Sibiu Rally 2012 – Dans scandinav, succes românesc

Sibiu Rally 2012 a readus automobilismul sportiv de talie internațională în România. Așteptările erau mari, speranțele organizatorilor în ton, iar rezultatul… s-a dovedit a fi fabulos!

Anunțul că România va găzdui o etapă din Intercontinental Rally Challenge (IRC) a produs, în momentul în care a fost făcut, agitație; pe de o parte era bucuria spectatorilor și a piloților care urmau să aibă acces facil la o competiție internațională, iar pe de altă parte existau voci care nu credeau în posibilitățile logistice și organizatorice autohtone.

Ba chiar unii dintre piloții angrenați în campionatul IRC aveau rețineri față de o etapă total nouă. Nu era altceva de făcut decât să se aștepte luna iulie, pentru concluziile de rigoare. Și a venit. Săptămâna premergătoare raliului a agitat nițel apele în frumoasa urbe din Transilvania.

Asta pentru că, cei ce se ocupau de organizarea evenimentului au reușit să asigure locații spectaculoase pentru cartierul general al cursei. Centrul orașului Sibiu a fost transformat pentru câteva zile într-un uriaș service auto (parcul de service din Piața Mare) și într-un „show room“ ofertant (parcul închis din Piața Mică). Totul a început cu o prezentare a echipajelor și a automobilelor de competiție, desfășurată, cum altfel, decât pe frumoasele străduțe din zonă.

2

Spectatorii, prezenți în număr impresionant, le-au făcut o primire foarte călduroasă piloților străini, pentru care era din ce în mai evident că au poposit în sânul unei competiții de cel mai înalt nivel. Cursa propriu-zisă a însumat 200,2 km împărțiți în 12 probe speciale (PS) – totalul de km ai etapei a fost de 557,9.

Recunoașterile traseului au făcut cunoștință tuturor cu marea problemă a macadamului sibian: duritatea. Strategiile urmau să fie făcute în așa fel încât mașinile să termine cu bine probele. Unii s-au adaptat, iar alții au fost nevoiți să abandoneze mai devreme decât s-ar fi așteptat, încă de pe primele probe.

Ritmul cursei a fost impus încă din primul km de Andreas Mikkelsen (Skoda Fabia S2000), deținătorul numărului 1 de concurs, cuvenit campionului IRC în exercițiu. Profitând de absențele piloților Skoda de uzină, Jan Kopecky și Juho Hanninen, al căror program nu includea etapa de la Sibiu, norvegianul a mers curat, fără să forțeze, fiind conștient de faptul că penele de cauciuc vor conta enorm în clasamentul final.

Cele mai mari pretenții la supremația lui Mikkelsen le ridicau Sepp Wiegand (Skoda Fabia S2000), Francois Delecour (Peugeot 207 S2000), Patrick Flodin (protejatul lui Petter Solberg, care a alergat la Sibiu pe un Ford Fiesta S2000), dar și piloții cu state vechi în campionatul românesc de raliuri, Gergo Szabo, Dan Gîrtofan, Marco Tempestini (toți trei pe Skoda Fabia), sau campionul național Valentin Porcișteanu (Mitsubishi Lancer).

După patru probe speciale Mikkelsen domina autoritar, urmat de Wiegand și de Delecour. Flodin era jos în clasament, în urma unei pene de cauciuc, iar numărul abandonurilor ajunsese deja la 15. A urmat proba superspecială alergată în paralel, pe circuitul de slalom paralel din oraș.

Ca și pe celelalte probe, praful a ridicat mari probleme concurenților, care au fost forțați să meargă de multe ori la ghici. Ultimele speciale ale zilei, PS6 și PS7, s-au alergat noaptea, la lumina rampelor suplimentare montate pe automobile și i-au confirmat încă o dată supremația lui Mikkelsen. Acesta obținuse șapte scratch-uri din șapte în prima zi, fiind limpede pentru toată lumea că este cu un pas înaintea tuturor.

Podiumul provizoriu era completat de Sepp Wiegand și de experimentatul pilot francez Francois Delecour. Mikkelsen de Transilvania A doua zi pregătea încă o serie de probe de foc pentru piloții de la Sibiu Rally. În afară de Mikkelsen, cam toți au întâmpinat diferite probleme, de la praful de pe probe, pene de cauciuc, amortizoare rupte (Delecour), până la roți smulse cu totul (Gergo Szabo, forțat să și abandoneze).

La adăpostul unui avans de peste două minute, Mikkelsen și-a permis să piardă prima probă a raliului în PS8, care i-a revenit lui Wiegand. PS9 a fost câștigată tot de Mikkelsen în timp ce PS10 producea un adevărat șoc, când Sepp Wiegand, locul doi la general, n-a mai ajuns la sosire, fiind obligat de un amortizor rupt să abandoneze.

Norocul părea că se instalează în tabăra lui Flodin, care după locul 45 ocupat după primele probe de vineri, ajunsese până pe locul doi la general, odată cu victoria din PS10. PS 11 n-a adus nici o surpriză și a trecut tot în contul lui Mikkelsen. Ultima probă a Sibiu Rally 2012, a doua parcurgere a superspecialei, a decurs fără probleme, dar a asigurat un moment care descrie perfect succesul primei etape de IRC alergată în România.

Primul echipaj la startul paralel a fost formată din Andreas Mikkelsen/Ola Floene, în timp ce perechea a fost constituită din Francois Delecour/Dominique Savignoni. Cu alte cuvinte, campionul IRC 2011 și un vice campion mondial de raliuri… cuvintele ar fi de prisos, meritul revenind în totalitate organizatorilor. Podiumul final i-a avut pe prima poziție pe norvegienii Mikkelsen/Floene, urmați de suedezii Flodin/Goran și de francezii Delecour/ Savignoni. Spectacol total la Sibiu și un succes răsunător! Nu ne rămâne decât să sperăm la o revedere cu aceleași coordonate, cel puțin, și în 2013.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top