Noile tehnologii de asamblare și reducerea costului bateriilor vor face ca, din 2027, vehiculele electrice să fie mai puțin costisitor de asamblat decât mașinile cu combustie internă, arată un studiu realizat de Gartner.
Conform studiului realizat de institutul de cercetări de piață și consultanță în management Gartner, în 2024 constructorii de automobile vor continua să se confrunte cu schimbările generate de trecerea la mașinile definite de software și de rolul tot mai important al electrificării, fie că vorbim despre mașini complet electrice sau hibride.
În acest context, tot mai multe companii auto nou-înființate vor avea probleme de finanțare care ar putea duce chiar la dispariția lor de pe piață. „Cu promisiunea percepută a unor câștiguri ușoare, multe startup-uri s-au lansat în industria mașinilor electrice, însă unele dintre ele sunt încă puternic dependente de finanțarea externă ceea ce le lasă deosebit de expuse la provocările pieței. În plus, stimulentele pentru mașini electrice (n.n. – subvențiile oferite de anumite state) sunt eliminate progresiv, ceea ce face ca piața să fie mai dificilă”, consideră Pedro Pacheco, vice-președinte Gartner.
În acest context, specialiștii institutului de cercetare preconizează că, până în 2027, 15% dintre companiile producătoare de mașini electrice înființate în ultimul deceniu vor fi achiziționate de concurenți sau vor da faliment.
„Acest lucru nu înseamnă că sectorul mașinilor electrice se prăbușește. Pur și simplu intră într-o nouă fază în care companiile cu cele mai bune produse și servicii vor câștiga în fața celor care suferă”, a explicat Pacheco.
Ponderea mașinilor electrice în piață va continua să se majoreze în 2024 și mai departe. Conform estimărilor Gartner, livrările de mașini electrice vor ajunge la 18,4 milioane de unități în 2024 și la 20,6 milioane de unități în 2025. Cu toate acestea, se va trece de la „goana după aur” la „supraviețuirea celui mai adaptat”. Asta înseamnă că succesul companiilor din această zonă a industriei auto este acum puternic condiționat de capacitatea lor de a răspunde dorințelor clienților din primul val de adoptare a electrificării.
În opinia analiștilor, noile platforme pentru vehicule electrice sau chiar chiar cele „multienergy” au oferit producătorilor auto libertatea de a proiecta linii de asamblare adaptate, inclusiv grupuri motopropulsoare cu dimensiuni reduse. Drept urmare, vehiculele electrice vor fi mai puțin costisitoare de asamblat decât mașinile cu combustie internă la nivelul anului 2027, datorită noilor tehnici de fabricație și a costurilor mai mici ale bateriilor.
Vizibil în scădere, prețurile bateriilor vor reduce costurile totale ale mașinilor electrice alături de inovații extrem de utile pentru industrie precum „gigacasting”-ul. Acest proces tehnologic, pe lângă reducerea timpului de asamblare, generează și o calitate mai bună pentru că implică turnarea unor mari secțiuni ale mașinii într-o singură bucată eliminând astfel zeci de puncte de sudură și agenți de lipire. Tesla, pe care vice-președintele Gartner și alți experți o citează drept liderul inovațiilor în reducerea costurilor de asamblare, este un pionier în gigacasting. Observând avantajele, multe companii îi urmează deja exemplul.
Cum în unele piețe se remarcă o reducere a ritmului de creștere a vânzărilor de mașini electrice, oficialii Gartner consideră că lansarea unor modele mai puțin costisitoare va fi crucială pentru producătorii de automobile. Pedro Pacheco este de părere că doar „gigacasting”-ul poate reduce costul caroseriei în alb cu „cel puțin” 20%. Alte economii pot veni din utilizarea pachetului de baterii ca element structural (n.n. – așa cum fac, de exemplu, chinezii de la BYD), susține el.
Costurile bateriilor scad de ani buni, notează Pacheco, iar reducerea costurilor de asamblare reprezintă un „factor surpriză” care va aduce vehiculele electrice la paritate cu mașinile cu motoare cu combustie internă mai repede decât se credea. „Ajungem la acest punct de cotitură mai devreme decât ne așteptam”, susține oficialul Gartner.
Dacă și când aceste economii se vor traduce în prețuri mai mici în showroom-uri depinde de producător, a continuat Pacheco, deși paritatea prețurilor între modelele electrice și cele alimentate cu motorină, de puteri comparabile ar trebui să fie atinsă până în 2027. În acest context nou-veniți precum BYD sau Tesla își pot permite deja să reducă prețurile deoarece costurile lor sunt suficient de scăzute pentru a face acest lucru fără a afecta major profitabilitatea.
Pe lângă consolidarea industriei auto prin fuziuni și achiziții și reducerea costurilor de fabricație pentru mașinile electrice, analiștii Gartner estimează și o creștere în zona costurilor de reparații și service.
Realizatorii studiului „Top Automotive Trends for 2024” preconizează că, până în 2027, costul mediu al reparației în urma unui accident care afectează grav caroseria și bateriile unui vehicul electric va crește cu circa 30%. Prin urmare, vehiculele care suferă o coliziune ar putea fi mai predispuse la ceea ce, în limbaj popular, este numit „daună totală”, deoarece reparația ar putea costa mai mult decât valoarea reziduală a mașinii. În egală măsură, reparațiile mai costisitoare în caz de accident pot duce la prime de asigurare mai scumpe sau chiar la refuzul companiilor de asigurări de a acoperi anumite reparații sau chiar modele de mașini.
Sugerând că, pentru a își menține profiturile mari, unele companii par dispuse să reducă prețul de achiziție al mașinilor, dar să îl crească pe cel al componentelor necesare reparațiilor, cei de la Gartner consideră că reducerea rapidă a costurilor de producție pentru mașinile electrice nu ar trebui să se facă odată cu prețuri de reparație tot mai mari. Deoarece un astfel de comportament ar putea genera reacții negative din partea consumatorilor. În special pe termen lung. Noile modalități de asamblare a mașinilor electrice ar trebui implementate doar împreună cu procese care să asigure costuri de reparație reduse.