Test drive – Mercedes-Benz F-Cell

Test drive - Mercedes-Benz F-Cell

Mercedes-Benz sparge barierele, inventând un hibrid plug-in cu emisii zero! În cele ce urmează, vă prezint primele impresii de la volanul revoluționarului GLC F-Cell.

Modelul acesta ar putea revoluționa viitorul automobilului. Este primul PHEV care combină un motor electric cu un sistem de pile de combustie: două propulsoare cu emisii zero. Practic, este primul hibrid 100% curat din istoria automobilului! În față, locul motorului cu aprindere a fost luat de un ansamblu de 400 de pile de combustie, așezate paralel, și care sunt capabile să genereze fiecare câte 1.0 volți.

Test drive - Mercedes-Benz F-Cell

Astfel, sistemul total produce o putere de 70 kW, la o tensiune de 400 V. Aproximativ 7,4 kW sunt folosiți pentru a încărca bateria Li-ion de 13,5 kWh (din care 9,3 kWh folosibili în practică) aflată în portbagaj, restul fiind folosiți pentru a alimenta direct motorul electric. Totodată, bateria poate fi alimentată și direct de la priză, cu maximum 7,4 kW, în aproximativ 1,5 ore, economisind astfel hidrogenul din rezervoare.

Motorul electric care antrenează roțile din spate poate fi alimentat fie de baterie, fie de pilele de combustie, fie simultan de ambele, în funcție de sarcina la care funcționează. Puteți, astfel, să rulați aproximativ 50 km pur electric și încă 478 km folosind 4,4 kg de hidrogen stocate în cele două rezervoare: unul aflat sub șezutul banchetei (pasagerii din spate stau mai sus cu 40 mm decât în GLC), celălalt poziționat longitudinal, în locul arborelui de distribuție.

 

Noul sistem este mai compact cu 30% și mai ușor cu 25% decât varianta anterioară, fapt care le-a permis să-l ”înghesuie” într-un GLC. Întregul ansamblu de propulsie cântărește cu doar 100 kg mai mult decât un sistem de propulsie plug-in hybrid cu motor pe benzină și performanțe asemănătoare. Funcționalitatea este ușor afectată de micșorarea volumului portbagajului și înălțarea marginii de încărcare, din cauza prezenței bateriei sub podea.

Am pornit din Stuttgart cu bateria plină (autonomie indicată 45 km, autonomie totală 520 km) și am început să explorez meniurile de conducere: trei moduri de rulare (Comfort, Eco și Sport) și patru moduri de operare (Hybrid, F-Cell, Battery și Charge) selectabile dacă optez pentru Comfort sau Eco. Am mers pe combinația Comfort – Hybrid, care să-mi ofere un echilibru ideal între dinamică și eficiență. Indiferent dacă am rulat cu energia stocată în baterii sau folosind hidrogenul din rezervoare, zgomotul în habitaclu a fost extrem de scăzut.

Test drive - Mercedes-Benz F-Cell

Practic, senzația este similară cu cea dintr-un automobil pur electric. Tranziția între propulsia electrică și fuel-cell nu provoacă șocuri, astfel că întreaga experiență este extrem de lină. Atenție, însă: lină nu înseamnă lentă, pentru că cei 365 Nm se simt instantaneu la apăsarea pedalei. Practic, forța de tracțiune este constantă, iar piuitul scos de pila de combustie, asemănător celui al navetei Enterprise, este greu de auzit la interior, astfel că, pentru a ști cu siguranță dacă aceasta funcționează, trebuie să selectezi afișarea fluxului de energie pe ecranul central.

După 19 km de la pornire cu porțiuni urbane și de drum național, consumul afișat a fost de 0,3 kg/100 km hidrogen, plus 15,8 kWh din curentul încărcat la priză. Am reușit, astfel, să creștem autonomia de 520 km indicată inițial cu 4,4 km, cu climatizarea în funcțiune, fapt care certifică valorile declarate de producător. Pe viraje și la frânare se simte plusul de greutate, dar suspensia spate pneumatică self-level-
ling reduce oscilațiile caroseriei și asigură o rulare relaxată.

Apoi, am resetat computerul de bord, am selectat modul Sport și am condus mai agresiv, iar după 47 km, consumul a fost de 1,0 kg/100 km hidrogen, plus 8,4 kWh care fuseseră încărcați la priză. Concluzia: pila de combustie a fost activă o perioadă mai lungă, pentru a suplimenta necesarul de putere. Prețul unui kg de hidrogen în Germania este de aproximativ 13 euro/kg, astfel că, dacă încărcați bateria gratuit la stațiile publice, costul este de 4 euro/100 km la alegerea combinației Comfort – Hybrid, și de 13 euro/100 km la rularea agresivă, în modul Sport. Trebuie, însă, ținut cont că se conduce permanent cu zero emisii. În România nu există stații de alimentare cu hidrogen, dar în Germania, numărul acestora va atinge 100 la sfârșitul lui 2019.

Verdict AutoExpert

Flexibilitate cu emisii zero: puteți rula gratuit 50 km încărcând de la prizele de curent publice, sau puteți folosi hidrogenul, crescând autonomia cu 450 km. Evident, fără emisii nocive de CO2, NOx sau particule. Din păcate, rețeaua inexistentă din România nu permite încărcarea cu hidrogen, deci GLC F-Cell, care se va transforma în realitate în 2019, rămâne doar un vis frumos pentru români.

 

 

 

 

  • Emisii zero
  • Accelerații și reprize rapide
  • Sistem de propulsie silențios
  • Autonomie combinată reală mare
  • Suspensie confortabilă
  • Inerție mare
  • Alimentare cu hidrogen imposibilă în România

 

 

 

 

 

 

 

Test drive – Mercedes-Benz F-Cell – galerie foto

Date tehniceMercedes-Benz
ModelF-Cell
Sistem propulsiePHEV, electric + hidrogen
Motor electric
Putere max (kW)/cuplu max (Nm)211/365
Capacitate baterie brut/net (kWh)13,5/9,3
Autonomie electrica (km)51
Pile de combustie
Capacitate rezervoare H2 (kg)4,4
Autonomie H2 (km)478
L/l/h (mm)4.671/2.096/1.653
Ampatament (mm)2.873
Viteza maxima (km/h)160
Consum mixt H2 (kg/100 km)0,34
Emisii CO2 mixt (g/100 km)0

Adaugati comentariu