S-a stins din viață Sir Stirling Moss (1929-2020) – Omul a murit, legenda trăiește!

Stirling Moss

S-a stins din viață Sir Stirling Moss (1929-2020). Fostul pilot britanic, cunoscut și drept „cel mai mare pilot care nu a câștigat niciodată Campionatul Mondial” s-a stins din viață la vârsta de 90 de ani, după o lungă suferință, la reședința sa din Londra.

Foto:arhiva

Sir Stirling Moss a încercat tot timpul să fie un perfecţionist, fiind unul dintre cei mai versatili dintre toţi. A debutat în 1951 în Formula 1, la aproape 22 de ani, dar a devenit un concurent regulat abia din 1954.

Cariera sa a numărat nu mai puţin de 529 curse din diverse formule, câştigând 212 dintre acestea dintre care 16 de Formula 1,  o realizare neegalată de niciun alt nume mare al motorsportului.

Un talen nativ

De-a lungul impresionantei sale cariere, Moss a pilotat 84 de modele diferite, ale mărcilor: Mercedes-Benz, BMW, Lotus, Maserati, Aston Martin, Ferrari și Jaguar, printre altele.

Și-a început cariera în motorsport pilotând BMW-ul 328 al tatălui său – în ciuda faptului că acesta l-ar fi povățuit să devină medic dentist-  iar apoi a trecut pe Coope 500 în anii 1948.

Sir Stirling Moss (1926 – 2020) supranumit și Mr. Motor Racing

A acces în Formula 3 obținând prima victorie în RAC Tourist Trophy 1950 din Irlanda de Nord, la aniversarea vârstei de 21 de ani, cu un Jaguar XK120 împrumutat. Din acel moment a câștiga, avea să devină un obicei pentru el.

Cariera impresionantă i-a adus în palmares victoria în Coupe d’Or, locul secund în raliul Monte Carlo edițiile 1952 și 1954, fiind și primul pilot non-amercican care a câștigat cursa de 12 ore de la Sebring.

Stirling Moss

Etapa Mercedes

Steaua sa a căpătat o nouă strălucire când Afred Neubauer, seful de competiții al Mercedes-Benz a insitat ca el să facă parte din echipa Mercedes Grand Prix.

Dar Moss care nu mai pilotase niciodată o mașină de GP de peste 200CP a fost nevoit să-și cumpere un Maserati 250F, cu care a și obținut prima victorie în Formula 1, într-o cursă non-campionat desfășurată în cadrul International Gold Cup pe Outlon Park.

În același an avea să mai câștige alte două curse alergate în formatul „Formula Libre”, sau în format Formula 1, dar fără să conteze pentru Campionatul Mondial.

Cursa decisivă ce l-a determinat pe Neuebauer să-l selecteze în echipa Mercedes pentru 1955, rămâne însă Marele Premiu al Italiei, desfăşurat la Monza. Devenea astfel coechipierul lui Fangio.

Stirling Moss

În 1955, la volanul modelului Mercedes-Benz W196, obținea prima victorie din Campionatul Mondial de F1, la Aintree.

Tot în 1955, câștiga cursa de o mie de mile „Mille Miglia” din Italia. Avea 25 de ani și pilota modelul Mercedes-Benz 300SLR, construit pe baza modelului de Grand Prix.

Timpul său, 10 ore, 7 minute și 48 de secunde, și viteza medie de 159km/h pentru 1000 de mile a rămas un record încă nedoborât până azi. Astfel, chiar dacă omul a murit, legenda trăiește.

În aprilie 1960, pilotul de Formula 1 era găsit vinovat de conducere periculoasă în trafic, în timp ce testa un Mini. Era amendat cu 50 de lire sterline, fiindu-i interzis dreptul de a conduce pe o perioadă de un an.

Stirling Moss
Conversatie la Long Beach 1976-Moss, Fangio, Brabjham, Innes Ireland, Rene Dreyfus

Sir Stirling Moss – legend trăiește

Pe 21 martie 2000, a primit titlul de cavaler conferit de Prințul Charles.

S-a retras din lumea curselor în urma unui accident petrecut la Goodwood în 1952, lumea curselor fiind astfel privată poate de unul dintre cele mai mari dueluri piloții britanici, într-un moment în care steaua lui Jim Clark începea la rândul ei să strălucească.

Mercedes i-a onorat cariera și contribuția la istoria mărcii prin ediția specială Mercedes-Benz SLR McLaren (mai-iunie 2009), un model produs în ediție limitată ce atingea viteza maximă de 350km/h. Seria a avut 75 de unități la prețul de 1 milion de dolari fiecare.Model ce poate fi admirat la București la „Țiriac Collection”.

Stirling Moss
Modelul produs în ediție limitată: McLaren MercedesSLR 722-StirlingMoss, aflat la Țiriac Collection

Avea 80 de ani când a suferit un accident la reședința sa soldat cu o fractură a ambelor glezne, 4 vertebre afectate și mai multe leziuni ale pielii. Dar invicibilul fost pilot apărea la Silverstone în acel an.

În decembrie 2016 era internat la un spital în Singapore cu o infecție pulmonară. Boala l-a forțat să-și anunțe retragerea din viața publică în ianuarie 2018.

Stirling Moss
Lewis Hamilton și Sir-Stirling la Monza

Te-ar mai putea interesa și:

Legendarul Stirling Moss se retrage din sporturile cu motor la 88 de ani

Povestea carierei lui Sir Stirling Moss (Video)

 

 

 

 

Adaugati comentariu