SUV smart produs în China și proiectat de Mercedes

smart suv geely

Marca smart se află în fața unui nou început. Noul joint-venture 50-50% între Daimler și Geely transformă radical marca smart, care devine brand electric și producția se va desfășura exclusiv în China. Marea noutate va fi extinderea gamei cu un SUV smart proiectat de Mercedes ca toate celelalte modele.

Foto: Conceptlux.com

În ianuarie 2020, Daimler și Geely anunțau detaliile noului joint-venture. În noul joint-venture deținut 50-50% de Daimler și Geely, fiecare firmă a venit cu o investitție de 350 milioane euro.

Geely se ocupă de producție, Mercedes de proiectare

Aceasta se va materializa în construcția unei noi uzine în China unde se vor construi în viitor toate modelele smart de către Geely în timp ce proiectarea revine în sarcina lui Mercedes. Modelele smart vor avea exclusiv propulsie electrică fiind primul brand electric 100%.

SUV smart în premieră

Gama va fi formată în viitor din smart fortwo, noul smart forfour care va fi puțin mai mare și se pare că va concura în clasa mică și în premieră un SUV care este indispensabil pieței din China dar nu numai.
Cu aceste trei modele dar și cu o producție mai ieftină în China, smart speră să devină profitabil.

Actualul smart fortwo se va produce în continuare la uzina din Hambach, Franța până la lansarea noului model. După terminarea producției lui smart fortwo, la Hambach se vor produce noile modele electrice compacte Mercedes EQA și EQB care sunt de fapt versiunile electrice ale lui Mercedes GLA și GLB.
Mercedes a investit 500 milioane euro la Hambach pentru a securiza viitorul uzinei din Franța.

În schimb, după terminarea producției actualului smart forfour, asamblat în uzina din Novo Mesto, Slovenia, de către Renault împreună cu Renault Twingo, Mercedes va renunța la acest parteneriat.

De ce nu a reușit marca smart?

Marca smart nu a fost niciodată profitabilă. Motivele sunt multiple: politica de model a fost greșită, alegerea lui Mercedes ca partener nu a fost cea mai bună soluție având în vedere că smart nu se dorea o mașină premium ci o citadină de oraș accesibilă și lipsa încă de la început a unui model electric care s-ar fi potrivit ca o mănușă caracterului citadin al mărcii.

Să le luăm pe rând.Politica de model a fost greșită pentru că smart Roadster/Coupe nu era soluția ideală de extindere a portofoliului mărcii. Au existat planuri pentru SUV numit Formore care eronat au fost oprite în aprilie 2005 din cauză că marca avea pierderi.

Mercedes a dorit să transforme smart într-un model premium deși inițiatorul ideei, Nicolas Hayek, CEO al Swatch Group dorea un model citadin accesibil care să rezolve traficul aglomerat din orașe.

Lansarea unui model electric a întârziat nepermis de mult deși Nicolas Hayek și l-a dorit din prima clipă. Nici acum, smart nu are un model electric performant, având autonomie electrică mică și încărcare doar la curent alternativ.

Ultima încercare de rentabilizare a mărcii smart prin cooperarea cu Renault a fost un eșec. Pentru Renault, Twingo nu este un model de mare interes și francezii nu au de gând să investească într-un nou model, dovadă fiind faptul că au ridicat din umeri când Mercedes le-a solicitat să înceapă concepția unui succesor.

Geely are o expertiză solidă în propulsia electrică

Se pare însă că acum Geely este partenerul ideal mai ales că aceștia dețin 9,7% din Daimler din 2018. Patronul lui Geely, Li Shufu este întruchiparea visului American. Fiul unui fermier de orez, Li Shufu a început să producă componente frigorfice după ce a studiat ingineria mecanică.În 1992 a început producția de motociclete iar în 1998 a produs primul automobil. Faptul că Li Shufu era pasionat de Mercedes o dovedește și faptul că primul model al lui Geely a fost o copie nereușită a lui Mercedes Clasa C pentru care Li Shufu a fost dat în judecată de Mercedes.

20 de ani mai târziu LiShufu a ajuns să dețină imperiul Geely Automotive Holdings care include mărcile Proton/Lotus, Volvo Lynk & Co. și Terrafugia (mașini zburătoare).

Geely are deja o expertiză solidă în propulsia electrică intenționând să lanseze 30 modele electrice. Brandul Kandi se pregătește să lanseze în SUA modelul electric cu două locuri K22 care va costa înainte de aplicarea subvențiilor 18.995 USD.

Platforma pentru viitorul smart fortwo/forfour ar putea fi utilizată și pentru alte branduri ale lui Geely: Panda, LEV, Volvo, proton.

Iată deci că după 25 de ani în care marca smart s-a zbătut să se impună fără mari șanse, acum are o nouă șansă conferită de parteneriatul cu Geely. Se pare că Geely are același planuri pe care le-a avut și vizionarul Nicolas Hayek acum 25 de ani care se potrivesc perfect cu noua eră electrică.

Adaugati comentariu