Test Dacia Duster 1.3 TCe 150 CP 4WD: Turbo benzină cu 4×4

cu cât s-a scumpit Dacia Duster

Dacia propune o nouă versiune a modelului Duster echipat cu motorul pe benzină de 1.3 litri de 150 CP. Cel mai puternic motor din gama Dacia Duster poate fi combinat acum și cu tracțiune integrală.

Foto: Bogdan Paraschiv

Cea mai puternică Dacie produsă vreodată se poate comanda și în versiune cu tracțiune integrală. Dusterul de 150 CP se află în gama Dacia de ceva vreme, dar până anul trecut putea fi comandat doar împreună cu versiunea 4×2 a modelului SUV autohton.

Din luna noiembrie 2019 se poate configura modelul Duster TCe 150 CP împreună cu tracțiunea integrală și cutie de viteze manuală. Este versiunea care va atrage probabil foarte mulți clienți care își doresc un SUV abordabil cu motor pe benzină puternic și tracțiune integrală.

Noul motor turbo pe benzină de 1.3 litri există deja de ceva vreme în gama modelelor Renault și Dacia. În luna aprilie, am putut testa versiunea 4×2 a modelului Dacia Duster 1.3 TCe de 150 CP și transmisie manuală cu șase trepte. Cea mai puternică Dacie nu a dezamăgit atunci în ceea ce privește performanțele noului motor, dar îi lipsea un element important dorit de foarte mulți clienți care își doresc un SUV: transmisia integrală.

Acum, Dacia a rezolvat acest aspect, iar Duster-ul are acum tot ce îi trebuie pentru a cuceri piața SUV-urilor compacte. Tracțiunea integrală este comandată electronic prin intermediul selectorului rotativ amplasat pe consola centrală între cele două scaune din față. Cel de la volan poate alege dintre moduri de rulare pentru sistemul 4×4: 2WD, în care puterea este transmisă către puntea față, Auto 4WD, în care sistemul transmite puterea către toate cele patru roți în funcție condițiile de drum și Lock 4WD, în care sistemul transmite puterea în mod egal către cele patru roți.

Dacia a introdus acest motor în gama modelului Duster, deoarece gama SUV-ului autohton avea mare nevoie de un motor pe benzină cu suficiente resurse. Până la introducerea propulsorului turbo de 1.332 cmc și 150 CP livrați la 5.000 rpm, Dacia Duster se baza pe motorul 1.2 TCe de 125 CP și pe aspiratul 1.6 SCe de 115 CP.

Cel aspirat era învechit moral, iar cel de 1.2 nu oferea suficiente resurse, așa că oficialii mărcii au schimbat complet gama de motoare pe benzină disponibile pentru modelul Duster. Astfel, clienții pot alege acum dintre un nou motor pe benzină de bază, propulsorul 1.0 TCe ce oferă 100 CP și două versiuni de putere pentru motorul turbo de 1.3 litri: 130 sau 150 CP.

Sunt cele mai puternice motoare pe benzină pe care Dacia le-a oferit vreodată pe modelele sale. Noul propulsor TCe 150 este nou și a fost dezvoltat de alianța Renault-Nissan-Mitsubishi în cooperare cu germanii de la Daimler. Același propulsor este disponibil într-o serie de puteri diverse: 115, 130, 140, 150 sau 160 CP. Noul motor se regăsește pe multe dintre modelele recente din alianță inclusiv Renault Kadjar, Renault Megane, Nissan Qashqai, dar și Mercedes-Benz A 180 și A 200 sau B 180 și B 200.

Noul motor de 150 CP oferă modelului Duster un nou suflu. Cu 150 CP livrați la 5.000 rpm și un cuplu maxim de 250 Nm disponibil la 1.700 rpm, Duster TCe 150 are resurse pe care nu le-am mai întâlnit până acum pe un model autohton. Dacă nu suntem atenți cu pedala de ambreiaj, putem pleca de pe loc scârțâind din pneuri, fără să ne dorim asta.

Reprizele sunt excelente, iar cutia de viteze manuală, deși etajată poate prea scurt, se achită cu brio de sarcinile care îi sunt aduse. Puternicul Duster este una dintre puținele mașini din gama Dacia la care butonul Eco prezent în habitaclu are o utilitate. Acesta ne permite să anesteziem răspunsul pedalei de accelerație, optimizând și consumul de carburant, iar în oraș chiar l-am folosit de câteva ori.

Dacia Duster TCe150 4WD are nevoie de 10.6 secunde pentru a atinge 100 km/oră plecând de pe loc, iar viteza maximă ce poate fi atinsă este de aproape 200 km/oră. În oraș, noul model este o plăcere, plecările de la semafor fiind surprinzător de vioaie, de cele mai multe ori restul traficului rămânând în urmă.

La drum lung, Dusterul de 150 CP poate depăși fără emoții, iar motorul pe benzină se dovedește a fi și foarte silențios, în habitaclu pătrunzând mai mult zgomotul la vânt și cel al anvelopelor. Dacă decidem să lăsăm asfaltul în spate, drumurile de macadam sau pietruite sunt ușor de parcurs, tracțiunea integrală permițând acum și aventurarea în zone mai dificile. În plus, pe zăpadă, cu anvelope de iarnă, noul Duster TCe150 4WD va fi de neînvins.

Suspensia este însă reglată pentru confort, mașina având un ruliu destul de pronunțat pe virajele abordate ceva mai sportiv. Partea bună este că denivelările din asfalt sunt filtrate excelent, iar confortul pasagerilor este păstrat la cote foarte bune.

Interiorul este identic cu cel al versiunii 2WD, avem în plus doar selectorul rotativ al sistemului de tracțiune integrală. Plasticele folosite sunt destul de tari, dar materialele folosite sunt genul care par să reziste în timp. În plus, spațiile de depozitare sunt organizate mai bine față de generația anterioară a modelului Duster.

Mai rămâne aspectul consumului de carburant. Dacia comunică un consum oficial mixt de 6,3 litri/100 km, măsurat însă conform vechiului standard NEDC. În timpul testului nostru, la viteze de autostradă, Duster TCe 150 4WD a înregistrat un consum de 8,8 litri/100 km. Pe un traseu de aproape 350 km, consumul mediu înregistrat a fost de 7,1 litri/100 km. Modelul nostru de test este seria limitată Orange, iar prețul de achiziție cu culoarea Orange Atacama și pachetul de hărți pentru sistemul de navigație este de 20.360 euro (17.110 euro fără TVA).

Verdict

Dacia Duster este un SUV extrem de atractiv în versiunea pe benzină de 150 CP. În momentul în care va primi și opțiunea unei cutii de viteze automate, Duster va fi o alternativă foarte interesantă pentru cine are nevoie de un SUV robust și puternic.

  • Motor puternic
  • Reprize excelente
  • Preț bun
  • Plastice tari la interior
  • Display mic al sistemului MediaNav

Adaugati comentariu