N-o privești. O admiri. După faceliftul recent, Seria 5 a devenit o mare operă de artă. Iar când sculptura 530e îmbracă un sistem hibrid plug-in atât de curat, până și Greta Thunberg ar vărsa lacrimi de fericire. Nu lângă priză, firește. Foto: Bogdan Paraschiv
Siluetă perfectă. Proporții perfecte. Elemente de design perfect integrate în întreg. Noua Serie 5 ar trebui aleasă vector de imagine al sedanurilor mari, așa cum Monica Bellucci întruchipează formele definitorii pentru femei, iar labradorul este câinele per se.
Sculptura 530e
De mult, n-am mai zăbovit aiurea cu privirea pe formele unui BMW. Cumva, echipa de designeri a băut mai puțină cafea înainte să-i deseneze „nările“, iar noile faruri, mai zvelte și cu accente albastre la versiunile Laserlight, i-au ieșit superb. Apoi au venit inginerii, au adăugat o semnătură luminoasă nouă, în forma literei L și le-au dotat cu tehnologie LED-Matrix adaptivă și, opțional, cu fază lungă adaptivă cu laser (2050 de euro).
În spate, noile stopuri sculptate pentru un efect tridimensional amplu sunt luminate spectaculos, pe o suprafață mare. Mai jos, terminațiile trapezoidale ale sistemului de evacuare sunt, de-acum, standard la toate versiunile.
Pachetul este perfect definitivat de jantele BMW Individual de 20 de inchi (2460 de euro), cu anvelope mixte 245/35 R20 pe față și 275/30 R20 pe spate, și de noua nuanță Albastră Phytonic (1076 de euro), care alătură discret sportivitatea diviziei M eleganței unui Bleumarin Office. O splendoare completată de elementele cromate fine ale pachetului Luxury Line (4305 euro), care pur și simplu place. Este, cred eu, cel mai frumos model din gama BMW.
Interior împrospătat
Intri și închizi ușor ușa cu sistem „soft close“, iar habitaclul te întâmpină cu o atmosferă învăluită în arome de piele Nappa. Stai ca într-un cockpit, cea mai coborâtă poziție de condus și cel mai gros volan din segment insuflând o nebună senzație de aventură. Și apoi sunt scaunele Confort, cu masaj, ventilație și reglaje electrice inclusiv la nivelul de reținere laterală și la curbura spătarului, datorită cărora pot fi configurate fidel după forma corpului șoferului.
Dar noutatea de la interior este sistemul multimedia BMW Live Cockpit Professional (1589 de euro), cu perechea instrumentar digital – display central tactil, ambele de 12,3 inchi. Dacă instrumentarul BMW nu mi-a plăcut niciodată, pentru că informațiile mi se par afișate neintuitiv, sistemul multimedia este, simplu spus, cel mai bun din industrie, prin rezoluție, fluență, structura meniurilor și abundența funcțiilor. Sigur, configurat așa, interiorul poate concura fără probleme cu cele din segmentul de lux, dar prețul pachetului First Class, care include scaunele, pielea Nappa, sunetul Harman Kardon, clima automată cu patru zone și arome, ușile cu închidere „soft close“, bordul îmbrăcat în Sensatec și iluminarea ambientală costă 5684 de euro. Nu e puțin, dar merită fiecare cent.
Compromisul
Capacul portbagajului se deschide electric pentru 615 euro și dezvăluie un spațiu de 410 litri, cu 120 sub cel standard, dar marea sa problemă este înălțimea interioară redusă, care face imposibilă încărcarea obiectelor mai voluminoase. A rămas, în schimb, spătarul banchetei fracționabil 40/20/40% și rabatabil de la clapetele din portbagaj, foarte util pentru transportul obiectelor lungi concomitent cu păstrarea a două locuri pe banchetă.
Motivul volumului redus al spațiului pentru bagaje este prezența sistemului de propulsie electric. Acesta, deși are bateria găzduită sub banchetă, își depozitează câteva subansambluri sub podeaua portbagajului, în zona din față, în timp ce în zona din spate se află cablurile de încărcare la priză.
Nervos și cumpătat
Sistemul de propulsie este cunoscut de la versiunea prefacelift. Acesta alătură motorul biturbo de 2 litri, cu patru cilindri, de 184 CP unui motor electric de 109 CP. În total, 252 CP se ascund sub pedala de accelerație. Totuși, la culcarea sa, o funcție XtraBoost adaugă 40 CP pentru 10 secunde, totalul ajungând la 292. Sistemul poate fi controlat din butoanele de pe tunelul central. Acestea îi permit șoferului să aleagă între modurile de rulare Electric, Hybrid, Sport și Adaptive.
➡ Test drive Mercedes-Benz C 300 de 💡
Dacă alege Hybrid, șoferul poate opta fie pentru funcția Standard, care, la eliberarea accelerației, încarcă automat bateria, fie pentru Eco Pro, care face coasting, lăsând mașina să ruleze liber, și care decelerează automat (încărcând bateria) numai când se apropie de autoturismul din față. Eu m-am îndrăgostit de Eco Pro, care asigură o experiență naturală. Apoi, dacă se decide pentru Sport, poate alege dintre funcțiile Standard, XtraBoost, care ține motorul mai turat și oferă maximum de putere, și Individual, în care poate să configureze setarea fiecărui subansamblu.
Autonomie electrică reală
Am pornit printr-un București relativ liber, în săptămâna de vacanță a școlilor generale. Astfel, consumul de curent afișat a fost de 17,5 kWh/100 km, echivalentul unei autonomii electrice reale de 57 km. Este arhisuficient pentru a-ți petrece o zi obișnuită prin oraș fără să poluezi. După ce s-a golit bateria, 530e xDrive avut un consum urban de aproximativ 10 l/100 km. Suspensia adaptivă anulează cu brio lipsa de confort a anvelopelor cu talon mic. 530e nu te zdruncină tare nici liniile de tramvai, nici canalele montate românește. Doar să ai grijă la integritatea jantelor. Rar vei ajunge să ceri serviciile motorului pe benzină. Cei 109 CP sunt mai mult decât suficienți pentru a te deplasa vioi. La naiba, atât dezvoltă motorul lui Renault Zoe R110!
Consum extraurban
La ieșirea din oraș, motorul termic își intră în drepturi. Însă este atât de bine secondat de cel electric, încât, chiar dacă pleci la drum fără curent în baterie, ajungi să consumi doar 7 l/100 km pe autostradă, în Eco Pro. Jantele Aero cu Cx îmbunătățit cu 5% și desenul exterior cu coeficient aerodinamic 0,23, de top în segment, atenuează puternic turbulențele și anulează senzația de viteză. Practic, numai culcarea accelerației difuzează un sunet discret, dar incitant, venit de la motorul pe benzină. Chiar și în Eco Pro, sistemul reacționează rapid la accelerări, demn de renumele BMW. Iar dacă-l treci în Sport, ambele motoare răspund instantaneu la accelerări, în timp ce, la viteză constantă și la decelerări, bateria se încarcă până la nivelul setat de șofer.
După un drum dus-întors de 600 km, virajat și cu diferențe mari de nivel, 530e xDrive a avut un consum mediu de 6,3 l/100 km (cu bateria goală). Iar 240 din ei i-am parcurs fără să emit niciun gram de CO2! E drept, că am și călcat-o în Sport, iar masa de aproape 300 kg a sistemului electric a fost contracarată de direcția integrală (1281 de euro) și de sistemul xDrive. Mașina stă pe viraje ca pe șine!
Verdict AutoExpert

- Design superb
- Echilibru perfect între sportivitate, economie și confort
- Dotări și finisaje premium
- Preț bun raportat la ofertă
- Portbagaj mic
- Încărcare cam lentă a bateriei
Date tehnice | BMW |
---|---|
Model | 530e xDrive |
Motor termic | |
Nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1998 |
Putere maxima/turație (CP/rpm) | 184/5000-6000 |
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm) | 300/1350-4000 |
Motor electric | |
Putere maximă (CP) | 109 |
Cuplu maxim (Nm) | 265 |
Putere totală ansamblu (CP) | 292 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 420 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L x l x h (mm) | 4963 x 1868 x 1483 |
Ampatament (mm) | 2975 |
Masa la gol (kg) | 1970 |
Volum portbagaj (l) | 410 |
Baterie brut (kWh) | 12 |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 5.9 |
Viteza maximă (km/h) | 230 |
Consum mixt (l/100 km) | 1,6 |
Emisii CO2 (g/km) | 36 |
Preț (euro fără TVA) | 65.174 |