Test BMW X4 xDrive 35d vs Porsche Macan S Diesel

TEST BMW X4, noua specie creată de BMW pe baza lui X3 se înfruntă cu Porsche Macan construit pe platforma lui Audi Q5. Un SUV coupe veritabil (X4) se înfruntă cu un SUV (Macan) la fel de sportiv ca un SUV-coupe. Test cu motoarele diesel cu 6 cilindri. Foto: Bogdan Paraschiv

Anul trecut, imediat după lansarea lui X4 în primăvara lui 2014, l-am pus față în față cu rivalul său teoretic Porsche Macan. Echipat cu motorul pe benzină cu un singur turbo și cu un deficit de putere de 34 CP, BMW X4 a fost învins atunci de Porsche Macan. Acum însă comparația are loc cu motoarele diesel, capitol la care X4 vine mult mai bine pregătit, având chiar două opțiuni față una la Macan. Modelul de test X4 xDrive 35d era echipat chiar cu dieselul de top cu două turbine montate în serie, care dezvoltă 313 CP și 630 Nm, având cu 55, respectiv 50 Nm mai mult decât Macan S diesel echipat cu V6 diesel de 3 litri cu 258 CP și 580 Nm de origine Audi.

test_bmw_x4_macan (21)

Am spus teoretic că X4 este rivalul lui Macan deoarece X4 este, cel puțin din punct de vedere al conceptului lui X6 transpus într-o clasă mai jos, singurul SUV-coupe din segmentul clasei medii premium. Așa cum X6 este SUV-ul coupe al lui X5, X4 joacă același rol față de X3. Macan nu arată ca un SUV coupe însă fratele sportiv al lui Audi Q5 poate fi considerat ca făcând parte din această specie de atleți prin comportamentul său sportiv.

Caroserie și interior

Despărțite de numai 1 cm la lungime și cu aceeași înălțime, Porsche este cu 4 cm mai lat. Astfel se explică de ce Macan are o lățime interioară mai mare în față și în spate. Însă în spate, spațiul la cap este destul de restrâns în ambele modele, în schimb BMW oferă spațiu net mai mare la genunchi (distanța confort este cu 4 cm mai mare). Dar ca și la X3, pasagerii din spate stau pe o banchetă poziționată prea jos, ceea ce nu este prea confortabil la drum lung.

test_bmw_x4_macan (11)

Totuși, BMW nu a mai făcut greșelile de la primul X6 și oferă o banchetă spate cu trei locuri fracționabilă 40/20/40% și hayon electric în standard. Neavând o alură de SUV-coupe, Macan are ușile din spate decupate mai larg, volumul maxim al portbagajului este cu 100 litri mai mare (volumul standard e identic la ambele, de 500 litri), iar marginea de încărcare este mai joasă și se poate și mai coborî cu ajutorul suspensiei pneumatice (765 mm față de 790 mm la BMW). BMW a coborât scaunele față cu 20 mm față de X3 însă tot se stă mai sus decât în Porsche, la 65 cm față de sol comparativ cu 60 cm la Porsche. La X4, nu se pot comanda scaunele tip Comfort, singura opțiune fiind scaunele sport incluse în pachetul M sau disponibile separat care nu sunt la fel de bine configurate ca foarte scumpele scaune sport de la Porsche cu reglaje pe 14 direcții.

Alura de SUV-coupe penalizează BMW și la vizibilitate și senzorii de parcare spate oferiți standard nu rezolvă în totalitate problema.

test_bmw_x4_macan (2)

La interior, Porsche arată ca un lounge de lux și pare că Macan este dintr-un segment superior. La această impresie contribuie și faptul că Macan avea opțiunea „interior complet piele” inclusiv pe planșa de bord. Per total, interiorul lui Macan este mai luxos și mai elegant, are materiale mai fine, însă nu se poate spune niciun moment că BMW nu e premium. Finisarea lui X4 este solidă, dar materialele sunt mai sobre și lipsa unei personalizări distincte față de BMW X3 nu crează acea senzație de wow de la Porsche. Dar pe de altă parte, sistemul iDrive de la BMW este mai ergonomic și mai funcțional și la fel ca și în alte modele BMW este extrem de user-friendly. Porsche arată spectaculos cu multitudinea de butoane dar, de exemplu, suspensia se reglează dintr-un buton, răspunsul direcției, cutiei din alt buton, iar afișajele acestor reglaje sunt mici și plasate pe displayuri diferite. Apoi, numeroase alte comenzi sunt plasate disparat pe bordul gen Boeing 747 fără o organizare prea intuitivă.

test_bmw_x4_macan (16)

Dinamică

Trebuie să recunoaștem că am avut unele rezerve în privința sportivității lui Macan. Ce putea să ne ofere în plus un SUV care preia punțile de la Audi Q5 și motorul diesel de la Audi în condițiile în care Q5 este deja un SUV sportiv? Și care și cântărește aproape două tone?

Însă Porsche justifică prețul exagerat al lui Macan chiar prin sportivitatea excelentă. Și pentru noi a fost un paradox să constatăm că acest SUV se simte mult mai ușor la condus decât este în realitate. În pilotaj nu se aseamănă deloc cu un Audi Q5 ci parcă ești la volanul unui 911 ușor înălțat. Servodirecția Plus (284 euro) preluată de la Audi și modificată serios de inginerii de la Porsche este fabuloasă. Niciun alt SUV nu reacționează atât de precis și rapid la schimbările de direcție ca acest Macan. Modelul de test era echipat cu excelenta dar foarte scumpa suspensie pneumatică (2.851 euro, doar Mercedes GLC mai are așa ceva în segment) care acoperă toată plaja de utilizare posibilă.

test_bmw_x4_macan (17)

Trebuie să ținem cont și de faptul că mașina de test avea montate deja pneurile de iarnă cu talon înalt și jante de 18 inch (cele de vară schimbate cu doar 2 zile înaintea testului erau montate pe jante RS Spyder de 20 inch). Pe modul Comfort, Macan S plutește pe deasupra șoselei mai confortabil decât X4 și decât fratele său Q5 în timp ce pe modul Sport Plus, se comportă ca un kart, ruliul fiind aproape de zero. În virajele rapide însă, pneurile cu talon înalt ale lui Macan chițăie, dar genele lui supersportive sunt evidente chiar și cu aceste pneuri.

test_bmw_x4_macan (19)

În schimb, BMW nu a reglat foarte ferm X4 deși în gamă există X3 care acoperă foarte bine necesitățile unei familii, iar X4 putea fi poziționat în zona mai sportivă a segmentului. X4 este totuși reglat mai rigid decât X3 și există și opțiunea pentru suspensia adaptivă (1.158 euro). Însă chiar pe Sport Plus, X4 nu se simte la fel de incisiv ca și Macan deși la limită subvirează mai puțin având o distribuție a maselor puțin mai bună.
Deși ambele modele au o gardă la sol demnă de SUV-uri veritabile (204 mm la BMW, 198/230 mm cu suspensie pneumatică la Porsche), niciunul nu este pregătit pentru off-road greu. Sistemul Hil Descent Control este prezent la ambele modele și Porsche are chiar și un program off-road oferit standard care modifică răspunsul cutiei, motorului și al cuplajului de distribuție al cuplului.

O parte din sportivitatea lui Porsche se datorează și sistemului 4×4 preluat de la 911 și nu de la Audi Q5, ce variază distribuția cuplului între 0/100% și 100/0% față/spate și poate fi combinat cu pneuri mixte. BMW are un sistem similar, ambele sisteme 4×4 fiind orientate în special pentru îmbunătățirea dinamicii pe șosea. Porsche poate fi configurat și mai sportiv dacă se comandă Porsche Vectoring Plus (lipsea de pe mașina de test) care simulează și funcția unui diferențial blocabil spate, opțiune indisponibilă la X4 (există la X5 și X6).

test_bmw_x4_macan (18)

Porsche Macan avea sub capotă dieselul V6 de la Audi cu o singură turbină în timp ce BMW a venit cu dieselul bi-turbo cu două turbine montate în serie. De remarcat că Macan este primul Porsche la care se combină un motor diesel cu excelenta cutie PDK disponibilă standard la Macan. Tot standard este și la fel de buna cutie automată ZF cu 8 trepte de la X4. Cei 55 CP și 50 Nm nu se simt prea mult în mers și la reprize, însă la accelerații, BMW este ceva mai rapid și la pornire se simte cuplul ușor mai mare al bavarezului. Chiar dacă pentru un cunoscător cutia PDK schimbă o idee mai rapid, trebuie să remarcăm și promptitudinea cu care reacționează cutia automată ZF de la BMW, care schimbă foarte lin și intuitiv pentru o cutie automată clasică. Pe Sport Plus, la Porsche se simt mici șocuri însă pe de altă parte schimbările în acest mod sunt fulgerătoare. Deși BMW are 55 CP și 50 Nm în plus, consumul este doar marginal mai mare la BMW. Macan e și mai silențios decât X4 la drum întins și acest lucru nu se datorează motorului ci faptului că zgomotul la vânt este ceva mai redus în Macan.

test_bmw_x4_macan (23)

Costuri

Agenții de vânzări de la Porsche încearcă să justifice prețul lui Macan spunând că Porsche este într-o clasă unică. Totuși, ca gabarit, gamă de motoare și ofertă de spațiu el se încadrează în zona SUV-urilor/SUV-urilor coupe de clasă medie premium, segment în care Macan este exagerat de scump în condițiile în care BMW X4 este puțin mai bine dotat standard având faruri bi-xenon standard (se plătește doar funcția adaptivă). X4 nu are opțiunile sofisticate pentru trenul de rulare de la X5/X6. Acestea există la Macan dar sunt foarte scumpe ca și suspensia pneumatică de altfel. Dacă se configurează un Macan cu sistemele dinamice de la X5/X6 nu e doar mult mai scump decât X4 ci ajunge chiar să coste cât un X6. Prea mult.

test_bmw_x4_macan (22)

Verdict AutoExpert

Nu există prea multe alternative de SUV-uri foarte sportive sau SUV-uri coupe de clasă medie. Porsche a reușit să construiască cel mai sportiv SUV de clasă medie care nu este nicidecum o clonă a lui Audi Q5. Macan are ADN-ul Porsche în design, se conduce ca un 911 și este luxos la interior ca un Porsche. Dar nota de plată e prea mare, Macan intrând pe teritoriul lui X6 și GLE Coupe.
De partea cealaltă, X4 adoptă un caracter mai ponderat fără a fi excesiv de sportiv cum ne așteptam. Însă motorul său diesel este exceptional și îi arată lui Macan că se poate și mai mult la acest capitol cu o eficiență foarte bună.
DATE TEHNICE BMW Porsche Macan
Model X4 xDrive 35dS Diesel
Motor/nr.cilindriL6, bi-turbodieselV6, turbodiesel
Cilindree (cmc)2.9932.967
Putere maximă/turație (CP/rpm)313//4.400258/4.000-4.250
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)630/1.500-2.500580/1.750
Transmisieintegralăintegrală
Cutie de viteze8 trepte, automată7 trepte, dublu ambreiaj
Tip anvelopePirelli P Zero Conti Winter Contact TS 830 P
Dimensiuni anvelope245/40 R 20 - 275/35 R 20 235/60 R18 - 255/55 R 18
Sistem de frânare față/spatediscuri ventilatediscuri ventilate
L/l/h (mm)4.671/1.881/1.6244.681/1.923/1.624
Ampatament (mm)2.812.807
Diametru de bracaj (mm)11,911,6
Gardă la sol (mm)204198/230
Masă la gol/sarcină utilă (kg)1.9351.88
Volum portbagaj (l)500-1.400500-1.500
Accelerație 0-100 km/h (s)5,25,8
Viteză maximă (km/h)247230
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km)6,7/5,5/6,06,7/5,7/6,1
Volum rezervor (l) 6760
Normă poluare/emisii CO2 (g/km)EU6/157EU6/162
Preț de bază 61.56667.406
Trapă electrică1.1581.742

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top