Suspensii High-End

Sunt suspensiile Bose. Primul lucru la care vă gândiţi este probabil întrebarea dacă este vorba de cunoscutul fabricant de echipamente audio. Răspunsul este afirmativ şi are legătură cu o realizare tehnică de excepţie în industria auto: cel mai avansat sistem de suspensie realizat vreodată.

Suspensiile clasice cele mai avansate nu pot încă depăşi compromisul dintre orientarea către confort sau cea către manevrabilitate, rămânând, de regulă, în echilibru între aceste două variante. Soluţia la această problemă s-a dovedit mai complicată decât majoritatea altor tehnologii înglobate într-un autoturism şi a necesitat un studiu de peste 25 de ani până la apariţia unui sistem cu totul nou.

Inginerii de la Bose au reuşit realizarea unui sistem de suspensii controlat în întregime electric, ce se adaptează la fiecare roată la condiţiile de drum, astfel încât caroseria autoturismului să nu aibă înclinări sau balansări critice pe drumuri cu denivelări sau în curbe, asigurând în plus un contact optim cu solul. 

Începutul 
Ideea proiectului s-a conturat în anul 1980, când însuşi fondatorul Bose a început lucrul la un studiu matematic ce avea ca scop determinarea performanţelor ideale pe care ar trebui să le ofere suspensia unui autoturism, fără să ţină cont de eventualele limitări fizice. 

După circa cinci ani de studiu s-a conturat rezultatul final care a încurajat demararea unui proiect ambiţios privind realizarea unui sistem de suspensii revoluţionar. Testele efectuate folosind diverse soluţii tehnice au arătat slaba adaptabilitate a componentelor clasice şi necesitatea folosirii unor sisteme electromagnetice. 

Cum funcţionează?
Suspensia fiecărei roţi a autoturismului este controlată de un ansamblu (similar MacPherson pentru puntea din faţă), ce are ca principal element un motor electromagnetic liniar, al cărui principal avantaj îl constituie viteza de reacţie foarte mare. În funcţie de intensitatea curentului aplicat acestui motor este controlată forţa de apăsare ce modifică distanţa dintre roată şi caroserie în funcţie de denivelările drumului, sau poate compensa tendinţa de înclinare a autoturismului în viraje. 

O altă componentă vitală o reprezintă amplificatorul ce reglează intensitatea curentului aplicat motorului, în funcţie de semnalul primit de la calculator. Construcţia acestui amplificator are la bază tehnologia amplificării în comutaţie, descoperită chiar de dr. Bose, la începutul anilor ’60. 

O caracteristică importantă a acestui amplificator o constituie recuperarea parţială a energiei folosite, cu ajutorul motoarelor liniare ce produc energie în momentul frânărilor pe durata călătoriei. Datorită acestei caracteristici, întregul sistem de suspensie consumă sub o treime din energia absorbită de o  instalaţie de climatizare, de exemplu. 

După partea fizică a sistemului, urmează adevărata inteligenţă ce controlează întreaga sa funcţionare, un set de algoritmi matematici perfecţionaţi prin calcule matematice complexe ce definitivează rezultatele în funcţie de informaţiile primite de la numeroşii senzori prezenţi pe autoturism, rezultate ce sunt convertite în semnale electrice care comandă amplificatoarele de putere.

Rezultate incredibile
Pentru a justifica această afirmaţie vă putem spune că numeroasele teste efectuate în condiţii diverse de exploatare şi cu autoturisme din diverse clase, au arătat că un autoturism echipat cu sistemul de suspensie Bose este mult mai confortabil decât orice altă maşină din clasa lux şi mult mai manevrabil decât orice autoturism sport. 

Caroseria autoturismului echipat cu o astfel de suspensie rămâne în plan orizontal şi fără a fi supusă vibraţiilor în curbele atacate cu viteză mare, dar şi pe drumurile puternic denivelate. 

Adaugati comentariu