Scandalos! SPP cheltuie 15 milioane de lei pe mașini! Află ce vor să-și ia!

Serviciul de Pază și Protocol cheltuie 15 milioane de lei pe mașini de lux. SPP a anunțat o nouă licitație în valoare de 15.312.500 de lei fără TVA pentru vehicule destinate demnitarilor și coloanelor de însoțire. La o analiză mai atentă, observăm câteva aspecte care par a fi la limita OG34/2006, care stă la baza procedurilor de achiziții publice din România.


Principiul echității, la gunoi!

Unul dintre principiile care stau la baza OG34/2006 este cel al echității, pe lângă cele ale nediscriminării și tratamentului egal. Acestea au fost incluse în Ordonanța de Guvern pentru a permite mai multor agenți economici să oferteze. Prin cerințele tehnice impuse, la Lotul 1 nu se încadrează decât o singură mașină dacă este să luăm caietul de sarcini stricto senso.

SPP cheltuie 15 milioane de lei pe mașini de lux destinate demnitarilor și coloanelor oficiale, organizând o licitație în acest sens pe baza OG34/2006 care are la bază principiul nediscriminării și tratamentului egal. De asemenea, conform acestei ordonanțe, sunt desemnate câștigătoare vehiculele cele mai ieftine și care respectă cerințele minime caietului de sarcini.

Licitația, publicată pe site-ul specializat în data de 23 februarie, este împărțită pe opt loturi și, dacă ar fi să facem ceva presupuneri, putem să nominalizăm potențialele mașini pe care SPP cheltuie 15 milioane

Lotul 1: vehicule de peste 5,2m lungime și performanțe de super-car: 5 secunde până la 100 km/h, motoare de peste 4000 cmc și minim 450 CP! La această categorie s-ar înscrie doar Mercedes-Benz S 500 4Matic lung și, la limită, BMW 750iL xDrive. Nici măcar Audi W12 LWB nu se înscrie, ca să nu mai vorbim despre Jaguar XJL Supercharge sau altceva de acest gen. Sunt prea mici! Desigur, intrigant este prețul oferit de SPP: 85.500 de Euro (fără TVA) pe unitate. SPP-ul se obligă să achiziționeze minim una și maxim opt asemenea vehicule.

S Class Long
SPP Cheltuie 15 milioane pe mașini de lux, din care peste 3 pentru limuzine

Mașini pentru coloana oficială

Lotul 2: Vehicule de peste 4,85m lungime (sic!) și performanțe ceva mai modeste: 6 secunde pentru 0-100 km/h, 300 CP și 400 Nm, toate cu tracțiune integrală. Am găsit că, aici, se încadrează si un Audi A6 3.0 TFSI quattro, pe lângă un BMW 535i xDrive și un Mercedes-Benz E 500 4Matic. Prețul oferit pe unitate este de 34.444 euro. Se intenționează achiziția a până la 26 de vehicule.

Pentru lotul 3 se mențin aceleași cerințe tehnice, doar că se oferă 35.555 Euro pe unitate. Pentru acest lot sunt dorite doar 4 unități. E mai greu de înțeles de ce au făcut două loturi cu diferență de preț. Mai bine puneau 30 cu totul și își împărțeau ei mașinile în curtea unității, dar nu avem de unde să știm care este organizarea din SPP. Știm însă că SPP cheltuie 15 milioane pentru cele opt loturi de mașini.

BMW 535 i xDrive
BMW 535i xDrive pare sa fi intrat in vizorul ofiterilor din SPP

La lotul 4 deja sunt cerințe mai lumești: doar 70 CP minim, viteză maximă de cel puțin 140 km/h, diesel și 4,3 m lungime. Nici bugetul pe unitate nu este tocmai generos: 9333 Euro fără TVA. Aici am găsi multe vehicule dacă nu ar fi bugetul foarte strâns, dar așa am putea găsi modele precum Dacia Logan, Fiat Tipo, Citroen C-Elysee, Peugeot 301, Opel Astra sedan (2015) sau Ford Focus. Judecând însă cine ar putea da cel mai mic preț, parcă totuși Loganul va fi favorit.

Logan SPP Site

Pentru drumurile proaste

Lotul 5 este pentru cel mai mare număr de vehicule: 60! Bugetul este de maxim 13.777 euro fără TVA /vehicul, dar cerințele sunt de SUV. Vor o gardă la sol de minim 20 cm, motor diesel cu 4 cilindri și minim 100 CP. Sigur, și aici ar intra multe vehicule, dar oricum am da-o oricum am lua-o, parcă tot Duster ne iese. Nu zicem că este rău să se achiziționeze vehicule produse în România, dar parcă merita ca și o Mazda CX-3 sau Suzuki Grand Vitara să poată lua parte la licitație.

Duster_spp_site

Pentru vizite de lucru în vârf de munte

Lotul 6 cere SUV-uri performante. Foarte performante, dar cu un buget de puțin peste 50.000 de Euro fără TVA. Tehnic vorbind, aici se încadrează patru vehicule. Deja se poate vorbi despre o concurență mai mare: Mercedes-Benz GLE 500, BMW X5 50i, Range Rover Sport 5.0 Supercharge și Jeep Grand Cherokee SRT8 ar putea lua parte la proiect. Dar ne îndoim că toți vor depune oferte având în vedere că cea mai ieftină dintre acestea (Jeep Grand Cherokee SRT8) 62.508 euro fără TVA este cu peste 11.000 euro peste bugetul alocat de SPP. BMW și Mercedes-Benz au oferte care și acestea depășesc bine bugetul, X5 50i pornind de la 65.750 euro și GLE 500 de la 64.800 euro fără TVA. Vârful de preț este însă la Range Rover Sport 5.0 Supercharge SVR care depășește 100.000 euro fără TVA /unitate!

GLE 250 d, W 166, 2015 Exterieur: Cavansitblau Metallic Exterior: cavansite blue metallic

Gardă pe teren accidentat

Ultimele două loturi, 7 și 8, se referă, de fapt, la aceleași specificații tehnice, ale unor mașini de teren (sau SUV-uri) de peste 4,8 m lungime, minim 250 CP și 550 Nm capabile să demareze de la 0 la 100 km/h în 7,5 secunde. Este vorba despre 16 unități, ce pot fi livrate în două loturi și patru contracte subsecvente. Bugetul alocat îsă, lasă de dorit: Pentru lotul 7 se oferă 34.444 euro fără TVA, iar pentru ultimul lot 35.561 euro fără TVA.

bmw-x5-f15-10-2015

Toate prețurile sunt cele de pornire a licitației, după calificarea în faza electronică fiind și o etapă electronică unde ofertanții vor putea da un preț mai mic, dacă vor mai avea de unde să scadă. Conform legislației europene a măsurilor anti-concurențiale pentru produsele provenite din țări terțe (din afara UE), importatorul mărcilor Jeep și Fiat ar putea avea o problemă în a reduce prea mult prețurile din ofertă, astfel încât atât Fiat Tipo (produs în Turcia) cât și Jeep Grand Cherokee SRT8 (produs în SUA) să nu poată participa la licitație. Cât despre restul concurenților, unii vor dori să facă o așa-numită “vânzare de marketing” prin care să obțină capital de imagine pe baza vânzării și să coboare prețul până la valori neverosimile. Prin urmare, SPP cheltuie 15 milioane lei dar nici măcar nu s-ar putea zice că au știut exact ce vor sau cum să ceară asta.

RRS_SVR_SPP_site

Cerințele pe scurt:

Lot L l h Motor CP Nm Tip Perform. Pret/buc Tracțiune
1 5.200 1.850 1.450 4000 cmc 450 600 MAS 5 85.555 Integrala
2 4.850 1.850 1.450 300 400 MAS 6 34.444 Integrala
3 4.850 1.850 1.450 300 400 MAS 6 35.555 Integrala
4 4.300 4 cil. 70 150 MAC 140 km/h 9.333 Față
5 4.300 1.800 1.600 4 cil. 100 200 MAC 13.777 Integrala
6 4.850 1.900 1.700 4.000 cmc 400 650 MAS 5,5 51.111 Integrala
7 4.800 1.900 1.700 2.800 cmc 250 550 7,5 34.488 Integrala
8 4.800 1.900 1.700 2.800 cmc 250 550 7,5 35.561 Integrala

Notă:

Prețurile sunt exprimate în Euro fără TVA

MAS – Motor cu aprindere prin scânteie (motor cu benzină), MAC – Motor cu Aprindere prin Compresie (Diesel). Unde nu se precizează, înseamnă că sunt admise ambele variante.

La performanțe, se cer fie viteză maximă (lotul 4) fie demaraj 0 – 100 km/h exprimat în secunde.

Pe lângă aceste cerințe tehnice, vehiculele trebuiesc dotate cu rampă cu lumini stroboscopice, cu sirene și alte echipamente specifice vehiculelor din coloanele oficiale. Toate aceste echipamente au costuri suplimentare față de modelul de bază. De asemenea, furnizorii vor trebui să acorde două seturi de roți, unele echipate cu anvelope de vară și altele cu anvelope de iarnă. Suplimentar (de parcă nu era suficient), SPP solicită o perioadă de garanție de 48 de luni sau 150.000 km care se îndeplinește prima. Vehiculele trebuiesc fabricate cu maxim 3 luni înainte de semnarea contractului subsecvent. Astfel vor ști și ofițerii de acolo pe ce cheltuie SPP 15 milioane.

Probabil că erau imperios necesare aceste investiții în anul electoral 2016!

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top