Test drive Subaru Crosstrek

Subaru Crosstrek AutoExpert.ro

Ce este Crosstrek? Cum arată și cum se simte un Subaru compact de ultimă generație? Cât consumă, cât de viu e pe șosea și cu câtă poftă ia în piept traseele off-road? Îți povestesc în cele ce urmează! În numărul din aprilie al revistei AutoExpert voi publica articolul extins, cu măsurători complete! Foto: Subaru, Bogdan Grigorescu.

Tracțiune integrală Symmetrical AWD, motor boxer… Aspecte care intrigă, indicii care amintesc de modelele emblematice ale mărcii. Cine este, de fapt, Crosstrek? La conferința de presă, ne-au fost prezentați predecesorii săi, iar povestea începea de la prima generație XV, născută în 2011. Dar, cu voia ta, aș mai da timpul înapoi un an, descoperindu-i adevărata rădăcină.

Atunci, Subaru a ridicat la 18,5 cm deasupra șoselei o Impreza, i-a pus protecții din plastic, a numit-o Impreza XV și i-a dat drumul la joacă prin noroaie. De atunci, deși, în esență, merg umăr la umăr, modelele au luat-o pe căi diferite: XV-ul a renunțat la numele Impreza, devenind de sine stătător și, după două generații, s-a transformat în Crosstrek. Azi, Impreza și Crosstrek coexistă în oferta Subaru pentru Europa, dar în România doar crossoverul este disponibil.

 

Ce oferă Crosstrek și ce rivali are?

Pe cine a luat în vizor japonezul? Pe Fiat Tipo Cross, Kia XCeed, Mazda CX-30 și Ford Focus Active. Firește, aici poate intra orice SUV compact, cu rezerva că japonezul nu e atât de înalt, ci e mai zvelt, ca un hatch susținut de o suspensie cu cursa lungă. Versiunea standard costă 37.800 euro, se numește Style și vine cu jante din aliaj, pe 17 inchi, faruri full-LED și bare longitudinale pe plafon. Singura diferență la exterior pe care o aduc versiunile superioare, Style Extra (39.300 euro) și Premium (42.000 euro) sunt jantele pe 18 inchi.

Subaru Crosstrek AutoExpert.ro

La interior, standard primești instrumentar analogic cu display digital între cadrane, sistem multimedia cu ecran tactil, vertical, de 11,6 inchi și sistem de sunet cu 6 boxe. Style Extra aduce în plus elemente cromate, tapițerie textilă specială, scaune reglabile electric și oglindă retrovizoare anti-orbire, pe când Premium plusează cu sistem de navigație, tapițerie din piele și trapă.

Clasicul, reinterpretat

Eu am avut-o pe cea mai scumpă, și senzația este că te întorci în timp 10 ani, pe vremea când interioarele erau desenate clasic și asamblate cu simț de răspundere, și o spun cu toată admirația. Maneta cutiei de viteze este supradimensionată, refuzând să urmeze canoanele prezentului, cadranele de bord sunt mari și clare, iar episodul de off-road din timpul testului n-a scos la iveală niciun zgomot parazit de la plasticele din habitaclu. Pe scurt – atuuri incontestabile pentru cei care apreciază calitatea tradițională, mai puțin pentru dependenții de gadgeturi.

Subaru Crosstrek AutoExpert.ro

În general, toate comenzile sunt intuitiv plasate, mai puțin cele de pe spițele volanului, un pic cam aglomerate. Plasarea scaunelor relativ sus față de podea face ca gambele să stea înclinate spre verticală, ca la un SUV pursânge. Scaunele? Extrem de comode, odihnitoare la drum lung, dar cu o reținere laterală perfectibilă pentru cei mai puțin lați în spate, ca mine.

Subaru Crossover AutoExpert.ro

În spate, doi adulți se pot mișca în voie, datorită spațiului mare în toate direcțiile, dar un al treilea va fi incomodat de tunelul central masiv. Bancheta se rabatează 33/66%, există mânere de viraj, guri de ventilație centrale și buzunar pentru reviste pentru spătarul scaunului din dreapta, și chiar și două mufe USB. Mai în spate, bateria sistemului mild hybrid de sub podeaua portbagajului mai lasă 315 l pentru bagaje, o valoare care nu strălucește în lumina celor uzuale din segment.

Comportamentul on-road

Pe șosea, Crosstrek este o mașină relaxantă, mai ales datorită suspensiei excelent reglate, care creează o senzație de calm, filtrând excepțional orice fel de denivelare. Partea cea mai bună este că nici nu induce mult ruliu pe viraje, deci îl vei simți ca pe un crossover ascultător, dacă nu-l bruschezi. Ca regulă generală, japonezul supravirează dacă îl provoci, fapt pe care o să-l iubești dacă-ți plac senzațiile autentice. Am făcut-o noi, forțând nota și ușurința cu care poți controla spatele plecat ușor spre lateral pe asfalt uscat este entuziasmantă.

Subaru Crossover AutoExpert.ro

E clar că anvelopele Falken Ziex ZE001A M+S fac un compromis între rularea on și off-road, și asta se simte un pic. Deci, dacă în ecuație intervine și ploaia, micșorând aderența (situație simulată de colegii de la Quattroruote), atunci comportamentul tipic biposturilor WRC poate deveni copleșitor pentru șoferii neavizați, mai ales că nici direcția, cu ale sale 2,7 ture între capete, nu e foarte promptă. Este, în schimb, suficient de tare cât să-ți dea siguranță și are o progresivitate admirabilă, menită să simplifice cursivitatea trasei printre virajele înlănțuite. Iar motorul e capabil să susțină un ritm alert, și ar fi și mai responsiv dacă n-ar fi cutia eCVT.

e-BOXER întâlnește eCVT

O manuală s-ar fi potrivit de minune acestui boxer capabil să se tureze fără efort la peste 5000 rpm, pentru că eCVT-ul îi cam taie din aripi. Efectul de bandă elastică este evident, iar senzația nu e deloc sportivă. Sunt sigur că cei 136 de cai s-ar fi simțit mai fâșneți și ar fi fost suficienți pentru o deplasare vioaie, dacă nu s-ar pierde în transmisie. Există două moduri de rulare, selectabile de la tasta de pe volan: Sport și Intelligent. Le-am alternat, și diferența se simte, pentru că motorul funcționează cu o mapare diferită, cutia ține turația mai sus iar accelerația răspunde mai prompt. Per total, depășirile sunt peste „condiția” celor 136 de cai afișați, dar nu entuziasmează.

Subaru Crossover AutoExpert.ro

De-a lungul celor 250 km pe care i-am parcurs pe șoselele din Bulgaria, Crosstrek a afișat consumuri de 7-8 l/100 km la mers alert și un pic peste 6,5 la mers relaxat. Colegii de la Quattroruote au obținut în ciclul urban de rulare 7,6 l/100 km. Deși sistemul este un mild hybrid, pe 11% din distanța parcursă în oraș a reușit să ruleze pur electric, firește, la viteze extrem de mici.

Comportamentul off-road

Pe traseul de off-road ușor, pus la cale de organizatori și condimentat cu bălți, noroaie și șleauri, Crosstrek a ieșit din toate dificultățile chiar și fără a activa funcția X-Mode, folosindu-se de distribuția 50-50% a tracțiunii pe punți. Patru exemplare, două venite din Italia, două din România, ne-au stat la dispoziție.

Subaru Crossover AutoExpert.ro

Totuși, colegii de la Quattroruote l-au supus unui mic supliciu, pe pista lor de testare, activând funcția X-Mode pentru noroi și zăpadă adânci, iar japonezul și-a pus controlul stabilității la muncă și a reușit să urce rampe de 60% într-o manieră demnă și să coboare pante de 40% declanșând frecvent frânarea automată pentru a menține viteza scăzută. În pofida gărzii la sol de 22 cm, a mai atins cu „burta” pământul pe coama traseului off-road și cu consolele rampele accenturate.

Citește pe AutoExpertCu Subaru Outback, la Hanul Vatra 💡

Dacă, acum, singurul model electric din gamă este Solterra, până în 2028, Subaru plănuiește să lanseze 8 electrice, iar până în 2030 va investi 10 mld. dolari în electrificare. În Europa există peste 100 de dealeri și peste 200 de service-uri autorizate, iar în România sunt doi dealeri, SMT în București și Auto-Kino în Brașov. Planurile includ extinderea rețelei cu până la șapte dealeri, în zonele Oradea, Timișoara, Cluj-Napoca, Craiova, Iași, Galați și Constanța.

În revista AutoExpert din aprilie poți citi articolul cu măsurători complete, statice și dinamice!

Date tehniceSubaru
ModelCrosstrek
Motor termic
Nr. cilindriB4, aspirat
Cilindree (cmc)1995
Putere maximă/turație (CP/rpm)136/5600
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm)182/4000
Motor electric
Putere maximă (CP)16,7
Cuplu maxim (Nm)66
Putere totală ansamblu (CP)136
Cuplu total ansamblu (Nm)182
Tracțiuneintegrală permanentă
Cutie de vitezeeCVT
L × l × h (mm)4495 x 1800 x 1600
Ampatament (mm)2670
Masă la gol (kg)1595
Volum portbagaj (l)315-1314
Capacitate baterie (kWh)0,57
Accelerație 0–100 km/h (s)10,8
Viteză maximă (km/h)198
Consum mixt (l/100 km)7,7
Emisii CO2 (g/km)174
Preț de bază (euro)39.300
Preț exemplar testat (euro)42.000

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top