Test comparativ sisteme de navigație

sisteme de navigație

Sisteme integrate, portabile, sau aplicații pentru smartphone? Am supus unui test comparativ șapte sisteme de navigație diverse, cu prețuri între 300 și 3.500 lei, în încercarea de a-l găsi pe cel mai bun. După un test mai complicat decât am crezut inițial, suntem în măsură să punctăm avantajele și punctele slabe ale fiecăruia.

Mare lucru tehnologia asta! Mai țineți minte cum, cu niște ani în urmă, urmăream avizi indicațiile date de semnele de circulație de pe marginea drumurilor, cumpăram din benzinării arhaicele hărți tipărite pe hârtie, sau căutam localnici, adresându-le mieros întrebarea: ”Fiți, vă rog, amabil, spre X sau Y locație, încotro trebuie să apuc?”… Duse sunt acele vremuri, dar, odată cu evoluția tehnologiei, în loc să se simplifice, paradoxal, lucrurile se complică. Sunt atâtea zeci de variante de sisteme de navigație, încât a-l alege pe cel mai bun devine o misiune imposibilă. Iar asta ne-a deteminat să căutăm acul în carul cu fân. Pentru a avea un test edificator, am încercat să acoperim toată gama de prețuri, cel mai ieftin, Serioux Urban Pilot 500 având prețul de 300 de lei, iar cel mai scump, sistemul Navi Professional BMW costând 769 euro la Seria 5. Celor care vor spune că aplicațiile Google Maps și Waze sunt gratuite, le răspundem sec: da, dar smartphone-ul trebuie plătit, de aceea prețul acestor aplicații este, în esență, prețul telefonului pe care rulează. Să nu uităm: și celelalte aplicații care rulează pe sistemele de navigație își fac, de asemenea, actualizarea gratuit.

sisteme de navigație

Așadar, merită să plătiți pentru un sistem de navigație dedicat, sau este de preferat să instalați o aplicație pe telefonul pe care îl dețineți? Am aflat încercând să compar șapte sisteme diferite, iar testul a fost atât de dificil, încât le-am împărțit în două mașini și am folosit toți colegii din redacție pentru a le nota. Am început să ”cotrobăi” meticulos prin meniurile sistemelor, întroducând adresele finale și apoi punctul intermediar. Operațiunea s-a desfășurat fără probleme pe toate dispozitivele, însă grafica extrem de simplă, cu butoane virtuale mari și colorate a celor trei sisteme portabile și a celui LG integrat de pe Dacia a scurtat timpul de introducere a datelor. Pe de altă parte, toate aceste sisteme au ecrane tactile rezistive, spre deosebire de cele aflate pe BMW și pe telefoane, care sunt capacitive. De aceea nu a fost suficient să ating ecranul, ci a trebuit să apăs atunci când am avut de introdus adrese sau de selectat funcții, fapt care a îngreunat operațiunea. BMW oferă posibilitatea introducerii datelor fie tactil, fie folosind controllerul de pe tunelul central în două moduri, fie vocal (la fel ca Google și Waze).

sisteme de navigație

TRASEUL

Am pornit din zona parcului Alexandru Ioan Cuza (IOR, pentru nostalgici) și am introdus ca adresă finală Piața Constituției, setând și un punct intermediar situat pe Strada Comana. Am ales pentru test o rută care să conțină tronsoane în lucru (bulevardul Basarabia era complet decopertat), sensuri unice și sensuri interzise (în zona străzii Comana), respectiv zone aglomerate (bulevardul Ștefan cel Mare) și am ”greșit” deliberat drumul indicat, punând în dificultate sistemele. În imaginea alăturată, am figurat traseul principal ales de sistemele portabile (prin bulevardul Basarabia), traseul ales de sistemele Google Maps și Waze instalate pe telefoane, mai lung cu 1,4 kilometri dar care se parcurge mai repede cu 6 minute (prin cartierul Dristor) și traseul adoptat de noi, pentru a verifica viteza de recalculare a traseului (prin șoseaua Pantelimon). Am setat cea mai rapidă rută din meniu și am așteptat rezultatul. Primele care ne-au indicat traseele au fost Google Maps și Waze instalate pe telefoane, care s-au conectat instantaneu la sateliți, urmate în ordine de BMW, Dacia, Mio, Garmin și Serioux. Tot cele două sisteme de pe telefon ne-au recomandat un traseu mai lung, dar care ne-ar fi dus la punctul intermediar (strada Comana) cu șapte minute mai repede. În afară de cele două telefoane, toate celelalte sisteme ne-au dat informații despre durata deplasării care s-au dovedit fără excepție prea optimiste, timpul real fiind cu opt minute mai mare decât cel afișat inițial. Explicația este că, spre deosebire de telefoane, care au fost legate la internet, celelalte dispozitive funcționau offline, deci nu au putut să prevadă blocajele din trafic pentru că în România nu este activă funcția de informații din trafic în timp real. Este adevărat că sistemul BMW se poate conecta la internet prin funcția Connected Drive (am citit cu plăcere titlurile zilei prin live feed și am verificat prognoza meteo) și, în afara României, funcționează TMC care îți indică ruta mai liberă. În plus, navigația de la BMW este singura din lume legată cu transmisia automată cu 8 trepte care „știe” astfel când să retrogradeze înainte de un viraj sau să aleagă treapta corectă în rampă sau pantă.

TESTUL

Am ajuns la intersecția cu Bulevardul Basarabia și am decis să mă joc cu ”sentimentele” sistemelor, greșind deliberat drumul. Primele care au percutat aproape instantaneu au fost Waze și Google Maps, care au recalculat traseul în doar două secunde de la părăsirea intersecției. Le-au urmat îndeaproape Dacia, cu patru secunde, BMW cu cinci secunde și apoi, în această ordine, Mio, Garmin și Serioux, ultimul recalculând traseul în șapte secunde. Și mai interesant, abaterea de la poziția reală a fost mică chiar și la cel mai ieftin sistem, limitându-se la doar 3-4 metri. Cea mai mare acuratețe au avut-o însă BMW-ul, Waze și Google, urmate îndeaproape de Mio și Dacia. Nicio problemă în a recunoaște sensurile unice sau interzise pentru sistemele de navigație: nu riscați să vă treziți făcând slalom pe contrasens, pentru că toate hărțile sunt bine documentate. Singura mențiune este comportamentul: toate sistemele m-au avertizat să întorc, în timp ce Serioux a refuzat să accepte inconștiența mea și m-a „văzut” pe drumul paralel, cu sens unic. Trecem la recunoașterea punctelor de interes, unde Google este cel mai bun, oferind totodată și un rating al
fiecărui bar, muzeu sau hotel. Apropo de hoteluri, sistemul de pe Dacia nu are această categorie în secțiunea POI. Celelalte sisteme se comportă aproximativ la fel, cu un mic plus pentru BMW, care are câteva locații în plus.

NAVIGATORI AUTO

BMW 530d Touring- EXPERTUL

sisteme de navigațiePrețul de bază al sistemului BMW Professional este de 769 euro, sumă în care este inclus și sistemul Connected Drive (accesare email, prognoză meteo, știri și aplicații BMW). Datele de navigare se introduc extrem de facil: tactil, prin controller în două moduri sau folosind comandă vocală. Ecranul capacitiv de 10,25 inch este spectaculos: foarte mare, cu o rezoluție încântătoare, contrast puternic și grafică spectaculoasă (afișează inclusiv clădirile și monumentele). Lizibilitatea și sensibilitatea sunt excelente, iar indicațiile sunt afișate inclusiv pe displayul head-up, disponibil opțional pentru 1.220 euro. Nu dă dovadă de slăbiciuni, fiind lipsit de erori de poziționare și recalculând rapid traseul. Structura meniului este simplă, dar abundența și complexitatea funcțiilor cere o scurtă perioadă de acomodare.

PLUSURI: Funcții extrem de cuprinzătoare / Ecran superb, cu rezoluție, sensibilitate și contrast de excepție / Poziție înaltă și indicații pe head-up display

MINUSURI: Cel mai mare preț din test

Dacia Logan 1.5 dCi EasyR Prestige- INTUITIVUL

Dacia (1)Disponibil la prețul de 300 euro, sistemul Media Nav de pe Dacia poate primi opțional, pentru încă 100 de euro, cameră pentru marșarier. Este extrem de intuitiv în utilizare, cu butoane mari, clare și funcții simple. Structura meniului este simplă și se aseamănă cu a sistemelor portabile, de aceea nu necesită obișnuință. Fiind integrat în consola centrală, ecranul rezistiv de 7 inch este ferit de razele soarelui, fiind foarte lizibil, dar poziționarea joasă distrage atenția șoferului de la trafic la consultarea hărții. După introducerea adresei, calculează mai greu ruta, dar odată pus în mișcare, este prompt și recalculează traseul cu viteză decentă. Este recomandabil prin simplitate și acuratețe.

PLUSURI:Extrem de simplu în utilizare/ Rezoluție și lizibilitate bune/ Abatere mică și recalculare relativ rapidă/ Preț atractiv

MINUSURI: Distrage atenția șoferului fiind poziționat jos

MIO Spirit 8500 LM- GIGANTUL

sisteme de navigațiePrimul lucru care impresionează la sistemul de 700 de lei este diagonala de 6,2 inch, fapt impresionant pentru un sistem navi portabil. Este singurul sistem care oferă patru rute alternative, la alegere: rapid, economic, ușor și scurt. Ecranul are cea mai mare densitate de pixeli dintre sistemele portabile testate, dar suferă puțin la capitolul lizibilitate, din cauză că folia exterioară nu este foarte transparentă (display-ul fiind rezistiv, este realizat din folii suprapuse). La testele din trafic, s-a dovedit cel mai prompt aparat portabil, recalculându-și ruta la fel de repede precum sistemul de pe BMW și având o abatere infimă de la poziția reală. Are integrat și receptor TMC, care oferă informații despre trafic pe multe tronsoane de drum din afara țării.

PLUSURI: Prompt în recalcularea traseului/ Are integrat receptor TMC/ Ecran de dimensiuni generoase

MINUSURI: Contrast slab

Garmin Drive 40LM- MIGNONUL

sisteme de navigațieCu diagonala sa de numai 4,3 inch, modelul elvețian pare o jucărie printre navigatoarele portabile. Și nu una ieftină aș spune, din moment de prețul său se ridică la 630 lei. Are însă atuurile sale: ecranul rezistiv este relativ sensibil, acuratețea poziției este bună, iar recalcularea traseului nu durează mult. De fapt, toate aceste valori îl situează la jumătatea distanței dintre performantul Mio și accesibilul Serioux. Este simplu în utilizare, având un meniu succint și cu o grafică elocventă. În plus, ecranul mic are o rezoluție bună și este suficient de ușor de citit în lumină puternică.

PLUSURI: Recalculează rapid traseul/ Are abatere mică de la poziție

MINUSURI: Scump raportat la dimensiuni

Serioux Urban Pilot 500- CHILIPIRUL

sisteme de navigațieCine-a spus că un sistem ieftin trebuie să fie și slab? Pentru mai puțin de 300 de lei, Serioux propune un sistem cu ecran de 5 inch și modulator FM integrat, care poate să redea muzică în difuzoare și să afișeze fotografii și clipuri de pe un card SD. Nu se face de râs în fața concurenței la capitole precum grafica, simplitatea meniului sau calitatea ecranului și citește cu acuratețe poziția mașinii în orice moment. Totuși, timpii de conectare la sateliți și de recalculare a traseului sunt cei mai slabi din test.

PLUSURI: Raport preț/ofertă excelent/ Acuratețe în afișarea poziției

MINUSURI: Timpi mai mari de conectare la sateliți și recalculare a rutei

Google Maps- SUVERANUL

sisteme de navigațieDe ce suveranul? Pentru că știe de toate: dacă există conexiune la internet, oferă permanent o variantă optimă și două trasee alternative, pe care le actualizează continuu în funcție de trafic. Dacă însă ”pică netul”, sistemul se bazează pe unitatea GPS a telefonului pentru a detecta poziția mașinii și pe hărțile descărcate în memoria telefonului, continuând indicarea cu acuratețe a ultimului traseu calculat. Din păcate, nu există indicații referitoare la limita de viteză pe diferite tronsoane. În plus, ecranele telefoanelor sunt extrem de evoluate, iar sistemul de navigație profită din plin de asta, oferind o experiență plăcută în utilizare. Interfața este simplă și intuitivă, la fel ca și afișarea POI: este indicat inclusiv ratingul utilizatorilor în dreptul fiecărui punct de interes.

PLUSURI: Descărcare și utilizare gratuite/ Simplitate în utilizare/ Poate fi folosit și offline

MINUSURI: Fără indicații referitoare la limita de viteză

Waze- POPULARUL

sisteme de navigație

Probabil cel mai utilizat sistem din test este Waze. Nici nu e de mirare: te conduce cu nonșalanță printre blocuri, pe străduțe cu sens unic și prin alte cotloane, cu scopul de a ajunge cel mai rapid la destinație. Atuurile sale sunt evidente: punctualitatea și promptitudinea recalculării traseului în timp real îl transformă într-un ghid perfect prin oraș. Nu beneficiază însă de informații complete cu privire la POI precum Google, multe informații (filtre de poliție, gropi periculoase etc.) se bazează exclusiv pe ”cuvântul”utilizatorilor, fiind un serviciu interactiv, iar navigarea necesită conexiune permanentă la internet, de aceea folosirea sa se poate dovedi costisitoare în afara țării.

PLUSURI: Descărcare și actualizare gratuite/ Informații complete referitoare la poliție, lucrări, limite de viteză

MINUSURI: Necesită conexiune permanentă la internet

MOMENTUL ADEVĂRULUI

sisteme de navigație

 sisteme de navigație

Verdict AutoExpert

Trebuie stabilit din capul locului că, orice sistem ați alege, veți ajunge la destinație. E adevărat, însă, că veți ajunge mai rapid, mai scump sau mai relaxat, în funcție de sistemul ales. Pentru folosirea în mașină, cele mai adaptate sunt sistemele încorporate, pentru că nu au cabluri exterioare, nu trebuie demontate la părăsirea mașinii și poziționarea lor le face perfect lizibile. Totuși, în România, aceste sisteme nu primesc încă informații în timp real, de aceea traseul este ales fără să țină cont de trafic sau eventuale lucrări. Este exact capitolul la care strălucesc Google și Waze: se folosesc de conexiunea la internet a telefonului și configurează traseul în funcție de trafic. Singurele cerințe sunt transferul permanent de date cu rețeaua și…un încărcător de telefon, pentru că reușesc să golească repede bateria. Sistemele mobile de navigație nu au însă nevoie de internet pentru a funcționa. Se mișcă repede și nu au abatere semnificativă, dar, ca și telefoanele, au nevoie de cablu de alimentare. Aici rămâne valabilă zicala “cât dai, atât face”: Mio este cel mai mare, rapid și exact, iar Garmin se mișcă doar puțin mai repede decât Serioux, care la un preț derizoriu, îi suflă în ceafă. /mb_verdict]

Cele mai frecvente întrebări

sisteme de navigație

Este suficient un smartphone pentru a naviga?

Pentru utilizarea ocazională, telefoanele inteligente sunt cele mai bune. În funcție de aplicație însă, ați putea avea nevoie de conexiune la internet.

Merită achiziția unui sistem de navigație portabil?

Dacă vă bazaţi frecvent pe navigaţie, atunci merită să investiți într-un astfel de sistem, care poate avea și alte funcții suplimentare, precum modulator FM sau difuzor handsfree.

Și atunci, mai merită să bifez opțiunea „sistem de navigație”, când cumpăr o mașină nouă?

Absolut, pentru că acestea sunt perfect integrate în bordul mașinii, unele dintre ele oferind informații și pe display-ul head-up, fiind astfel și cele mai funcționale, și cele mai lizibile dintre toate. Iar datorită perfecționării continue, integrarea cu smartphone-ul devine tot mai simplă și completă pe zi ce trece.

Cum actualizez hărțile?

Sistemele navi portabile se conectează la calculator. Cele integrate necesită de cele mai multe ori o vizită la un service autorizat. Telefoanele se actualizează via Wi-Fi. De la caz la caz, actualizarea poate fi gratuită sau plătită.

Cum se utilizează serviciile online ale unui sistem de navigație integrat?

Datele pot fi accesate fie prin intermediul unui smartphone conectat la internet, fie de pe o cartelă SIM introdusă în slotul sistemului.

Cum sunt colectate informațiile despre trafic?

Serviciul se bazează pe mai multe surse, precum poliția rutieră, flotele de mașini și pe informațiile transmise de celelalte sisteme de navigație aflate în trafic.

Sunt gratuite informațiile din trafic?

Depinde de dispozitiv: cele de la telefoanele mobile – da. În cazul sistemelor integrate, informațiile din trafic sunt fie gratuite pe viață, fie trebuie plătite după o anumită perioadă de utilizare.

Ce înseamnă P.O.I.?

Este un acronim ce provine din expresia Points Of Interest, tradusă prin „puncte de interes”. Ele reprezintă o listă de locații, precum hoteluri, benzinării, centre comerciale etc., ce pot fi relevante pentru utilizator.

Care este precizia unui sistem GPS?

Începând cu anul 2.000, abaterea acestor sisteme a fost redusă continuu, acum ajungând la doar câțiva metri.

Adaugati comentariu