BMW Seria 2 Gran Coupe era exact ce lipsea gamei compacte de la BMW. Cu o siluetă compactă și agilă, noul BMW Seria 2 Gran Coupe poate fi playboy-ul gamei compacte. Concurentul lui Mercedes-Benz CLA utilizează noua platformă cu tracțiune față de la Seria 1. Test cu BMW 220d Gran Coupe cu motor turbodiesel de 2 litri și 190 CP.
Foto: Bogdan Paraschiv
Coupe-ul cu 4 uși Seria 2 Gran Coupe este al șaselea model de acest gen luând în calcul și SUV-urile coupe BMW. Specia a fost inventată de Mercedes-Benz cu CLS în decembrie 2003, dar apoi BMW s-a mișcat mai repede și a lansat câte un gran coupe sau SUV coupe cu patru uși în fiecare segment: Seria 4 Gran Coupe în 2012, Seria 6 Gran Coupe în 2012 înlocuit de Seria 8 Gran Coupe în toamna lui 2019, X6 în 2008, X4 în 2014 și X2 în 2018.
Seria 2 Gran Coupe era exact veriga lipsă mai ales că în segment există deja Mercedes-Benz CLA, aflat deja la a doua generație. Întrebarea era ce platformă va utiliza BMW având în vedere că noua Seria 1 este construită pe arhitectura UKL de la X1, X2, Mini cu motoarele amplasate transversal, iar Seria 2 Coupe/Cabrio pe platforma cu transmisie spate utilizată la fosta Seria 3 cu motoarele amplasate longitudinal.
A prevalat rațiunea în fața emoției și Seria 2 Gran Coupe adoptă arhitectura UKL dar fanii BMW nu trebuie să se îngrijoreze așa cum vom vedea în cele ce urmează.
Caroserie și interior
Seria 2 Gran Coupe arată destul de compact fiind cu 16 cm mai scurtă decât Mercedes-Benz CLA în timp ce ampatamentul este cu 59 mm mai mic. În special consola spate este destul de scurtă, iar capacul portbagajului este de asemenea foarte scurt. Fiind mai compact, plafonul coboară puțin mai abrupt spre spate decât la Mercedes-Benz CLA însă spațiul interior este decent.
În spate, pasagerii înalți au spațiu destul la genunchi (BMW spune că spațiul la genunchi este cu 33 mm mai mare decât la Seria 1) în timp ce la cap, subsemnatul, la cei 1,82 metri, stau la limită, mai având 1 cm până la plafon (BMW declară că spațiul la cap în spate este cu 14 mm mai înalt decât la Seria 1) în condițiile în care mașina de test era echipată cu trapă panoramică (1.128 euro).
Portbagajul are podea dublă, astfel că prin rabatarea spătarului banchetei spate de la două manete din portbagaj se obține o suprafață plană de încărcare. Volumul de 430 litri este decent fiind cu doar 30 litri mai mic decât la CLA dar cu 40 litri mai mare decât la Seria 2 Coupe. Bancheta spate fracționabilă 40/20/40% este standard.
În față șoferul stă cu 12 mm mai sus decât în Seria 1 în scaunele sport bine profilate (461 euro) îmbrăcate în piele Dakota neagră (standard în linia Luxury 3.391 euro alături de jante de aliaj multispiță de 17 inci, ornamente interioare iluminate, volan sport îmbrăcat în piele, faruri ceață cu tehnologie LED, pachet de lumini, senzori de parcare față/spate și pilot automat cu funcție de frânare).
Planșa de bord vine standard cu BMW Live Cockpit cu indicatoare analogice și display de 5,1 inci între ele plus sistem multimedia cu ecran tactil de 8,8 inci. Clienții pot opta apoi pentru BMW Live Cockpit Plus cu aceleași indicatoare analogice și display tactil de 8,8 inci care aduce în plus touchpad sistem de navigație și control vocal.
Echiparea de top prezentă pe mașina de test vine cu BMW Live Cockpit Professional cu indicatoare digitale afișate pe ecranul de 10,25 inci și sistem multimedia tot cu ecran tactil de 10,25 inci, navigație adaptivă și hard disc, opțional fiind oferite comanda prin gesturi și head-up display afișat pe o suprafață de 9,2 inci.
Sistemul multimedia se poate configura ca și la alte modele cu ce meniuri dorește fiecare să afișeze în ecranul principal, iar soluția cu touchpad pe suprafața controller-ului rămâne cea mai ergonomică, deoarece controller-ul este extrem de precis. Crearea unei suprafețe tactile pe suprafața acestuia a permis păstrarea ambelor forme de acces în sistemul multimedia fiind soluția ceamai practică. Iar blocul climatizării amplasat separat, cu display dedicat și butoane fizice este de asemenea soluția ideală.
Dinamică și confort
Șoferul poate alege între modurile cunoscute Eco, Comfort și Sport. Pe Sport se oferă și un mod Individual din care se poate regla răspunsul motorului, al cutiei automate cu 8 trepte, al direcției dar și al suspensiei dacă se comandă suspensia adaptivă (513 euro) cum a fost cazul mașinii de test.
Pentru că trenul de rulare este reglat mai ferm în stilul caracteristic BMW (mașina era încălțată cu jantele opționale de 18 inci la linia Luxury, 892 euro), suspensia adaptivă este o opțiune indicată pentru că devine mai soft pe modul Comfort și oferă mai mult confort.
Și acum cea mai spinoasă problemă: cum merge un BMW Seria 2 Gran Coupe cu tracțiune față? Ar trebui să fie fanii îngrijorați? BMW a venit cu două tehnologii pentru a anula influența tracțiunii față asupra sportivității.
Prima este sistemul ARB preluat de la BMW i3 de evitare a patinării roților motoare care utilizează un senzor amplasat în unitatea de control a motorului și nu în unitatea de control a DSC-ului (ESP la BMW). În felul acesta patinarea roții este detectată mult mai devreme și cuplul este redus mult mai rapid.
A doua tehnologie BMW Performance Control este cunoscută și de la alte modele ale gamei aplică frânele la roata de pe interior înainte ca aceasta să patineze.
Ce simte șoferul? În ciuda prezenței unui motor diesel de 2 litri pe puntea față BMW 220d Gran Coupe are o dinamică foarte bună și efectul subvirator este mult diminuat. Sigur, nu e ca și atunci când direcția e separată de propulsie cum e cazul unei transmisii spate dar nu se simte aproape deloc efectul cuplului motor în direcție.
La limită, compactul coupe cu patru uși virează scurt cum îi comanzi din volan și nu are tendința de a urma o traiectorie mai largă. Ca o comparație, Seria 2 Gran Coupe este mai agilă decât Mercedes-Benz CLA pentru că subvirează mai puțin și direcția e mai precisă. Concluzia mea este că plăcerea în conducere nu a fost alterată și fanii pot sta liniștiți. BMW Seria 2 Gran Coupe se conduce incisiv și se simte ușor și angajant pe viraje.
Motorul turbodiesel de 2 litri este puternic și economic și se armonizează foarte bine cu transmisia automată cu 8 trepte care dispune și de padele pentru schimbarea treptelor. Însă este zgomotos pentru un diesel premium mai ales la accelerații la fel ca și în alte modele ale gamei compacte.
Este practic singurul zgomot care deranjează pentru că în rest mașina este foarte silențioasă în ciuda faptului că geamurile nu au rame la geamuri. Zgomotele la vânt și la rulare sunt reduse datorită și unei aerodinamici foarte bune. Prizele de aer de lângă proiectoarele de ceață ajută la curgerea curentului de aer pe lângă pasajele roților iar grila activă și sistemul start&stop contribuie la obținerea unei eficiențe deosebite. De aceea, consumul real este economic fiind de 5,5 l/100 km la drum întins și circa 8 l/100 km în oraș.
Verdict
Dacă tendința de la coupe-urile mari cu patru uși va continua, Seria 2 Gran Coupe va deveni un bestseller în gama lui. Este compact, arată bine, se conduce incisiv în ciuda tracțiunii față care e probabil cea mai sportivă tracțiune față din lume și are o ținută de drum fermă dar confortabilă cu suspensia adaptivă. Motorul diesel e alegerea optimă, singurul lui păcat fiind faptul că e zgomotos.
- Comportament agil pentru o tracțiune față
- Direcție comunicativă
- Tren de rulare ideal cu suspensie adaptivă
- Ergonomie superbă
- Motor diesel puternic și economic
- Spațiu interior decent
- Diesel zgomotos
Date tehnice | BMW |
---|---|
Model | 220d Gran Coupe |
Motor/nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.995 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 190/2.500-4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 400/1.750-4.000 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L/l/h (mm) | 4.526/1.800/1.420 |
Ampatament (mm) | 2.670 |
Volum portbagaj (l) | 430 |
Masă la gol (kg) | 1.580 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 7,5 |
Viteză maximă (km/h) | 235 |
Consum mixt (l/100 km) | 4,9 |
Emisii CO2 (g/km) | 128 |
Preț (euro cu TVA) | de la 38.080 |