Test comparativ Honda CR-V Hybrid vs Toyota RAV4 Hybrid. CR-V, mai eficient în oraș

Cele mai vândute SUV-uri compacte din lume se înfruntă acum și pe teritoriul hibrid. Honda CR-V a primit în premieră propulsie hibridă la noua generație și atacă direct noua Toyota RAV4. Ambele au renunțat la diesel în favoarea propulsiei hibride. Cine este mai eficient? Toyota RAV4 Hybrid sau Honda CR-V Hybrid? 

Foto: Bogdan Paraschiv

Mulți ani, Honda CR-V a fost cel mai vândut SUV compact din lume, dar ulterior această râvnită coroană a fost preluată de Toyota RAV4 care și-a păstrat-o și în 2018. În SUA, în 2018, RAV4 este lider cu 427.168 unități vândute în timp ce CR-V ocupă locul al treilea cu 379.013 unități. Și în Europa Toyota joacă un rol de prim plan, RAV4  fiind pe locul al doilea în clasamentul SUV-urilor de clasă medie (Europa are alte măsuri față de SUA) cu 68.779 unități, după Peugeot 5008, în timp ce Honda CR-V este pe locul 7 cu 28.576 unități vândute în 2018.

Dar spre deosebire de toți concurenții lor, cele două modele mai au ceva important în comun. La noile generații ambele modele au renunțat la diesel în favoarea unei propulsii hibride, disponibilă în premieră la Honda CR-V și la a doua generație la Toyota RAV4.

Dinamică și confort

Începem puțin invers testul nostru comparativ deoarece punctul de interes este în acest caz sistemul hibrid. Cum funcționează, cât de eficient și cât de rafinat este? Cât de plăcute la condus sunt cele două?

Honda și-a dorit o propulsie hibridă la CR-V pentru a pune ceva în locul dieselului, dar și pentru a se înfrupta din felia de piață a lui RAV4. Cele două modele sunt concurente directe, dar propulsia lor hibridă este foarte diferită.

Honda are un sistem mai simplu, dar extrem de eficient. Sistemul hibrid are trei moduri de funcționare automate între care tranziția se face foarte lin: EV Drive, Hybrid Drive și Engine Drive.
În modul EV Drive bateria Li-Ion asigură energia necesară motorului electric.
În modul Hybrid, motorul termic intră în funcțiune dar nu antrenează roțile, deci nu are rol de propulsie, ci acționează un generator pentru a produce energie electrică care antrenează motorul electric.
Practic, în modul Hybrid, Honda CR-V Hybrid funcționează ca un range extender. De aceea, este extrem de eficient, consumul în oraș măsurat de noi al lui CR-V fiind de numai 5,2 l/100 km.

Prin comparație, în oraș, Toyota RAV4 Hybrid a consumat 5,4 l/100 km. Nepropulsând mașina în modul Hybrid, motorul lui CR-V funcționează foarte aproape de relanti și astfel consumă extrem de puțin. Dacă se apasă mai tare accelerația sau se depășesc 50 km/h intră în funcție modul Engine Drive la care motorul termic antrenează și direct roțile. Și atunci situația se schimbă.

La 100 km/h pe autostradă, RAV4 a consumat 5,9 l/100 km față de 6,5 l/100 km la CR-V în timp ce la 130 km/h RAV4 e mai economică cu 0,2 l/100 km. Și pe drum național, RAV4 e mai eficientă cu un consum de 6,1 l/100 km față de 6,4 l/100 km la CR-V.

 

 

La CR-V se poate comuta manual modul EV atunci când bateria este încărcată, dar aceasta nu permite o călătorie mai lungă de 1,5 -2 km. Există și un mod Sport în care răspunsul ansamblului motor este mai rapid, iar din padelele din spatele volanului se poate mări gradul de recuperare a energiei la frânare în patru trepte. Mai trebuie spus că CR-V are un sistem 4×4 clasic, adică există o legătură mecanică între punți, iar motorul termic și electric antrenează împreună puntea față, cea spate fiind cuplată automat funcție de condițiile de aderență și de condus.

RAV4 are un sistem hibrid 4×4 mai sofisticat cu cinci moduri de rulare: Eco, Normal, Sport plus EV și Trail pentru off-road. La RAV4 tracțiunea este integrală electrică în sensul că nu există legătură mecanică între punți. Roțile față sunt antrenate de motorul termic și de un motor electric cu rol de propulsie în timp ce puntea spate este antrenată de un motor electric cu putere mai mică care în modul pur electric este singurul care propulsează mașina.

Cu o baterie mai mare Ni-MH, de 1,6 kWh, și cu un motor pe spate cu putere mică, de 55 CP, față de 184 CP cât are singurul motor electric de la Honda, RAV4 se poate deplasa full electric până la 4 km dacă avem puțină grijă la apăsarea pedalei de accelerație.

Ca și la Honda, și la Toyota există în față pe lângă motorul termic și cel electric un al doilea motor electric cu rol de generator. Însă în modul Hybrid, motorul termic acționează secvențial ori pentru antrenarea generatorului ori pentru propulsie în funcție de situație. De aceea, în oraș, RAV4 a consumat puțin mai mult dar pe de altă parte o valoare de 5,4 l/100 km este mai bună decât a oricărui diesel modern ca să nu mai vorbim de benzină.

La drum întins însă, RAV4 dovedește eficiența mai bună a sistemului său de propulsie afișând valori mai reduse decât ale lui CR-V. Sistemul de propulsie al lui RAV4 este și mai rafinat. Pe modurile EV și Hybrid atât timp cât motorul lui CR-V este oprit sau funcționează doar la relanti încărcând generatorul, acesta este silențios dar odată ce este turat și antrenează roțile devine zgomotos, iar la viteze de autostradă este mai zgomotos decât cel al lui RAV4 în condițiile în care ambele modele au motoare aspirate care funcționează după ciclul Atkinson.

Motorul lui RAV4 este mai silențios în sarcină, iar motoarele electrice nu se aud deloc în timp ce la Honda motorul electric are la accelerare acel țiuit întâlnit la Renault ZOE sau la troleibuz.

La drum, RAV4 se simte ceva mai greoaie, având și masa mai mare, dar și o direcție mai indirectă. În schimb, RAV4 se înclină mai puțin în viraje și pare mai așezată având comportamentul unui off-roader veritabil. Trebuie să spunem că față de primele două generații RAV4, ultima generație este mai masivă și mai mare.

Practic, rolul de SUV sprinten și compact al primelor două generații RAV4 este luat astăzi de C-HR în gama Toyota, care oferă o agilitate foarte bună. Prin comparație, CR-V se înclină mai mult în viraje decât RAV4, dar mai puțin decât vechea generație însă se simte mai agilă și mai ușoară decât rivalul de la Toyota.

În privința propulsiei, Toyota are un plus la puterea totală, de 38 CP, și acesta este evident pe șosea. RAV4 accelerează mai repede până la 100 km/h cu peste o secundă și are reprize mai vioaie.

Ambele oferă un confort bun al suspensiei, cu un ușor plus pe off-road pentru RAV4 care are o cursă puțin mai lungă a suspensiei. Am apreciat și prezența modului Hold la ambele cutii automate ale celor două modele care te scutește să stai cu piciorul pe frână la semafor.

Schimbătorul cu butoane de la Honda necesită o oarecare acomodare, cel clasic de la Toyota fiind mai practic chiar dacă și nu la fel de futurist.

Interior și ergonomie

Ambele modele sunt încadrate datorită gabaritului lor în clasa SUV-urilor medii, însă doar Honda are opțiune de șapte locuri. CR-V este puțin mai practic decât RAV4 pentru că marginea portbagajului este cu 20 cm mai joasă (69 față de 89 cm), prin rabatarea banchetei se obține suprafață perfect plană la CR-V în timp ce la RAV4 urcă ușor înainte.

Ambele modele au portbagaje ideale pentru călătorii lungi cu familia, cu un avantaj de 87 litri pentru Toyota conform măsurătorilor (55 litri sunt sub podea).

În spate, Honda are un spațiu la genunchi puțin mai mare, în timp ce la Toyota înălțimea interioară este mai mare cu 6 cm. RAV4 oferă însă un spătar mai bine profilat al banchetei spate și la amândouă spătarul banchetei se poate înclina sub două unghiuri diferite.

Și în față este loc mult în ambele modele, dar în Honda se stă ceva mai sus. Scaunele lui CR-V sunt la fel de bine profilate ca ale lui RAV4, dar spătarul lor este ceva mai îngust. Chiar și la acest preț, ambii constructori au făcut o economie oferind reglaje electrice doar la scaunul șoferului.

Honda impresionează însă prin compartimentele uriașe de depozitare de pe tunelul median, iar ambele modele se întrec între ele câte prize USB să ofere: 2 prize USB, mufă HDMI, două prize 12V de 180W în față și două prize USB de 2,5A în spate la Honda și trei prize USB (din care două de 2,1 A) și o priză 12V 180W în față și două prize USB spate de 2,1 A la Toyota.

 

În versiunile de top Luxury la Toyota și Executive la Honda, calitatea plasticelor este foarte bună cu un mic plus pentru Toyota care ne-a cucerit și cu cauciucul fin de la butoanele de pe reglaj. La CR-V inserția de plastic care imită lemnul strică impresia generală de calitate. Sistemul multimedia cu conexiune online și butoane fizice de la RAV4 care are o diagonală de 8 inci față de 7 inci la Honda ne-a plăcut mai mult, dar rezoluția ecranului este mai slabă decât la Honda.

Costuri

Echipate aproape la fel, versiunile top ale celor două modele au un standard foarte ridicat. Surprinzător, raportat la performanțe, RAV4 este mai ieftin cu peste 2.000 euro, ceea ce îl face câștigătorul acestui test.

Verdict

Adio diesel, bun venit hibrid! Cele două SUV-uri japoneze ne-au dovedit în viața reală că un hibrid bine pus la punct poate fi la fel de eficient ca un diesel. Respect! Ambele au interioare elegante și spațioase cu un mic plus de rafinament pentru Toyota, al cărui sistem hibrid este mai silențios în utilizare. Așteptăm și replica europenilor care au rămas în urmă la propulsiile neconvenționale pe SUV-uri.

 

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4×4 Luxury 

Foarte eficientă, RAV4 oferă un portbagaj imens și mult spațiu, un interior extrem de elegant și un sistem hibrid sofisticat, rafinat și silențios. Mai rapidă, mai ieftină și mai economică per total, RAV4 merită victoria în acest comparativ al SUV-urilor hibride.

Honda CR-V 2.0 Hybrid 4WD

Foarte eficientă în oraș și eficientă în consum combinat, CR-V îl atacă curajos pe RAV4. Din unele puncte de vedere este mai practică și puțin mai mare în spate decât rivalul japonez. Se simte mai agilă decât RAV4, însă nu este la fel de rapidă și sistemul hibrid nu are rafinamentul lui RAV4 fiind și mai scumpă.

DATE TEHNICE Honda CR-V Toyota RAV4
Model 2.0 Hybrid Executive E-CVT 4WD2.5 Hybrid VVT-iE 4x4 Luxury
Motor termic
Motor/nr.cilindriL4, aspirat L4, aspirat
Cilindree (cmc)1.9932.487
Putere maximă/turație (CP/rpm)145/6.200178/5.700
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)175/4.000221/3.600-5.200
Motor electric față
Putere/cuplu (CP/Nm)184/315102/202
Motor electric spate
Putere/cuplu (CP/Nm) -55/121
Putere maximă ansamblu (CP)184222
Capacitate baterie (kWh)nc1,6
Transmisieintegralăintegrală electrică
Cutie de vitezeCVT, automatăCVT, automată
Pneuri Nokian WR SUVBridgestone Alenza
Dimensiuni pneuri 235/60 R18225/60 R18
L/l/h (mm)4.600/1.855/1.6894.600/1.855/1.685
Ampatament (mm)2.6622.690
Masă la gol (kg)1.6721725
Volum portbagaj (l)497-1.694580-1.690
Unghiuri de atac/ventral/ieșire (grade)17,5/15,5/20 nc
Gardă la sol (mm)192190
Accelerație 0-100 km/h (s)9,28,1
Viteză maximă (km/h)180180
Consum mixt (l/100 km)5,54,5
Emisii CO2 (g/km)126103
Volum rezervor (l) 5755
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE
Accelerații
0-60 km/h (s)4,33,7
0-100 km/h (s)9,18,0
0-130 km/h (s)15,912,6
1 km cu start de pe loc (s)31,428,7
Reprize
70-90 km/h (în D) (s)3,23,4
70-120 km/h (în D) (s)8,37,8
Frânare de la 100 km/h
De la 100 km/h la gol, rece (m)42,543,1
Consum
În D, la 90/100/130 km/h (l/100 km)6,2/6,5/8,75,5/5,9/8,5
În oraș/drum național/autostradă (l/100 km)5,2/6,4/8,25,4/6,1/8,0
Consum în test (l/100 km)6,57 6,41
Autonomie (km)867856
Mase
Masă la gol (kg) 1.8211.851
Distribuție mase 57/4357/43
COSTURI & GARANȚIE (lei cu TVA)
Impozit anual (lei/an)1890
Interval revizii (km)1015
Costuri revizii 60.000 km (lei)5.9503.107
Garanție5 ani sau 160.000 km6 ani sau 200.000 km
PREȚURI (euro cu TVA)
Preț de bază 43.15040.394
Airbaguri frontale/laterale/cortinăserie/serie/serieserie/serie/serie
Cutie automatăserieserie
Climatizare automată 2 zoneserieserie
Sistem multimedia/navigațieserie/serieserie/serie
Pilot automat/adaptiv -/serie -/serie
Asistent de bandă/unghi mortserie/serieserie/serie
Cameră marșarierserieserie
Scaun șofer/pasager reglabile electric serie/-serie/-
Scaune încălzite fațăserieserie
Tapițerie pieleserieserie
Jante aliaj 18 inciserieserie
Faruri full LEDserieserie
Hayon electricserieserie
Vopsea metalizatăserie460
Preț comparat (euro cu TVA)43.15040.854

Adaugati comentariu