Test comparativ Mercedes EQC, Audi e-tron, Jaguar I-Pace

test comparativ Mercedes EQC, Audi e-tron, Jaguar I-Pace (2)

Cine dorește să cumpere un SUV electric premium are de ales între Audi e-tron, Jaguar I-Pace și Mercedes-Benz EQC. Noi am reușit să le punem pe toate trei față în față pentru cel mai așteptat test al anului în domeniul electric. Primul test comparativ Mercedes EQC, Audi e-tron, Jaguar I-Pace.

Tesla Model X nu se importă oficial, iar BMW mai are nevoie de ceva timp pentru a lansa iX3 și iNext, SUV-ul electric cu gabaritul lui X5. Astfel, cine dorește un SUV electric de lux trebuie să se orienteze spre cele trei modele pe care le reunește testul nostru: Audi e-tron, Jaguar I-Pace și Mercedes-Benz EQC.

Toate trei au câteva lucruri în comun: putere în jur de 400 CP, tracțiune integrală și baterie de mare capacitate montată între punți. Însă sunt și diferențe între ele și cele mai importante sunt diferențele de gabarit.

test comparativ Mercedes EQC, Audi e-tron, Jaguar I-Pace (5)
la Cheile Dâmbovicioarei cu Mercedes EQC, Audi e-tron și Jaguar I-Pace

Cu 4,90 metri, Audi e-tron este un SUV de clasă mare fiind mai apropiat de Q7 decât de Q5, Mercedes-Benz EQC are formatul lui GLC în timp ce caroseria lui I-Pace este complet diferită de a oricărui alt model Jaguar având proporții tipice de mașină electrică cu partea frontală scurtă.

Și plaja de prețuri este apropiată, acestea pornind din intervalul 75-80.000 euro.

test comparativ Mercedes EQC, Audi e-tron, Jaguar I-Pace (6)
la Cheile Dâmbovicioarei cu Mercedes EQC, Audi e-tron și Jaguar I-Pace

Autonomie și încărcare

Anxietatea de autonomie este principalul factor de îndoială la achiziția unei mașini electrice. De aceea, este normal ca la un test comparativ cu modele electrice să ne concentrăm pe acest aspect al autonomiei electrice și modalităților de încărcare a bateriei.

Mercedes-Benz EQC are cea mai mică baterie, de 80 kWh, în timp ce Audi e-tron are o baterie de 95 kWh, iar Jaguar I-Pace una de 90 kWh. Însă autonomiile reale nu sunt direct proporționale cu capacitatea bateriei.

Surprinzător, Mercedes-Benz EQC a obținut cea mai mare autonomie medie, de 335 km, și a reușit cel mai lung parcurs pe drum național (372 km) și pe autostradă (288 km).

test comparativ Mercedes EQC

În oraș, cel mai mult a mers Jaguar (388 km) deși noi ne așteptam ca modelul britanic să fie cel mai longeviv pe autostradă având în vedere aerodinamica sa. De multe ori însă, aparențele înșeală deoarece cel mai bun coeficient aerodinamic îl are Audi (0,299) urmat de Jaguar și de Mercedes-Benz, ambele cu 0,325.

O posibilă explicație pentru autonomia foarte bună a lui Mercedes-Benz este și faptul că motorul electric din spate nu funcționează la sarcini mici și medii și EQC are o serie de inovații pentru a reduce consumul de energie.

test comparativ Jaguar I-Pace

Astfel, pe lângă modul Eco există și un mod Maximum Range care maximizează autonomia. Șoferul poate regla o limită de viteză și când va apăsa pedala de accelerație, la atingerea vitezei maxime prestabilite, un punct de presiune de pe cursa pedalei de accelerație dă indicii șoferului să nu apese mai mult accelerația pentru a nu depăși limita de viteză prestabilită.

test comparativ Audi E-tron

Apoi, EQC are un sistem de navigație inteligent care îți permite să planifici o călătorie mai lungă luând în calcul starea vremii, pantele și rampele, stațiile de încărcare de pe traseu.

Nu în cele din urmă, navigația inteligentă, utilizând datele de la radar, îți transmite semnale acustice să iei piciorul din accelerație atunci când se apropie o pantă sau un sens girator.

Astfel, se explică consumul redus de energie al lui EQC de numai 27 kWh/100 km comparativ cu 30,3 kWh/100 km pentru Jaguar și 33,33 kWh/100 km la Audi.

Totul perfect la Mercedes-Benz? Nu chiar pentru că masa este foarte mare, de 2.584 kg, cu 674 kg mai mult decât la GLC 220 d 4Matic. Și Audi este foarte greu, cântărind 2.665 kg, dar, paradoxal, la Audi sunt circumstanțe atenuante pentru că e-tron este mai mare și are și o baterie cu 15 kWh mai mare.

Și Audi încearcă să economisească energie deoarece la sarcini mici și medii funcționează doar motorul din spate de 190 CP (224 CP cu overboost). Iar funcția de overboost devine activă doar la apăsarea bruscă a accelerației.

Cel mai ușor este Jaguar, cu numai 2.331 kg datorită construcției din aluminiu. Toate trei modelele au sisteme de recuperare a energiei la frânare. La Audi și Mercedes-Benz, gradul de recuperare se reglează din padelele din spatele volanului care nu au rol de schimbare a vitezelor ci de mărire sau micșorare a gradului de recuperare în 4 trepte de la D+ la D–.

La Jaguar există doar două grade de recuperare, High și Low însă pe modul High impresia noastră a fost că I-Pace frânează mai energic decât celelalte două modele pe D – -.

Audi are cel mai performant sistem de încărcare a bateriei

Cel mai performant sistem de încărcare îl are Audi. E-tron se poate încărca la stații de curent continuu (DC) cu până la 150 kW, iar la stații de curent alternativ (AC) de 22 kW poate trage din priză 11 kWh standard și opțional (1.514,87 euro) chiar 22 kWh.

Mercedes-Benz se poate încărca la stații de curent continuu de până la 110 kW, dar la curent alternativ trage doar 7,6 kWh, ceea ce îl face vulnerabil în zonele unde nu există stații rapide de curent continuu.

Aceeași problemă o are și Jaguar care se încarcă lent la curent alternativ cu doar 7,6 kWh. În schimb, la curent continuu se poate încărca cu până la 100 kWh. Din păcate, în România stațiile rapide DC au maximum 50 kWh așa că performanțele oferite de cele trei modele, cu încărcare la 100, 110, 150 kWh nu pot fi exploatate la capacitatea maximă.

Jaguar este construit pe o platformă dezvoltată special pentru propulsie electrică

Audi e-tron utilizează o platformă modificată a lui MLB Evo care stă la baza lui Audi Q7, Porsche Cayenne și VW Touareg și de aceea are proporții de mașină clasică. Spațiul interior în spate este cel mai mare din test atât la cap cât și la picioare, și este și cel mai lat.

Mercedes-Benz EQC este construit pe o platformă derivată din cea a lui GLC, având exact același ampatament cu GLC și aceleași punți. Și spațiul interior corespunde unui SUV de clasă medie fiind puțin mai mic în spate decât Jaguar.

I-Pace utilizează o platformă dedicată exclusiv pentru propulsia electrică, având o parte frontală scurtă și rezultând astfel un ampatament foarte mare, de aproape 3 metri, la o lungime mai mică cu 22 cm decât la e-tron.

Jaguar și Audi oferă și cea mai bună vizibilitate în timp ce Mercedes-Benz suferă la vizibilitatea în lateral stânga-dreapta.

În spate, Jaguar oferă mai mult loc decât Mercedes-Benz dar mai puțin decât în Audi în timp ce înălțimea interioară în spate este similară cu a lui EQC deși modelul britanic este cel mai scund din test.

De altfel, I-Pace nu arată ca un SUV ci mai degrabă ca un crossover mai ales că și garda la sol, de 142 mm, concurează cu cea a unui autoturism. Însă cu suspensia pneumatică adaptivă, garda la sol se poate ridica la nevoie până la 230 mm.

Jaguar are și un portbagaj mai mic decât rivalii lui, dar marginea de încărcare este la cel mai coborât nivel.

Ergonomia lui EQC e similară cu a lui GLC 

Ergonomia lui EQC este un mix între consola centrală de la GLC facelift, cu aceleași comenzi pentru climă, și sistemul multimedia și displayurile întrepătrunse pentru indicatoarele digitale de bord și sistemul multimedia preluate de la alte modele Mercedes-Benz (datorită arhitecturii bordului, GLC facelift nu are ecrane întrepătrunse ca la GLE sau E-Class) care sunt oferite standard alături de sistemul multimedia MBUX și touchpad.

Și cele două guri de ventilație dreptunghiulare sunt diferite de cele trei rotunde de la GLC facelift. EQC oferă multă calitate și material fine la interior pentru că mașina de test era în echiparea de lansare Edition 1886 care vine cu bord îmbrăcat în piele gri, piele albastră pe fețele de uși și guri de ventilație rose-gold plus sistem audio Burmester.

Configurează Mercedes EQC 

Touchpad-ul generos e elegant, dar nu e și practic însă sistemul multimedia se poate comanda și tactil, vocal sau de la mini touch-urile de pe volan care sunt foarte intuitive și ușor de manevrat. În rest, ergonomia este clasică Mercedes-Benz cu reglaje electrice pentru scaune pe ușă și comenzile primare ale climatizării prin butoane fizice. Unii vor critica însă mufele USB-C, singurul tip disponibil la EQC.

test comparativ Mercedes EQC

Audi e-tron oferă cea mai bună percepție de calitate la interior 

Audi e-tron pare și mai high-tech la interior cu cele trei displayuri tactile și cu schimbătorul asemănător cu al unui iaht de lux. Foarte elegant și bine organizat este displayul cu feedback haptic pentru reglarea climatizării și a încălzirii scaunelor.

În echiparea Advanced, care este o echipare de serie și nu una specială, Audi oferă cea mai bună percepție de calitate, fiind în ton cu calitatea tradițională Audi. Totul este îmbinat perfect până în cel mai mic detaliu. Atmosfera high-tech este întreținută și de camerele de luat vederi care au luat locul oglinzilor clasice.

test comparativ Audi E-tron

Însă acestea costă extra 1.744 euro, iar displayurile pe care se afișează imaginile sunt amplasate pe fețele de uși prea în lateral. Și mașinile din imagini apar mai aproape decât sunt în realitate, din acest motiv e-tron nefiind prea ușor de manevrat în spații înguste.

Configurează Audi e-tron

Jaguar I-Pace are o echipare standard peste concurență 

Jaguar I-Pace are un interior unic pe care nu îl întâlnești la niciun alt model al casei britanice. Iar echiparea luxuriantă cu care ne-a obișnuit Jaguar înseamnă că la echiparea de test SE nu mai ai nimic de bifat de pe lista de opționale pentru că aproape tot ce la concurență costă multe mii de euro este aici în standard, de la sistemele de asistență la sistemul audio de top, sistemul multimedia sau jantele de 20 inci.

Bordul îmbrăcat în piele este superb ca și consola centrală futuristă cu schimbătorul original cu butoane P,R,N și D. Și comenzile climatizării sunt speciale pentru că butonul de reglaj al temperaturii are mai multe funcții.

Dacă tragi de el, intri în meniul de ventilație a scaunelor, iar dacă apeși pe el intri în meniul de încălzire al scaunelor.

Configurează Jaguar I-Pace 

Și la fel ca la Audi ai trei displayuri, unul pentru indicatoarele de bord digitale, unul pentru sistemul multimedia și unul pentru climatizare. Nu e chiar totul perfect pentru că în zonele mai puțin vizibile sunt câteva plastice mai tari, dar acestea nu strică impresia generală foarte bună.

test comparativ Jaguar I-Pace

Dinamică și confort

Jaguar I-Pace este cel mai dinamic

Trei mașini care reprezintă două specii complet diferite. Jaguar I-Pace este sportivul acestui trio fiind cel mai plăcut și incitant la condus. Mai ușor cu peste 300 kg față de e-tron și cu 250 kg comparativ cu EQC, la volanul lui I-Pace nu se simte masa mare și inerția în virajele rapide.

Centrul de greutate este mai coborât decât la rivali pentru că garda la sol este mai redusă și înălțimea totală este mai mică, iar cu suspensia pneumatică adaptivă la bord (1.607 euro), ruliul pe modul Dynamic este redus.

I-Pace se înclină puțin în viraje, direcția răspunde superb la schimbările duble de bandă și tot timpul îți vine să accelerezi tot mai mult pentru că mașina îți induce o mare senzație de siguranță.

Audi e-tron are inerție mare dar suportă o accelerație laterală mai mare decât la Jaguar

Remarcabil se comportă și Audi e-tron având în vedere masa foarte mare, de 2.665 kg. Suportă o accelerație laterală chiar mai mare decât a lui I-Pace, de 0,97 g față de 0,94 g și este foarte neutru la limită. Însă atunci se simte inerția foarte mare, dar aderența foarte bună și intervenția progresivă a ESP-ului asigură menținerea pe trasa ideală.

Suspensia pneumatică adaptivă limitează ruliul și e-tron se conduce foarte agil pentru masa lui. Direcția este puțin artificială însă pe modul Sport se întărește și are mai multă consistență.

O notă în plus la Audi pentru excelentele frâne electrohidraulice (opțional se oferă etrieri colorați în galben ca pe mașina de test, 453,39 euro) care opresc mai scurt imensul pachebot decât în cazul lui Jaguar sau Mercedes-Benz.

Mercedes EQC pune accent pe confort 

EQC este cel mai soft dintre cele trei modele. Mercedes-Benz a dorit să păstreze calitatea de bază a mărcii și anume un confort la rulare de înaltă clasă. EQC rulează la fel de lin și de confortabil ca și e-tron în timp ce I-Pace este reglat ceva mai rigid.

Însă fără suspensia adaptivă sau pneumatică de la GLC care nu se poate comanda nici opțional, EQC se înclină mai mult în viraje, suportă o accelerație laterală mai mică, de numai 0,89 g și în viraje se simte inerția mare, la fel ca la Audi e-tron, iar direcția este destul de moale.

În plus, sistemul ESP reacționează destul de intruziv, siguranța fiind pe primul plan. Toate trei modelele au geamuri duble însă cea mai mare liniște este în e-tron urmat de EQC și I-Pace.

În ceea ce privește dinamica longitudinală, Jaguar este cel mai rapid, modelul britanic având accelerații și reprize fulminante, posibile și datorite masei mai reduse. Însă diferențele față de celelalte două modele sunt mici și toate trei oferă o dinamică superioară unui diesel, fiind la nivelul versiunilor convenționale sportive.

Costuri

Audi e cel mai scump și la preț de bază și la preț comparat unde sare de 90.000 euro, dar Audi justifică prețul și prin formatul de SUV de clasă lux.

Mercedes-Benz și Jaguar au prețuri comparabile, dar I-Pace este mai bine dotat standard și de aceea, în final, este mai ieftin cu câteva mii de euro decât Mercedes.

În schimb, EQC vine cu revizii gratuite pentru 150.000 km. Surpriza neplăcută este însă costul de utilizare. Din cauza tarifelor impuse, de exemplu, la stațiile Renovatio de la Kaufland, de 1,95 lei pentru 1 KWh la încărcarea DC, costul pe 100 km este mai mare decât la un diesel echivalent în parcurs extraurban.

Unii vor spune că noua regulă de la Renovatio permite încărcarea gratuită o dată pe zi într-un oraș, dar această facilitate este doar pe hârtie pentru că în realitate nu prea funcționează.

test comparativ Mercedes EQC, Audi e-tron, Jaguar I-Pace

Verdict

Era electrică a început și în segmentul SUV-urilor de lux. Jaguar și-a asumat cel mai mare risc și a construit un model dedicat exclusiv propulsiei electrice care dovedește că se poate oferi multă plăcere în conducere și dacă sub capotă nu se află un motor termic. Ne așteptam ca Jaguar să aibă și cel mai mic consum, dar cel mai eficient a fost Mercedes deși este mult mai greu decât Jaguar. Audi și Mercedes pun accent pe confortul la rulare, dar masa mai mare este un inamic greu de învins. 

1. Jaguar I-Pace EV400 AWD SE
Construit pe o platformă special dedicată, este cel mai ușor, cel mai rapid și se conduce cel mai sportiv și mai incitant. Oferă mult spațiu raportat la lungimea lui. Consumul de energie este decent și are un preț rezonabil la o echipare standard peste rivali. Portbagajul mai mic și încărcarea mai lentă la AC sunt printre minusuri.

test comparativ Jaguar I-Pace

2. Audi e-tron 55 Quattro Advanced
Un SUV de lux cu o calitate de fabricație de top, tipică Audi, foarte confortabil și silențios. Cele mai bune opțiuni de încărcare. Masa mare penalizează însă consumul și implicit autonomia în ciuda faptului că are cea mai mare baterie. Este și foarte scump.

test comparativ Audi E-tron

3. Mercedes-Benz EQC 400 4Matic
Un Mercedes-Benz veritabil în ceea ce privește confortul la rulare deși nu are suspensie adaptivă/pneumatică. Consumă cel mai puțin și are cea mai mare autonomie cu cea mai mică baterie. Se înclină mult în viraje și nu are agilitatea rivalilor. Relativ scump la preț comparat raportat la gabarit.

test comparativ Mercedes EQC
DATE TEHNICE Audi Jaguar Mercedes-Benz
Model e-tron 55 Quattro AdvancedI-Pace EV400 AWD SEEQC400 4Matic
Motor2 electrice, asincrone2 electrice, asincrone2 electrice, asincrone
Putere maximă (CP)170 (184)/190 (224)200/200408
Cuplu maxim (Nm)247 (309)/314 (355)348/348765
Transmisieintegralăintegralăintegrală
Cutie de vitezereductor, 1 treaptăreductor, 1 treaptăreductor, 1 treaptă
Pneuri Goodyear Eagle F1Goodyear SUVPirelli Scorpion Verde
Dimensiuni pneuri 265/45 R21 108H245/50 R20 105V235/50 R20 100W - 255/45 R20 101W
L/l/h (mm)4.901/1.935/1.6294.682/1.895/1.5654.761/1.884/1.623
Ampatament (mm)2.9282.9902.873
Masă la gol (kg)2.5652.2082.495
Volum portbagaj (l)600-1.725505-1.163500-1.460
Unghiuri de atac/ventral/ieșire (grade)18,2/16,8/24,4nc/nc/nc17,5/nc/19,5
Gardă la sol (mm)222142nc
Accelerație 0-100 km/h (s)5,74,85,1
Viteză maximă (km/h)200200180
Consum mixt (kWh/100 km)22,92222,5
Capacitate baterie (kWh)959080
Autonomie WLTP (km)412415414
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE
ACCELERAȚII
0-60 km/h (s)2,92,52,3
0-100 km/h (s)5,44,64,8
0-130 km/h (s)8,37,48,1
0-150 km/h (s)11,310,811,3
400 m cu start de pe loc (s)13,813,213,4
1 km cu start de pe loc (s)25,624,725,7
REPRIZE în D
70-90 km/h (s) 1,81,62,1
70-120 km/h (s) 4,34,14,9
FRÂNARE DE LA 100 km/h
De la 100 km/h la gol, rece (m)40,741,743,9
CONSUM
În oraș/drum național/autostradă
(kWh/100 km)31,25/28,57/40,024,39/27,02/40,025,64/24,39/31,25
Consum în test (kWh/100 km)33,3330,327,02
Autonomie oraș/drum național/
autostradă (km)301/333/239388/354/241354/372/288
Autonomie (km)287317335
MASĂ
Masă la gol (kg) 2.6652.3312.584
Distribuție mase (%)50-5053-4748-52
ZGOMOT INTERIOR
La 50 km/h (dBA)51,756,653,9
În accelerare maximă 65,468,966,1
COSTURI&GARANȚIE (lei cu TVA)
Impozit anual (lei/an)000
Interval revizii (km)3034nc
Costuri revizii 60.000 km (lei)1.483944gratuit pentru 150.000 km
Garanție4 ani sau 120.000 km3 ani sau 100.000 km2 ani fără limită de km
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA)
Preț de bază 84.30777.94576.190
Airbaguri frontale/laterale/cortinăserie/serie/serieserie/serie/serieserie/serie/serie
Climatizare 2/4 zoneserie/(907)serieserie/-
Suspensia pneumatică/adaptivăserie/serie1.607 -
Sistem multimedia/navigațieserie/serieserie/serieserie/serie
Sistem sunet Hi-Fi1.304serie595
Pilot automat/adaptivserie/2.040 (1) -/ serieserie/1.499 (2)
Asistent frânare de urgențăserieserieserie
Asistent de bandă/unghi mort453/679serie/serieserie/serie
Cameră marșarier/360 grade533/340serie/408serie/547 (3)
Senzori de parcare spate serieserieserie
Scaune reglabile electric față1.417serie1.309
Scaune încălzite față431serie387
Tapițerie piele2.211serie1.952
Banchetă fracționabilă 40/60%serieserieserie
Hayon electric serieserieserie/
Jante aliaj 19/20/21 inciserie/serie/(1.160) -/serie/-serie/952/-
Faruri full LEDserieserieserie
Vopsea metalizată1.1331.040928
Încărcare 7,6/11/22 kWh -/serie/(1.515)serie/-/-serie/-/-
Preț comparat (euro cu TVA)94.84880.59284.359

(1) inclus în pachetul Tour. La Audi e-tron nu am adunat climatizarea pe 4 zone, jantele de 21 inci și sistemul de încărcare la AC de 11/22 kWh deoarece nu se oferă nici opțional la concurență. La Audi e-tron există o funcție overboost și în paranteze este trecută puterea cu overboost.(2) inclus în pachet asistență; (3) inclusiv sistem activ de parcare;

Adaugati comentariu