Test de consum – Renault ZOE ZE 40 Intens

Test de consum - Renault ZOE ZE 40 Intens

Test de consum – Renault ZOE ZE 40 Intens! Să parcurgi 1.200 km în două zile, în România, cu un autoturism electric pare pură nebunie. Când însă mașina se numește Renault Zoe, care are o autonomie declarată de 400 km, lucrurile promit să se simplifice semnificativ.

1.200 km, 7 încărcări, două zile, un autoturism electric, zero costuri de alimentare: așa ar putea fi sintetizată în câteva cuvinte aventura mea alături de Renault Zoe ZE 40. Niciodată nu m-am temut de autonomia modelelor electrice, dar provocarea pe care mi-au lansat-o colegii de redacție mi s-a părut chiar și mie ușor hazardată. Am acceptat-o însă fără să clipesc, pe principiul „o viață ai, trăiește-o!”.

Test de consum – Renault ZOE ZE 40 Intens

 

Deci iată-mă în fața biroului, cu o cafea, un pix, o foaie, comunicatul de presă al lui Zoe și harta stațiilor de încărcare de pe teritoriul României, gata să transform hazardul într-o călătorie bine planificată. Drumul nu e scurt: oracolul Google îmi indică o distanță de 582 km, care, împreună cu returul și cu câteva escapade prin orașele de pe traseu, se va transforma într-o aventură de peste 1.200 km.

Visele mele cu Transfăgărășan și Transalpina sunt spulberate înainte să se nască: primul este închis în luna mai, iar al doilea nu are stații de încărcare rapide la niciunul dintre capete, Râmnicu Vâlcea, Târgu-Jiu și Sebeș oferindu-mi numai stații de încărcare lentă. Ori să încarc cu 2,2 kWh (sau maximum 3,6 kWh la stațiile de curent trifazat) echivalează cu încă o noapte pierdută pe drum. În așteptarea verii și a unei rețele de încărcare extinse, aleg soluția sigură a stațiilor rapide de curent alternativ Kaufland (22 kWh) și planific câte patru opriri pe fiecare sens: Pitești, Sibiu, Deva și Arad. Aveam să aflu mai târziu că socoteala de-acasă nu se potrivește cu cea din târg…

Iau mașina de la Renault România din Bd. Preciziei cu bateria încărcată 100%, resetez computerul de bord, iar display-ul îmi indică o autonomie de 300 km. Bat orașul până acasă și apoi, a doua zi, până la ieșirea spre autostrada A1 și, după aproape 40 km, autonomia indicată ajunge la 303 km, în condițiile unui consum în trafic urban intens de 11,9 kWh/100 km. Nu, n-am produs curent, ci am adoptat un stil de mers corect, care l-a determinat pe Zoe să revizuiască valoarea autonomiei.

De cum intru pe autostradă, caut un tir care să se miște decent și mă postez în coada lui, la o distanță sigură: pentru că rezistența aerodinamică scade, consumul se stabilizează la 12,5 kWh/100 km în condițiile unei viteze constante de 92 km/h (media orară București-Pitești a fost de 73 km/h), fapt care mi-ar permite să parcurg peste 300 km în acest regim. Nu e cazul: mă plictisesc repede și încep să depășesc, folosindu-mă și de alte tiruri care mă „țin în plasă”, de aceea ajung la stația de încărcare rapidă din Pitești după nici o oră și refac calculele.

Mai am 60% curent în baterie, care mi-ar ajunge pentru încă 170 km, în condițiile consumului de 12,5 kWh de pe autostradă. Știu că pe Dealul Negru și pe  Valea Oltului consumul va scădea, dar nu sunt dispus să străbat 164 km cu o rezervă de numai 6 km, de aceea „fac plinul” de la stația de 22 kWh (90 de minute) din Kaufland și programez climatizarea pentru ca la ora 12:00 să găsesc o temperatură interioară de 22°C fără a consuma curent din baterie, ci doar din rețea.

 

 

Pornesc mai departe, cu bateria încărcată 100% și iau în piept Dealul Negru, cu ale sale rampe accentuate și viraje strânse – delicatese care mă instigă „s-o calc”, iar Zoe îmi răspunde cu rezerve de sportivitate la care nu mă așteptam. Deși platforma B este folosită de peste 20 de modele Renault, inclusiv Clio IV, ea a fost complet regândită pentru Zoe: structura de rezistență a fost preluată de la Megane, iar caroseria se simte foarte rigidă pe viraje și denivelări.

Atac cu o ușoară nebunie virajele și, în ciuda liniștii ireale din habitaclu, nu aud zgomote care să trădeze deformări dinamice ale caroseriei.  Pentru a putea susține pachetul de baterii aflat în podea, Renault a montat cea mai robustă punte spate cu brațe retrase disponibilă în concern la momentul lansării. Renault Zoe ZE refuză să zdruncine la trecerea peste denivelări, pentru că suspensia este reglată moale, dar bateriile dispuse extrem de jos coboară centrul de greutate la minimum (cu 3 cm sub cel al lui Clio), asigurând o stabilitate neașteptat de bună pe viraje. Sistemul de direcție cu demultiplicare redusă (2,71 rotații de volan între capete) și asistare electrică provenită de la Megane „pune nasul” lui Zoe pe apex cu o precizie care-mi dă curaj.

Dar poate cel mai performant sistem montat pe mașină este cel de recuperare a energiei: deși nu am meniuri interminabile de setări și nici mod B la transmisie precum modelele concurente, ci doar un buton Eco, Zoe adună energia în baterii cu o eficiență la care nu mă așteptam. Se descurcă atât de bine, încât la mânăstirea Turnu din Parcul Național Cozia, după 90 km parcurși de la Pitești, mai am o autonomie de 292 km, după un consum de 10,1 kWh. Asta înseamnă că aș putea parcurge 382 km cu o singură alimentare!

Totul merge ca la carte: „îmi încarc bateriile”, cu aer curat, ciripituri de păsări și temperaturi de 20-22°C și sunt gata să continui până în capitala culturală europeană din 2007. Am reușit să parcurg 164 km până la Sibiu și mai am 58% din baterie, pentru că Zoe s-a mulțumit cu un consum mediu de numai 10,2 kWh! Magazinul Kaufland din Sibiu îl așteaptă pe Zoe cu o priză din care izvorăște curent de 22 kWh, iar pe mine cu o porție de mici gata să mă încarce pentru următorul tronson, până în Deva.

Nu zăbovesc: încarc doar 10 kWh și, cu o autonomie indicată de 298 km, îl scot pe Zoe la plimbare. Îi arăt Piața Mică, cu vestitul Turn al Sfatului, dar nu-l trec Podul Minciunilor, pentru că la onestitatea cu care mi-a indicat autonomiile și valorile de consum, ne-a transformat relația dintr-una de cunoaștere și tatonare, într-o prietenie sinceră, bazată pe încredere. Ne luăm, deci, de mână și pornim spre reședința județului Hunedoara: 112 km preponderent de autostradă (95-100 km/h), pe care îi parcurgem în sub două ore. Ajungem cu o autonomie de 153 km (48% baterie disponibilă) și, cum distanța până în Arad este de 156 km, alimentez70 de minute până la 75% pentru a avea o marjă de 100 km care să-mi asigure liniștea sufletească.

Și bine fac, pentru că la Arad neprevăzutul lovește: după două ore de autostradă, ajung cu 17% din baterie într-o metropolă care „se învârte” în jurul Raliului Aradului, dar care nu e în stare să-mi ofere o priză cu încărcare rapidă peste noapte, pentru că fie sunt „out of order”, fie suferă de pe urma căderii de tensiune din rețea, fie… sunt închise noaptea. Mă retrag, deci, cu coada între picioare, la Hotel Ibis pentru cină și nani, iar personalul hotelului îmi pune la dispoziție o priză casnică, pentru care le sunt pe deplin recunoscător!

O baterie de 40 kWh, o priză de curent de 220 V și 8 ore de încărcare…nu sună promițător. De dimineață ajung cu inima strânsă la mașină, unde mă întâmpină display-ul TFT cu următoarele informații afișate: baterie încărcată 53%, autonomie indicată 180 km. Scad distanța de parcurs, de 156 km și, într-un moment de nebunie decid să pornesc la drum cu o rezervă de 24 km!

Drumul urcă și coboară, tirurile mă mână de la spate cu viteze de 90 km/h, autonomia scade mai repede decât distanța parcursă și tensiunea-mi crește la cote paroxistice, în timp ce parcurg inclusiv zone în care autonomia scade sub distanța rămasă. Opresc sistemul multimedia, scot telefonul de la încărcat, accelerez lent și speculez la maximum fiecare coborâre care-mi iese în față, reușind să ajung la Deva la limită, pe rezervă, cu 7% curent în baterie, care mi-ar asigura încă 25 km! Aici încarc 30 kWh, suficienți pentru încă 257 km și mă avânt până în Sibiu accelerând puternic, negociind virajele la limita de aderență a anvelopelor, dar având grijă să nu ies din legalitate. Consumul afișat în Sibiu, după un stil sportiv de conducere, a fost de 13,4 kWh, o valoare excelentă date fiind condițiile.

În Sibiu încarc la 97% și iau decizia nebună de a veni fără oprire până în București. După 274 km ajung în fața blocului, cu un scor Eco de 94% și o autonomie rămasă de 80 km. La două zile de la sosire, în timp ce scriu acest articol, încă mai am suficient curent în baterie, după câteva ture prin oraș. A fost o aventură pe care aș repeta-o oricând alături de noul meu prieten, Zoe! Chapeau, Renault!

Verdict AutoExpert

Utopie? Nicidecum! Nebunie? Așa părea la început. Este Zoe un mijloc de transport viabil pentru rutele interurbane? Categoric! Francezul ne-a demonstrat că poate parcurge gratis 1.200 km în două zile și că e capabil de autonomii reale de 350 km în regim extraurban. QED!

  • Autonomie reală foarte mare
  • Stabilitate excelentă pe viraje
  • Confort bun la rulare
  • Direcție precisă
  • Spațiu interior mare raportat la dimensiuni
  • Nu poate fi încărcat la surse de curent continuu
  • Doar luminile de zi au tehnologie LED
DATE TEHNICERenault
ModelZOE ZE 40 Intens
Motorelectric
Putere maxima/turatie (CP/rpm)92/3.000-11.300
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm)220-250/0-2.500
Transmisiefata
Cutie de viteze1 treapta
L/l/h (mm)4.084/1.730/1.562
Ampatament (mm)2.588
Volum portbagaj (l)338-1.225
Masa la gol (kg)1.480
Acceleratie 0-50/0-80/0-100 km/h (s)4,1/8,6/13,2
Viteza maxima (km/h)135
Consum mixt (kWh/100 km)13,3
Pret (euro cu TVA)34.850

 

 

Adaugati comentariu