Test cu măsurători Fiat Tipo Cross – Citius, altius, fortius!

Fiat Tipo Cross autoexpert.ro

Odată cu apariția noii versiuni Tipo Cross, hatch-ul compact italian a progresat în toate direcțiile, fără a renunța la utilitatea care l-a consacrat. Este mai înalt, mai plăcut ochiului și oferă un excelent sistem multimedia de top. Foto: Adrian Cobzașu

„Vai, dar ce drăguț e nou-născutul! Și, uite, seamănă cu mami la figură și cu tati la comportament!“ Asta mi-am zis când am ajuns la sediul Auto Italia, unde mă aștepta noul Tipo Cross. Pare a se fi născut din încrucișarea lui Tipo Hatch și a lui Tipo SW – este compact ca primul și „bine crescut“ ca al doilea.

Este evident cea mai stilată versiune din gamă, ajutată fiind de garda la sol mai mare cu 4 cm decât a hatch-ului și de ornamentele argintii din zona inferioară a caroseriei. Dar, dincolo de toate, a apărut la fix pentru a fi înzestrată cu faceliftul care a împrospătat recent toată familia. Aduce deci un calandru nou, cu farurile integrate, tehnologie LED, instrumentar digital și un sistem multimedia strălucit.

Fiat Tipo Cross autoexpert.ro

N-o s-o scoți prin șleauri și vaduri de apă, pentru că tracțiunea pe puntea față limitează distracția, dar când o parchezi perpendicular pe bordură, iar consola din față plutește peste ea, respiri ușurat. Și nu e singura binecuvântare oferită de garda mare la sol. Accesul este mult ameliorat, și-ți vei da seama de asta când îți transporți bunicii sau când așezi copilul în scaun fără să lovești cadrul ușii cu capul.

Tipo Cross la interior

La interior, seamănă bine cu Tipoul vechi. Cu excepția noilor inserții gri satinat și piano, atât comenzile, cât și calitatea materialelor au rămas neschimbate. Și are butoane, și are selectoare rotative, și are potențiometre. Și bine face! E mult mai simplu și sigur să apeși și să învârți, decât să cauți iconițe virtuale pe ecran, în mers. În cazul meu, sistemul multimedia este identic cu cel al versiunii anterioare.

La momentul publicării testului în revista Auto Expert, exista în ofertă și un sistem multimedia extraordinar, cu ecran de 10 inchi. Poți citi detalii despre el într-una dintre fotografiile de la finalul articolului. Totuși, Fiat l-a scos între timp, temporar, din ofertă. Probabil, va reveni în curând.

La fel de mult a evoluat și instrumentarul de bord, care a primit un display central de 7 inchi, flancat de două cadrane cu leduri ușor de citit. Poate fi comandat reglaj lombar electric pentru șofer, dar maneta inexactă de reglare a înclinării spătarului complică treburile.

Fiat Tipo Cross autoexpert.ro

Climatizării îi lipsesc reglarea separată a temperaturii pe două zone și gurile de ventilație pe spate. Dar acestea sunt doar amănunte, în condițiile în care accesibilitatea și spațiul pe banchetă sunt excelente. E atât spațiu, încât nici deplasările mai lungi în cinci nu sunt inconfortabile pentru călătorii din spate.

Portbagaj Tipo Cross autoexpert.ro

I-ai putea acuza pe italieni că au mutat bancheta mai în spate, dar, surpriză, volumul portbagajului, de 436 l (măsurați de Quattroruote), îl pun pe picior de egalitate cu al Daciei Duster și îl ridică mult peste al lui Ford Focus Active (334 l). Trebuie însă să accepți pragul format la plierea banchetei, lipsa unui tunel în spătarul banchetei, prin care să treci schiurile și o margine de încărcare puțin cam înaltă (76 cm deasupra șoselei).

Motor

Știu, vrei cifre. Valori. O să-ți dau ce aștepți, dar, înainte de asta, promite-mi că te străduiești să scapi de orice prejudecată. Pentru că știu deja ce gândești – că 100 CP proveniți din trei cilindri nu sunt suficienți pentru un crossover compact. E drept, dacă bați des drumuri naționale e de preferat să-ți iei benzinarul de 1.5 l și 130 CP. Cu toate astea, cei care nu se grăbesc sau nu vor să plătească în plus 5400 de euro (diferență care include și unele dotări suplimentare), pot merge fără probleme pe mâna acestui propulsor. Prețul de pornire al acestei versiuni este de 23.275 euro.

Fiat Tipo Cross autoexpert.ro

În primul rând, pentru că nu cere investiții deosebite la alimentare. În absența completă a electrificării, trebuie să se bazeze numai pe sistemul stop/start. Astfel, reușește să consume în oraș sub 8 l/100 km. Deși nu are șase trepte și vilbrochenul se apropie de 3000 rpm la 130 km/h, consumul pe autostradă se stabilizează la 6,7 l/100 km. Clar, motorul din familia GSE (Global Small Engine) nu e deloc însetat și profită din plin de aerodinamica oferită de grila frontală cu voleți activi.

➡ Configurează-ți propriul Tipo Cross aici! 💡

Și nu-i singura sa virtute. E plăcut de condus zilnic, cu o progresivitate și o elasticitate apreciabile. Este evident peste fostul motor aspirat de 1,4 l și 95 CP, pe care trebuia să-l turezi zdravăn ca să scoți totul din el. Și pe actualul model trebuie să-l duci în plaja de turații medii, dar ține cont că dezvoltă 190 Nm (față de 127 în cazul celui anterior) la o turație cu 3000 rpm mai scăzută. Față de acesta, e mai slab echilibrat, deci îl vei simți trepidând, că doar e un „trei cilindri“. Sigur, fizica e greu de păcălit, așa că tot trebuie să „amesteci în cutia de viteze“. Cum repriza 80–120 în treapta a cincea durează 20 de secunde, ai două opțiuni. Fie retrogradezi, fie aștepți o linie lungă, cu vizibilitate bună, ca să depășești TIR-ul.

Fiat Tipo Cross autoexpert.ro

Caroserie și confort

Iar vizibilitatea este excelentă, mai ales în față, unde nici stâlpii parbrizului nu obstrucționează câmpul vizual. Deci poți să-i remarci ușor pe pietonii care așteaptă să traverseze strada. Și dacă tot ești în oraș, te poți bucura de suspensia decent de comodă. Sigur, nu te aștepta la un covor plutitor, pentru că puntea spate semiindependentă are unele limitări și este setată după modelul lui 500X. Însă, per total, Tipo Cross amortizează corect raportat la segmentul din care face parte. Clar, călătoriile lungi nu se vor sfârși cu vizite la osteopat, dar pragurile abrupte, precum gurile de canal se simt.

Se simte, însă în bine, și perfecționarea pachetului de asistență. Are pilot automat adaptiv fin, fluid și asistent de bandă ușor de decuplat, din blocul de comandă al luminilor. Pachetul conține și asistent la oboseală, și recunoaștere a semnelor rutiere. Dar nu te aștepta la conducere autonomă de nivel 2, din cauza lipsei sistemului care ține mașina centrată pe bandă.

Sportiv? Nu prea, dar sincer și previzibil în reacții. Are ruliu, însă electronica intervine punctual și niciodată excesiv, ceea ce creează o stare de siguranță. Și direcția este relaxantă, progresivă și relativ exactă, dar nu debordează de feedback. Însă cu adevărat spectaculos e sistemul de frânare, progresiv și excelent dimensionat.

Adaugati comentariu