Raliul Deltei – Mori de vânt

Într-un peisaj de vis, dominat de turbine eoliene, Raliul Deltei a avut parte de o revenire spectaculoasă în peisajul automobilismului sportiv autohton.

Despre cel mai frumos eveniment sportiv al anului din Delta Dunării, dar și despre cine a încăput în costumul lui Don Quijote la final, în cele ce urmează.

Când primele vorbe despre o posibilă resuscitare a unui raliu clasic al motorsportului autohton au fost rostite, probabil că multă lume a acordat o atenție limitată „problemei“. Asta nu l-a împiedicat pe Mihai Tănase, artizanul acestui proiect, să meargă până-n pânzele albe, aproape, pentru ca pe 31 mai 2013, pelicanii din Deltă să fie deranjați de „pocniturile“ enervante ale motoarelor turate de piloții din Campionatul Național de Raliuri.

Beneficiind de efortul susținut al unui organizator al cărui nume s-a aflat pe buzele tuturor celor prezenți la eveniment, mai ales după, și preponderent lăudat, competiția tulceană a fost gândită încă de la început drept o repetiție generală finală înaintea Raliului Sibiului 2013, etapă ce va pune din nou România pe harta Campionatului European de Raliuri (ERC) în luna iulie.

Revenind la Tulcea, zilele rezervate recunoașterilor probelor de concurs au generat primele reacții pozitive din partea piloților angrenați în concurs. Fără excepții, toți au lăudat frumusețea traseului, chiar dacă unele probe au fost preponderent de viteză și mai puțin tehnice.

Locul ales pentru shakedown nu avea decât să confirme frumusețea peisajelor tulcene, parcul eolian din zonă asigurând un aer occidental competiției. Cel mai rapid la shakedown-ul de joi a fost, după cum era de așteptat, francezul François Delecour, care părea foarte bine pregătit pentru a-și continua dominația din CNRD.2

Totuși, configurația probelor și caracteristicile mecanice ale automobilelor de concurs părea să-i favorizeze pe cei care alergau cu automobile în configurație R4, în comparație cu cei cu S2000-uri. Se întrevedea astfel momentul ieșirii la rampă pentru Gergo Szabo (Mitsubishi Lancer Evo X R4), cel mai în măsură să ridice pretenții în fața lui Delecour (Peugeot 207 S2000), pentru că R4-urile dezvoltau o viteză maximă mai mare pe probe, un avantaj important pe un traseu de viteză.

Într-un peisaj de vis, dominat de turbine eoliene, Raliul Deltei a avut parte de o revenire spectaculoasă în peisajul automobilismului sportiv autohton.

Startul raliului avea să consemneze și o absență de marcă, cea a lui Vali Porcișteanu. Cel mai popular pilot al momentului, campion național al ediției 2011, Vali s-a văzut obligat să spună pas invitației primite de la pelican, bugetul limitat spulberându-i, din păcate, visul de a face un sezon complet.

Faleza din Tulcea a reprezentat punctul exotic din care s-a plecat la bătălie; cele zece probe speciale erau împărțite în mod egal în zilele de vineri și sâmbătă; ambele aveau să se termine cu câte o superspecială disputată pe străzile din centrul orașului, SS10 având și rolul de a trage cortina peste raliu.

Ziua de vineri a fost dominată fără drept de apel de fostul vice-campion mondial de raliuri, Delecour, care și-a trecut în cont victorii pe primele patru probe ale zilei. În spatele său, cel mai rapid a fost Szabo (+1 minut și 15,7 secunde), dar până și el recunoștea că ritmul impus de francez era mult prea mare.

3

Pe poziția a treia a podiumului provizoriu se afla Bogdan Marișca, cu 20,9 secunde mai lent decât Gergo Szabo. Primele abandonuri de marcă au fost cele ale lui Marco Tempestini, al cărui motor a cedat în momentul în care se afla pe poziția a treia la general, și Raul Badiu, liderul Cupei Dacia fiind oprit de ruperea unei planetare.

La două roți motrice clasamentul era dominat de Adrian Răspopa, în timp ce Florin Tincescu moștenise poziția de lider la Cupa Dacia de la Badiu. Superspeciala de încheiere a zilei, PS 5, a fost abordată de liderul raliului de la adăpostul avansului de peste un minut în fruntea cursei; Delecour și-a permis asfel să evolueze strict pentru spectatori, glisadele sale făcând furori printre cei aflați pe margine. Szabo a fost mai rece, mizând pe cartea eficienței și trecându-și în cont primul scratch.

Raliul Deltei – Mori de vânt

Chiar și așa, lucrurile păreau să se desfășoare după un scenariu foarte bine cunoscut în CNRD de mai bine de un an, cu François Delecour în rol principal. Ziua lui Don Quijote Ziua de sâmbătă programa a doua jumătate a Raliului Deltei, cu una dintre cele mai spectaculoase probe din campionat, pentru spectatori (speciala Eoliene).

Delecour și-a intrat repede în rolul de „marinar șef“ și a început în forță cu o nouă victorie de probă (PS 6). Nicio surpriză după desfășurarea PS 7, Delecour înregistrând a șasea victorie de probă la Tulcea. Szabo își consolida poziția a doua a clasamentului general provizoriu, în timp ce Marișca ocupa ultima treaptă a podiumului.

Cea mai interesantă bătălie se dădea la două roți motrice, unde după abandonul lui Bogdan Barbu (ieșire în decor) lupta se dădea între Alexandru Filip și Adrian Răspopa, cel din urmă încheind PS 7 cu un avans de 23,8 secunde la general.

4

După încă o victorie de specială, Delecour a scăzut ritmul permițându-i lui Dan Gîrtofan să-și treacă în cont speciala 9. Ultimul dans din Raliul Deltei 2013 s-a desfășurat în oraș, într-o repetare a superspecialei de vineri.

A fost momentul de glorie al lui Simone Tempestini, aflat la prima victorie de PS din carieră la vârsta de doar 18 ani și zece luni. Delecour s-a impus în Raliul Deltei conform timpilor înregistrați pe probe, dar abia după festivitatea de premiere avea să se producă lovitura de teatru.

În urma consemnărilor oficialilor aflați în parcul închis, în care automobilele trebuie lăsate câteva ore după terminarea cursei, echipajul François Delecour/Dominique Savignoni a fost descalificat din cauza unei intervenții ilegale a echpei tehnice asupra automobilului de concurs (demontarea sistemului de filmare onboard).

Victoria i-a revenit astfel la masa verde lui Gergo Szabo, urmat în clasament de Bogdan Marișca și de Edwin Keleti. Delecour s-a văzut nevoit să-și asume rolul de Don Quijote, joaca sa printre „morile de vânt“ din Dobrogea spulberându-se într-un moment de neatenție…

Cel mai rapid pilot al categoriei 2 Roți Motrice a fost Adrian Răspopa (învingător și la Clasa 5), în timp ce Clasa 3 i-a revenit lui Bogdan Marișca. La Clasa 9 și la Cupa Dacia s-a impus Florin Tincescu, Clasa 6 a fost câștigată de Radu Bădina, în timp ce Clasa 11 i-a revenit lui Bogdan Stanoiev.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top