Test drive Ford Edge – visul american

Test Ford Edge

Ford vrea să își tripleze vânzările modelelor de nișă în Europa, reașezând la vârful gamei sale de pe Bătrânul Continent un SUV spațios și versatil, mai agil decât orice alt rival direct. Test Ford Edge, noua navă-amiral, animată de dieselul bi-turbo de 210 CP, cu tracțiune integrală și transmisie Powershift.

Un metru și douăzeci de centimetri. Atât măsoară înălțimea capotei lui Ford Edge. Detaliu aparent insignifiant ce pune, însă, într-o perspectivă extrem de clară impozanța și, mai ales, originile pur americane ale noului vârf de gamă Ford în Europa. Da, nava-amiral a Ovalului Albastru este din nou un SUV sosit direct din patria natală, Statele Unite, în ultimii ani Ford absentând din arena SUV-urilor de clasă mare – ultimul model al casei americane în segment a fost a doua generație Explorer, retrasă de pe piață în 2001.

Test Ford Edge
Contrar percepției europene, Edge nu este un nume nou în panoplia Ford. SUV-ul american se află deja la cea de-a doua generație, dar spre deosebire de predecesorul său născut peste Ocean în 2006, acesta este un model cu aspirații 100% globale, exponent al viziunii de succes One Ford. Pentru o coerență maximă, accentul cade pe eficiență, Edge fiind oferit în numai două variante de motorizare cu patru cilindri, exclusiv diesel, un turbo de 2 litri și 180 CP disponibil cu transmisie manuală și un motor bi-turbo, de cilindree identică, cu 210 CP și cutie automată Powershift cu dublu ambreiaj și șase trepte, subiectul testului de față. Detaliu comun: tracțiunea integrală este standard.

Test Ford Edge

Să revenim la designul unic: dacă partea frontală inspiră masivitate și noblețe, așa cum îi stă bine oricărui Yankeu veritabil, profilul și posteriorul nesperat de fluide exudă un aer cu conotații puternic sportive, contrast subliniat și de eleronul de dimensiuni apreciabile montat în prelungirea pavilionului, la extremitatea superioară a lunetei. Un alt detaliu menit să accentueze caracterul dinamic este absența barelor de amarare de pe plafon, indisponibile în tandem cu trapa panoramică specifică pachetului Sport (4.200 euro). Dar, sângele apă nu se face, influențele americane devenind evidente la o analiză mai atentă a dimensiunilor exterioare creionate cu multă generozitate: 4.808 mm lungime, 1.928 mm lățime și 1.686 mm înălțime, cu un ampatament de 2.849 mm și o gardă la sol de 203 mm. Deși liniile sale zvelte par să sugereze contrariul, Edge este cu 7 mm mai lung decât VW Touareg.

Test Ford Edge
Despre interior, însă, putem spune că își trădează sorgintea americană doar la nivel de spațiu și modularitate, extrem de bine puse în scenă, finisarea respectând rigorile mult mai înalte ale școlii europene. Fără a fi exagerate prin opulență, materialele folosite pentru capitonajele bordului, fețelor de uși sau ale scaunelor sunt de bună calitate, oglindind corect pretențiile mașinii. Ergonomia este, în general, inspirată, comenzile cu adevărat importante fiind bine delimitate în trei zone distincte, pe consola centrală, pe volan și uși. Nu la fel de inspirată este centrala de comandă SYNC2: răspunsul touchscreen-ulului de 8 inch nu este mereu cel mai rapid, iar suita de reglaje dedicate climatizării (direcția curentului de aer sau viteza acestuia), accesibile exclusiv prin intermediul ecranului tactil, necesită un timp de acomodare.

Test Ford Edge
Poziția înaltă de condus imprimă un puternic sentiment de siguranță, încredere dată și de priveliștea rară a capotei lungi impozante și a celor două nervuri proeminente, amenințătoare chiar, ale acesteia. Plasat la acest nivel cu aer de mezanin, departe de parbrizul puternic înclinat, șoferul stă parcă mai sus decât în orice alt SUV concurent, mai precis la 68 cm de sol, ceea ce ne face să ne întrebăm dacă nu cumva libertatea de mișcare la nivelul capului intră în antiteză cu lățimea remarcabilă a habitaclului: 1,44 m în față și 1,50 m în spate. Din fericire, temerile nu se adeveresc, plafonul panoramic și jaluzeaua sa acționată electric răpind doar câțiva mm nesemnificativi din înălțimea interioară, creditată cu 99 mm la nivelul locurilor anterioare și cu 95 mm la nivelul banchetei. Scaunele frontale comode sunt de apreciat pentru reglajele electrice, funcțiile de încălzire și ventilație pe care le oferă, alături de tapițeria din piele fină, de culoarea petrolului. Și volanul sau parbrizul beneficiază de încălzire, dotări utile în țări cu ierni lungi și geroase, așa cum este și România.

Test Ford Edge

Nimic de comentat nici pe bancheta, de asemenea încălzită, care, deși conturată pentru doi adulți, poate acomoda și un al treilea pasager în condiții bune de confort (tunelul transmisiei nu e foarte intruziv), fiind disponibile prize dedicate de ventilație și prize de 12/230 V. Spațiul la genunchi este, la rândul său, excelent configurat, cu valori măsurate de 49 cm în spate și 44 cm în față. O curiozitate demnă de toată atenția este reprezentată de centurile de siguranță spate (doar pentru locurile de la extremitățile banchetei) cu airbaguri integrate, dotare unică în segment. La fel de inedit este și sistemul de compensare a zgomotelor de fond Active Noise Control, care apelează la trei microfoane pentru a stabili nivelul interfențelor sonore produse de motor, vânt sau de trenul de rulare, anulându-le cu ajutorul unor sunete speciale, emise de cele 12 difuzoare ale mașinii.
Portbagajul merită o mențiune specială, ceea ce este de așteptat de la un automobil de dimensiuni apreciabile precum Edge. Hayonul este decupat amplu, iar marginea de încărcare situată la 76 cm, suficient de coborâtă, singurul incovenient fiind bara de protecție spate proeminentă ce îngreunează sensibil accesul.

Test Ford Edge

Spațiul de încărcare, pe de altă parte, este bine exploatat, conform măsurătorilor Quattroruote volumul standard fiind de 479 l (oficial, 602 l, respectiv 1.847 l cu bancheta rabatată, VW Touareg 580 l), alți 29 l fiind disponibili sub podeaua portbagajului, în două compartimente de depozitare separate plasate în vecinătatea roții de rezervă temporare. Un alt plus la capitolul versatilitate este reprezentat de spătarul banchetei cu înclinare variabilă în patru trepte. Gradul de ajustare al acestuia poate fi reglat de la manetele dedicate, plasate la extremitățile banchetei, fiind permisă astfel degajarea unui volum de încărcare mai amplu, configurabil în funcție de necesități. Deschiderea hayonului este electrică, acționarea acestuia fiind posibilă și printr-o mișcare de translație a piciorului sub bara din spate – deloc revoluționar, dar simplu și rapid, fără a mai fi nevoie să lăsați bagajele grele din mână.

Test Ford Edge
Nu e nevoie decât de câțiva kilometri pentru a realiza că Edge este un automobil mult mai dinamic decât sugerează designul său impunător. Agilitatea este un adevărat modus vivendi pentru SUV-ul american, iar încrederea pe care o inspiră crește direct proporțional cu sincronizarea mereu inspirată dintre dieselul potent de 1.997 cmc ce dezvoltă 210 CP la 3.750 rpm și cutia automată cu dublu ambreiaj și, pentru piloții de ocazie, padele dedicate selectării manuale a treptelor de viteză. Cuplul maxim enorm de 450 Nm își face simțită prezența extrem de fastă încă de la 2.000 rpm, fiind exact ingredientul de care era nevoie pentru a crea iluzia unei mașini ușoare, cu tentă sportivă. Transmisia, rafinată și rapidă în modul Drive, permite abordarea unui tempo relativ alert, dar relaxat, răspunsul la kick-down fiind ocazional timid. Cei deciși să apese și mai tare accelerația în căutarea liniei roșii setate aproape de pragul de 4.500 rpm vor avea parte de reprize suficient de rapide (70-120 km/h în 5,1 secunde, 70-120 km/h în 8,9 secunde) pentru un SUV de familie.

Test Ford Edge
Drumurile puternic virajate de munte sunt cele care scot la iveală adevărata personalitate a lui Edge. Direcția cu raport de demultiplicare variabil (la viteze reduse sunt necesare mai puține ture ale volanului pentru un unghi egal de rotație al roților), configurabilă în două trepte (Sport și Comfort), este directă și plăcută. Marele SUV Ford reușește, astfel, să mimeze, viraj după viraj, emoțiile pe care numai un Focus le poate trezi, ruliul fiind, de asemenea, limitat. Deloc surprinzător, dacă ne gândim la sursa platformei tehnice folosită de Edge, monovolumul S-Max, respectiv limuzina Mondeo.

Test Ford Edge
Bineînțeles, raportul maselor (58/42% față/spate) și setările suspensiei sunt diferite, însă, ținuta de drum reușită face parte din același registru. Iar Edge nu este doar vivace și agil, ci și extrem de sigur, așa cum confirmă și testele dinamice găzduite de circuitul de la Vairano: stabilitate exemplară, suspensie precisă, cu o cursă redusă și ansamblu arcuri/amortizoare excelent setat, sisteme electronice eficiente, deloc invazive. Mai presus de toate, însă, strălucește tracțiunea integrală superbă. Controlat electronic, sistemul 4×4 Intelligent AWD poate trimite până la 100% din cuplu punții din spate (vezi caseta), reușind să atenueze efectul subvirator și să mențină motricitatea la cote ideale, chiar și în lupta cu dușmanii clasici: gheața, zăpada sau ploaia. Edge este un SUV sportiv, însă unul care face rabat la confort: suspensiile sunt confortabile în general, dar ușor mai rigide pe spate. Marele Ford este, așadar, un devorator de drumuri lungi, prietenos nu doar cu membrii familiei, ci și cu bugetul acesteia: consum mediu relevat de 8,26 l/100 km. O valoare ce nu impune poate noi recorduri de eficiență, dar face cinste unui SUV mare și spațios, de peste două tone (masă la gol măsurată 2.153 kg), ce poate străbate țara în lung și în lat, cu seninătate și cu o autonomie pe măsură, garantată de rezervorul extrem de încăpător de 69 litri: 835 km.

 

Verdict AutoExpert

Ford Edge este un SUV impozant și versatil de 4,8 metri, cu o poziție suverană de condus și un interior spațios. O mașină ce știe să iasă în evidență într-un segment în care are de înfruntat coreenele Kia Sorento și Hyundai Santa Fe și jucători de prestigiu de talia lui VW Touareg. Nu doar imaginea de body-builder rasat cu pedigree american este cea care impresionează, ci și suita de calități dinamice demne de un turism mai mic și mai ușor. Pentru un SUV de peste două tone, Edge este incredibil de agil și de economic, cu o tracțiune superbă și un diesel bi-turbo extrem de rafinat. Reprizele și frânele sunt, însă, doar medii. Prețul este și el respectabil, o consecință firească a pleiadei de echipamente de serie oferite.
modelFord Edge 2.0 TDCi 210 4WD Sport
Motor/nr. cilindriL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.997
Putere max./turație (CP/rpm)210/3.750
Cuplu max./turație (Nm/rpm)450/2.000-2.250
Transmisieintegrală
Cutie de vitezeautomată, 6 trepte
L/l/h (mm)4.808/1.981/1.692
Ampatament (mm)2.849
Garda la sol minima (mm)152/203
Masa la gol/sarcină utilă (kg)1.949/606
Accelerație 0-100 km/h (s)9,4
Viteza maximă (km/h)211
Consum mixt (l/100 km)5,9
Emisii CO2 (g/km)152

Adaugati comentariu