Test drive Seat Arona




test drive seat arona (19)

Seat deschide balul SUV-urilor de clasă mică în concernul VW cu noul Seat Arona. Concurentul lui Renault Captur este construit pe noua platformă MQB A0 și vine cu o caroserie în două culori. Primele impresii de la Barcelona.

Seat Arona este a treia noutate Seat anul acesta după faceliftul lui Leon și noua Seat Ibiza. SUV-ul de clasă mică Seat Arona face parte din cea mai mare ofensivă Seat din toate timpurile și completează gama SUV a constructorului spaniol care fi încununată cu un al treilea model în 2018 având gabaritul lui Skoda Kodiaq și VW Tiguan Allspace.

Cu 4.138 mm lungime, Arona este un veritabil SUV de clasă mică înscriindu-se în segmentul de SUV-uri cu cea mai mare creștere din Europa. În 2016 s-au vândut 1.439.339 unități (plus 16%), iar în primele 6 luni din 2017 853.391 unități (plus 10%). Alături de creșterea accelerată, impresionează și numărul mare de nou veniți în segment, nu mai puțin de cinci  la număr în doar câteva luni: Hyundai Kona, Kia Stonic, Opel Crossland X, Citroen C3 Aircross, Ford Ecosport.

Arona beneficiază de tot ce are mai bun concernul VW în acest segment, fiind primul SUV de clasă mică al concernului, și utilizează noua platformă MQB A0 derivată din MQB, care a debutat pe noile Ibiza și Polo. Ce înseamnă MQB A0? Înseamnă o platformă simplificată derivată din MQB care preia toată arhitectura electronică sofisticată de la MQB. Astfel, Arona beneficiază de toate sistemele de asistență moderne de la clasele superioare, de la pilot automat adaptiv, asistent pentru traficul din spate, asistent de bandă sau pentru unghiul mort.
Ca și la Ibiza, surprinde lățimea mai mare pentru acest segment, motiv pentru care pasagerii se simt ca într-o mașină de clasă mai mare. Cel puțin în față, lățimea interioară este generoasă, la fel ca într-un model de clasă compactă. Apoi, în spate, la cei 1,80 metri ai mei, am suficient loc pe banchetă, iar între genunchi și spătarul scaunului față rămâne loc de o palmă. Grație flexibilității platformei, a
ampatamentul este cu 2 mm mai mare decât la Ibiza.

test drive seat arona (35)

Și în portbagaj este loc mult, valoarea de 400 litri fiind superioară liderului segmentului Renault Captur. În plus, există podea mobilă în portbagaj și prin ridicarea ei se creează o suprafață aproape plană de încărcare, iar portbagajul are o formă regulată astfel că volumul lui poate fi utilizat la maxim. Bancheta fracţionabilă 40/60% este standard.

Deși Arona afișează o gardă la sol competitivă, de 19 cm, una dintre cele mai mari în segment, poziția de condus este joasă ca într-un hatch. Șoferul stă cu numai 52 mm mai sus decât în Ibiza.
Interiorul este similar cu cel al lui Ibiza, cu o planșă de bord curată și clară. Spre deosebire de Polo, în partea superioară a bordului întâlnim un plastic tare dar cu o textură plăcută, iar la FR, zona centrală a bordului este îmbrăcată în piele neagră cu cusături roșii. Aceleași cusături roșii și o combinație alcantara în zona centrală și piele pe margini se regăseşte la scaunele față, care sunt excelent configurate și oferă o susținere optimă. Ambianța interioară are o notă sportivă care se potrivește perfect profilului mărcii spaniole.

test drive seat arona (41)

Arona vine încă de la start cu numeroase echipări, motorizări și posibilități de personalizare. Avem echipările Reference, Style și cele de top Xcellence și FR. Sunt disponibile trei motorizări pe benzină: 1.0 TSI cu 95 CP (cutie manuală cu 5 trepte) sau 115 CP (cutie manuală cu 6 trepte sau DSG cu 7 trepte) și 1.5 TSI cu 150 CP (cutie manuală cu 6 trepte), acesta din urmă exclusiv la echiparea FR.

Două dieseluri completează oferta: 1.6 TDI cu 95 CP (cutie manuală cu 5 trepte sau DSG cu 7 trepte) și 1.6 TDI cu 115 CP (cutie manuală cu 6 trepte). Caroseria poate fi vopsită în două culori, acoperișul și montanții față și spate fiind disponibili în culorile gri, negru, orange sau aceeași culoare cu caroseria. În total, sunt posibile 68 de combinații.

Combinațiile cromatice multiple o fac atrăgătoare pentru noua generație care caută nu doar o mașină de lifestyle ci și una versatilă și spațioasă. Iar noua generație se va bucura și de sistemul multimedia de top cu ecran tactil de 8 inch, cu meniuri intuitive care dispune de Android Auto, Apple Car Play și funcție de Mirror link. Opțional, se poate comanda sistemul audio beats cu șase difuzoare, amplificator digital pe 8 canale și subwoofer în portbagaj. Iar din 2018 vin şi indicatoarele de bord virtuale cu noua grafică ce a debutat în această toamnă pe noul VW Polo.

Noi am condus versiunea de top Arona FR cu noul motor turbo de 1,5 litri și 150 CP ce a debutat pe VW Golf facelift acum un an. Spre deosebire de alte modele Seat ale anilor trecuți, suspensia este reglată mai soft, oferind un mai bun conpromis la trecerea peste denivelări scurte. Compromisul între confort și sportivitate este mai reușit pentru că Arona oferă confortul unui SUV de familie dar și o ținută de drum fermă și incisivă. Cu blocabilul electronic pe față, Arona subvirează puțin și se conduce foarte plăcut, iar în ciuda gărzii la sol de 190 mm, ruliul în viraje este moderat spre mic. FR vine și cu o specialitate unică în segment: o suspensie adaptivă cu două moduri de reglaj, disponibilă opțional prezentă pe mașina de test. Astfel, pe lângă trenul de rulare adaptiv care permite reglajul între modurile Eco, Comfort, Sport și Individual, se poate regla și suspensia în modurile Comfort și Sport. Deși FR vine cu jante de 18 inch și pneuri cu talon mic, confortul la rulare este foarte bun.


Există însă o diferență față de platforma MQB. Puntea spate este seminidependentă față de multilink la MQB dar acest lucru nu are nicio influență negativă în această clasă și la aceste niveluri de putere.
Motorul de 150 CP cu decuplare a cilindrilor 2 și 3 a cilindrilor la sarcini parțiale este printre cele mai puternice din segment. Mulți rivali nici nu au în ofertă un astfel de motor.
În combinație cu transmisia manuală cu 6 trepte, trage bine de la 1.500 rpm, urcă lejer în ture și imprimă un caracter sportiv lui Arona, unul dintre cele mai ușoare SUV-uri din clasă. Consumul oficial anunțat este de 5,1 l/100 km. În regim ultrasportiv, noi am consumat 8 l/100 km dar valori de 7 l/100 km pot fi obținute fără mare efort, ceea ce îl face atractiv și în fața dieselului.
test drive seat arona (39)

Tracțiunea integrală nu va fi oferită, dar acesta nu e un minus pentru că în acest segment aceasta nu joacă niciun rol, liderii clasei Renault Captur și Peugeot 2008 neavând nici ei opțiunea tracțiunii integrale.

Arona se va produce exclusiv la uzina Seat din Martorell, la 60 km de Barcelona, dar Seat nu a anunțat un obiectiv de vânzări. Prețurile încep de la 14.270 euro pentru 1.0 TSI 95 CP Reference, ușor mai ridicate decât la Renaullt Captur 0.9 TCE și Kia Stonic 1.2 85 CP.

Am lăsat la urmă designul pentru că este o chestiune subiectivă, însă personal, mi se pare că este unul din cele mai frumoase SUV-uri de clasă mică. Oglinzile ascuțite, profilul lateral fluid cu montantul C care urcă spre spate într-un arc de cerc și inserția cromată din acesta cu inscripția x îi conferă un look sportiv și elegant. Este una din mașinile care se potrivește perfect cu profilul sportiv al mărcii chiar dacă spaniolii nu au mai insistat în ultimul timp pe acest aspect.
Pentru a admira designul lui Arona, prezentăm mai jos o galerie foto din micuţul orăşel de munte Rocafort din apropiere de Barcelona.

Cu atâtea atuuri, Arona are toate șansele să fie un jucător de top 5 în segment, mai ales că modelele paralele din concern care vor constitui rivali mai puternici decât cei din exterior apar abia în 2018 (VW T-Cross) și 2019 (Skoda Polar).

Verdict | Seat Arona este unul dintre cele mai bune SUV-uri de clasă mică și îl văd ca un candidat la top 5 al clasei. Are un tren de rulare foarte rafinat, o gamă de motoare echilibrată, un interior bine construit și beneficiază de toate sistemele de asistență și multimedia moderne grație platformei MQB A0. Doar prețul ușor mai ridicat decât la rivalii francezi care domină topul clasei ar putea fi un mic dezavantaj.

  • Spațiu în spate mare
  • Portbagaj generos
  • Sisteme de asistență din clasele superioare
  • Ținută de drum sigură
  • Cel mai bun confort la rulare din segment
  • Prețuri ușor ridicate

Model1.0 TSI1.0 TSI/1.0 TSI DSG1.5 TSI1.6 TDI/1.6 TDI DSG1.6 TDI
Motor/nr. CilindriL3, turboL3, turboL4, turboL4, turbodieselL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)9999991.4981.5981.598
Putere max./turaţie (CP/rpm)95/5.000-5.500115/5.000150/5.00095/2.750-4.600115/3.250-4.000
Cuplu max.turaţie (Nm/rpm)175/2.000-3.500200/2.000250/1.500250/1.500-2.600250/1.500-3.200
L/l/h (mm)4.138/1.780/1.552
Ampatament (mm)2.566
Volum portbagaj (l)400
Gardă la sol (mm)190
Acceleraţie 0-100 km/h (s)11,69,8/10,08,011,8/11,710,1
Viteză maximă (km/h)173182/182205172/174185
Consum mediu (l/100 km)4,94,9/5,05,14,14,1
Emisii CO2 (g/km)112114118107/107107

Adaugati comentariu