27 CP și 170 Nm, formând un ansamblu mild hibrid de 476 CP și 700 Nm. Acesta promite o accelerație de la 0 la 100 km/h în 4,7 secunde și o viteză maximă de 275 km/h, rezervorul de 85 litri conferind o autonomie de peste 1.200 km. Pentru Europa însă, baza vânzărilor o va constitui dieselul V6 de 3 litri cu 272 CP, iar în plan se află și o versiune SQ8 echipată cu senzaționalul diesel V8 de 4 litri și 435 CP existent în Audi A8, Porsche Panamera sau Bentley Bentayga. Conform declarațiilor lui Stephan Winkelmann, fostul șef al lui Lamborghini și noul șef începând de anul trecut al lui Audi Sport, Audi își va extinde gama de modele sport S și RS. De aceea, nu este exclusă și o versiune RS cu motor V8 twin-turbo de 4,0 litri și minim 560 CP preluat de la RS7 Sportback.

 
Și interiorul va fi complet nou, marcând începutul unei noi ere numită de Audi “digital design”. Practic, toate displayurile vor fi digitale, ceva în genul celor de la Porsche Panamera din punct de vedere al amplasării. Astfel, displayul centralei MMI va fi tactil și va fi integrat în bord nemaifiind de sine stătător și fiind amplasat deasupra consolei centrale. Displayul de 12,3 inch pentru indicatoarele virtuale va avea o rezoluție superioară, de 1920 x 720 pixeli, iar toate comenzile de pe consola centrală vor fi de asemenea tactile. Același concept va fi întâlnit și la noul A8 ce va apărea la finalul acestui an. Q8 se va produce în uzina VW de la Bratislava, Slovacia, alături de Q7 și Porsche Cayenne și nu în noua uzină din Mexic unde se produce Q5.

 
De partea cealaltă, BMW X7 va fi un SUV clasic cu o măsură mai mare decât X5 și va concura cu Mercedes GLS, Range Rover EWB și de ce nu, Cadillac Escalade. X7 va fi disponibil în două configurații interioare: cu șapte locuri și cu patru locuri extra luxoase. Anunțat încă de acum trei ani de către fostul președinte BMW, Norbert Reithofer, cu ocazia aniversării a 20 de ani de la inaugurarea uzinei din Spartanburg, Carolina de Sud, BMW X7 este construit pe platforma CLAR din aluminiu, oțel de înaltă rezistență și plastic ranforsat cu fibră de carbon utilizată și la Seria 7, ceea ce va reduce substantial masa acestui mastodont de peste 5 metri lungime. Nu vor lipsi motoarele cu șase cilindri diesel și benzină și nici versiunea Plug-In Hybrid, iar pentru piețele din SUA și Asia, clienții vor putea opta și pentru noul motor V8 bi-turbo ce va debuta sub capota noului BMW M5. În discuție se află și motorul V12 bi-turbo de la M760 Li pentru SUA și țările arabe. BMW X7 va fi produs la Spartanburg, Carolina de Sud, alături de celelalte patru modele ale mărcii produse în SUA, X3, X4, X5 și X6, âncepând de anul viitor. Cadența uzinei americane a atins 411.000 unități în 2016, apropiindu-se de nivelul maxim preconizat, de 450.000 mașini pe an.

 

Principalele coordonate

Audi Q8

Audi Q8
SUV-ul coupe bazat pe Q7 va avea peste 5 metri lungime și o siluetă sportivă cu elemente de la faimosul Audi Quattro. Motoare V6 3.0 TDI, V8 4.0 TDI, 3.0 V6 TFSI Mild hybrid și poate V8 bi-turbo într-o versiune RS de top. Q8 va fi oferit exclusiv cu tracțiune integrală și cutie automată.

 

BMW X7

BMW X7
X7 va concura în clasa de SUV-urilor de superlux de peste 5 metri alături de Range Rover EWB, Mercedes GLS și Cadillac Escalade. Gama va include motoare cu 6 cilindri în linie diesel și pe benzină, un Plug-In Hybrid, un V8 bi-turbo pe benzină și poate un V12. Va fi disponibil în două configurații: cu șapte locuri sau cu patru locuri ultraluxoase. A fost confirmat pentru 2018.

 

 

Contextul pieței

Rolls-Royce Cullinan

Acum 14 ani, Cayenne a reușit să convingă clientela să accepte un Porsche SUV. În timp, Cayenne a devenit cel mai de succes model Porsche contribuind decisiv la profiturile uriașe ale lui Porsche. Astăzi, curentul Cayenne pare să fi cuprins și pe alți producători de lux urmând să asistăm la o inflație de SUV-uri de superlux ale unor producători care nu au avut niciodată un SUV în catalog. Astfel, Lamborghini Urus se află în faza finală de dezvoltare, Rolls-Royce va lansa în 2018 SUV-ul Cullinan (foto sus), Aston Martin va prezenta în 2019 SUV-ul DBX realizat pe platforma modulară proprie, iar Mercedes să pregătește să dea răspunsul lui BMW X7 cu o versiune Maybach a viitorului GLS.

Adaugati comentariu