Test drive Renault Arkana TCe 140 EDC RS Line

Tocmai iei parte la un moment aaaproape istoric: citești primul test drive Renault Arkana realizat în România. Francezul este ”primul SUV-coupe al unui producător generalist de automobile”. Am pus mâna pe cea mai echipată versiune, RS Line, cu motorul de bază. O combinație care, probabil, o să se vândă al naibii de bine în România!

Bine, eu aș zice ”primul SUV coupe compact-mediu al unui producător generalist”. Că mai există și SUV-ul subcompact Toyota C-HR, care este, însă, cu 18 cm mai scurt. Clar, ceva asemănător cu Arkana nu există pe piață, tocmai de aceea francezul are șanse uriașe de victorie la masa verde, prin neprezentarea adversarului.

Ce e Arkana? Ca încadrare în gamă, e echivalentul coupe al lui Kadjar. Însă practic, singurul element comun dintre cele două modele este motorul TCe de 1.33 l. Arkana este construit pe platforma CMF-B a lui Captur, extinsă la maximum, diferită de CMF-CD a lui Kadjar. De aceea, interiorul are un design aproape identic cu al modelelor de clasă mică Clio și Captur și e total diferit de al lui Kadjar. Versiunea RS Line pe care am primit-o m-a răsfățat cu instrumentar digital de 10 inchi, sistem EasyLink de 9,3 inchi și sistem de sunet Bose. Împreună cu finisajele în imitație de fibră de carbon (foarte realiste), cu tapițeria din Alcantara, piele și stofă și cu plafonul negru creează o atmosferă sobră, sportivă, elegantă.

Test drive Renault Arkana: sistemele de asistență

De asemenea, sistemele de asistență activă sunt de ultimă generație, ca la Captur, și includ rulare autonomă de nivel 2, activă de la 0 la 160 km/h. Am testat-o pe București – Ploiești. Merge brici. Ține mașina centrată pe bandă, frânează până la repaus (dacă e cazul) și accelerează ca la carte. Are și camere cu acoperire 360 de grade, și sistem automat de parcare, și faruri full-LED… are de toate. Toate dotările de asistență disponibile la Renault pot fi comandate pe Arkana.

Spațiul interior

Habitaclul e foarte lat. Îți creează o senzație accentuată de spațiu, la care nu te aștepți. La fel de neașteptată e și poziția de condus. Se stă foarte sus, atât datorită gărzii la sol de 20 cm, cât și scaunului poziționat sus în habitaclu. Stai cu gambele aproape de verticală, ca la un SUV pursânge, nu ca la un autoturism. Vezi toate împrejurimile perfect. Mai puțin în spate, prin luneta scundă și foarte înclinată. Dar ai camere și senzori care să se ocupe de asta la parcări, și oglinzi mari care să te ajute în trafic.

În spate stai bine dacă ai sub 1,90 m înălțime. Eu, de exemplu, am 1,77 și, cu scaunul din față reglat pentru statura mea, am spațiu suficient și între genunchi și spătarele scaunelor, și între cap și plafon. Iar când cobor și urc nu trebuie să aplec capul, ceea ce e chiar tare într-un SUV-coupe! Am și banchetă bine profilată, și cotieră centrală cu suporturi pentru pahare, și două mufe USB, și guri centrale de ventilație… Și mai am și plase pentru depozitat reviste pe spatele scaunelor, și fețe de uși parțial moi, și protecții din plastic în capătul șinelor. A. și un tunel central de mici dimensiuni.

Portbagajul

Mare. Francezii îl creditează cu 513 l, sau cu 468 l în cazul viitoarei versiuni E-TECH. Eu am rămas surprins de cât de mare e, în special în lungime. Plus că mai are spațiu și sub podeaua amovibilă. Nu are, însă, ochiuri de prindere a plasei de amarare, priză de 12V, sau clapete de rabatare a banchetei. Dar are spațiu mare și deschidere uriașă. Iar dacă rabatezi spătarul banchetei, obții o suprafață plană.

Cum se simte la condus

Interesant, complex, imposibil de rezumat într-o singură idee. De aceea detaliez. În primul rând, îți spun că am avut jante mari, pe 18 inchi. Senzația e că ai o mașină mai închegată de cât te-ai aștepta, cu suspensia reglată clar pentru sportivitate. Nu ai ruliu, iar la drum întins, cu toate că stă cocoțată la 20 cm de șosea, Arkana se menține pe trasă ireal de bine. Virajele sunt abordate cu ”cojones”, direcția e foarte exactă, iar ESP-ul nu intervine decât când sari calul grosolan. Eu n-am ajuns acolo, dar am dat în ea tare, tare, iar puntea spate urmează cu sfințenie trasa, în timp ce subvirarea… nu există. Se simte aproape neutră. Lăudabil pentru un SUV-coupe!

Cei care jinduiesc după confort, vor trebui să se orienteze la jantele pe 17 inchi. Configurația mașinii mele nu-i va face foarte fericiți. Îi va ferici, însă, direcția foarte asistată, care m-a determinat s-o pun în modul Sport pe toată durata testului. Apropo de moduri de rulare, sunt 3, selectabile din Multi-Sense. Modul implicit este My Sense, la care poți configura doar nivelul de asistență al direcției, tema afișată pe instrumentarul de bord și iluminarea ambientală. În rest – toți parametrii sunt presetați și nu pot fi modificați. E un fel de mod Comfort de la alte modele. Apoi, sunt modurile Eco și Sport, asupra cărora nu insist. Eu am mers în My Sense și Sport.

Motorul și cutia

Propulsorul de bază, TCe 1.33, este excelent și am spus asta de fiecare dată când l-am avut sub capota mașinilor de test. Mai mult, acum a primit și un sistem mild-hybrid pe 12V. Acesta are bateria sub scaunul pasagerului și un sistem BSG (starter-generator antrenat de la arborele cotit de o curea). Acesta i-a permis să dezvolte cu 10 CP și 20 Nm în plus față de TCe-ul de 130 CP din care provine. Accelerează decent, se ”pupă” bine cu transmisia cu 7 trepte și dublu ambreiaj. Aceasta schimbă mai degrabă relaxant, fără șocuri, decât rapid.

Consumă puțin. Pe porțiunile din DN1 pe care le-am prins, s-a mulțumit cu 5,3 l/100 km. Pe autostradă, la 130 km/h și 2300 rpm în tr. a 7-a, a consumat 7,5 l/100 km. În oraș n-am mers, pentru că traseul pus la cale de Renault n-a inclus și porțiuni urbane. Practic, nu ai nevoie de versiunea de 160 CP a TCe-ului decât dacă ești foarte sportiv și nu te mulțumești cu versiunea de bază. Altfel, cei 140 CP trag cu voioșie și fără să ”zgomotească”. Iar când o fac, sună sportiv, ajutate în modul Sport de sunetul virtual scos de boxele Bose.

Test drive Renault Arkana: prețurile

Versiunea de bază a lui Renault Arkana costă în România 24.100 euro cu TVA inclus. Varianta mea, RS Line TCe 140 EDC, are un preț de pornire de 28.800 euro. În sfârșit, dotările opționale precum vopseaua metalizată (490 euro), sistemul Easy Link cu ecran de 9,3 inchi și sunet Bose (800 euro), respectiv plafon căptușit cu pânză neagră (300 euro), au urcat prețul la 30.390 euro.

Foto: Dragoș Savu / Renault

DATE TEHNICERenault
ModelArkana R.S. Line TCe 140 EDC
Motor/ nr. cilindriL4, turbo
Cilindree (cmc)1333
Putere maximă/turaţie (CP/rpm)140/4500-6000
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm)260/1750-3500
Transmisiefață
Cutie de vitezeautomată, 7 trepte
L x l x h (mm)4568 x 1821 x 1576
Ampatament (mm)2720
Volum portbagaj (l)513-1269
Masă la gol (kg)1411
Acceleraţie 0-100 km/h (s)9,8
Viteză maximă (km/h)205
Consum WLTP mixt (l/100 km)5,8
Emisii CO2 (g/km)132
Preț (euro cu TVA)28.800

 

 

 

 

Adaugati comentariu