Smart fortwo ED: două săptămâni prin București… și la grătar

Noua generație smart fortwo ED promite o autonomie de 160 km. Noi l-am testat două săptămâni prin București și nu numai. În acest timp, am făcut o recenzie a principalelor stații de încărcare și un jurnal de călătorie.

15 august – A sosit timpul pentru băiță

…că tare se mai murdărise micuțul Hulk după ploaia de sâmbătă, la fel ca un puști neastâmpărat pe terenul de joacă. A sosit deci timpul să-i aplic un tratament cosmetic, de aceea am început să fac turul spălătoriilor în căutare de discount. Discount, pentru că a spăla un fortwo 2,7 metri  implică resurse și timp clar mai mici decât a spăla un S-Klasse de 5,1 metri lungime. Ei bine…pare-se că spălătoriile nu judecă la fel: din cinci spălătorii vizitate, doar una a fost de acord să coboare prețul de la 15 la 10 lei. În trei minute, Hulk era îmbăiat, ras, tuns, frezat, gata pentru noi aventuri. smart fortwo ED

smart fortwo ED

Iar după duș, s-a gândit să parcheze lateral acolo unde niciun alt autoturism nu reușise: mașinuța asta se strecoară pe oriunde! Un maaare LIKE pentru lungimea caroseriei și pentru diametrul de bracaj mai mic de șapte metri care, împreună, fac minuni! Firește, putem s-o parchez perpendicular fără bătăi de cap (n-ar fi fost expusă, pentru că are lungimea egală cu lățimea lui Iveco Daily, cu oglinzi cu tot), dar am preferat să fiu în rând cu lumea.

 

 

14 august – Înapoi în junglă

Bogdan mi-s. Missed me? Din nou preiau, cu maximă plăcere, mașina de la colegii mei și sunt gata s-o arunc în traficul urban, ca pe un gladiator în mijlocul arenei cu noxe, aglomerație, nervi. Micul fortwo are antidot la fiecare dintre ele: se hrănește cu electroni, deci nu poluează (cel puțin nu direct), are 270 cm lungime, deci se strecoară pe oriunde și, în plus, închizi  geamurile, pornești climatizarea și scapi de orice zgomot exterior. A sosit vremea să-l tratez regește, de aceea azi îl duc la spălătorie. Fiți pe fază, ca să aflați cât costă săpuneala micuțului Hulk.

smart fortwo ED

 

P.S.: cât stă la încărcat, îmi fac de cap cu trotineta. ECO până la capăt!

 

12-13 august – La grătar… electric

Beneficiind de experiența de câteva zile a colegilor mei și avizat de caracteristicile micuțului nostru partener, am îndrăznit să planific o aventură extraurbană. Tema pentru smart ED a fost teleportarea a 200 de kilograme (2 persoane + bagaje) pe o distanță de aproximativ 120 km… scopul – grătar.

Firesc, am fost curioși cu toții cum o sa se comporte mai ales datorită sarcinii uile, mult peste experiențele de până atunci. Pentru a fi siguri că nu rămânem în pana prostului (probabil că și la mașinile electrice se cheamă la fel), ne-am propus 2 opriri pe drum – prima aproape de ieșirea pe DN1, la Lidl Barbu Văcărescu și cealaltă la Kaufland Ploiești – bd. Republicii 138.

12 august

  • Am fost plăcut impresionat de numărul mare de locuri de încărcare de la Lidl. Firesc, în spiritul balcanic, chiar dacă erau zeci de locuri de parcare libere, majoritatea mult mai aproape de intrarea în magazin, am gasit și aici un loc ocupat de un confrate convențional, care și-a depozitat un Seat Leon FR pe unul dintre locurile verzi. Înainte de a-l bănui de nesimțire, o să întrebăm la Seat, ca să fim siguri dacă Leon FR nu are și motor electric…

  • După ce am refăcut stocul de energie (mulțumim Lidl!) și ne-am aprovizionat cu produse de grătar, am vrut să plecăm fericiți… dar elanul ne-a fost tăiat după ce am introdus adresa finală în sistemul de navigație. În ciuda faptului că până la dstinația finală mai erau aproximativ 100 de kilometri, iar autonomia declarată era de 133 km, ecranul ne-a comunicat că este imposibil să atingem destinația aleasă, arătându-ne sugestiv, marcat cu roșu traseul pentru care nu aveam suficientă energie.

  • În același timp, smart ne-a întrebat dacă vrem să ne ducă la un punct intermediar de încărcare. Având planul făcut, ne-am lăsat conduși către Kaufland Ploiești, pe cel mai scurt drum, adică DN1.

  • Atenție la cuplarea modului ECO de mers! Este o diferență de aproximativ 25% la autonomie, iar din punct de vedere dinamic diferența este nederanjantă. Noi ne-am adus aminte de acest buton abia la Ciolpani…

  • Una peste alta, am ajuns la Ploiești, mergând aproape normal, cu o viteză de 70-90 km/h, și mai având în baterie 73% din capacitate (echivalentul a 104 km). La capitolul disconfort, trebuie menționat faptul că nu am utilizat aerul condiționat (în zile toride acesta induce un consum suplimentar de 25-30%), reușind să ne răcorim doar prin deschiderea parțială a geamurilor.

  • Chiar dacă mai aveam de parcurs mai puțin de 40 de kilometri, am decis o scurtă pauză la Kaufland. Ne-am bucurat să găsim locurile de încărcare libere și indicatoare supradimensionate care ne invitau să facem plinul de energie. Dar… aici este altfel… la stațiile Renovatio este necesar un card. L-am obținut ușor de la informații, contra completării unui formular. Probabil că este un prim pas către impunerea firească a unor tarife. Oricum, chiar dacă încărcarea a fost gratis, tot am cheltuit pe cumpărături la magazinele din zonă.

  • Am ajuns la Valeni după un parcurs total de 107 km, cu 43% în baterie și cu 61 de kilometri rămași, după un drum de aproximativ 3 ore, care a inclus cele 2 opriri pentru cumpărături și parcurgerea a 5-6 km prin Ploiești în regim de trafic urban, cu semafoare, treceri de pietoni etc..

     

     

13 august

  • După încărcarea de peste noapte, la o priză normală, de aspirator și având experiența zilei anterioare, am decis efectuarea drumului fără pauză. Au fost câteva diferențe – sarcina utilă a scăzut de la 200 la 150 kg, ploaia și seara au impus utilizarea unor consumatori suplimentari de energie – ștergătoare + faruri.

  • În mersul în coloană până la Ploiești (aproximativ 25 de kilometri) aproape că nu am consumat energie, reușind și un management al aburirii doar prin deschiderea geamurilor.

  • Apoi… mers întins până la București, constant cu viteze de 80-100 km/h, într-o cursă a doborârii recordului de mers ECO. Secretul este să nu frânezi și să te bazezi foarte mult pe anticipație. Mașina are o frână de motor impresionantă, în timpul căreia recuperează o parte din energie.

  • Sigur, acesta este un nou stil de condus, care nu se potrivește agresivilor care își presează antemergătorii conducând la jumătate de metru distanță, nici celor obișnuiți să treacă permanent de pe o bandă pe cealaltă. La nevoie, poți face toate astea și cu smart ED, uneori mult mai rapid (mai ales până la 80 km/h), dar nu are sens… caștigi prea puțin timp și pierzi o autonomie importantă.

  • In final, după 119 km, am intrat în București cu un scor ECO de 92%, avand și o rezervă de autonomie de 48 km.

  • Fără exagerare, smart poate fi un companion sigur de drum și pentru deplasări extraurbane de 100-120 km.

 

11 august

  • Astăzi, micuțul smart fortwo ED s-a distrat prin oraș la limita superioară a dinamicii și, după 52 km parcurși în mediu urban, a cosnumat 43% din baterie (de la 85% la 42%). Un rezultat excelent, care, teoretic, permite o autonomie de 121 km, repet, cerând totul de la mașină.

smart fortwo ED

  • Folosirea climatizării scade autonomia indicată de la 160 km la 110 km. Explicația: compresorul muncește continuu pentru a scădea cu câteva zeci de grade temperatura din habitaclu. Soluția: programarea sistemului când mașina se află la încărcat, fapt care permite climatizării să tragă energie din priza de curent, păstrând curentul din baterie. Astfel, la debranșarea de la priză, compresorul muncește mai puțin, doar pentru a menține temperatura, fără a o scădea.

 

  • Am ajuns la stația de încărcare de la Mega Image Basabiei și…surpriză: locul destinat încărcării mașinilor electrice era ocupat de o Skoda Superb (evident, cu motor termic), fapt cu atât mai condamnabil, cu cât toate locurile din jur erau libere. Ce-i drept, împreună cu locurile pentru persoanele cu handicap, și cel pentru alimentarea mașinilor electrice se află mai aproape de intrarea în magazin, iar dosurile prețioase nu se pot târî câțiva metri în plus pe jos. După o perioadă de așteptare, neștiind când se va întoarce ”neinspiratul” de la volan, am căutat o altă stație de alimentare.
  • Am găsit-o la benzinăria Socar de pe Bd. Theodor Pallady, unde am alimentat mașina de la 42% până la 100% în aproximativ 2,5 ore.

smart fortwo ED (2)

10 august

Azi nu încarc bateria până când nu se descarcă de tot. Azi îmi iau tot timpul ca să mă plimb cu noul meu prieten. Prin traficul din oraș, cu ambele geamuri deschise (cât de rău poate fi? se anunță doar 34 de grade), până la epuizare. Epuizarea curentului din baterie, firește! Și asta pentru că sunt fascinat de smart ED! Iremediabil, irecuperabil, am devenit indivizibili. Ar trebui să facă o boacănă catastrofală ca să mă facă să-mi schimb părerea despre el. Dar, la cum îl cunosc, nu e capabil de asta. Sigur, o să râdeți: om în toată firea topit după 2,69 metri de mașină! Da! Pentru că buburuza îmi oferă câteva lucruri care mi-au ușurat viața de când am cunoscut-o.

  1. Sistem de infotainment așa cum toate mașinile ar trebui să aibă! Pentru că este foaaarte intuitiv de folosit, pentru că are sistem de navigație, pentru că oferă informații complete despre fluxul de energie și stilul de condus, pentru că are iconițe colorate, ca să nu le încurci, pentru că poate afișa trei informații diferite simultan (fluxul energiei, stația radio și harta), pentru că se mișcă foarte cursiv și pentru că are o rezoluție bună. Pentru toate astea, este preferatul meu!

    smart fortwo ED 2. Sistem de sunet dezvoltat de specialiștii de la JBL care transformă habitaclul într-o mini-sală de concerte: produce 240 w, are procesor digital și amplificator cu 6 canale și nu mai puțin de 8 difuzoare! Sună fabulos (are și subwoofer în portbagaj), iar dacă țineți cont că mașina asta are motor electric, înțelegeți că tot ce auziți este muzică pură.

     

 

smart fortwo ED 3. Mod de funcționare ECO selectabil din butonul de pe tunelul central, care – ghiciți ce? – chiar funcționează! Când merg cu el cuplat, motorul recuperează maximum de energie la eliberarea pedalei de accelerație. În practică, se simte precum o frână de motor puternică, iar pe micuțul ecran din spatele volanului poate fi vizualizată cantitatea de energie consumată sau recuperată în timp real (un fel de consum instantaneu la motoarele convenționale). Dacă am mers fără modul ECO cuplat, radarul montat în bara de protecție, care ”citește” valoarea decelerației mașinii din față, a recuperat automat mai multă energie. Eficiență maximă!

   

  smart fortwo ED

4. Volan desenat sportiv, cu butoane care amintesc prin poziționare de cele ale mașinilor de circuit.

     

 

 

5. Indicator al nivelului de încărcare a bateriei pivotant. Astfel, când ED-ul este în priză, poți verifica gradul de încărcare și fără să intri în mașină.

smart fortwo ED

 

6. Cel mai amuzant panou de comandă pentru climatizare de pe piață. Glisezi lupa până deasupra temperaturii dorite.

 

 

7. Plafon vitrat, trei suporturi de pahare, două suporturi de ochelari și un sertar secret, capitonat cu cauciuc moale.

    

  smart fortwo ED

8. Uși fără ramă la geamuri…de efect.

    

 

 

smart fortwo ED 

9. Sistem de avertizare la părăsirea benzii și senzori de parcare. De ce ți-ar trebui senzori de parcare pe o mașină atât de scurtă? N-am idee, dar e bine de știut că sunt acolo!

     

 

smart fortwo ED

      10. Console aproape inexistente, care permit șoferului să parcheze perpendicular pe benzi de parcare laterală, fără borduro-fobii. …unde mai pui că lungimea lui fortwo aproape că atinge lățimea cu oglinzi a mașinilor…obișnuite

      11. Diametru de bracaj de numai 6,95 m, care dă uitării expresia ”întoarcere din trei mișcări”.

     

 

12. Motor incredibil de puternic. Am lăsat la sfârșit cireașa de pe tort. Aproape că nu are rival la sprinturile de la semafor. Cei 160 Nm de la zero rpm, combinați cu tracțiunea spate, fac ca sprintul până la 60 km/h să fie fulgerător! Atât de rapid, încât micuțul smart negru-verde poartă de azi un nume nou: Hulk.

9 august

  • Snagov: ultima frontieră. …deși, dacă mă uit la consum, tind să cred că aș putea străbate dintr-o încărcare traseul București – Ploiești – București. Am programat peste noapte sistemul de reglare a temperaturii în habitaclu, care ”trage curent” din rețea (mașina fiind în priză în tot acest timp), pentru a menține exact temperatura dorită în interior. Soluția este excelentă: nu mai consumi baterie la plecare, pentru a scădea temperatura de la…. 60 de grade în habitaclu (când maşina stă în soare, conectată la priză), ci compresorul trebuie doar să menţină temperatura constantă, economisind o MARE cantitate de energie. Cool! (şi la propriu, şi la figurat).

Smart ED cooler

  • Deci: am încărcat bateria complet peste noapte: 100%, 165 km autonomie indicată. Am pornit spre capitală, până pe bd. Tudor Vladimirescu, mergând constant cu 70 km/h în afara Bucureștiului (scor eco fabulos, de 99%). Am intrat pe Centură cu 86% (140 km autonomie), apoi am luat în piept traficul urban. Am mers repede – mașina asta zboară de la semafor, fapt care m-a incitat continuu ”s-o calc”. Chiar și așa, am ajuns pe bd. Tudor Vladimirescu cu 71% baterie (105 km autonomie), după 47 km de la plecarea din Snagov.

IMG_20170809_073739

  • Apoi am demarat spre Bd. Grigorescu, la fel de distractiv, parcurgând 8 km cu prețul a 5% din baterie (66% rămas) dar cu autonomia crescând la 110 km (m-am deplasat în sens invers coloanei de mașini). Fiți pe fază: vă pregătim și alte nebunii!

 

8 august

Ora 14:00

Mulțumesc, Elena, am preluat legătura…de electroni! Eu sunt Bogdan și mi-a venit rândul la volan. Și nu așa, oricum…ci cu gânduri mărețe: să ajung la Snagov cu citadina electrică.

  • Am preluat-o de la Elena cu bateria încărcată 81% (autonomie 119 km) din zona Unirii și, după ce m-am mai plimbat prin oraș pentru a mă împrieteni cu buburuza, am încărcat-o din nou la o sursă de curent de 220V în Mega Mall. Atenție: prizele se află pe mai toți stâlpii din parcarea supraetajată, dar nu sunt semnalizate. Am întrebat inclusiv un bodyguard dacă pot încărca acolo și a ridicat din umeri, așa că mi-am permis.

SMART ED

  • Am ajuns la priză cu 73% baterie (100 km autonomie), am încărcat timp de trei ore și am ajuns la 90% (134 km). Apoi, împreună cu un coleg, am demarat furibund spre Snagov. Mă rog…nu chiar furibund, pentru că, la sfârșitul rutei aveam un scor eco de 96%. Rezultatul: am ajuns, după 60 km, cu 60% curent în baterie și 70 km autonomie. Concluzia: traseu combinat (urban și extraurban, unde am setat Cruise Control la 70 km/h), mers îngrijit, fără aer condiționat, 60 km cu 30%  din baterie. Excelent!

Smart ED 96%

 

Ora 10.00

Smart Fortwo Electric Drive a făcut maratonul stațiilor de încărcare din nordul și centrul Bucureștiului. Am dus mașinuța electrică la Universitate, apoi din nou în Baneasa, acolo unde, pe o rază de un kilometru, sunt nu mai puțin de trei locații unde îți poți încărca vehiculul cu propulsie electrică.

  • Poate credeți că a fost ușor. Ei bine, am găsit mașini cu motoare termice parcate pe locurile de lângă stațiile de încărcare sau mașini electrice parcate acolo, pur și simplu, deși nu erau conectate la priză.

 

  • Am găsit stații de încărcare “sechestrate” de un domn cu o dubă sau la care accesul era îngrădit din cauza unui.. lanț!

 

  • La Mega Image Băneasa, am avut parte de condiții excelente la priza de 22 kW, iar oamenii de acolo ne-au mulțumit că am venit. Și am revenit cu drag și încredere! Le mulțumim noi că pun asemenea condiții la dispoziția celor care vor să circule cu emisii zero! Cu bateria încărcată 100%, smart-ul nostru promitea o autonomie de 144 de kilometri în modul ECO, 129 de kilometri la dezactivarea modului ECO.

smart fortwo ED

  • La benzinăria OMV din Bd. Aerogării, pentru a face o fotografie care să apară pe site și în revista AutoExpert, am așteptat acordul departamentului de PR, care, din păcate, nu a răspuns decât la o oră și jumătate după ce am părăsit locația.

 

  • La Kaufland de pe Bd. Barbu Văcărescu, am găsit locurile de lângă wallbox-ul de încărcare ocupate de mașinile electrice ale angajaților. Dar una singură era în priză. Așteptăm cu nerăbdare momentul în care oamenii vor înțelege că acolo nu este, pur și simplu, o parcare, ci o stație de încărcare!

 

  • Am avut însă, parte și de o surpriză frumoasă, nu departe de Cartierul Francez, în parcarea Lidl de pe același bulevard Barbu Văcărescu. Nu mai puțin de cinci stații de încărcare, toate funcționale, toate acoperite, pentru ca mașinuța noastră cu negru și verde să nu fie bătută nici de soare, nici de ploaie.

Smart fortwo ED Lidl

 

7 august

  • Am preluat mașina cu bateria încărcată 90% și am parcurs 20 km prin traficul din București, din Bd. Expoziției până în Bd. Nicolae Grigorescu în Titan, fără aer condiționat și mai avem energie în baterie 75% echivalentă unei autonomii rămase de 100 km.

 

  • Pe o caniculă de 36 grade în mijlocul zilei, am pornit spre aeroportul Otopeni în modul Eco, cu aerul condiționat cuplat de această dată dar cu temperatura reglată la 25 grade pe modul automat pentru a consuma mai puțin. În aceste condiții, autonomia a scăzut la 73 km. Până la Otopeni utilizând o rută prin Pipera, am parcurs 22 km  și am ajuns cu o autonomie de 63 km datorită faptului că după scăderea temperaturii interioare, a scăzut consumul de energie utilizată de aerul condiționat. Cu un trafic lejer, este posibil să rulezi constant astfel încât să depășești 75% eficiență în modul Eco.

 

  • La întoarcerea de la aeroport, am ales o rută prin oraș și ne-am oprit să încărcăm la Mega Image Băneasa, unde bateria mai arăta un grad de încărcare de 52%. După 45 minute, a ajuns la 69%, echivalentul unei autonomii de 87 km.

 

  • În condiții de trafic specific urban cu demaraje și frânări dese, eficiența în modul Eco a scăzut la 50%/. Am parcurs cei 14 km de la Mega Image până la sediul nostru din Bd. Nicolae Grigorescu, la sosire autonomia rămasă fiind de 63 km.

 

  • Pe seară, smart fortwo ED a devenit vedetă în parcarea unui centru comercial din nordul Capitalei, în timp ce se afla la încărcat. Oameni cu sacoșele pline au trecut întorcând capete, punând întrebări, inspectându-l din toate unghiurile. După 3 ore de stat la priză, superstarul electric sosit în Băneasa cu bateria la 45% s-a încărcat până la 100%.

Smart fortwo este parcă predestinat pentru propulsia electrică din mai multe motive: este extrem de compact, iar transmisia spate și amplasarea în spate a motorului la modelul original este ideală pentru adaptarea la propulsia electrică.

Micul smart fortwo ED dispune de un motor electric de 60 kW (81 CP) care generează un cuplu maxim de 160 Nm disponibil imediat la pornire. Viteza maximă este limitată la 130 km/h, iar autonomia promisă este de 160 km. Motorul și transmisia cu o singură treaptă sunt furnizate de uzina Renault din Cleon, Franța, în timp ce mașina se produce în uzina smart din Hambach.

Bateriile Li-Ion sunt furnizate de filiala Daimler Deutsche Accumotive, au o capacitate de 17,6 kWh, o garanție de 8 ani sau 100.000 km și se pot încărca de la prize normale de 220V în șase ore, de la prize de curent alternativ trifazat (3,6 kWh) în 3,5 ore (300 euro costă pachetul de cabluri dintre care unul se potrivește și la wallbox și stații de curent alternativ), iar din 2018 și de la o stație de curent alternativ de 22 kWh în numai 45 minute cu ajutorul unui încărcător rapid (840 euro).

Cea mai ieftină versiune smart fortwo ED costă 9.784 euro plus TVA (12.078 euro cu TVA) prin programul Rabla Plus care oferă un ecotichet de 10.000 euro.

Modelul de test este în versiune Prime (1.990 euro extra, include tapițerie de piele neagră, scaune încălzite, volan multinfuncțional) și are pachetul Electric Drive 3 (720 euro) care vine cu jante de aliaj de 16 inch cu 8 spițe, celula Tridion vopsită în verde și panouri de caroserie negre și acoperiș panoramic (350 euro).

World premiere for the fourth generation smart electric drive

Printre dotări notăm sistem audio JBL (545 euro), pachetul Cool & Media (720 euro extra) care conține climă automată și sistem multimedia cu display tactil de 7 inch, asistent de bandă (380 euro), senzori de parcare spate (300 euro).

Față de smart cu propulsie convențională, versiunea electrică are un indicator suplimentar de putere și pentru starea bateriei.

World premiere for the fourth generation smart electric drive

O aplicație inteligentă, numită Smart Control, permite accesul direct de pe telefonul mobil la informații referitoare la procesul de încărcare și timpul rămas. De asemenea, funcția Pre-entry climate setează temperatura din habitaclu la un nivel optim pe timpul reîncărcării, pentru a economisi energie la plecare, mașina fiind deja încălzită.

 

Funcția Eco maximizează autonomia limitând viteza maximă, răspunsul accelerației este mai lent, iar când se ia piciorul din accelerație sau se frânează, recuperarea energiei este maximă. Particular pentru noul smart, recuperarea este anticipativă. Situațiile din trafic sunt monitorizate cu un senzor radar care “vede” la 200 metri înainte și măsoară și distanța față de mașina din față, optimizând astfel nivelul de recuperare adică de intensitate a frânării pentru a recupera maximum de energie.

 

 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top