Test comparativ Renault Fluence vs. Skoda Octavia

Cea mai de succes compacta sedan de pe piata din Romania (Skoda Octavia) intalneste reeditarea unui best seller din ultimii ani (Renault Fluence). Ce va alege familia?

Românii au o pasiune pentru sedan. Și  pentru motoare diesel. Statisticile de vânzări spun că această pasiune a rămas neschimbată în actualul context financiar, volume importante de sedanuri diesel ies de pe porțile dealerilor. Skoda Octavia a fost mereu între leaderii segmentului, dar acum are poziția amenințată de Renault Fluence, descendent direct al modelului Renault Megane Sedan, model foarte apreciat de clienți. Pentru că românii preferă diesel am ales ca motorizări pentru acest comparativ Renault Fluence 1,5 dCi și 105 CP și Skoda Octavia cu modernul și silențiosul motor de 1,6 TDI/105 CP.

Elementul de noutate al lui Renault Fluence este contracarat de un face lift recent primit de Skoda Octavia, prin care aceasta se adaptează la noua imagine Skoda, și preia elemente de la fratele mai mare Skoda Superb. Skoda păstrează totuși un stil discret, care nu deranjează pe nimeni, dar nici nu iese în evidență. Asta e rețeta de succes pe care a mizat Skoda în era Volkswagen și care a propulsat marca în topul mărcilor europene.

Dimensiunile ceva mai mari ale lui Renault Fluence alături de liniile sale fluide îl fac o prezență impunătoare, care încearcă să concureze și mașinile din segmentul mediu. Jantele din aliaj sunt în dotarea standard pentru modelul de 1,5 dCi/105 CP, care poate fi comandat doar la nivelele de  echipare Dinamique și Privilege și adaugă un plus de imagine. Din această cauză mașina are prețul de pornire ceva mai ridicat, fapt justificat prin dotările suplimentare.

Viața la bord

Odată urcat la bord, pe locul șoferului, putem remarca atmosfera primitoare din ambele automobile. Skoda Octavia este finisată în culori ceva mai închise, dar impresionează prin calitatea asamblărilor și a materialelor preluate parcă direct de la fratele de concern,Volkswagen.

Volanul preluat de la Skoda Superb este acoperit cu un material plastic destul de plăcut la atingere. Totuși, indiferent de nivelul de echipare ales, merită să investiți 175 de Euro cu TVA inclus într-un volan și schimbător de viteze acoperite cu piele. Poziția la volan este destul de joasă, scaunul fiind ușor de reglat indiferent de înălțimea șoferului.

Confortabile
Scaunele oferă o bună susținere laterală, șoferul stând bine și pe drumuri virajate. Dacă în varianta de echipare Classic, care pornește de la prețul de 14.714 Euro cu TVA inclus dotările sunt minimale, în variantele superioare, și cu o serie de opționale bifate, mașina se transformă într-una chiar luxoasă. Dar și prețul ajunge să se apropie serios de 20.000 de Euro cu TVA inclus.

Totuși sistemul Audio cu Touch Screen extrem de performant, jantele din aliaj, oglinzile degivrate și pliabile și tempomatul sunt dotări destul de interesante. În Renault Fluence atmosfera este caldă și confortabilă, materialele deschise la culoare dând senzația de spațiu și lux.

Materialele sunt și ele de calitate, prezentând un progres notabil față de generația trecută, dar finisajele nu se ridică la rigoarea tipic germană pe care o regăsim pe Skoda.

Intuitive

Ergonomia este bună, comenzile climatizării fiind ușor de accesat și foarte plăcute ca aspect. Scaunele sunt foarte confortabile și ușor configurabile, poziția la volan fiind totuși ceva mai înaltă față de cea de la Skoda Octavia.
[_newpage_]
Pentru nivelul de dotare Dinamique, cel mai ieftin pe care poate fi găsit motorul dCi/105 CP mașina vine deja destul de bine echipată. Pentru aproximativ 600 de Euro cu TVA inclus puteți îmbunătăți viața la bord optând pentru nivelul de echipare Privilege, care va delecta șoferul și pasagerii cu volan îmbrăcat în piele, tempomat și un sistem audio Arkamis care redă și fișiere MP3.

Sistem audio care din păcate se comandă tot de la satelitul amplasat sub volan, detaliu care ne amintește mai degrabă de jumătatea anilor 90. Odată așezat pe banchetă în Renault Fluence remarci configurația confortabilă a acesteia, cu spătarul ceva mai înclinat și spațiul pentru genunchi demn de o categorie superioară.

Pentru persoanele mai înalte de 1,80m spațiul pentru cap este relativ limitat, lucru datorat montantului spate înclinat, ce dă o formă aerodinamică.

Spațiul mare pe banchetă ne face să înțelegem campaniile publicitare pentru Renault Fluence și să ne gândim că această mașină este foarte potrivită și ca mașină de companie. Portbagajul, cu un volum util de 530 de litri, poate primi bagaje pentru drum lung, dar din păcate francezii au uitat să pună și un mâner de închidere al acestuia. Astfel vă veți murdări pe mână de fiecare dată când închideți portbagajul și mașina nu este proaspăt spălată. La Skoda Octavia portbagajul are și mâner pentru închidere, iar deschiderea cu hayon facilitează mult încărcarea obiectelor voluminoase. Și pe banchetă pasagerii au loc suficient, spațiul la genunchi fiiind doar puțin mai mic față de Renault, pe care îl depășește la locul pentru cap. Pasagerii cu o înălțime peste medie vor aprecia acest avantaj.

La volan

Odată ce am pornit motorul și am parcurs primii metri cu Skoda Octavia m-am întrebat dacă nu cumva am luat mașina greșită și am un motor pe benzină. Antifonarea bună alături de zgomotul extrem de redus face imperceptibil faptul că mașina este propulsată de un diesel.

Și felul în care mașina răspunde la apăsarea pedalei de accelerație te duce cu gândul tot la un motor pe benzină, cuplul fiind disponibil ceva mai sus decât m-aș fi așteptat.

Cutia de viteze, care are doar cinci trepte, se pretează atât la utilizarea în mediul urban cât și la drumurile extraurbane, unde treapta a cincea extrem de lungă compensează parțial lipsa unei cutii cu șase trepte. Astfel, motorul nu este foarte turat atunci când se conduce cu viteza legală. Cutia este astfel una foarte precisă, care se acționează prin mișcări ample, dar nu agață. Ținuta de drum beneficiază de suspensia independentă pe ambele punți.

Acest lucru duce la o stabilitate bună în viraje, dar și la un confort ridicat la trecerea peste denivelări repetate. Direcția oferă și ea un compromis bun între fermitate și ușurința în manevrare, Skoda fiind câștigătoarea la capitolul dinamică. Dar Renault va primi punctele la capitolul confort. Suspensia moale, alături de pachetul „Drumuri grele“ oferit în dotarea standard pentru piața din România face din automobilul francez unul extrem de confortabil. Și setările direcției sunt orientate către confort, volanul fiind extrem de ușor de manevrat la viteze mici.

Puntea spate semirigidă depunctează totuși atunci când se adoptă un stil de conducere sportiv. Motorul 1,5 dCi este ceva mai zgomotos, dar este ajutat de o cutie cu șase trepte, corect etajată.

Acesta permite menținerea unui consum foarte redus în afara orașului, dar și reprize bune în oraș, în primele trepte de viteză, etajate scurt.

Cel mai ieftin

Dacă ne uităm la listele de prețuri cel mai ieftin model din test este Skoda Octavia 1,6TDI în echiparea Classic, care costă doar 14.714 Euro cu TVA inclus. În schimb Renault Fluence 1,5 dCi costă 16.150 Euro cu TVA inclus. Dar Fluence are în dotarea standard aer condiționat, volan îmbrăcat în piele și proiectoare de ceață. Skoda Octavia primește dotări oarecum similare în echiparea Drive, atunci când costă 16,023 Euro cu TVA inclus, diferența dintre cele două modele scăzând astfel semnificativ.

Concluzie
Cele două modele sunt foarte apropiate, dar Skoda Octavia punctează la ținuta de drum, silențiozitate și versatilitate datorită portbagajului cu hayon.

Renault Fluence este mai potrivit pentru drumurile cu denivelări, des întâlnite în România și are de partea lui pachetul „Drumuri grele“, cutia de viteze cu șase trepte și spațiul pentru pasageri demn de o mașină de clasă medie.

Date tehnice: Renault
Fluence
Skoda
Octavia
Sasiu si caroserie
Motorizare 1.5 dCi 1.6 TDI
Nr. usi/locuri 4/5 5/5
Masa proprie/totala [kg] 1275/1775 1290/1965
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4620/1810/1480 4580/1780/1530
Ampatament 2700 2580
Volum portbagaj [l] 530 (530) 560 (1420)
Motor si transmisie
Tip motor 1.5 dCi 1.6 TDI
Combustibil Motorina Motorina
Cilindree [cmc] 1461 1598
Sistem alimentare common rail common rail
Putere max. [kW(CP)/rpm] 77(105)/4000 77(105)/4400
Cuplu max. [Nm/rpm] 240/2000 250/1500
Cutie de viteze Manuala/6 Manuala/5
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 180 190
0-100 km/h [s] 11.4 11.8
Consum urban/extra/mixt 5.3/4.1/4.5 5.7/3.9/4.5
Emisii CO2 [g/km] 119 119

Adaugati comentariu