Test drive VW Golf VIII: În era digitală

Al optulea Golf debutează pe aceeași platformă MQB dar cu un design și un concept ergonomic complet nou și cu cinci motoare electrificate. Primele impresii de la Porto.

În 2012 VW Golf marca o revoluție prin platforma MQB care a oprit tendința de creștere a masei, Golf VII fiind mai ușor cu până la 100 kg decât modelul predecesor, iar motoarele cu 23% mai economice.

O astfel de revoluție în reducerea greutății nu mai e posibilă astăzi, însă noul Golf vine cu motoare mai economice și emisii mai mici. Noile dieseluri de 2,0 litri sunt cu până la 17% mai economice, iar inovația Continental cu două injectoare la sistemul AdBlue a redus dramatic emisiile de oxizi de azot. De asemenea, electrificarea motoarelor turbo pe benzină cu sistemul mildhybrid și optimizarea aerodinamicii (Cx-ul a scăzut de la 0,3 la 0,275) au condus de asemena la reducerea consumului.

Practic, direcțiile în care a acționat VW pentru modernizarea lui Golf sunt electrificarea, digitalizarea și reducerea emisiilor, în special la dieseluri.

Un nou concept ergonomic

Golf VIII vine cu o abordare radicală și nici măcar un singur buton nu s-a păstrat de la Golf VII. Doar manetele de pe coloana volanului sunt la fel, dar în rest totul este nou.
Prima surpriză plăcută este că noul Golf vine standard încă de la echiparea de bază cu indicatoare de bord digitale afișate pe un ecran de 10,25 inci. Și echipările s-au schimbat pentru că în loc de Trendline, Comfortline și Highline avem acum Golf, Life și Style plus R-Line.

Grafica indicatoarelor de bord se poate schimba din butonul View amplasat în dreapta, pe volan, în câteva moduri. Ca și înainte, se pot afișa indicatoarele clasice, un mod minimal sau unul cu harta de la navigație pe fundal. Nouă este lumina ambientală care se poate configura în 10 nuanțe (32 nuanțe opțional) plus un mod Individual în care poți alege practic dintr-un orizont infinit de culori.

Atunci când se alege o culoare, aceasta apare concomitent pe indicatoarele de bord, iconițele de la sistemul multimedia, pe inserția din bord, de pe fețele de uși față și spate, compartimentele de depozitare din uși și cel central și zona picioarelor (inclusiv spate de la echiparea Style).

Sistem multimedia standard cu ecran de 8,25 inci

Sistemul multimedia standard Composition Media are ecran de 8,25 inci cu o rezoluție de 1.083 x 480 pixeli și conexiune online grație unui eSIM. Apoi, se pot comanda opțional două sisteme multimedia cu ecran de 10,25 inci și rezoluție 1.560 x 700 pixeli: Discover Media și Discover Pro. Ambele includ comandă vocală, iar cel de top vine cu cel mai evoluat sistem de navigație și conexiune wireless la aplicații. Meniul funcțiilor poate fi configurat la cerere, fiind disponibile trei modele de layouturi.

Nu mai există niciun buton fizic la sistemul de top Discover Pro. Există doar 4 touch-uri grupate sub ecranul sistemului multimedia: clima, mode (pentru modurile de rulare), pentru sistemele de asistență și pentru sistemul automat de parcare. Nu mai există senzor de proximitate și nici comandă prin gesturi. Celei din urmă nu îi duc dorul, dar senzorul de proximitate era util pentru că atunci când apropiai degetul de ecran îți apăreau iconițele meniului.

Comenzile climatizării sunt incluse aproape în totalitate pe ecran, soluție care poate fi criticată. Mai mulți constructori au încercat această soluție radicală pentru a reveni în cele din urmă și a dubla comenzile digitale cu butoane clasice pentru funcțiile principale ale climatizării.

La noul Golf, pentru a regla direcția și viteza aerului sau chiar dezaburirea trebuie să intri în meniu. Ai butoane tactile la baza ecranului multimedia doar pentru reglajul temperaturii stânga/dreapta. VW are și o explicație logică, spunând că majoritatea clienților pun climatizarea pe Auto și au nevoie în mod curent doar de reglajul temperaturii.

 

 

La climatizare, VW mai vine cu o facilitate numită Smart Climate pe lângă meniul de reglaje clasice numit Classic Climate. Smart Climate include o serie de comenzi inteligente care pot fi activate și vocal cum ar fi Warm my feet, Warm  hands sau Defog windows care după caz activează aerul cald la picioare, încălzirea volanului sau dezaburește geamurile.

Nici butonul de volum pentru instalația audio nu mai e unul fizic, rotund, ci a fost înlocuit cu două butoane tactile la baza ecranului sistemului multimedia amplasate între butoanele tactile pentru reglajul temperaturii. Aceste două butoane tactile au însă funcție dublă: modifică volumul când se apasă pe ele dar dacă e afișată harta de la navigație se poate mări sau micșora harta mișcând degetele spre extremitățile celor două butoane. Acesta este un fel de back-up pentru că s-a păstrat și soluția clasică de zoom apropiind sau depărtând degetele.

Și blocul de lumini a fost înlocuit cu unul tactil, iar luminile de interior cu LED se activează de asemenea tot tactil.

Mai trebuie precizat că VW oferă în premieră, opțional, head-up display premium cu laser și sistem audio Harman-Kardon cu 10 difuzoare, 12 canale și 480W. Tot opțional se oferă și climatizare pe trei zone.
Tot în premieră, dacă nu aveți suficienți bani când cumpărați mașina sau vă răzgândiți ulterior, puteți upgrada echipamentele de pe mașină. Asta înseamnă că puteți activa ulterior pilotul automat adaptiv, asistentul de fază lungă sistemul de navigație, App Connect sau controlul vocal.

Dacă se comandă cutia automată DSG, atunci beneficiezi și de schimbătorul shift by wire similar cu cel de la Porsche, ca un mic joystick. Acesta are butonul de P separat și funcție Auto Hold. Dacă însă alegeți versiunea cu transmisie manuală, tunelul median arată destul de auster pentru că nu mai există decât două butoane acolo: Auto Hold și cel pentru frâna de parcare electrică.

Cum se conduce

Aceeași platformă, același feeling. În Golf VIII se stă la fel de jos ca în Golf VII, iar scaunele sport de la echiparea Style cu lateralele foarte proeminente și zona centrală îmbrăcată în Alcantara elegantă ne aduc aminte de cele de la fosta echipare de top Highline. Sunt excepțional de bine configurate, cu laterale foarte pronunțate, iar al șoferului este de tip Ergo Active, existent și la Passat. Bordul este însă destul de înalt și parcă ai vrea să ridici puțin scaunul pentru a avea vizibilitate perfectă.

 

Cu ecranul sistemului multimedia amplasat sus la nivelul indicatoarelor de bord ai însă o priveliște perfectă asupra tuturor informațiilor importante fără să ridici ochii de la drum.

Noi am condus două versiuni pe benzină: 1.5 TSI cu 150 CP și 1.5 eTSI care este varianta mildhybrid a aceluiași motor de 1,5 litri și 150 CP, iar mașinile de test erau echipate cu suspensia adaptivă DCC și cu direcția variabilă.

Toate Golfurile până la 150 CP și tracțiune față vin cu punte spate semirigidă, puntea multilink fiind oferită de la 150 CP în plus și pentru toate versiunile cu tracțiune integrală. Asta înseamnă că ambele versiuni de 150 CP pe care le-am condus aveau punte spate multilink la fel ca și dieselul de 150 CP.

De asemenea, se poate opta pentru două sisteme de direcție: cea standard cu raport de demultiplicare mai scurt decât la vechea generație de 14,6:1 față de 15:1 sau una cu raport variabil care la viteză mică este foarte scurtă având doar două ture de volan de la un capăt la altul al cursei volanului (raport 14,1:1).

Suspensia adaptivă se poate regla acum pas cu pas și nu doar în două poziții ca până acum, Sport și Confort. Chiar și pe modul Confort, trenul de rulare este reglat relativ ferm dar oferă în același timp un confort excepțional. În ceea ce privește trenul de rulare, Golf oferă un rafinament net superior rivalilor săi fie că vorbim de modele de volum sau chiar de modele premium ca Mercedes A-Class.

În această privință, Golf reprezintă o clasă în sine, o referință care stabilește standarde extrem de înalte. Și asta pentru că atât diferențialul blocabil electronic pe față cât și suspensia adaptivă DCC opțională sunt legate cu sistemul ESP.

Golf este foarte neutru la condus, aderența punții față este excepțională și se conduce extrem de ușor și de intuitiv.

Motor mild hybrid cu rafinament superior

Un starter generator integrat în lateralul motorului alimentat la rețeaua de 48V care coexistă în paralel cu cea de 12V sprijină motorul la accelerații, recuperează până la 12 kw la frânare, oprește motorul termic când se ia piciorul din accelerație și este alimentat de o mică baterie de 250W.

La ce e bun acest sistem mild hybrid la care micul motor electric nu poate propulsa singur mașina?
Sprijină motorul termic la plecarea din loc adică exact atunci când motorul termic consumă cel mai mult. Apoi, permite funcționarea motorului termic și la o turație mai mică decât cea de relanti putând relansa motorul termic chiar și de la o turație mai mică decât cea de relanti, de 300 rpm. Asigură un rafinament superior în funcționare și o forță de împingere superioară la accelerare.

Ce simte șoferul? La accelerare se simte de parcă ar avea 15-20 CP mai mult și oferă un răspuns mai bun la turații mici. Apoi, ansamblul funcționează foarte rafinat și silențios. La drum lung sistemul nu aduce nicio economie de combustibil însă în traficul aglomerat din oraș cu multe opriri și porniri economia poate ajunge la 0,3-0,5 l/100 km.

Sistemul mild hybrid e disponibil la toate motoarele pe benzină 1.0 eTSI/115 CP, 1.5 eTSI/130 CP și 1.5 eTSI/150 CP. I-am întrebat pe cei de la VW de ce nu a fost utilizat și la diesel și mi-au răspuns că este încă în faza de evaluare nefiind convinși de utilitatea lui la diesel.

Deși dieselurile au aceeași cilindree, VW susține că sunt complet noi. A dispărut dieselul de 1,6 litri, singurul diesel fiind deocamdată cel de 2litri în două versiuni de putere, cu 115 și 150 CP. Complet nou este și noul sistem de depoluare cu AdBlue cu două injectoare.

Interior de clasă, peste ce oferă o compactă de volum

Interiorul este tipic pentru un VW: solid construit, cu materiale moi și plăcute în toate zonele expuse vederii. Dimensiuniule interioare sunt identice cu ale lui Golf VII în condițiile în care Golf VIII a rezistat tentației de a crește în dimensiuni precum mulți dintre rivalii săi. Și suntem de acord cu asta pentru că o mașină compactă trebuie să rămână compactă și nu să depășească 4,5 metri în lungime. Singura critică este lipsa unei banchete 40/20/40% la portbagaj.

Încă nu știm prețurile pentru România, dar în Germania, noul Golf în echiparea de bază Golf va porni de la sub 20.000 euro și vine standard cu climă automată cu o zonă, sistem multimedia cu ecran de 8,25 inci, bord digital cu ecran de 10,25 inci, faruri cu LED, volan multifuncțional, dar jantele sunt de tablă de 15 inci.
La lansare sunt disponibile motoarele 1.5 TSI de 130 și 150 CP cu tehnologie de decuplare a doi cilindri, cuplate exclusiv cu transmisie manuală cu 6 trepte, 1.5 eTSI cu 150 CP și cutie DSG cu 7 trepte și două dieseluri de 2 litri cu 115 și 150 CP.
Vor urma 1.0 TSI cu 90 și 110 CP (acesta din urmă și în versiune electrificată eTSI), 1.5 eTSI cu 130 CP, dar și versiunile Plug-In Hybrid cu 204 și 245 CP. Golf GTI și R vor avea capotă un 2 litri turbo, care va livra peste 300 CP în cazul lui Golf R.

 

Verdict

VW Golf VIII marchează un nou standard în acest segment cu o suspensie perfectă și un grup motopropulsor rafinat, potent și economic în versiunea mild hybrid eTSI. Noul concept ergonomic este spectaculos dar necesită ceva obișnuință datorită acestei treceri radicale la era digitală.

  • Suspensie excelent reglată
  •  Motor eTSI rafinat și cu răspuns superb
  • Calitate foarte solidă de fabricație
  • Echipare standard peste media clasei
  • Unele detalii de ergonomie
  • Comenzi climatizare doar pe ecranul multimedia
  • Banchetă fracționabilă doar 40/60%
DATE TEHNICE      
Model 1.5 TSI 1.5 TSI 1.5 eTSI 2.0 TDI 2.0 TDI
Motor/nr.cilindriL4, turboL4, turboL4, turboL4, turbodieselL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.4981.4981.4981.9681.968
Putere max./turație (CP/rpm)130/5.000-6.000150/5.000-6.000150/5.000-6.000115/3.250-4.000150/3.500-4.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)200/1.400-4.000250/1.500-3.500250/1.500-3.500300/1.750-3.200360/1.750-3.000
Transmisie fațăfațăfațăfațăfață
Cutie de vitezemanuală, 6 treptemanuală, 6 trepteautomată, 7 treptemanuală, 6 trepteautomată, 7 trepte
L/l/h (mm)4.284/1.789/1.4564.284/1.789/1.4564.284/1.789/1.4564.284/1.789/1.4564.284/1.789/1.456
Ampatament (mm)2.6362.6362.6362.6362.636
Volum portbagaj (l)380-1.237380-1.237380-1.237380-1.237380-1.237
Accelerație 0-100 km/h (s)9,28,58,510,28,8
Viteză maximă (km/h)214224224202223

 

Adaugati comentariu