Angajații Volkswagen au propus economii de 1,5 miliarde de euro, cu condiția ca societatea să renunțe la închiderea fabricilor din Germania. Această ofertă vine înaintea unor negocieri critice între lucrători și conducere privind reducerile salariale și închiderile de fabrici, marcând una dintre cele mai intense dispute din ultimii ani la cel mai mare producător auto din Europa.
Volkswagen, ca mulți alți giganți industriali germani, se confruntă cu creșterea costurilor și cu concurența din partea Chinei. Sindicatul IG Metall, care îi reprezintă pe lucrătorii Volkswagen, a avertizat că societatea se va confrunta cu o reacție negativă semnificativă dacă va lua măsuri agresive de reducere a costurilor, inclusiv închiderea de fabrici.
Propunerea sindicatului include măsuri precum renunțarea la bonusuri pentru 2025 și 2026, printre alte economii. Cu toate acestea, se solicită, de asemenea, ca familiile Porsche și Piech, care controlează Volkswagen, să contribuie la eforturile de reducere a costurilor. Într-o declarație, Gunnar Kilian, un membru al consiliului de administrație al Volkswagen responsabil cu resursele umane, a recunoscut dorința sindicatului de a aborda costurile forței de muncă și problemele legate de capacitate. Cu toate acestea, el a subliniat că închiderea fabricilor nu poate fi exclusă în totalitate. El a adăugat că societatea va evalua cu atenție sugestiile sindicatului în timpul negocierilor viitoare.
Thorsten Groeger, șeful echipei de negociere a IG Metall, a avertizat că, dacă Volkswagen va insista asupra închiderilor – un lucru fără precedent în istoria de 87 de ani a companiei – va declanșa un conflict cum Germania nu a mai văzut în ultimele decenii. Volkswagen s-a confruntat cu probleme precum decizii manageriale greșite, cerere slabă în Europa și China, costuri ridicate și guvernanță complexă. Acești factori au condus la o capacitate de producție excedentară și au pus sub presiune finanțele companiei.
IG Metall a propus utilizarea fondurilor provenite din creșterile salariale pe care le solicită pentru a crea o rezervă pentru reducerea temporară a orelor de lucru în zonele afectate de supracapacitate. În ciuda provocărilor de pe piață, Daniela Cavallo, șefa comitetului de întreprindere, a susținut că Volkswagen ar putea aborda problema supracapacității fără a recurge la concedieri.
Volkswagen a declarat că reducerile semnificative, inclusiv o reducere salarială de 10% pentru lucrătorii de la unele unități, sunt esențiale pentru pregătirea companiei pentru viitor. Cu toate acestea, Groeger a subliniat că forța de muncă nu este responsabilă pentru problemele companiei și că doar costurile forței de muncă nu le vor rezolva. El a adăugat că sindicatul este dispus să coopereze pentru a ajuta Volkswagen să facă investițiile necesare pentru a corecta greșelile din trecut. Grevele sunt așteptate să înceapă la 1 decembrie la majoritatea fabricilor germane ale companiei, dacă disputa nu este soluționată.