Test comparativ Citroen C4 vs e-C4 – Altfel

Citroen C4 vs e-C4 autoexpert.ro

Curajul de a fi diferit fără să te temi că ai putea deveni ciudatul clasei. Asta îl caracterizează pe C4. Pentru că, oricum l-ai privi, în orice tipare ai încerca să-l încadrezi, vei sfârși înțelegând că noul C4 se opune convenționalului. C4 vs e-C4. Foto: Bogdan Paraschiv

Teoretic, privești un hatch compact, adică un rival pentru Golf, Focus, Astra… Și pentru celelalte modele cu care am crescut și care ne-au creat o imagine clară, conformistă legată de acest segment. Practic, noul Citroën C4 este fix opusul acestei descrieri. Dacă ar fi elev de liceu, ar fi des audiat în cancelarie, pe motiv că și-a agresat colegii, atât de „altfel“ arată. Privit prin lentile de neamț, e un hibrid între un crossover, un coupé și un hatch. Privit din perspectiva francezilor, este un diamant cu fațete complex șlefuite, cum nimeni nu mai are în gamă. Privit prin prisma unui simplu om, e o mașină radicală, de care fie te îndrăgostești, fie te sperii.

Citroen C4 vs e-C4 autoexpert.ro

Eu îl văd ca pe o alternativă interesantă la conservatoarele hatch-uri compacte. E un liftback a cărui siluetă curge lin spre spate și care pare a fi extrem de aerodinamic pentru un hatch-crossover-coupé. Pentru că fix asta este noul C4, cu ale sale pasaje de roți mari, cu plasticele negre care îi protejează zona inferioară și cu garda la sol de 15,6 cm, combinate cu plafonul curbat, descendent. Așadar, o rasă nouă, apărută din evoluția în timp a emblematicelor GS, BX, ZX, Xsara și a primelor două generații C4.

Interior, finisaje și dotări

Poziția la volan este sportivă, cu gambele înclinate, dar, dată fiind garda mare la sol, șoferul stă sus, deci vede bine traficul spre față. Doar vizibilitatea spre spate e neconvingătoare. Luneta a fost „împinsă“ în sus și eleronul de pe hayon taie priveliștea în două, pe orizontală, iar camera de marșarier are o rezoluție neimpresionantă. Oglinzile frumos stilizate sunt însă bine dimensionate. Cei care nu se știu prieteni cu manevrele în spații strâmte pot bifa camera la 360° și sistemul de parcare automat, la 696 de euro. Eu le-am avut și confirm că sunt de mare ajutor.

Apropo de afișaje, instrumentarul de bord e minuscul. Cei 5,5 inchi în diagonală nu pot găzdui două cadrane virtuale, deci informațiile sunt preponderent numerice, nu grafice. Mult mai mare este ecranul central tactil, care are 10 inchi și care, deși nu e integrat în bord, este încadrat de o ramă frumos stilizată, armonizată cu consola centrală. De departe, cel mai mare pas în față făcut de Citroën la interior e doar aparent un… pas înapoi – revenirea la comenzile fizice pentru climatizare (ba chiar și cu potențiometre rotative) este lăudabilă!

Pasagerul din dreapta primește deasupra torpedoului o tăviță retractabilă, pentru tabletă sau coli A4, și un suport glisant, în care își poate fixa tableta cu ajutorul husei furnizate de Citroën. Calitatea finisajelor este tipică segmentului, cu plastice moi în jumătatea superioară și asamblări corecte. Există o cotieră centrală glisantă, scaunele sunt bine profilate și au o consistență bună, iar volanul teșit și sus, și jos adaugă un praf de sportivitate.

Gama Citroen C4

Citroën are câte o versiune C4 pentru fiecare: o electrică, un diesel și trei benzinare de 1200 cm3, de 100, 130 și 155 CP. Ultimele trei sunt celebre pentru că au obținut titlul „Motorul anului“ din 2015 până în 2018. Azi, avem în meniu două versiuni ale aceluiași model: electricul ë-C4 și versiunea de mijloc a propulsorului pe benzină, de 130 CP, cuplată la cutia automată EAT8.

Citroen C4 vs e-C4 autoexpert.ro

C4 vs e-C4 – spațiul interior

Dragoș, iubitor de electrice, n-a ratat ocazia și și-a ales ë-C4. Mie mi-a revenit C4-ul convențional, care are bancheta montată cu 3 cm mai jos, deci și înălțimea interioară este nesperat de mare. Nici călătorii de 1,80 m nu se pot plânge că ating scaunul cu genunchii sau plafonul cu capul. C4 e unul dintre cele mai spațioase modele compacte de pe piață. La ë-C4, bateria de sub banchetă îi face pe cei mai înalți să mângâie cu creștetul capitonajul, dar spațiul la genunchi rămâne identic. Ușile au o deschidere mare, așadar accesul pe banchetă este ireproșabil. Însă când cobori, trebuie să ridici mult piciorul, pentru că pragul ușii e foarte înalt. La ambele modele, volumul portbagajului este identic, de 380 l.

Indiferent pe care îl alegi, trebuie să știi că Citroën a rămas fidel confortului suprem, deci a transformat C4 în cel mai comod model din segment. Fără false pretenții de sportivă, noua generație absoarbe denivelările orașului cu același talent cu care înghite sute de kilometri fără a-și obosi călătorii. Iar noi am avut anvelopele de top, de 18 inchi! Dintre toate compactele, pe C4 l-ai vrea alături în vacanțe, datorită serenității pe care ți-o induce în mers.

Citroen C4 vs e-C4 autoexpert.ro

C4 vs e-C4: dinamica

La 130 km/h, zgomotul interior este extrem de scăzut comparativ cu al concurenților, datorită aerodinamicii bine puse la punct (CX de 0,294, măsurat de Quattroruote). Se pot purta conversații cu tonul scăzut, iar asta inundă habitaclul cu arome premium. Punea spate rigidă, cu brațe retrase, lucrează nesperat de silențios și este evident mai rafinată decât multe punți independente cu pretenții. Per total, un comportament tipic Citroën.

Citroen C4 vs e-C4 autoexpert.ro

Dacă în meniu apar și viraje, trebuie să te aștepți la ruliu sesizabil din partea versiunii termice, care te va convinge să scazi viteza. Este ușoară, deci se menține bine pe trasă, însă nu te încurajează să conduci alert. Direcția e asistată puternic, așadar ideală la viteze mici, dar la reprizele sportive trebuie selectat modul Sport, care crește un pic feedbackul din volan. Însă nu este prea promptă și nu debordează de progresivitate.

Citroen C4 vs e-C4 autoexpert.ro

Motorul 1.2 turbo de 130 CP este, în schimb, foarte convingător. Nu ai nevoie de consumul în plus al celui de 155 CP și nici de performanțele în minus ale celui de 110 CP. Asigură accelerații și reprize rapide și sună incitant la peste 3000 rpm. Până acolo, abia dacă îl auzi. Se „pupă“ perfect cu transmisia automată cu opt trepte. Singura obiecție este la sistemul stop/start, care oprește motorul de la 18 km/h în jos, deci în ambuteiaje, când te „târăști“ cu 10–20 km/h, devine nerafinat.

Citroen C4 vs e-C4 autoexpert.ro

C4 vs e-C4 – consumuri și autonomie

Consumul într-un București sufocat, la o viteză medie de 13 km/h, a fost de 6,7 l/100 km, iar pe autostradă, la o viteză medie de 120 km/h, s-a stabilizat la 6,6 l. Nici nu avea cum să urce prea mult, pentru că în treapta a opta, la 130 km/h, motorul are 2100 rpm. Pe drum național, consumuri de 4,5–5 l/100 km sunt normale. Minunat!

Citroen C4 vs e-C4 autoexpert.ro

➡ Configurează ambele versiuni aici! 💡

Dacă optezi pentru ë-C4, vei primi același sistem de propulsie de la toate modelele electrice ale Grupului PSA. Un motor electric de 136 CP este alimentat de o baterie de 50 kW bruți. Este o pereche care asigură accelerații și reprize adecvate pentru cele 1,7 tone cu două persoane la bord. Se potrivește chiar mai bine cu caracterul liniștit, confortabil al lui C4. Pe viraje, se simte mai echilibrat decât fratele convențional, nu are la fel de mult ruliu, dar inerția mai mare îl face să alunece mai repede spre exterior.

În București, ne-a consumat 14,5 kWh/100 km, echivalentul a 310 km. Consumul mediu în test a fost… tot de 14,5 kWh, deci te poți baza fără probleme pe autonomii de 300 km, câtă vreme nu îl cravașezi pe autostradă. Altfel, dacă tragi tare, autonomia scade spre 220 km.

Verdict AutoExpert

Verdict Bogdan GrigorescuCine a zis că un hatch compact trebuie să fie conformist, rigid, înghesuit și sportiv? Citroën este fix opusul acestei descrieri și cu siguranță va atrage fix acea clientelă pentru care confortul în călătoriile lungi și pe rutele zilnice sunt cerința primordială.
  • Spațiu interior mare, mai ales la versiunile convenționale
  • Comoditate, confort și silențiozitate la cote maxime
  • Motoare și sisteme de propulsie excelente
  • Dotări cuprinzătoare
  • Instrumentar de bord minuscul
  • Comandă neintuitivă pentru cutia de viteze
  • Sistem multimedia perfectibil
DATE TEHNICE CitroënCitroën
ModelC4 1.2 Puretech 130 EAT8 Shineë-C4 Shine
Motor/nr. cilindri L3, turboelectric
Putere maximă/turaţie (CP/rpm)131/5000136/nc.
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm)230/1750260/nc.
Tracțiunefațăfață
Cutie de vitezeautomată, 8 trepteautomată, 1 treaptă
L × l × h (mm)4360 × 1800 × 15254360 × 1800 × 1525
Ampatament (mm)26702670
Volum portbagaj (l)380/1250380/1250
Capacitate baterie (kWh)na50
Masă la gol (kg)13531616
Acceleraţie 0–100 km/h (s)9,49,7
Viteză maximă (km/h)210150
Consum mixt (l/100 km, kWh/100 km)5,816
Emisii CO2 (g/km)131352
Preț (euro) 25.90040.500

Adaugati comentariu