Test drive Ford Edge, Kia Sorento, VW Touareg

Edge, Sorento, Touareg

Societatea le respinge, ecologiștii le critică fervent. Cu toate acestea, SUV-urile mari nu au dispărut, ci s-au adaptat noului curent de downsizing. Animate de dieseluri eficiente cu numai patru cilindri, Ford Edge și Kia Sorento sunt cele mai bune exemple în acest sens. Pot ele, însă, detrona referința VW Touareg cu motor nobil V6? Primul test comparativ.

SUV-urile sunt copiii răsfățați ai industriei auto. Nici criza economică și nici obsesia pentru salvarea planetei nu au reușit să le stăvilească succesul galopant. Există, totuși, și o excepție: modelele de clasă mare, criticate, în special de ecologiști, pentru motoarele și dimensiunile lor exagerate. Acești adevărați dinozauri moderni refuză, însă, să intre în cărțile de istorie, eforturile depuse de constructori pentru reducerea consumului și emisiilor reușind să le elibereze de presiunea socială ce apasă pe umerii lor. Ultimele generații au renunțat, astfel, la marile dieseluri cu șase, opt sau chiar zece cilindri, în favoarea unor motorizări de cilindree mai mică, cu numai patru pistoane.

Edge, Sorento, Touareg

În acest trend se înscriu și noii sosiți în segment, Ford Edge, noua navă-amiral a casei americane, respectiv Sorento, port-drapelul coreenilor de la Kia, lansat anul trecut și ajuns deja la cea de-a treia generație. Ambele sunt propulsate de unități L4 cu puteri maxime ce ating sau depășesc pragul de 200 CP, ambele cântăresc mai puțin de 2.000 kg și ambele consumă sub 7 l/100 km. Progres sau marketing? Aceeași întrebare și-o pune și campionul consacrat al categoriei, VW Touareg. Prezentat în 2010 și supus unui update tehnic la finele lui 2014, acesta preferă încă aura de exclusivitate conferită de configurația clasică V6. Cu o cilindree de 3 litri și 204 CP, motorul său “soarbe” oficial (surprinzător) tot atâta motorină cât Kia, dar apasă mult mai hotărât asupra cântarului: SUV-ul german este singurul a cărui masă la gol trece de două tone. Prin comparație, rivalii săi sunt adevărați atleți olimpici, Edge fiind mai ușor cu 236 kg, iar Sorento cu nici mai mult, nici mai puțin decât 336 kg.
Caroserie și interior


Pentru a pune mai bine în context spațiul interior și modul în care acesta a fost organizat, trebuie să avem în vedere că cel mai mare SUV din test este Edge. Cu 4.808 mm, acesta este cu 7 mm mai lung decât Touareg și cu 21 mm decât Sorento. Cu toate acestea, americanul nu punctează decisiv în ceea ce privește dimensiunile interioare. Pe locurile din spate, doar spațiul la genunchi este cel mai bun din test, dar VW oferă mai mult loc la cap și umeri. Și Kia afișează o înălțime interioară mai mare decât Ford la nivelul banchetei. Modelul coreean este, în schimb, dezavantajat de ampatamentul net inferior, libertatea de mișcare la nivelul genunchilor nefiind la fel de bună. Codaș la acest capitol este, surprinzător, Touareg, posesorul celui mai generos ampatament. Lungimea mai mare a lui Edge are un efect pozitiv și în ceea ce privește portbagajul. Acesta dispune de un volum superior celui anunțat de VW, fiind, de asemenea, mai înalt, mai adânc și mai lat. Însă, Sorento oferă de departe cea mai bună modularitate. Devansat de Ford doar în ceea ce privește volumul maxim cu bancheta pliată, spațiul de încărcare este pur și simplu imens, Kia fiind și singurul model care poate fi comandat cu șapte locuri, la VW și Ford această opțiune fiind inexistentă. Cele două scaune suplimentare din portbagaj costă 468 euro și se pliază foarte ușor, putând acomoda în condiții decente de confort (pe distanțe scurte) chiar și adulți înalți de 1,80 m.

Sorento și VW au banchetă fracționabilă 40/20/40 standard, spre deosebire de Ford, la care rabatarea se face doar în format 60/40. Mai mult, la Kia cele trei segmente pot culisa înainte-înapoi, iar înclinarea spătarului este reglabilă. Și la VW și Ford, spătarul este înclinabil sub mai multe unghiuri, dar Touareg este singurul care dispune, asemenea lui Sorento, și de banchetă culisantă (pe o distanță de 16 cm). Aceasta nu costă, însă, niciun cent, fiind inclusă în echiparea de serie. Suprafața de încărcare este perfect plană la Kia, în timp ce la Edge și Touareg apare un mic prag la rabaterea banchetei spate. Plierea este electrică la VW și Ford și clasică la Kia. Manevra se poate efectua direct din portbagaj, prin acționarea butoanelor, respectiv a pârghiei dedicate.
În față, niciunul dintre cele trei SUV-uri nu duce lipsă de spațiu. Poziția la volan este ceva mai înaltă în VW și mai joasă în Edge și Sorento. Înălțimea interioară la Edge este mai mică decât la Touareg și Sorento, în timp ce VW este cel mai lat, urmat de Ford și Kia. Plaja de reglare pe înălțime a scaunului este limitată în Ford, șoferul având senzația că stă prea sus (deși nu este așa), senzație accentuată și de linia mai coborâtă a planșei de bord. Scaunele standard sunt foarte comode în Touareg, oferind și o susținere laterală adecvată. Edge rămâne, în schimb, fidel stilului american, cu fotolii generos dimensionate, mai moi și mai slab profilate.

Sorento oferă scaune cu un sprijin lateral sensibil mai bun, dar perne ceva mai tari, șezutul acestora fiind, de asemenea, cel mai lung din test. Reglajele electrice și tapițeria din piele sunt incluse în pachete opționale, destul de scumpe, la toate cele trei modele (vezi tabel date tehnice). Chiar dacă poartă o siglă cu origini asiatice, Sorento nu trebuie să se rușineze în fața concurenților săi mai pretențioși. În ceea ce privește calitatea interiorului, Kia se situează peste Ford și foarte aproape de VW.


Ergonomic, Touareg este campion, fiind la fel de familiar ca un Golf: deloc spectaculos, dar perfect organizat. Standard se oferă un touchscreen de 6,5 inch cu un meniu simplu și intuitiv. Centrala RNS 850 cu sistem navigație și ecran tactil de 8 inch prezentă pe modelul testat este un moft relativ costisitor, evaluat la 2.432 euro. La Ford, display-ul de 8 inch și navigația sunt standard, în timp ce Kia a dotat Sorento cu un touchscreen mai mic, de 7 inch. Și la modelul coreean sistemul de navigație e gratis, însă, pentru un ecran mai mare, de 8 inch, radio digital și subwoofer se plătesc separat 1.432 euro.

După o scurtă acomodare, comenzile din Kia sunt ușor de asimilat, deși numărul butoanelor grefate pe consolă poate fi considerat ușor intimidant, într-o eră în care minimalismul este preferat de majoritatea dezvoltatorilor de sisteme multimedia. Ford se conformează modei, afișând mai puține taste fizice, însă meniul său este mai întortocheat și comenzile pentru climatizare relativ neinspirate, acestea fiind accesibile integral doar prin acționarea ecranului tactil, predispus la reflexii în zilele scăldate în lumina puternică a soarelui.
Motor și dinamică


Turometrele urcă spre 5.000 rpm – vorbim aici de motoare diesel din liga de 200 CP. Cu o diferență importantă: Ford și Kia supraalimentează în mod diferit cei patru cilindri, în timp ce VW compensează surplusul major de greutate prin cilindreea mai mare și cele două pistoane suplimentare. Edge este propulsat de un diesel de 2 litri supraalimentat cu două turbine, în timp ce Kia are un motor mai mare, de 2,2 litri, înzestrat cu o singură turbină. Ford are cea mai putere, dar acest lucru nu se regăsește în cele mai bune accelerații, Touareg fiind mai sprinten cu aproape o secundă la demarajul 0-100 km/h. VW și Ford etalează cel mai mare cuplu motor (450 Nm), cu mențiunea că la Touareg acesta este obținut la cea mai joasă turație. VW își demonstrează, astfel, de la 1.250 rpm toată forța sa, trăgând liniar și plin de vigoare. Este extrem de rafinat și nu vibrează aproape deloc.

Pe de altă parte, Ford este cel mai economic și are cele mai mici emisii. Motorului vivace nu-i lipsește apetitul, elasticitatea sa fiind deosebită. Este de apreciat că cele două turbine nu „înghit” mai multă motorină, Edge fiind, de fapt, cel mai economic SUV din comparativ, cu exact 0,8 l/100 mai puțin gurmand decât Kia și VW. La accelerații puternice, se simt unele vibrații, însă per total, motorul se armonizează foarte bine cu transmisia automată Powershift cu șase trepte și dublu ambreiaj. Este o cutie care schimbă lin și rapid, dar nu mai repede decât transmisia cu convertizor de cuplu de la VW. Motorul lui Sorento are cea mai mică putere și cel mai mic cuplu din test, ceea ce se traduce prin cele mai slabe accelerații. Este, însă, un motor suficient de elastic, ajutat și de cea mai mică masă la gol. Nu vibrează, dar este trădat de sunetul specific de diesel, audibil în sarcină. Cutia de viteze automată cu șase trepte schimbă aproape imperceptibil, dar cu întârziere.

Sorento consumă și destul de mult (oficial la fel de mult ca VW și marele său V6). Cea mai mare autonomie o afișează Touareg, grație rezervorului de 85 litri, iar cutia Tiptronic cu opt rapoarte extrem de rapidă în reacții îl ajută mult la consum și reprize, beneficiind standard de funcție coasting: cutia se decuplează de motor dacă accelerația este eliberată până la viteze de 150 km/h. Și confortul suspensiei e suveran. Pe șosea sau în off-road, VW rămâne de referință, chiar cu pneurile și trenul de rulare standard (suspensie pneumatică doar pentru V6 TDI 262 CP, 3.216 euro). Niciun alt model din test nu trece la fel de senin peste denivelările din carosabil, absorbind la fel de eficient vibratoarele din asfalt sau drumurile forestiere brăzdate de gropi. Ținuta de drum în viraje este sigură, înclinarea caroseriei fiind moderată și masa la gol mare foarte bine mascată.

VW e mai capabil și în off-road pentru că diferențialul central Torsen e mai eficient pe zăpadă sau noroi decât cuplajul electrohidraulic de la Kia și Ford, concepute mai mult pentru îmbunătățirea dinamicii pe șosea (vezi caseta pentru detalii). Cel mai elastic tren de rulare îl are Sorento. Denivelările ample sunt depășite elegant, însă ruliul este semnificativ și micile rosturi transversale pot transmite șocuri ocazionale în habitaclu. Kia nu se simte în elementul său nici pe drumurile sinuoase. La limită este ceva mai subvirator decât rivalii săi, iar direcția este mai asistată și mai indirectă, deși în materie de siguranță a ținutei de drum nu i se poate reproșa nimic. Ford mizează tot pe confort, dar nu cade în capcana unei setări prea moi a suspensiei și se conduce sigur și precis. Virajele sunt abordate cu aplomb și direcția cu asistare variabilă este extrem de incisivă, Edge fiind cel mai agil, însă și ușor mai rigid decât VW și Kia, tribut plătit jantelor cu design superb, dar diametru exagerat de 20 inch.

 

Costuri
Cu un preț de bază de 39.870 euro, Kia Sorento nu este deloc ieftină, dar pare un adevărat chilipir când este comparată cu Ford Edge. Americanii cer pentru noul lor SUV 46.850 euro, motivați și de un pachet bogat de dotări standard. Ford adoptă o politică de prețuri foarte îndrăzneață, fiind chiar mai scump decât pretențiosul VW Touareg, care la rândul său își subliniază tenta premium printr-o notă de plată de 43.196 euro. După calcularea prețurilor comparate, VW este cel mai scump, ecartul dintre Sorento și Touareg cifrându-se la 8.645 euro. La dotări echivalente, diferența dintre Kia și Ford crește, de asemenea, la 8.596 euro.

 

Ford este, însă, extrem de aproape de VW, fiind mai accesibil cu numai 49 euro. În plus, garanția de șapte ani oferită de Kia rămâne un atu incontestabil. Cumpărătorul unui Touareg sau Sorento își va putea etala puterea financiară nu doar la achiziție, ci ori de câte ori trebuie să plătească asigurări și taxe pentru mașina sa.

 

Concluzii

VW Touareg V6 TDI 4Motion 204 CP

Foarte confortabil, spațios și, în plus, extrem de competent pe orice fel de teren, Touareg își adjudecă fără emoții acest comparativ, fiind și neașteptat de cumpătat în ceea ce privește consumul. În schimb, costurile de achiziție și taxele sunt considerabile.

 

Kia Sorento 2.2 CRDi 4WD 200 CP

Kia joacă foarte bine rolul de SUV de familie, impresionând cu portbagajul uriaș și modularitatea de top. Dinamica și consumul nu sunt, însă, la fel de convingătoare. Incontestabile sunt avantajele prețului mai convenabil și al garanției de șapte ani, unice în industrie.

 

Ford Edge 2.0 TDCI 4WD 210 CP

Americanul cu pașaport de Europa este mai agil decât competitorii săi, iar motorul său e cel mai economic din test. Prețul de bază este cel mai piperat, dar dotarea standard e luxuriantă. Nu este la fel de rafinat ca VW și nici la fel de modulabil ca Sorento.

 

Verdict AutoExpert

Verdict Edge, Sorento, TouaregRafinat și competent în teren accidentat, VW Touareg nu are dificultăți în a se impune în acest test. Pragmaticul neamț este cel mai scump (doar la preț comparat și doar cu puțin mai scump decât Ford, însă) și cel mai greu model din comparativ, dar compensează aceste minusuri prin confortul suveran, tracțiunea impecabilă și consumul nesperat de redus. Kia mizează, în schimb, pe un preț rezonabil, condițiile foarte bune de garanție, masa mai mică, modularitatea excelentă și portbagajul mare. Motorul consumă, însă, la fel de mult ca VW, deși are doi cilindri în minus, iar ținuta de drum este mai puțin convingătoare, ceea ce îl privează de o clasare ceva mai meritorie. Noul sosit Ford Edge se anunță un concurent redutabil. Acesta se conduce extrem de agil și propune un design șarmant, acompaniat de un motor plin de vervă, cu un consum foarte mic. Politica de prețuri nu este, totuși, cea mai inspirată, iar oferta de spațiu, garanția și confortul puteau fi, de asemenea, mai bune.
DATE TEHNICEFord EdgeKia SorentoVW Touareg
Model2.0 TDCi 4WD Sport2.2 CRDi 4WD CosmoV6 TDI 4Motion Highline
Motor/nr.cilindriL4, turbodieselL4, turbodieselV6, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.9972.1992.967
Putere maximã/turație (CP/rpm)210/3.750200/3.800204/3.200
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)450/2.000441/1.750-2.750450/1.250-3.200
Transmisieintegralãintegralãintegralã
Cutie de vitezeaut. dublu ambr., 6 trepteautomatã, 6 trepteautomatã, 8 trepte
L/l/h (mm)4.808/1.928/1.6924.780/1.890/1.6854.801/1.940/1.709
Ampatament (mm)2.8492.7802.893
Diametru de bracaj (m)11,911,111,9
Tip pneuriPirelli Scorpion VerdeNexen Nfera RV1Bridgestone Dueler H/P
Dimensiuni pneuri255/45 R20235/60 R18265/50 R19
Masã la gol (kg)1.9491.8492.185
Volum portbagaj (l)602-1.847605-1.662580-1.642
Accelerație 0-100 km/h (s)9,49,68,7
Vitezã maximã (km/h)211203206
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km)6,4/5,4/5,87,6/6,0/6,67,6/6,0/6,6
Emisii CO2 (g/km)149178173
Volum rezervor (l)686485
MÃSURÃTORI AUTO EXPERT
Dimensiuni interioare
Înãlțime interioarã fațã/spate (cm)99/95101/99101/100
Lãțime interioarã fațã/spate (cm)144/150141/145155/153
Spațiu genunchi spate (cm)17-490-4618-42
Lungime șezut fațã/spate (cm)50/4755/4853/52
Lãțime șezut fațã/spate (cm)50/13253-13751-130
Înãlțime/lãțime/lungime portbagaj (cm)80/114-135/104-21280/107-136/115-21979/111-126/104-198
Margine de încãrcare (cm)767369
COSTURI&GARANȚIE (lei cu TVA)
Impozit anual (lei/an)1797912.136
Interval revizii (km)30.00030.00015.000
Costuri revizii pentru 60.000 km2.1371.9013.998
Garanție2 ani fãrã limitã km7 ani sau 150.000 km4 ani sau 120.000 km
Garanție împotriva coroziunii12 ani12 ani12 ani
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA)
Preț de bazã48.35039.87043.196
Airbaguri frontale/laterale/cortinãserie/serie/serieserie/serie/serieserie/serie/serie
Airbag genunchiserie-serie
Climatizare automatãserieserieserie
Radio/CD/Bluetoothserie/serie/serieserie/serie/serieserie/serie/serie
Sistem de navigație 7 inch/8 inch-/serieserie/1.403-/2.437
Pilot automat/inteligentserie/530serie/780serie/3.436 (3)
Pachet sisteme de asisten?ã5804.896 (2)-3
Senzori parcare fațã/spateserie/serieserie/serie-3
Scaune reglabile electric4.200(1)-21.940 (4)
Scaune încãlzite fațãserie-2340
Tapițerie de piele-1-2-4
Banchetã fracționabilãserieserieserie
Suspensie adaptivã---
Jante aliaj 17/18/19/20 inch-/-/serieserie/156/375/-serie/954/2.500/-
Faruri xenon/xenon adaptive/LED adaptive-/-/1.550480/(2)/-serie/1.375/-
Vopsea metalizatã80090835
Preț comparat (euro cu TVA)56.01047.41456.059

 

Adaugati comentariu