Sistemul buy-back

Proprietarul unei maşini rulate are puţine posibilităţi de a-şi vinde maşina cât mai rapid, în primul rând pentru faptul că nu poate oferi garanţii cumpărătorului.

Câţiva importatori vin în ajutorul proprietarilor de maşini rulate prin sistemul de vânzare-cumpărare denumit sugestiv buy-back. Sistemul nu este prea răspândit deocamdată la noi, doar câteva firme îl practică, dar extinderea lui continuă, deoarece interesul importatorilor a devenit  suficient de mare.  

Sistemul buy-back funcţionează după un principiu relativ simplu, şi anume posesorul unei maşini rulate are posibilitatea de a-şi schimba maşina rulată cu una nouă. Automobilul vechi este evaluat, iar suma rezultată este considerată drept avans pentru cea nouă. Acest principiu de funcţionare este general, fiecare importator are dreptul de a-şi creea propriile reguli derivate de la acest principiu. 

Unii importatori, de exemplu, te pun să aştepţi până ce-ţi vor vinde maşina rulată şi abia apoi îţi vor oferi pe cea nouă. Alţii, nu primesc la schimb decât maşini din aceeaşi marcă pe care o importă etc.
Pentru a evidenţia unele din avantajele apelării la sistemul buy-back şi diferenţele dintre cei care au disponibil acest program, am trecut prin curtea unor importatori pentru a afla ce condiţii trebuie să îndeplinească o maşină pentru a fi acceptată şi ce trebuie făcut pentru a pleca într-un timp relativ scurt din curtea importatorului cu maşina cea nouă.

Din păcate, indiferent de la cine se cumpără maşina nouă, timpul necesar ducerii la bun sfârşit a tuturor formelor de achiziţionare este legat de birocraţia care domneşte în România. Firma Automobile Bavaria, de exemplu, impune o condiţie, de bun simţ să zicem, ca maşina să fie înmatriculată, nefiind necesară o anumită „vechime” a maşinii. Printre altele, o altă condiţie este ca proprietarul maşinii să prezinte istoricul acesteia pentru a fi posibilă verificarea kilometrilor efectuaţi de maşină… 

În momentul în care sunteţi hotărâţi să „schimbaţi” maşina veche cu una nouă, primul lucru care trebuie făcut este de a duce maşina la importator pentru o evaluare tehnică a acesteia. În funcţie de această evaluare, care se referă la aspectul exterior, la starea tehnică, la numărul de kilometri şi la existenţa istoricului maşinii, se face o ofertă de preţ. Un aspect important este ca maşina să nu fi suferit vreun accident major, care să fi provocat o slăbire a structurii de rezistenţă a caroseriei. 

După evaluarea tehnică se trece la partea financiară, adică se prezintă o ofertă a unui autoturism nou. Valoarea maşinii vechi este considerată avans pentru cea nouă, iar diferenţa până la valoarea totală a maşinii se poate face fie cu bani „jos”, fie prin creditare în regim de leasing. Dacă valoarea maşinii vechi este mult prea mică faţă de cea a modelului nou ales clientul suplineşte şi o diferenţă de avans, singurul lucru care îi mai rămâne clientului este de a plăti rata creditului aferent. 

Timpul necesar în care clientul îşi poate ridica maşina nouă este condiţionat de două elemente. Primul ar fi dacă maşina care se doreşte a fi cumpărată se află pe stoc sau trebuie adusă delaproducător, iar al doilea element este timpul necesar de radiere a maşinii vechi. Avantajul major pe care-l oferă sistemul de vânzare-cumpărare buy-back este câştigarea de timp prin eliminarea fenomenului târg auto, care, încă, în România, beneficiază de o mare căutare. 

Garanţia oferită maşinilor rulate de către Automobile Bavaria este de 12 luni, garanţie valabilă pentru principalele componente ale maşinii, mai puţin pentru piesele consumabile. Un lucru foarte important este că această firmă acceptă în programul de vânzare-cumpărare orice marcă de maşină. Pentru a face o comparaţie între maimulte firme asupra modului de funcţionare a sistemului buy-back am trecut şi pe la un alt importator: Porsche România. 

Departamentul care se ocupă de tranzacţiile cu maşini rulate se numeşte Weltauto. O condiţie iniţială pentru ca o persoană să-şi poată vinde autoturismul rulat prin Weltauto, este ca aceasta să fie o maşină aparţinând  grupului Porsche, din mărcile Volkswagen, respectiv Seat, Audi sau Skoda, după care se va face o evaluare tehnică a automobilului. Un lucru foarte important este că la Wetlauto nu se face doar buy-back, ci şi trade-in şi leas-back, adică sunt acceptate şi maşini care fac obiectul unui contract de leasing, unde clientul este utilizator al contractului de leasing şi nu proprietar. 

Procedurile de achiziţionare a unui maşini noi au fost simplificate încă de la apariţia pe piaţă a acestui departament. Timpul necesar pentru a obţine maşina este de câteva zile, mai exact paşii care trebuie făcuţi sunt: o evaluare tehnică urmată de o ofertă de preţ. Această evaluare tehnică a maşinii se face împreună cu clientul, iar costul ei nu este suportat de către client, fiind suportată de către Wetlauto. 

Dacă maşina dorită este disponibilă în stocul importatorului timpul până la ridicarea acesteia este de maxim două zile, timp care este necesar pentru formalităţile de înmatriculare. În cazul în care maşina nu există pe stoc, sau dacă cumpărătorul solicită o configuraţie mai deosebită, în funcţie de dorinţa lui,  timpul de aşteptare poate fi mai mare, dar în acest timp clientul poate să circule în continuare cu maşina pe care o deţine (cea veche). 

Dacă timpul de aşteptare este mult mai mare, se va evalua din nou maşina din punct de vedere tehnic, pentru a se depista eventualele defecţiuni ce pot să apară în acest interval de timp. În cazul în care maşina rulată a suferit în timpul exploatării un accident major care a avut ca efect slăbirea structurii de rezistenţă a acesteia, acceptarea ei, pentru a putea fi schimbată cu o maşină nouă, depinde foarte mult de felul în care s-a făcut reparaţia.

Pe lângă faptul că maşina rulată va fi  revândută cu  garanţie tehnică, se mai oferă clientului şi o garanţie morală deoarece firma furnizează istoricul acestei maşini, şi anume când a fost în service, de ce a fost în service, dacă s-au făcut la timp reviziile tehnice. Garanţia tehnică este oferită pentru capacitatea funcţională a autoturismului, care poate să varieze în funcţie de vechimea maşinii, dar garanţia minimă oferită este în general de şase luni, iar maximă de un an.

Aşadar, indiferent de importator, sistemul buy-back are cam aceleaşi principii de funcţionare. Maşina rulată este evaluată din punct de vedere tehnic şi importatorul va face o ofertă, valoarea ofertei constituind avans pentru maşina nouă pe care o doreşte clientul. Suma totală se poate plăti prin oricare mijloc de creditare cunoscut (în cazul în care nu se achită întreaga sumă cash).

Adaugati comentariu