În ultimele luni, pe piața auto din România, au intrat în comercializare, rând pe rând, noi mărci din China. Iată care sunt acestea și câți români au atras în perioada scursă de la începutul lui 2025.
Avalanșa de mărci din China pe piața auto europeană și-a făcut pe deplin simțită prezența și în România. Deși mulți considerau cu nu mai mult de doi ani în urmă că acestea nu vor ajunge și în showroom-urile de la noi, realitatea arată că, rând pe rând, ele și-au făcut loc printre deja cunoscutele branduri europene, americane, japoneze sau coreene.
Cu doar câteva luni întârziere față de piețele din vestul continentului sau, în unele cazuri, chiar mai devreme decât acolo, mărci precum Skywell, MG, Leapmotor, BYD, Chery sau Zeekr au apărut mai întâi în showroom-urile dealerilor români și, mai apoi pe șosele și în parcări.
În acest context, potențialilor clienți de mașini noi le vine tot mai greu să identifice modelul care li se potrivește cel mai bine, chiar dacă sunt dispuși să treacă peste reticența generată de numele mai puțin obișnuite ale mărcilor chinezești. În plus, parcă pentru a face alegerea și mai dificilă, mărcile occidentale, coreene sau japoneze au decis să țină pasul cu noii concurenți prin lansarea a tot mai multe modele complet noi sau facelift-uri ale celor existente.
Conform datelor Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) în România sunt comercializate în prezent mai bine de 20 de mărci provenite din China. În acest număr nu intră, desigur, brandurile europene controlate de chinezi precum Volvo.
Un capitol aparte al acestor „noutăți” pe piața românească sunt mărcile reprezentate în România de SUV Cars, sau, mai exact, de Mega Auto și New Car Trading, ambele comercializând modele BAIC, DFSK, Seres, Forthing, JAX, XEV sau SWM a căror omologare este însă realizată punctual.
După aceste branduri, în România a sosit mai întâi marca Skywell, pe care importatorul Visual EV, parte a Visual Fan (Allview), a decis să o aducă în România la finalul anului 2021. Singurul model disponibil pe piața din România a fost SUV-ul ET5 cu o autonomie de circa 400 km.
Ulterior, brașovenii de la Visual Fan au recidivat, aducând în România în decembrie 2023 un model denumit Allview CityZen, încadrat la categoria B1, cu o autonomie 170 km. În speță un vehicul chinezesc, BAW Pony, micul CityZen nu a primit decât modificări minore față de versiunea de bază. În primăvara lui 2025, aceeași companie și-a extins oferta și cu un mic vehicul comercial denumit Allview CityArgo.
În decembrie 2023 avea să fie lansat în România brandul cu cele mai mari vânzări din întreaga pleiadă actuală de vehicule „made in China”. Importatorul Quantum Auto Max deschidea cataloagele de vânzări pentru modelele fostei mărci britanice MG Motor, acum deținută în totalitate de grupul chinez SAIC. Produse în China, modele precum MG3, MG4, MG ZS sau MG HS au atras tot mai mulți clienți români, vânzările ajungând să le depășească în septembrie 2025, de exemplu (280 unități), pe cele ale unor mărci europene cunoscute precum Opel (78 unități), Peugeot (158 unități) sau Citroen (56 unități).
În vara lui 2024 își făcea debutul în România marca de vehicule comerciale electrice Farizon, importată de maghiarii de la AutoWallis. Marcă lansată în 2016 și deținută de Geely, Farizon vinde în România, fără mare succes, e drept, modelele V6E si SuperVan.
În septembrie 2024 aveau să sosească oficial în România și Leapmotor și Geely. Importată de compania AutoGreen Motor, parte a Auto Italia (importatorul Fiat, Alfa Romeo, Jeep sau Maserati), marca Leapmotor se anunța un real succes dat fiind faptul că primul său vehicul disponibil în România era un concurent pentru Dacia Spring, electricul Leapmotor T03. Din nefericire, aplombul inițial a scăzut repede, în ultimele șase luni marca reușind să atragă doar clienți care puteau fi numărați pe degetele de la o mână. În total, în primele nouă luni din 2025, Leapmotor a vândut, conform DGPCI, exact 148 de mașini.
Geely, marcă din China mult mai cunoscută inclusiv în România grație parteneriatului cu grupul Renault în domeniul motoarelor, a intrat pe piața noastră prin importatorul MAXX Mobility. Cu vânzări tot mai mari de la o lună la alta, această marcă a devenit a doua cea mai căutată de români, după MG Motor, în acest an. În perioada ianuarie – septembrie 2024 au fost înmatriculate în România 429 de mașini Geely, de la Coolray la Cityray sau Starray.
Lucrurile nu s-au oprit aici, în primăvara lui 2025 debutând pe piața locală o marcă mult-așteptată, cu un marketing îndrăzneț. BYD, căci despre acest brand este vorba și-a promovat de minune atuurile, mizând pe modele electrice cu autonomii relativ mari, precum Seal U, Sealion 7 sau Dolpsin Surf, și pe hibride cu tehnologie de ultimă oră ca Seal U DM-i sau Seal 6 DM-i. Ca și în cazul altor mărci din China, impactul BYD în România a fost, inițial, redus, pentru ca în luna septembrie a acestui an, de exemplu, marca să comercializeze 145 de unități. Astfel, BYD urcă pe locul patru în clasamentul din acest an al mărcilor importate din China după MG, Geely și Leapmotor.
În vara acestui an grupul Auto Italia a decis să oficializeze și reprezentarea mărcii Chery în România. Alături de Leapmotor, aceasta face parte din noul val de mărci ale acestui importator și țintește „românilor cu familii, care își doresc un viitor mai sigur”, după cum a declarat Adrian Narcis Ghiță, CEO-ul Auto Italia Group. Oferta Chery include în prezent modele precum Tiggo7 și Tiggo8 cu sisteme hibride de propulsie, iar vânzările din singura lună de comercializare, septembrie, au fost de 25 de unități.
În ultimele săptămâni și-au anunțat prezența în România și alte mărci din China. Mai întâi este vorba despre Lynk&Co, parte a grupului Geely, care este reprezentată la nivel local de SEEAG și care a deschis cataloagele de comenzi pentru modele al căror nume, complet lipsit de inspirație, este 01, 02 sau 08. Tot SEEAG a început în octombrie 2025 să comercializeze în România și marca Zeekr. Tot parte a grupului Geely, marca speră să atragă clienți români cu SUV-ul de dimensiuni medii Zeekr 7X, shooting brake-ul Zeekr 001 și SUV-ul compact Zeekr X. Primele unități vor ajunge la clienți până la sfârșitul anului.
În fine, pentru moment, cea mai nouă marcă din China sosită în România sunt, de fapt, două. La jumătatea lui octombrie 2025 a debutat pe piață Omoda & Jaecoo, grup de mărci reprezentat local de Genius Automotive Europe și care a ajuns în Europa nu mai devreme de 2024. Cel mai accesibil model Omoda este varianta cu motor termic a modelului 5, iar în cazul Jaecoo același lucru se întâmplă cu modelul 7.
Așa cum lesne se poate observa, ofensiva chineză este prezentă și în România, la fel ca în Europa Occidentală, chiar dacă volumul vânzărilor acestor mărci nu este încă simțit puternic la nivel de piață. Conform datelor DGPCI, agregate de LifeNews.ro, în primele nouă luni din acest an au fost înmatriculate în România 3.224 de mașini ale mărcilor enumerate mai sus, valoare corespunzătoare cu 2,96% din piață. Mai exact, trei dintr-o sută de români care au cumpărat mașini noi în 2025 au ales un model asamblat în China. Și asta fără să luăm în calcul mulțimea de modele ale unor cunoscute mărci europene, americane sau asiatice care sunt produse în uzine chinezești și vândute în Europa. În plus, nu trebuie omis faptul că majoritatea brandurilor enumerate mai sus se află pe piață de mai puțin de un an și că, în viitorul nu foarte îndepărtat, sunt așteptate noi branduri precum Xpeng, Nio sau Xiaomi.
Cert este că marca auto din China cu cel mai mare succes în România în acest an este MG Motor (2.227 unități), urmată de Geely (429 unități), Leapmotor (148 unități), BYD (145 unități), DFSK (84 unități), Lynk&Co (59 unități), BAIC (43 unități), Chery (35 unități), Forthing (29 unități) și Seres (8 unități). În clasament nu au fost incluse nici modelele AllviewCityZen, care nu face parte din categoria autoturismelor (M1) și nici comercialele Allview CityArgo, Maxus sau Farizon.







