Test: factorii care influențează viteza de încărcare a vehiculelor electrice

Deschidere factori ce influenteaza viteza de incarcare a autovehiculelor electrice autoexpert.ro

Când alimentezi bateria vehiculului electric la stațiile publice de încărcare rapidă, puterea de încărcare nu coincide întotdeauna cu cea promisă de stație. Mai mulți factori influențează viteza de încărcare. Iată care sunt ei și în ce măsură cresc timpul petrecut la priză! Text: Alessio Viola. Adaptare: Bogdan Grigorescu. Foto: Quattroruote

Priza e liberă. Și nici nu-i defectă! Privești șocat cum, în fața ei, nicio mașină diesel Euro 2 n-a blocat accesul. Încă. Fix de-aia, parchezi repede și respiri ușurat. Ai reușit! Astrele s-au aliniat, iar inima ți s-a liniștit încă o dată. Pentru că Saturn în conjuncție cu Soarele nu interpune niciun impediment între tine și electro-fericirea ta totală. Sau… stai! Da fapt, ar fi un amănunt. Viteza de încărcare n-o egalează pe cea afișată lângă priză, chiar dacă mașina poate să se încarce chiar mai repede decât permite stația. Și nu mă refer la valorile de curent alternativ, de până la 22 kW, ci la cele de încărcare rapidă. Concret, te poți conecta la o stație Ionity cu o mașină capabilă să încarce cu 150 sau 200 kW și să constați că nu încarci nici măcar cu 100. Sau poate nici cu 50! Cum e posibil așa ceva?

Test: viteza de încărcare

Pentru a face o comparație simplă, este ca la viteza maximă. Uită, pentru o clipă, de limitele legale de viteză. Dacă mașina ta poate atinge 200 km/h, atunci ai putea spera să parcurgi 400 km în două ore, nu? Ei bine, nu, pentru că dincolo de restricții sunt și alți factori care influențează viteza maximă reală. Printre ei, virajele, traficul și starea șoselei. La fel și la încărcare sunt mai mulți factori care influențează viteza ei. Cei mai importanți sunt la mașină – nivelul de curent din baterie (numit State of Charge, sau SoC) și temperatura acesteia. O încărcare de la 20 la 80% va atinge viteza maximă numai în prima parte și numai dacă bateria are o anumită temperatură.

Pentru a verifica practic teoria, am luat șapte mașini electrice, o parte populare, o parte extrem de bine dotate pe partea de alimentare. Printre ele, vei găsi BMW iX, neamțul care încarcă cu 200 kW, apogeul platformelor la 400 V, și Hyundai Ioniq 5, coreeanul care vine cu arhitectură la 800 V, o tehnologie lansată în 2019 de Porsche Taycan și folosită și de fratele Audi e-tron GT.

Aceasta este deosebit de interesantă din mai multe motive. De exemplu, la aceeași putere dublând tensiunea se înjumătățește curentul, ceea ce permite, pe de o parte, cabluri mai subțiri și componente mai ușoare, iar pe de altă parte, reduce pierderile. Am pus toate modelele la dispoziția centrului nostru de testare, care a măsurat performanțele încărcării în patru situații: baterie descărcată și rece, descărcată și caldă, 50% încărcată și rece și 50% încărcată și caldă.

Citește pe autoexpert.roCele mai ieftine mașini electrice din România! 💡

Așa cum poți vedea în graficele de mai jos, viteza maximă posibilă pentru fiecare mașină este atinsă doar în anumite etape ale sesiunii de încărcare, apoi scade la valori mai puțin impresionante.

*prețurile EV-urilor din test au fost valabile la data realizării articolului, 15 aprilie 2022

Tot graficele ne arată de ce producătorii dau mereu timpii de încărcare 20–80%. Niciodată nu urcă peste pragul superior în fișa tehnică. Pentru că acolo timpul de încărcare devine extraordinar de lung. Viteza scade la valori derizorii în comparație cu potențialul stației și al mașinii.

Verdict AutoExpert

Aici, nu comparăm mașinile între ele. Comparăm vitezele de încărcare pentru fiecare mașină în parte în diferite situații. De aici, poți deduce comportamentul real al unei mașini electrice cuplate la priză, și asta te va ajuta în cazul în care ai sau plănuiești să-ți cumperi una. Prima regulă – viteza de încărcare este maximă doar când bateria e descărcată. Numai acolo, așteaptă-te să atingi valorile declarate de producător. De la 50% în sus însă, nu vei atinge niciodată o putere de încărcare apropiată de cea declarată. Apoi mai contează și temperatura. Pentru o viteză maximă, bateria trebuie să aibă cel puțin 25–30°C. Deci, dacă ai o călătorie în plan, mai bine pleci imediat, fără să încarci și alimentezi mai târziu, după ce crește temperatura bateriei. Așa vei sta mai puțin la priză.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top