Test Fiat Grande Panda Hybrid

O scurtă escapadă la Torino ne-a pus față în față cu cel mai important model Fiat lansat în ultimul sfert de secol. Grande Panda sosește de acum și în savoare Hybrid, iar noi am fost printre primii care i-au aflat secretele. Foto: FIAT Stellantis Media

Fiat cunoaște foarte bine valoarea de piață a lui Panda, iar folosirea acestui nume implică o responsabilitate uriașă pentru oamenii de la Mirafiori. Chiar dacă nu este vorba despre urmașul direct al legendarului hatchback de segment A, Grande Panda, așa cum îi sugerează numele, crește sesizabil și se folosește de tehnica sculptată împreună cu Stellantis pentru a porni la drum cu succes.

Am cunoscut originile brandului Fiat în timpul vizitei noastre la Torino începând chiar de la fosta uzină Lingotto. Încă din 1923, italienii au produs aici zeci dintre cele mai iubite modele din portofoliul Fiat. Actualmente, clădirea a trecut printr-o serie de transformări moderne, ce oferă acces tot mai multor persoane interesate să cunoască istoria automobilistică italiană. Ca o primă legătură cu subiectul nostru, designul pixelat al farurilor lui Grande Panda este inspirat de fațada geamurilor fabrcii Lingotto.

Partea laterală a mașinii prezintă inscripția „Panda” în basorelief, continuând cu aceeași denumire imprimată 3D în diverse alte locuri de pe caroserie. Jantele cu model în X vin cu dimensiuni de până la 17 inchi, în timp ce partea din spate prezintă stopuri verticale LED 3D adăpostite în capace transparente. Numele Fiat se vede imprimat în relief pe hayon. Aici se ascunde un spațiu de depozitare cu un volum de 353 de litri, dovadă a faptului că Grande Panda se depărtează mult de originile spațiale. Chiar și așa, dimensiunile exterioare rămân comparte, mașina având o lungime de sub patru metri.

Revenind la Lingotto, planșa de bord prezintă mai multe elemente galbene transparente rotunjite, ce își trag inspirația de la circuitul de teste cu lungimea de 1,5 kilometri aflat pe acoperișul clădirii, locul de testare al vehiculelor ce părăseau porțile de la ultimul etaj al uzinei. Aceeași formă găzduiește instrumentarul digital de 10 inch și ecranul multimedia tactil de 10,25 inch. În partea dreaptă a bordului identificăm o zonă care este acoperită cu fibre de bambus, existând aici chiar și o zonă de depozitare suplimentară.

La întregul interior se utilizează o gamă de materiale contrastante cu mare efect. Plasticele simple au prins viață prin simplul fapt că au primit culoare, în timp ce scaunele dispun de o tapițerie “jucăușă” cu literele cuvântului Panda presărate atât pe scaunele comode din rândul unu, cât și pe banchetă. Apropo de banchetă, aici există spațiu și confort suficient pentru adulții de 1,8 m înălțime.

Nu l-am cunoscut direct pe Shaggy la Torino, însă a profitat de ocazia lansării noului Fiat pentru a ne aminti despre aniversarea sa. Probabil că e imposibil să nu recunoști măcar un acord din melodia “Bombastic” care l-a consacrat în urmă cu exact 30 de ani. Evident, sunt mari șanse nici să nu te fi născut atunci, însă Fiat Grande Panda ne aduce aminte de acele timpuri prin noua versiune “Pandastic”, complet reimaginată pentru campania de promovare internațională a noului model.

Fanii Fiat deja îl știu pe Grande Panda, deoarece acesta s-a lansat “pe viu” și în luna ianuarie, moment în care am făcut și noi cunoștință cu el în versiune electrică. Însă, indiferent că vorbim despre electric sau Hybrid, Grande Panda utiliează aceeași platformă Smart Car și a primit chiar și o versiune concept Grande Panda 4×4, despre care ne-au povestit mai multe detalii chiar șefii Fiat..

Testul efectiv cu Grande Panda Hybrid a pornit chiar din uzina Mirafiori, unde ne aștepta un exemplar Bronzo Luna în echiparea de mijloc Icon, celelalte două fiind Pop și La Prima. Pentru început, testul a inclus o porțiune urbană. Chiar dacă discutăm despre Grande Panda Hybrid, trebuie precizat faptul că motorizarea oferă un sistem mild hybrid extins. Termicul de 1,2 litri și 101 CP conlucrează alături de un electric sincron de 28 CP prin intermediul unei baterii de 0,87 kWh. În ciuda acestui aspect, Grande Panda alege foarte rar să oprească motorul termic în cazul utilizării normale, însă am descoperit rapid secretul rulării electrice. În funcție de confortul termic al fiecăruia, ar fi mai bine ca aerul condiționat să rămână oprit. Astfel, mașina rulează distanțe considerabile în modul fără emisii, însă doar dacă accelerația este apăsată foarte lin.

Însă chiar și cu compresorul de aer condiționat în acțiune, Grande Panda este capabil să producă un set de consumuri reale impresionante, valoarea medie stabilindu-se undeva sub 6,5 litri/100 km. Traseul nostru de circa 200 de kilometri a inclus diverse drumuri naționale, câteva serpentine și circa 50 de kilometri pe autostradă. La viteză de croazieră, am avut ocazia de a aprecia profund calitățile polivalente ale acestei mașini, Grande Panda fiind silențios și “așezat”.

Suspensia este reglată suplu și face o treabă minunată pe drumurile italiene în ceea ce privește confortul. În spiritul clasic Fiat, direcția este extrem de ușoară, fapt ce ajută la parcare sau la manevrarea pe străduțele înguste.

Din punct de vedere dinamic, sistemul mild hybrid oferă suficiente resurse pentru situațiile normale din trafic accelerând de la 0 la 100 km/h în 10 secunde. Față de vechiul Panda, diferența de performanță dată de existența turbocompresorului transformă complet experiența. Apropo, transmisia eDCT cu șase trepte prezentă aici este produsă chiar la Mirafiori, altfel Grande Panda este fabricat în Serbia.

Între timp, Fiat Grande Panda a sosit și în România cu o ofertă specială de lansare. Alături de Programul Rabla, versiunea electrică are un preț de pornire atractiv de 15.500 de euro, iar dacă optezi pentru versiunea mild hybrid, prețul începe de la 16.200 de euro. În ambele cazuri, este vorba despre echiparea funky Pop, dar care vine cu tot ce ai nevoie, printre care amintim sistemul multimedia cu ecran tactil central de 10,25 inchi inclusiv Apple CarPlay și Android Auto cu conexiune wireless. Fiat Grande Panda primește mereu în standard pilot automat adaptiv, sistem autonom pentru frânarea de urgență și pentru păstrarea benzii de circulație, precum și o cameră video pentru mersul cu spatele.

Verdict AutoExpert

Fiat Grande Panda mizează pe aspectul simpatic pentru a câștiga inimile fanilor. Chiar dacă nu oferă un sistem full hybrid sub capotă, dimensiunile sale compacte îi răsplătesc utilizatorii cu un consum decent și ascund unul dintre cele mai reușite interioare din 2025. Oferta de lansare pe plan local este deosebit de atractivă.
  • Design extrem de reușit atât la interior, cât și la exterior
  • Loc suficient pentru toți pasagerii
  • Simplu de înțeles și utilizat
  • Lipsa unui mod de condus Eco ce ar fi prioritizat mai mult funcționarea electrică

 

MarcăFiat Grande Panda
ModelHybrid 1.2 110 CP
Sistem propulsieMHEV
Motor/nr. cilindri L3, turbo
Cilindree (cm3)1199
Putere max. (CP)101
Cuplu max. (Nm)205
Motor electric
Putere max. (CP)28
Cuplu max. (Nm)-
Putere totală ansamblu (CP)110
Cuplu total ansamblu (Nm)-
Tracțiunefață
Cutie de vitezeautomată eDCT, 6 trepte
L × l × h (mm)3999 x 1763 x 1586
Ampatament (mm)2537
Volum portbagaj (l)353
Masă la gol (kg)1380
Capacitate brută baterie (kWh)0,876
Autonomie electrică (km)-
Încărcare CC/AC (kW)-
Acceleraţie 0–100 km/h (s)10
Viteză maximă (km/h)160
Consum mixt5,1 l/100 km
Emisii CO2 (g/km)115
Ofertă specială lansare prin Programul Rabla16.200 de euro

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top