Mai toți producătorii își strâng bagajele și părăsesc segmentul MPV-urilor. Iar dintre cei care au rămas, foarte puțini mai investesc în dezvoltarea unei noi generații. În condițiile astea, e aproape o minune să mai vezi un monovolum compact nou pe stradă. Ei bine, BMW înoată împotriva curentului, lansând o nouă generație a Seriei 2 Active Tourer. Foto: Bogdan Paraschiv
O adiere tulbură colbul așternut pe ulița pe care, cândva, MPV-urile compacte se zbenguiau vesele. Cel mai celebru dintre ele, Renault Scénic, s-a dus departe, într-un segment care să-i ofere o viață mai bună. Se va metamorfoza în SUV electric și va renaște în noua formă peste puțin timp. Un alt francez celebru, Citroën C4 SpaceTourer, fost Picasso, s-a pensionat și joacă table cu Ford C-Max, ieșit din oferta americanilor. Iar VW Golf Sportsvan nu va avea un urmaș. Vânzările sunt în cădere liberă – cu 50% mai mici în 2021 față de 2020, an afectat de pandemie. Iar tendința se păstrează. Fix când credeai că se trage heblul în segment, din penumbră apare un nou model.
De ce un nou 2 Active Tourer?
Al cui ești tu, maică? Ei bine, îți spun eu. E al lui BMW, îl cheamă Seria 2 Active Tourer și a venit să se joace cu singurul MPV compact premium rămas în viață, Mercedes-Benz Clasa B. Este imaginea perfectă a strategiei bavarezilor, care dezvoltă tot, pe toate liniile, cu zero riscuri de a fi surprinși de viitoarele tendințe. Investește în modele electrice, cu hidrogen, hibride plug-in și benzinare mari, dar nu lasă motoarele diesel să piară. Variază liniile de design, diferențiind tot mai mult modelele între ele, o strategie opusă celei abordate de Audi și Mercedes-Benz, ale căror modele seamănă mult, și nu designul, ci mai degrabă gabaritul îți arată cu ce ai de-a face. Practic, BMW experimentează în tot și-n toate.
Să studiem cazul Seriei 2 Active Tourer, care, alături de Z4 și Seria 2 Coupé, este mai degrabă un proiect de suflet decât unul care să aducă profituri importante. Prima generație a apărut în 2015, iar acum, mizează pe noua filosofie BMW, pentru a-i fermeca pe tot mai puținii clienți din segment. Pe scurt, deși a păstrat și platforma UKL2, și o bună parte din motoarele fostei generații și va fi asamblată în aceeași uzină din Leipzig, mașina arată și se simte complet nouă.
Finisaje fără reproș
Prezentarea este ireproșabilă, indiferent dacă-ți plac sau nu monovolumele. Exemplarul meu arată fără cusur și la exterior, și la interior și se simte premium din orice unghi îl privești și pe orice suprafață îl pipăi. Masca mare, flancată de farurile fin desenate, plafonul descendent și geamurile care se îngustează spre spate lasă în urmă imaginea de „dubă“, înlocuind-o cu una dinamică. Privește doar stâlpii hayonului, mai înguști decât la orice hatch de pe piață! Sunt artificii care distrag atenția de la forma caroseriei și care inoculează privitorului o imagine rafinată.
Și mai spectaculos arată interiorul. Pe scurt, zici că a intrat la apă un iX. Pe lung, Seria 2 Active Tourer adoptă elementele de design simple, dar spectaculoase prezentate în premieră pe SUV-ul electric mare. Noua pereche de ecrane, de 10,25 și 10,7 inchi (standard!), stă sub o sticlă curbată spre șofer și este susținută de un al treilea, head-up, în fapt o lamelă amovibilă. Lemnul, plasticele moi, cotiera centrală plutitoare care include schimbătorul de viteze și alte controale, buzunarele căptușite cu plastic cauciucat, asamblările, toate sunt acolo să-ți insufle o senzație de calitate la care chiar nu te aștepți.
Atuuri de… monovolum
Remarci repede că a dispărut selectorul rotativ al sistemului multimedia, așa că nu mai poți controla funcțiile decât tactil sau prin comenzi vocale. Nu e grav, pentru că butoanele virtuale sunt mari, iar ecranul răspunde prompt la comenzi. Poți să personalizezi meniul folosind widgeturi, ca la telefon.
Stai sus la volan, vezi tot în jur, dar, până te obișnuiești cu poziția, îți tot vine să lași scaunul mai jos. Apropo, scaunele sport reglabile electric sunt opere de artă sculptate după chipul și asemănarea șalelor tale și costă 1366 de euro. Dar nu te grăbi să alegi locurile din față în defavoarea banchetei, pentru că și în spate ai condiții excelente. Spațiul este mare și în varianta cu plafon panoramic, unde o lățime de palmă îmi separă creștetul de acoperiș. Iar cei 1,78 m pe care îi am lasă 10 cm între genunchi și spătarul scaunului reglat pentru poziția mea de conducere.
Citește pe autoexpert ➡ Cel mai puternic BMW electric! 💡
Sub scaun e suficient spațiu pentru teniși, deci călătoresc comod, mai ales că și spătarul banchetei reglat la maximum în spate e foarte înclinat. L-am ajustat mai aproape de verticală și am câștigat ceva spațiu pentru bagaje. Puteam să și glisez bancheta 13 cm spre față, obținând astfel 90 l în plus pentru bagaje. Pe de altă parte, pot să pliez spătarul banchetei în trei segmente, 40:20:40%, pentru maximum de eficacitate. Și mai trebuie să știi ceva: dacă alegi versiunea diesel 218d, lipsa bateriei sistemului mild hybrid mărește volumul portbagajului cu 55 l.
Al meu a fost 220i, un model cu motor în trei cilindri dublat de unul electric. Împreună, formează un sistem mild hybrid care dezvoltă 156 CP și accelerează mai repede decât o poate sugera această valoare. Unde mai pui că și sună incitant, și răspunde la culcarea pedalei repede ca un BMW. Pe de o parte, motorul electric de 19 CP „dă startul“ instantaneu, umplând golul turbo, pe de alta, cutia cu ambreiaj dublu retrogradează așa cum te-ai aștepta de la un „bimmer“. Singurul reproș pe care i-l aduc e că poate fi mai cizelat în reacții la viteze mici. În București, a consumat 10 l/100 km, pe autostradă, 7,3, iar pe drumuri județene și naționale, 5. Suspensia și direcția sunt reglate în cel mai pur stil bavarez, care îi mulțumește pe familiști, dar e axat pe sportivitate.
➡ Configurează-ți propriul exemplar apăsând aici! 💡
Ca la orice BMW, ținuta de drum îl incită pe șofer, fără a-i afecta familia. Nici jantele de top, BMW Individual, de 19 inchi și 2685 de euro, n-au compromis eficacitatea suspensiei. Totuși, au asigurat un excelent control la limită, clar peste condiția unui MPV. Direcția poate fi reglată separat de ceilalți parametri, iar dacă în oraș poate fi învârtită cu un deget, la drum întins capătă suficientă greutate pentru a asigura un bun control la limită.
- Premium în toată puterea cuvântului
- Încăpător, modulabil
- Confort decent al suspensiei, chiar și cu cele maimari jante
- Motor puternic, ținută de drum sigură
- Mai puțin rafinat în reacții la viteze foarte mici
DATE TEHNICE | BMW |
---|---|
Model | 220i Active Tourer |
Motor/nr. cilindri | L3 |
Cilindree (cm3) | 1499 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 156/4700–6500 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 240/1500–4400 |
Tracțiune | față |
Cutie de viteze | automată, 7 trepte |
L × l × h (mm) | 4386 × 1824 × 1576 |
Ampatament (mm) | 2670 |
Volum portbagaj (l) | 415–1405 |
Masă la gol (kg) | 1595 |
Acceleraţie 0–100 km/h (s) | 8,1 |
Viteză maximă (km/h) | 221 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,9 |
Emisii CO2 (g/km) | 133 |
Preț (euro) | 35.105 |