Haos
Cât de normal ar fi pentru un iubitor de maşini puternice, sportive, să privească cu jind la un break? Care mai are şi peste 2 tone, plus un gabarit impresionant. Păi, o normalitate de vreo 560 CP.
Se face cum se face şi marile nostalgii auto iau naştere în urma interacţiunii cu o literă, două sau maxim trei. Litere grele, cum s-ar zice, multe transformate de patina timpului în renume. Avem un M, avem ST, STi, AMG şi RS. Bine, aici e cu schepsis, fiindcă există doi producători care defilează cu steaguri de luptă RS. Dacă Renault are o divizie care scoate produse sportive de volum, baby-supercar-uri, pentru care personal am un respect aparte, Audi se învârte în cercuri mai mari. Modelele RS de la Ingolstadt sunt nişte animale de pradă lăsate la liber într-o grădină zoologică, iar faptul că ele câştigă respectul oricărui pasionat e o consecinţă firească a faptului că omul este, prin excelenţă, raţional.
Avem un RS6 sau, mai corect spus, am avut preţ de patru zile la dispoziţie un Audi RS6, drumuri de munte şi multe tunele. Care-i legătura dintre ele? Vom ajunge şi acolo. Chiar dacă gama RS s-a dezvoltat destul de mult în ultimul timp, RS6 este, alături de RS4, modelul care păstrează cel mai bine filosofia originală, apărută odată cu legendarul RS2. Se ia un automobil într-o versiune de caroserie break, se îndeasă un animal de motor, de dă frâu liber tuturor celor patru roţi să tragă în spiritul quattro şi se scot în lume spre a îndeplini visuri sau, mai rău, să dea naştere la obsesii. Diferenţa dintre cele două ipostaze e simplă şi ţine exclusiv de balanţa contabilă a fiecărui individ.
Namila, căci da, avem de-a face cu un gabarit impresionant, are 4.979 mm lungime şi puţin peste 2 tone greutate (la gol!). Dacă discurile de frână cu dimensiunea de 390 mm din faţă sunt menite a te (mai) linişti atunci când semnele de curbă periculoasă se apropie pe repede înainte, imaginaţi-vă doar cam cum e să jonglezi cu cei aproape 2 metri lăţime (1.936 mm, mai precis) atunci când banda pare c-a fost croită cât să încapi tu şi cate-o palmă pe laterale, iar din drepta-ţi ţine umbră un versant de toată frumuseţea. Da, e vorba aia cu sângele din instalaţie, dar şi dacă-l ai, acolo începe distracţia veritabilă. E drept că RS6 este greoi, dar la fel de bine poţi spune depre el că are o manevrabilitate demnă de invidiat. Direcţia este precisă, iar sistemul de tracţiune integrală te păzeşte întotdeauna să nu te abaţi de la calea cea dreaptă. E incredibil cum se lipeşte maşina asta de sol, chiar şi cu anvelope de iarnă şi în condiţii atmosferice care te determină să crezi că până şi stratosfera te urăşte sincer atunci când rânjeşti cu gura până la urechi la volanul unui RS.
Şi dacă tot am dat cifre, mai aruncăm una în joc: 3,9. Sau, mai bine spus, haosul, căci despre ce altceva poate fi vorba atunci când un automobil în care ai putea să-ţi îndeşi toate cele de trebuinţă pentru o drumenţie prelungită în sălbăticie are un timp de acceleraţie până la 100 km/h care până acum câţiva ani era rezervat exclusiv supercarurilor, în special celor din ˝cizmă˝? 3,9 secunde în care poţi fie să-ţi manifeşti zgomotos bucuria, fie să-ţi faci rezumatul rugăciunii preferate, căci odată pornită uzina de sub capotă, nu mai e de joacă.
În ton cu tendinţă de a oferi automobilului modern o versatilitate cât mai mare, Audi îţi permite să poţi alege diverite moduri de funcţionare presetate. Pentru că la un automobil de o aşa factură n-aş folosi decât modul Dynamic, despre Comfort, Auto şi Individual doar voi aminti. Şi gata! Din punctul meu de vedere maşina asta trebuia concepută din prima exclusiv în modul Dynamic, iar celor care nu-mi înţeleg gândirea optuză nu-mi rămâne decât să le urez să experimenteze câteva reprize de acceleraţie cu această setare, într-un tunel, cu toate geamurile coborâte. Chiar, apropos, mă văd nevoit să-mi cer scuze faţă de toţi colegii de trafic cărora joaca noastră nu le-a adus decât amărăciune. Ştiţi, aveţi mereu varianta loto…
Motorul este cel care-l transformă pe RS6 în zeu al automobilelor, iar judecând după răspuns, după sunetul evacuării şi după performanţe, mă gândesc că ˝vinovat˝ pentru produsul finit e vreun nene care a fost mutat în curtea diviziei RS din echipa Lamborghini şi care în semn de protest a creat această bestie, în semi-ciudă. Senzaţional, şi nu exagerez! Iar dacă s-ar găsi cârcotaşi care să-mi zică una-alta despre M5 i-aş contra sec: quattro. Pentru că mi-e greu de crezut că un şofer foarte bun, oricât de bun, dar care nu e pilot de meserie, poate duce un M5 acolo unde poate împinge un RS6, ca să nu mai spun că-n comparaţie auditivă, bavarezul sună precum un YAK 52 pe lângă un Messerschmitt 262.
Date tehnice | RS6 |
---|---|
pret de baza | 115.068 euro cu TVA inclus |
masa proprie/totala (kg) | 2.010/2.595 |
L/l/h (mm) | 4.979/1.875/1.445 |
volum portbagaj (L) | 565/1.680 |
combustibil | benzina |
cilindree (cmc) | 3.993 |
putere max. (kW(CP)/rpm) | 412(560)/6.250 |
cuplu max. (Nm/rpm) | 700/1.750-5.500 |
cutie de viteze/trepte | automata/8 |
viteza maxima (km/h) | 309 |
sprint 0-100 km/h (s) | 3,9 |
consum urban/extra/mixt (L) | 13,9/7,5/9,8 |
norma poluare/emisii CO2 g/km | Euro 5/229 |